Täällä on varmaan tietoa ja omakohtaisia kokemuksia M5:n piristämisestä. Olen nimittäin nyt saanut joiltain sen verran ristiriitaista tietoa, että kysynpä täältäkin..
Eli höydyttääkö tuota käyttää penkissä vakiokilkkeilla (tai ihan pikkumuutoksilla, tyyliin K&N -filsuilla) säädettävänä, näkyykö se tehoissa/väännöissä? Itse en jaksa uskoa, että vaparissa juurikaan näkyy, eiköhän luulisi tehtaan saaneen seokset ja sytkät melko hyvin kohdalleen, varsinkin kun kyse on jo alunperin performance-orientoituneesta mallista. Samaa mieltä olivat ST Motorsissa; bemarissa on seokset kuulemma hyvinkin kohdallaan, joten säädöllä ei oikeastaan saavuteta mitään.
Eilen sitten juttelin taas toisen ammattimiehen kanssa. Hän heitti luvun +20-30hp ja about saman verran vääntöä lisää
Kysyinpä heti, että onko seokset tuossa muka niin persiillään tehtaalta, ja siihen hän vastasi, että seos on E39 M5:ssä noin 14.2 (A/F), joka on todellakin liian laiha. Eri asia on, että uskonko tuohon, koska ST Motorsissa ovat eri mieltä. Kävin siellä edellisen autoni (E36 M3) mittauttamassa penkissä ja oikeassa olivat; seokset olivat ainakin siinä hemmetin hyvin kohdallaan, kuten sanoivat.
Vaikka tuo seos olisi 14.2 ja sen säätäisi sinne 12.5-13.0 -tasolle, niin siltikään sieltä tuskin tulisi 20-30hp lisää? Toinen asia, mitä tämä toinen tyyppi sanoi oli se, että E39 M5 on säädetty tehtaalta 95:lle. Tämä taas sotii ohjekirjaakin vastaan, jossa kerrotaan, että 98:lla saadaan parhaat tehot mutta 95 käy myös (tuossa lienee nakutustunnistin sitten?).
Eli miten on näiden seoksien, oktaanivaatimusten ja säätöjen kanssa? Onko omakohtaisia kokemuksia ja dynolappuja tms?
Se mitä olen ymmärtänyt, tuollainen 20-30hp lisäys voisi E39 M5:een olla mahdollinen, jos vaihtaa pakosarjat, putkiston, vapaavirtausfilsut ja säätää vielä päälle.. Mutta että pelkällä säädöllä...?
Eli höydyttääkö tuota käyttää penkissä vakiokilkkeilla (tai ihan pikkumuutoksilla, tyyliin K&N -filsuilla) säädettävänä, näkyykö se tehoissa/väännöissä? Itse en jaksa uskoa, että vaparissa juurikaan näkyy, eiköhän luulisi tehtaan saaneen seokset ja sytkät melko hyvin kohdalleen, varsinkin kun kyse on jo alunperin performance-orientoituneesta mallista. Samaa mieltä olivat ST Motorsissa; bemarissa on seokset kuulemma hyvinkin kohdallaan, joten säädöllä ei oikeastaan saavuteta mitään.
Eilen sitten juttelin taas toisen ammattimiehen kanssa. Hän heitti luvun +20-30hp ja about saman verran vääntöä lisää

Vaikka tuo seos olisi 14.2 ja sen säätäisi sinne 12.5-13.0 -tasolle, niin siltikään sieltä tuskin tulisi 20-30hp lisää? Toinen asia, mitä tämä toinen tyyppi sanoi oli se, että E39 M5 on säädetty tehtaalta 95:lle. Tämä taas sotii ohjekirjaakin vastaan, jossa kerrotaan, että 98:lla saadaan parhaat tehot mutta 95 käy myös (tuossa lienee nakutustunnistin sitten?).
Eli miten on näiden seoksien, oktaanivaatimusten ja säätöjen kanssa? Onko omakohtaisia kokemuksia ja dynolappuja tms?
Se mitä olen ymmärtänyt, tuollainen 20-30hp lisäys voisi E39 M5:een olla mahdollinen, jos vaihtaa pakosarjat, putkiston, vapaavirtausfilsut ja säätää vielä päälle.. Mutta että pelkällä säädöllä...?
Comment