Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tylyttäjä
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 1412

    Alkaa olemaan ilmeisesti kohtuullisen valmista. Puhelimessa kertoi, että nyt olisi +417hp ja +540Nm, eli näyttäis tulleen n. 25-30hp ja 30-35Nm lisää.

    Aika lähelle sitä mitä arvelinkin, mielenkiinnolla odottelen, että miten tuntuu ajossa, lähden nyt hakemaan autoa
    Last edited by Tylyttäjä; 04-06-2010, 15:46.
    Current: Modified Subaru WRX Sti '05

    EX: BMW E39 M5
    Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
    Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
    (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

    Suzuki GSX-R 1070 K5
    Performance Mods: Lot
    Performance: 200mph/322kph@1mile
    (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      Originally posted by Tylyttäjä View Post
      Miten vääntöarvot näissä "heikommissa" yksilöissä, onko niissä ollut yleensä myös hiukan vähemmän vääntöä?
      Miulla oli vanhoilla maffeilla muistaakseni n. 362hp ja 497nm eli väännöt oli kunnossa. Tehopiikki ylimmillä kierroksilla jäi vaan vajaaksi.

      Ilmottelehan sitten ne lopulliset huipputehot kun auton käyt hakemassa
      M550d

      Comment

      • sipi
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 320
        • Helsinki

        Originally posted by Tylyttäjä View Post
        Alkaa olemaan ilmeisesti kohtuullisen valmista. Puhelimessa kertoi, että nyt olisi +417hp ja +540Nm, eli näyttäis tulleen n. 25-30hp ja 30-35Nm lisää.

        Aika lähelle sitä mitä arvelinkin, mielenkiinnolla odottelen, että miten tuntuu ajossa, lähden nyt hakemaan autoa
        Kuulostaa ihan passelilta lisäykseltä, pitäs varmaan toi oma kans käydä ko. penkissä joskus ajamassa sisään niin sais vertailua.
        e39 M5 Carbonschwarz '2001
        ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
        ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Kun näitä juttuja lukee, niin alkaa entistä enemmän harmittaa, että tuli M5 myytyä pois. Etenkin kun se oli niin viimeisenpäälle kunnossa. Ostaessa 58 tkm, kaikilla herkuilla ja vain yhdellä omistajalla, joka Luxemburgissa oli sillä mopoillut. Uusi omistaja halusi käyttää auton merkkiliikkeessä ja liikkeessäkin todettiin kyseisen yksilön olleen poikkeuksellisen hyvä. Perkl, että piti myydä! Pakko kait sellainen on taas joskus hankkia.

          Comment

          • Tylyttäjä
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 1412

            Lukemat on siis 417hp@6544rpm ja 542Nm@4755rpm.

            Käyrä ja vertailu vakioon:



            Tehoa tuli lisää 25hp ja vääntöä 29Nm, eli aika lähelle sitä mitä ajattelinkin. Tosi hienosti tuli koko alueelle, se yllätti positiivisesti!

            Huomioitavaa on se, että ennen säätöä käyrä oli lähes sama kuin vakiossa (olikohan 6Nm enemmän vääntöä keskellä, muutoin oikeastaan samanlainen käyrä). Piti laihentaa ja laittaa lisää sytkäennakkoa, niin alkoi löytymään.

            Ehkä tuo putkiston parempi virtaavuus näkyy siinä, että maksimivääntö nousi jopa 1000rpm(!) ylemmäs, joka on melko paljon. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, että paljonko vakioputkistolla olisi saanut lisää pelkällä säädöllä. Tuskin ihan tuota määrää, mutta varmaan suht hyvin kuitenkin.. Elikäs pelkällä putkistolla ilman säätöä ei tee juuri mitään..

            Samalla nostettiin kierrosrajoitinta 500rpm ylemmmäs ja poistettiin huippunopeusrajoitin. Maksimiteho tulee tosin jo n. 1000rpm ennen rajoitinta (sen takia tuossa ei edes turhaan vedetty tappiin saakka), mutta kiihtyvyyteen (ja esim. varttimailille) siitä on hyötyä, koska voi vetää pidempään pienemmällä vaihteella ja on heti vaihdon jälkeen paremmin alueella.

            Ja lopuksi täytyy todeta, että persdyno huijasi kuitenkin, koska veikkasin siinä oleman selvästi enemmän jo säätämättä, vaikka ei juuri ollutkaan
            Last edited by Tylyttäjä; 04-06-2010, 20:52.
            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

            EX: BMW E39 M5
            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

            Suzuki GSX-R 1070 K5
            Performance Mods: Lot
            Performance: 200mph/322kph@1mile
            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11719
              • Kouvola

              Melkoisen hienot lukemat, mutta toisaalta kun niita vakiosarjoja kattoo, niin ei kyllä ihmetytä yhtään parantuneet lukemat! Vaatiko sarjojen asennus lopulta koneen nostoa? Kai se on itekkin tommoset hommattava

              Comment

              • Tylyttäjä
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 1412

                Originally posted by Esko View Post
                Melkoisen hienot lukemat, mutta toisaalta kun niita vakiosarjoja kattoo, niin ei kyllä ihmetytä yhtään parantuneet lukemat! Vaatiko sarjojen asennus lopulta koneen nostoa? Kai se on itekkin tommoset hommattava
                Juu, kyllä sitä konetta joutu nostamaan. Tais mennä kahdelta jätkältä n. 20h sarjojen ja putkiston vaihtoon..
                Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                EX: BMW E39 M5
                Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                Suzuki GSX-R 1070 K5
                Performance Mods: Lot
                Performance: 200mph/322kph@1mile
                (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                Comment

                • tepabmw
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 834
                  • LAITAMAA

                  [QUOTE=Tylyttäjä;2038702]Juu, kyllä sitä konetta joutu nostamaan. Tais mennä kahdelta jätkältä n. 20h sarjojen ja putkiston vaihtoon..[/QUOTE

                  toki tuohon aikaan rakennettiin myös väliputki kateilla,pakosarjojen ja x-pipen väliin...,mutta kuitenkin aikaa vievä projekti..

                  hienoa,ettei työ mennyt hukkaan,ei muuta kun KUMIT KATUUN!
                  -Tepan Paja-
                  Veikkola city
                  0405203098
                  Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    Mites noin persdynolla mitattuna vaikutti alavääntöön toi pakosarjojen vaihto. Huomaako mitään eroa ja jos huomaa niin paraniko vai heikkenikö?

                    Kivat lukemat muuten kyllä.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      Kalliita on lisähevoset s62:seen Hienot lukemat.
                      M550d

                      Comment

                      • Tylyttäjä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 1412

                        Originally posted by Robi View Post
                        Mites noin persdynolla mitattuna vaikutti alavääntöön toi pakosarjojen vaihto. Huomaako mitään eroa ja jos huomaa niin paraniko vai heikkenikö?

                        Kivat lukemat muuten kyllä.
                        Kyllä se hiukan parani, ei mitään suurta eroa, mutta jotain kuitenkin.. Kyllähän tosta käyrästä näkee, että koko kierrosalueelle tuli lisää. Ihan jees, koska epäilin vahvasti, että ihan alas (johonkin sinne 2000rpm kieppeille) olisi saattanut tulla kuoppa vääntöön, vaan ei tullut. Kaippa nuo vanokset hoitaa hommaan niin hienosti, että vääntää tosiaan koko alueella, vaikka putkiston resonanssit eivät jollekin alueelle oikein sovi..
                        Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                        EX: BMW E39 M5
                        Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                        Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                        (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                        Suzuki GSX-R 1070 K5
                        Performance Mods: Lot
                        Performance: 200mph/322kph@1mile
                        (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                        Comment

                        • Tylyttäjä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 1412

                          Originally posted by jumbo View Post
                          Kalliita on lisähevoset s62:seen
                          Juu on, ja nää oli vielä ne "halvat hevoset".. Nyt taidan tuon antaa jonkin aikaa olla, ainakin koneen osalta... Ehkä :think
                          Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                          EX: BMW E39 M5
                          Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                          Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                          (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                          Suzuki GSX-R 1070 K5
                          Performance Mods: Lot
                          Performance: 200mph/322kph@1mile
                          (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                          Comment

                          • Tylyttäjä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 1412

                            Kun kattelen noita käyriä tarkemmin, niin suurin hyöty näyttää tulleen alueella 4000-5500rpm. Sillä alueella näyttäisi olevan koko ajan n. 30-40Nm enemmän. Aika hyvin osuu vielä niille kiekoille, joilla on käyttöä esim. kiihdyttelyssä, eli kello varmaan tykkää..
                            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                            EX: BMW E39 M5
                            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                            Suzuki GSX-R 1070 K5
                            Performance Mods: Lot
                            Performance: 200mph/322kph@1mile
                            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              Originally posted by Tylyttäjä View Post
                              Juu on, ja nää oli vielä ne "halvat hevoset".. Nyt taidan tuon antaa jonkin aikaa olla, ainakin koneen osalta... Ehkä :think
                              Minkähintainen säätötyö tuolla Debilissä on? Samaa luokkaa kuin esim Karalalla :think
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Cell View Post
                                Ei ne tehoerot johdu alakerran kulumisesta tai mekaanisista toleransseista valmistuksesta, ne on ne ympärillä olevat apulaitteet ja ohjaimet jotka pakkaa sekoittaa. Ei tartte seosta paljoa pistää suuntaan tai toiseen kun on jo 5hp tehoero. Sama sytkäennakossa, kun sekin lasketaan ilmamassan perusteella. Ilmamassakin voi muuttua kun joku tekijä on hieman pielessä, hiukan jakoketju venahtanut tms.
                                Huudellaan nyt taas takarivistä: Melko helppoa on saada tietoa moottorin mekaanisesta kunnosta perusmittauksilla ja -tarkastuksilla. Jos omaan katiskaan haaveilisin lisäheposista niin lähtisin noista perusasioiden kattomisesta liikkeelle.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎