Announcement

Collapse
No announcement yet.

AGM-akku ? Kokemuksia..E 39 diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimosaurus
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 24
    • Koski TL

    #61
    Originally posted by Pääkkäri View Post
    Minulla on samanlainen akkutesteri ja en kyllä tajuu mitään niistä taulukoista ja ohjeista. Jos viittit vääntää mulle vaikka rautalangasta miten tota käytetään?
    Tuosta http://www.ctek.com/Archive/ProductM...S%205.0_FI.pdf ohjekirjasta tulkattua käsitin silleen että on 4 eri latausohjelmaa niinkuin ohjelmien nimet sen jo kertois, elikkäs MODE-painiketta painamalla valitaan seuraavista ohjelmista:

    Pienakkuohjelma on tarkoitettu moottoripyörien, mopojen, skootterien, yms. 1,2-14 Ah:n akuille eli vain pienille akuille. Silloin se lataa 14,4 voltin/0,8 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa.

    Vakioakkuohjelma on autojen akuille 14-160 Ah:n saakka 14,4 voltin/5 ampeerin teholla ja soveltuu +5 - +50 celsiusasteen käyttölämpötilaan.

    Talviohjelma on kans tarkoitettu autojen akkujen lataukseen, mutta -20 - +5 celsiusasteen lämpötilassa vähän tehokkaammalla latauksella 14,7 voltilla/5 ampeerilla.

    Elvytysohjelma on lisävaihe Vakioakkuohjelmaan kun halutaan elvyttää tyhjiä akkuja tai maksimoida akun käyttöikää ja kapasiteettia mikä olisi suositeltavaa vuoden välein, jossa se pakkosyöttää akkuun 15,8 voltin/1,5 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa 0,5-4 tuntia.

    Sitten itse latausohjelman 1-8 vaiheet:
    Vaihe 1. Puhdistaa sulfatoituneet akut ja parantaa kapasiteettia, latausjännite 15,8 volttia, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys

    Vaihe 2. Testaa akun varautumiskyvyn ja estää viallisen akun latauksen, latausjännite 12,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys

    Vaihe 3. Lataus enimmäisvirralla kunnes akku on 80% täynnä, latausjännite 14,4 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 20 tuntia tai latauksen keskeytys

    Vaihe 4. Jatkaa lataamista pienenevällä ampeerimäärällä kunnes akku on 100% täynnä, latausjännite 14,4 volttia, latausvaiheen kesto max. 10 tuntia tai latauksen keskeytys

    Vaihe 5. Tarkistaa pystyykö akku säilyttämään varauksensa eli tippuuko jännite 12 volttiin, kesto 3 min

    Vaihe 6. Elvytysohjelma eli lisäohjelma Vakioakkuohjelmaan, aiheuttaa hallittua kaasuuntumista akun sisällä ja samalla sekoittaen akkuhappoa ja palauttaen akun tehoa, latausjännite enintään 15,8 volttia/1,5 ampeeria 0,5-4 tuntia riippuen akkujännitteestä

    Vaihe 7. Ylläpitää akun jännitettä enimmäistasolla lataamalla vakiojännitteellä, latausjännite 13,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa

    Tässä kohtaa käsittäisin että akku on ladattu ja käyttövalmis ja että syklin kesto on 10 päivää, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1

    Vaihe 8. Ylläpitää akun tehoa 95-100% ja antaa tarvittaessa pulsseja joilla se pysyy täyteen ladattuna, latausjännite 12,7-14,4 volttia/0,8-0,4 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5-2 ampeeria muissa latausohjelmissa, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1

    JOS vikatilan merkkivalo on syttynyt (MODE-painikkeen vasemmalla yläpuolella), voi olla kyse väärästä laturin kytkennästä akkuun, tai että kyseessä ei ole 12 voltin akku, tai lataaminen on keskeytynyt Vaiheen 1, 2 tai 5 johdosta ja kyseessä on mahdollisesti viallinen akku joka tarvii vaihtaa.

    Näin minä nämä käsittäisin, korjata saa ja korjauksia otetaan tietty vastaan.


    Edittiä: Huomasin eilen että puolen tunnin öljypohjanlämmittimen käytön jälkeen toi riisselin rotjake hörähti kuin ois lämpimänä käynnistäny, kun taas ilman lämmitystä on tahmea kuuloinen niinkuin ennenkin. Asteita oli varmaan korkeintaan +4 ja ihan järkyttävä tuuli, että voiko sillä olla oikeasti noin merkittävä tulos ja apu akun kannalta?
    Startin solenoidi nyt tietenkin taitaa olla menossa kun pari viikkoa sitten 4. ensimmäisellä käynnistyskerralla startti ei sanonut sanaakaan ja 5., 6. ja 7. kerta naksutti tyhjää akkua.
    Last edited by Dimosaurus; 01-01-2014, 12:56.
    t: Timo
    E39 525 Da -00

    Comment

    • Pääkkäri
      Bimmer Rookie
      • May 2013
      • 54
      • E-Savo

      #62
      ÖÖ kiitosta vaan, mutta testeri eikä laturi

      Comment

      • Dimosaurus
        Newbiemmer
        • Jul 2013
        • 24
        • Koski TL

        #63
        Hmm, oli sit hieno aivopieru

        Kytke akkuun niin näyttää nykyisen jännitteen, katkaisijaa painamalla kun kuormittaa niin sitä lukua verrataan taulukon vasempaan listaan ja sen oikealla puolella oleva luku kertoo sitten varsinaisen käynnistyvirran suuruuden.
        t: Timo
        E39 525 Da -00

        Comment

        • Pääkkäri
          Bimmer Rookie
          • May 2013
          • 54
          • E-Savo

          #64
          Originally posted by Dimosaurus View Post
          Hmm, oli sit hieno aivopieru

          Kytke akkuun niin näyttää nykyisen jännitteen, katkaisijaa painamalla kun kuormittaa niin sitä lukua verrataan taulukon vasempaan listaan ja sen oikealla puolella oleva luku kertoo sitten varsinaisen käynnistyvirran suuruuden.
          No ok minkäslaisilla lukemilla akku on vielä hyvä?
          Tuos kuva tosta härvelistä
          Attached Files

          Comment

          • Dimosaurus
            Newbiemmer
            • Jul 2013
            • 24
            • Koski TL

            #65
            Originally posted by Pääkkäri View Post
            No ok minkäslaisilla lukemilla akku on vielä hyvä?
            Tuos kuva tosta härvelistä
            Muistaisin joskus ehkä peräti amiksesta tai jostain kuulleeni että 10.5 volttia olis viel hyvä starttausjännite ja alle 10 volttia olis sit jo liian vähän. Se miten nykyään on ja mikä mahtaa olla noiden starttien releiden rajapyykki et milloin ei enää anna käynnistää ni en osaa sanoa, joku viisaampi vois valaista.
            t: Timo
            E39 525 Da -00

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14535
              • Oulu

              #66
              Biltsun AGM teki tenän, ku nyt pakkasta oli lähes -20. Ei tietoo kuin vanha tuo on, joten akku kaupoille lähdettävä jos tuon saa tuosta veivattua tulille ku laturiin nakkasin.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #67
                Originally posted by Pääkkäri View Post
                No ok minkäslaisilla lukemilla akku on vielä hyvä?
                Tuos kuva tosta härvelistä
                En tiedä minkälainen kapistus tuo oikein on, mutta hyvä nyrkkisääntö akuissa on kuormittaessa 3xakun nimelliskapasiteetti. Eli esim 3x95A (95Ah akku) ja jännite kun pysyy yli 10.5V niin akku on ok. Ei nykyakuilla enään hyvä arvo jos tuohon 10.5V tuntumaan laskee jännite, mutta auto lähtee kyllä käyntiin hienosti.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14535
                  • Oulu

                  #68
                  Originally posted by WilleK View Post
                  Juuri kävin kopaisemassa Varta G14 95Ah:n konttiin. Oulussa Akkutalossa 198e asennettuna, siis listahinta. Josta toki saa ja pitää tingata oman maun mukaan.
                  Joo, eri puutikista, mutta samaa vartaa tarjottiin 195euroon. Kai se on hajettava vaikka budjettia ois vaan nyt kyllä vähän vähemmän. :think
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Pääkkäri
                    Bimmer Rookie
                    • May 2013
                    • 54
                    • E-Savo

                    #69
                    Originally posted by Micce///M View Post
                    En tiedä minkälainen kapistus tuo oikein on, mutta hyvä nyrkkisääntö akuissa on kuormittaessa 3xakun nimelliskapasiteetti. Eli esim 3x95A (95Ah akku) ja jännite kun pysyy yli 10.5V niin akku on ok. Ei nykyakuilla enään hyvä arvo jos tuohon 10.5V tuntumaan laskee jännite, mutta auto lähtee kyllä käyntiin hienosti.
                    Toi vehje purkaa muistaakseni 100A. En nyt pääse tarkistamaan.

                    Comment

                    • WilleK
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 503
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by zener View Post
                      Joo, eri puutikista, mutta samaa vartaa tarjottiin 195euroon. Kai se on hajettava vaikka budjettia ois vaan nyt kyllä vähän vähemmän. :think
                      Joo, kyllä se näin on. Ei oo köyhällä vara halpaan...
                      e30 325iA Cabrio -87, E36/5 323ti -99

                      Comment

                      • hietase
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 572
                        • Espoo

                        #71
                        Vanha keskustelu mutta aina ajankohtainen.

                        Olisi tarkoitus laittaa AGM-akku 530da:han. Webasto on. Mitä uutta akkurintamalla? Mikä kannattaa jättää kauppaan, mitä suosittelette?

                        Ah-määrän olisi lienee oltava lähellä alkuperäistä? Optimakin on käynyt mielessä.

                        Comment

                        • lihakimpale
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2017
                          • 261
                          • Oulu

                          #72
                          Vartalla ja Optimalla ei voi kuin onnistua.

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1625
                            • Dallas

                            #73
                            Ei tuolla optimalla kovin kaksinen, kylmänä virran vastaanotto ollut, jos nuihin testeihin on uskominen. Tosin ei teilläpäin taida pitkiä pakkasjaksoja olla.

                            528 ihka ottaa, pienimmällä teholla n.9a virtaa ja eeperi startissa n.11a ja käydessä n.5a. Minulla on ihka laku kytkyillä, eli taitaa peilin ja kusipojan lämppärit olla samalla päällä. Van enivei jos siinä 12a verran alkaa virtaa menemään aamu lämmityksillä ja paras akku testissä otti 15min 2.17a virtaa vastaan -18c lämmössä nii jossain välissä isokin akku tyhjenee,puolentunnin työmatkoilla, ellei lauha jakso kerkeä väliin jolloin kaverin yellow toppiin meni +5c 40a 5min ajan ja auto starttasi helposti. Tai latailee välissä.

                            Kysymykseen itellä bosch s6 agm 7vuotta ja samanmoisen mahtasin laittaa uudelleen.
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • akzuh
                              BTCF Member
                              • Jan 2009
                              • 173
                              • Seinäjoki

                              #74
                              Omassa vanhassa e39 525d oli Energizerin Premium AGM 95A (EA95-L5) käytössä ~5v ja alkas olemaan ihan loppu, siihen asti oikein käypä akku :think
                              F01 418/830 "Alpina D7"
                              E70 X5 30D
                              Instagram

                              Comment

                              • hietase
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2012
                                • 572
                                • Espoo

                                #75
                                Bannerin 105 Ah agm-akku alkoi myös kiinnostaa. Bannerista ei kauheasti löydy puolesta tai vastaan kommentteja, lienee aika vähän myyty Suomessa? Tulee kuitenkin Itävallasta ja on mm. BMW:n ja MB:n ensiasennusakkujen toimittaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎