Originally posted by Pääkkäri
View Post
Pienakkuohjelma on tarkoitettu moottoripyörien, mopojen, skootterien, yms. 1,2-14 Ah:n akuille eli vain pienille akuille. Silloin se lataa 14,4 voltin/0,8 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa.
Vakioakkuohjelma on autojen akuille 14-160 Ah:n saakka 14,4 voltin/5 ampeerin teholla ja soveltuu +5 - +50 celsiusasteen käyttölämpötilaan.
Talviohjelma on kans tarkoitettu autojen akkujen lataukseen, mutta -20 - +5 celsiusasteen lämpötilassa vähän tehokkaammalla latauksella 14,7 voltilla/5 ampeerilla.
Elvytysohjelma on lisävaihe Vakioakkuohjelmaan kun halutaan elvyttää tyhjiä akkuja tai maksimoida akun käyttöikää ja kapasiteettia mikä olisi suositeltavaa vuoden välein, jossa se pakkosyöttää akkuun 15,8 voltin/1,5 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa 0,5-4 tuntia.
Sitten itse latausohjelman 1-8 vaiheet:
Vaihe 1. Puhdistaa sulfatoituneet akut ja parantaa kapasiteettia, latausjännite 15,8 volttia, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 2. Testaa akun varautumiskyvyn ja estää viallisen akun latauksen, latausjännite 12,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 3. Lataus enimmäisvirralla kunnes akku on 80% täynnä, latausjännite 14,4 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 20 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 4. Jatkaa lataamista pienenevällä ampeerimäärällä kunnes akku on 100% täynnä, latausjännite 14,4 volttia, latausvaiheen kesto max. 10 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 5. Tarkistaa pystyykö akku säilyttämään varauksensa eli tippuuko jännite 12 volttiin, kesto 3 min
Vaihe 6. Elvytysohjelma eli lisäohjelma Vakioakkuohjelmaan, aiheuttaa hallittua kaasuuntumista akun sisällä ja samalla sekoittaen akkuhappoa ja palauttaen akun tehoa, latausjännite enintään 15,8 volttia/1,5 ampeeria 0,5-4 tuntia riippuen akkujännitteestä
Vaihe 7. Ylläpitää akun jännitettä enimmäistasolla lataamalla vakiojännitteellä, latausjännite 13,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa
Tässä kohtaa käsittäisin että akku on ladattu ja käyttövalmis ja että syklin kesto on 10 päivää, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1
Vaihe 8. Ylläpitää akun tehoa 95-100% ja antaa tarvittaessa pulsseja joilla se pysyy täyteen ladattuna, latausjännite 12,7-14,4 volttia/0,8-0,4 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5-2 ampeeria muissa latausohjelmissa, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1
JOS vikatilan merkkivalo on syttynyt (MODE-painikkeen vasemmalla yläpuolella), voi olla kyse väärästä laturin kytkennästä akkuun, tai että kyseessä ei ole 12 voltin akku, tai lataaminen on keskeytynyt Vaiheen 1, 2 tai 5 johdosta ja kyseessä on mahdollisesti viallinen akku joka tarvii vaihtaa.
Näin minä nämä käsittäisin, korjata saa ja korjauksia otetaan tietty vastaan.
Edittiä: Huomasin eilen että puolen tunnin öljypohjanlämmittimen käytön jälkeen toi riisselin rotjake hörähti kuin ois lämpimänä käynnistäny, kun taas ilman lämmitystä on tahmea kuuloinen niinkuin ennenkin. Asteita oli varmaan korkeintaan +4 ja ihan järkyttävä tuuli, että voiko sillä olla oikeasti noin merkittävä tulos ja apu akun kannalta?
Startin solenoidi nyt tietenkin taitaa olla menossa kun pari viikkoa sitten 4. ensimmäisellä käynnistyskerralla startti ei sanonut sanaakaan ja 5., 6. ja 7. kerta naksutti tyhjää akkua.
Comment