Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tylyttäjä
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 1412

    M5 E39 piristäminen

    Täällä on varmaan tietoa ja omakohtaisia kokemuksia M5:n piristämisestä. Olen nimittäin nyt saanut joiltain sen verran ristiriitaista tietoa, että kysynpä täältäkin..

    Eli höydyttääkö tuota käyttää penkissä vakiokilkkeilla (tai ihan pikkumuutoksilla, tyyliin K&N -filsuilla) säädettävänä, näkyykö se tehoissa/väännöissä? Itse en jaksa uskoa, että vaparissa juurikaan näkyy, eiköhän luulisi tehtaan saaneen seokset ja sytkät melko hyvin kohdalleen, varsinkin kun kyse on jo alunperin performance-orientoituneesta mallista. Samaa mieltä olivat ST Motorsissa; bemarissa on seokset kuulemma hyvinkin kohdallaan, joten säädöllä ei oikeastaan saavuteta mitään.

    Eilen sitten juttelin taas toisen ammattimiehen kanssa. Hän heitti luvun +20-30hp ja about saman verran vääntöä lisää Kysyinpä heti, että onko seokset tuossa muka niin persiillään tehtaalta, ja siihen hän vastasi, että seos on E39 M5:ssä noin 14.2 (A/F), joka on todellakin liian laiha. Eri asia on, että uskonko tuohon, koska ST Motorsissa ovat eri mieltä. Kävin siellä edellisen autoni (E36 M3) mittauttamassa penkissä ja oikeassa olivat; seokset olivat ainakin siinä hemmetin hyvin kohdallaan, kuten sanoivat.

    Vaikka tuo seos olisi 14.2 ja sen säätäisi sinne 12.5-13.0 -tasolle, niin siltikään sieltä tuskin tulisi 20-30hp lisää? Toinen asia, mitä tämä toinen tyyppi sanoi oli se, että E39 M5 on säädetty tehtaalta 95:lle. Tämä taas sotii ohjekirjaakin vastaan, jossa kerrotaan, että 98:lla saadaan parhaat tehot mutta 95 käy myös (tuossa lienee nakutustunnistin sitten?).

    Eli miten on näiden seoksien, oktaanivaatimusten ja säätöjen kanssa? Onko omakohtaisia kokemuksia ja dynolappuja tms?

    Se mitä olen ymmärtänyt, tuollainen 20-30hp lisäys voisi E39 M5:een olla mahdollinen, jos vaihtaa pakosarjat, putkiston, vapaavirtausfilsut ja säätää vielä päälle.. Mutta että pelkällä säädöllä...?
    Last edited by Tylyttäjä; 11-03-2010, 16:34.
    Current: Modified Subaru WRX Sti '05

    EX: BMW E39 M5
    Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
    Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
    (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

    Suzuki GSX-R 1070 K5
    Performance Mods: Lot
    Performance: 200mph/322kph@1mile
    (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    On se ihan hyvin mahdollista, päästöasiat ja laajat markkina-alueet (käyttö + bensan laatu ja oktaanit) rajoittaa. Kysehän missään nimessä ei ole kohdalleen saamisesta (kaikki ovat pilkulleen kohdallaan tehtaalta tullessa), vaan sen kompromissi-viisarin siirtämisestä toiseen reunaan, kaikkea ei saa ja tehtaalla on pakko keskittyä muihinkin asioihin kuin voimaan. Pelkät seokset ei tee mitään, mutta niitä kun pääsee rukkaamaan yhdessä sytkäennakoiden ja vanoksen säätöjen kanssa, rupeaa eroa jo tulemaan. Samat erot näkee näissä muissa neliventtiili-koneissa, M5x sarja vastaa penkkisäätöön hyvin, ilmeisesti myös M6x.

    Hiukankin uudemmissa on ihan täyskaasullakin seokset siellä 14.5 paikkeilla, kun ei katti ja seosmittaukset pelitä sen ulkopuolella.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11716
      • Kouvola

      #3
      Pelkällä putkiston ja pakosarjojen vaihdolla vapaammin virtaaviin on saatu todistettavasti maailmalla irti jo se +40hv ja about saman verran lisää vääntöä. Pelkästään noi pakosarjat on jo ihan hanurista suunniteltu virtauksien kannalta. Dinanilta löytyy ainakin ihan pätevät CAI-viritelmät normi ilmanputsarien tilalle. Samoin Power Pulley-kitti on kovin suosittu päivitys noihin. Jos noilla sen 450hv saa irti, niin tuskin rahat on ainakaan hukkaan menneet?

      Tuossa kuva vielä noista S62:n vakio pakosarjoista.

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Mahtaa olla aika pirun mukava operaatio tuo pakosarjojen vaihto

        Mutta oikeassa olet, ~40hp on koko putkiston vaihdolla kyllä saatu irti...
        Pitäsköhän itelleki sit kehittää uudet pakosarjat, loppuputki onki jo vaihdettu
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Noilla vapaavirtaus filsuilla voi heittää vesilintua! Alkuperäinen paperi filtteri ajaa asiansa ihan hyvit. Ja nuo öljyttävät filtterit likaavat MAFFIN aiheuttaen tehon tiputusta. Putkisto kuntoon niin alkaa kone laulamaan

          OT. Onko Eskolla tuo pakosarja tallessa? Ajattelin et jos viitsisit piirtää sen laipoista paperille jonkin näköisen "skitsin"? Voisi kokeilla et istuuko se mitenkään tuohon isolohko V8:n kupeeseen
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            Putkisto kuntoon niin alkaa kone laulamaan
            Joo, ja se ohjelmointi myös. Jos säätötyöllä saa löysiä hevosia käyttöön, ne on niitä halvimpia kun eivät ole miltään alueelta pois.

            Pakosarjojen vaihdollahan taitaa alavääntöä lähteä kun rupeavat tuomaan resonanssia peliin. Vakiothan ei sinänsä ahdista, ne ei vaan virity oikein millekkään kierrosalueelle jolla taas saadaan tasaisempi vääntökäyrä. Tuollainen lotko-v8 ei pakosarjastaan edes niin tarkka ole, kun pankkien sisäiset sytkävälit ei ole tasaiset niin ei homma pelaa enää ihan samalla tavalla kuin esim. rivikutosessa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Mörökölli
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 1735
              • Turku

              #7
              Originally posted by Esko View Post
              Pelkällä putkiston ja pakosarjojen vaihdolla vapaammin virtaaviin on saatu todistettavasti maailmalla irti jo se +40hv ja about saman verran lisää vääntöä. Pelkästään noi pakosarjat on jo ihan hanurista suunniteltu virtauksien kannalta. Dinanilta löytyy ainakin ihan pätevät CAI-viritelmät normi ilmanputsarien tilalle. Samoin Power Pulley-kitti on kovin suosittu päivitys noihin. Jos noilla sen 450hv saa irti, niin tuskin rahat on ainakaan hukkaan menneet?

              Tuossa kuva vielä noista S62:n vakio pakosarjoista.

              Mitä helv.. Löytyykö tosiaan Motorsport-laitteesta tuon näköiset pakosarjat?
              www.nenifab.com

              Comment

              • Jopi
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 374
                • Oulu

                #8
                Ehkä olisi tärkeintä ennen piristelyjä selvittää onko tehot tallella, kaikki kunnossa jne.
                Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                e39 M5

                Comment

                • mailman
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 8003
                  • Vantaa

                  #9
                  Niin ja kovasti väittää eräs paljon pemareita rapannut saksalainen tuttava, että S62:sta ei järjestäänkään revitä vakiona ns. paperitehoja edes pihalle.
                  Joku 380hp ja 480Nm on kuulemma jo hyvä suoritus ko. myllyltä...
                  G01 ///M40i '19
                  F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                  E39 ///M5 '00

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11716
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post

                    OT. Onko Eskolla tuo pakosarja tallessa? Ajattelin et jos viitsisit piirtää sen laipoista paperille jonkin näköisen "skitsin"? Voisi kokeilla et istuuko se mitenkään tuohon isolohko V8:n kupeeseen
                    Ei ole valitettavasti omat pakosarjat vaan kuva on napattu M5Boardilta.

                    Originally posted by Mörökölli View Post
                    Mitä helv.. Löytyykö tosiaan Motorsport-laitteesta tuon näköiset pakosarjat?
                    Empä olisi itsekkään uskonut, samantien laipan jälkeen suora seinä vastassa.

                    Tuossa Supersprintin versio S62:n pakosarjasta.



                    Ja koko putkiston vertailua..



                    Pakko vielä mainita, että toi E39 M5:n vakio pakosarja+putkisto painaa mukavat 90kg, kun taas Supersprintin vastaava about puolet vähemmän. Kyllähän noissa S62:ssa jonnin verran on vuosien saatossa laskenu tehot, mutta suurin osa niistä saadaan helposti elvyettyä uusimalla noi perinteiset eli CPS:t, Lambdat ja MAF:t.

                    Tuossa on noi Dinanin kehittelemä CAI-ratkaisu (+5hv ja ei välttämättä ihan hintansa väärti kuitenkaan?)


                    Tuolta lisää:

                    Comment

                    • JOuMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 587
                      • E-Pohojanmaa

                      #11
                      Originally posted by mailman View Post
                      Niin ja kovasti väittää eräs paljon pemareita rapannut saksalainen tuttava, että S62:sta ei järjestäänkään revitä vakiona ns. paperitehoja edes pihalle.
                      Joku 380hp ja 480Nm on kuulemma jo hyvä suoritus ko. myllyltä...
                      Oman vakio ämmän kävin penkittääs viime talvena ja 382hp sylki ulos huonokuntoisilla maffeilla.Nyt olen ite hieman kahen vaiheilla että virittääkö tuota talven aikana näillä perus kikoilla Putkisto+katit+pakosarja+Cai filtterit+chippaus+pulley kitti joilla jenkit penkittäneet +40hp, vai "heittääkö" remmiahdin mukaan joilla sais 550-600hp.Niillä tehoilla tuo lyijykasa vois alkaa jo liikkuakin jotenkin.Miinuksena noiden Paxton,Vortech,Rotrex ahtimien suolainen hinta joka laittaa miettimään...
                      Mielenkiintoinen artikkeli noista eri viritysosien vaikutuksesta löytyy:


                      Last edited by JOuMan; 10-09-2009, 19:28.
                      E30 329i M50 Turbo (SOLD)
                      E39 M5 Twinturbo
                      Audi Coupe Quattro 2.5 20vT
                      Transporter T5GP 2.0tdi 132Kw
                      Audi A8l 4.0tfsi
                      E24 635Csi

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1262
                        • Kainuu

                        #12
                        Itse ainakin lähtisin noista kateista liikkeelle jos putkisto puolta ajattelee. Oli nimittäin alavääntöön huima ero vanhoihin verattuna.
                        Kulutuskin laski kaupan päälliseksi.

                        Omaani myös asennettu ns viri ohjelma. Hiukan alempaa lähtee vetämään.
                        Toisaalta taas sitten tuntuu että kulkee paremmin ilman sport nappia.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Niin vanhoja autoja että lähtisin ohivuotomittauksista ym kunnon selvittämisestä liikkeelle. Melko halvalla saa selvitettyä onko kone viritettävässä vai korjattavassa kunnossa.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Esko View Post
                            Kyllähän noissa S62:ssa jonnin verran on vuosien saatossa laskenu tehot, mutta suurin osa niistä saadaan helposti elvyettyä uusimalla noi perinteiset eli CPS:t, Lambdat ja MAF:t.
                            Ei niistä kuulemma silloinkaan ihan paperitehoja tule ulos... Jos siis puhutaan ihan täysin vakiokilkkeestä muuten.

                            Originally posted by JOuMan View Post
                            Oman vakio ämmän kävin penkittääs viime talvena ja 382hp sylki ulos huonokuntoisilla maffeilla.Nyt olen ite hieman kahen vaiheilla että virittääkö tuota talven aikana näillä perus kikoilla Putkisto+katit+pakosarja+Cai filtterit+chippaus+pulley kitti joilla jenkit penkittäneet +40hp, vai "heittääkö" remmiahdin mukaan joilla sais 550-600hp.
                            Itellä tuli tällainen käppyrä vähän aikaa sitten, ko. operaation jälkeen onkin vaihdettu tulpat+suodattimet+bensa 98:iin (ko. dynossa 95:sta ).
                            Lauantaina näkee sitten samassa dynossa, että tuliko apuja.
                            Precat-Lambdat menee vielä tänä iltana vaihtoon (jaa pitäs alkaa jo lähteen) ja MAFfit oli tarkoitus myös putsata. Mutta sitä ei nyt kerkeä ennen lauantaita... Ja voi olla, että lambdoja ei kerkeä "ajamaan sisäänkään" tarpeeksi hyvin (100-200km) ennen dynoa.

                            Itellä siis SS:n takapöntöt + X-pipe, ei mahda tuoda nuo pelkästään tehoja juuri mitään... SS:n pakosarja vois olla kyllä mukava "lisä" tuohon pakettiin :think

                            Mites pulley kit, tuoko se muka _oikeasti_ jotain? Taisi esim. Exokin joskus mainita et vähä "semmonen" palikka on ettei mitään tapahtunut...?

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Niin vanhoja autoja että lähtisin ohivuotomittauksista ym kunnon selvittämisestä liikkeelle. Melko halvalla saa selvitettyä onko kone viritettävässä vai korjattavassa kunnossa.
                            Tää mahtaa olla femmalle aika "iso operaatio", ohivuotomittaus siis?
                            Jos oikein olen itse asian ymmärtänyt...
                            Korjaa toki jos olen väärässä
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • sipi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 320
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Itse ainakin lähtisin noista kateista liikkeelle jos putkisto puolta ajattelee. Oli nimittäin alavääntöön huima ero vanhoihin verattuna.
                              Kulutuskin laski kaupan päälliseksi.

                              Omaani myös asennettu ns viri ohjelma. Hiukan alempaa lähtee vetämään.
                              Toisaalta taas sitten tuntuu että kulkee paremmin ilman sport nappia.
                              Mitkäs catit sulla on kiinni, ja kenen softa, ootko dynossa käynttänyt?
                              e39 M5 Carbonschwarz '2001
                              ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                              ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎