memebuy23buy

e39 sopiva madallus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harossi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 619
    • Haukipudas

    #16
    taidanpa tyytyä n.30mm madallukseen. Kiitos kommenteista! Olisiko hyviä vinkkejä ostopaikasta?
    e39 M5

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #17
      Mikäs olisi touringiin sopiva suhdeluku madalluksen osalta. Tuohan tuntuu makaavan keulapystyssä eli takaa ei tarvitse tippua juuri ollenkaan. Näin ollen tuon 30/15 tarkoittanee juuri sitä, että 30mm edestä ja 15mm takaa ?

      Comment

      • Susi
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 473
        • Kuopio, Suomi

        #18
        Juuri sitä 30/15 tarkoittaa.

        Comment

        • teepee
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 149
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by sikapoljin
          Tuohon teepeen kommenttiin piti mainita, että nimellismadallus Eibachin Pro-Kitillä on 30mm ja auto todellakin tulisi muutoskatsastaa kyseisillä jousilla. Mistäs ostit? Fast'Ussilta?
          Vuosikatsastus on edessä tässä kuukauden-kahden sisällä (ajattelin ensi viikolla hoitaa pois) niin kysäisenpä katsastusinsinööriltä sitä samalla. Essolla (Tapiola) oltiin kovasti sitä mieltä, että niitä ei tarvii muutoskatsastaa, ja että se liittyisi jotenkin jousien väriin. En tiedä sitten perustuuko tää siihen, että ne on normaalijousien väriset niin kukaan ei huomaa niitä vai mihin

          Tuolla mun sivujen "Huollot ja käyttökustannukset"-linkin alla kerron hinnat ja muut aika tarkkaan, mutta toistettakoon tässä vielä, että ostin jouset + iskarit KL-Varaosat Oy:stä (sattui matkan varrelle ja heillä oli kamaa hyllyssä) kun ensin olin lähes kaksi kuukautta odottanut, että Pro Street saisi tavaran toimitettua.

          Jouset olivat viimeinen setti E39:iin ja maksoin niistä 200 euroa. Iskarit (Bilstein sprint) maksoivat 635 euroa / sarja. Nykyään KL-Varaosat taitaa myydä vain H&R:n jousia.
          E39 530dA Touring '01
          http://www.peltonen.com/

          Comment

          • sikapoljin
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 185

            #20
            Joo-o... tekisi mieleni kommentoida noita liikkeitä sisäpiirin tiedoilla, mutta jätänpä väliin... 8)

            Joka tapauksessa, kyllä ne Eibachin jouset tulee muutoskatsastaa, vaikka olisivat minkä väriset tahansa. Pro-Kit -jousethan ovat tummia, eikä niitä inssi välttämättä uudehkossa autossa muutaman kuukauden ajelun jälkeen huomaakaan, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että ne ovat madallusjouset, ja madallusjouset tulee muutoskatsastaa. Sivumennen mainitakseni Eibachin reilummin madaltavat Sportline-jousethan ovat punaisia, ja ne erottuvat siellä auton alla kyyristellessä varmasti.
            Ei oo välii, ku ei oo välihousui.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #21
              Originally posted by sikapoljin
              Joo-o... tekisi mieleni kommentoida noita liikkeitä sisäpiirin tiedoilla, mutta jätänpä väliin... 8)

              Joka tapauksessa, kyllä ne Eibachin jouset tulee muutoskatsastaa, vaikka olisivat minkä väriset tahansa. Pro-Kit -jousethan ovat tummia, eikä niitä inssi välttämättä uudehkossa autossa muutaman kuukauden ajelun jälkeen huomaakaan, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että ne ovat madallusjouset, ja madallusjouset tulee muutoskatsastaa. Sivumennen mainitakseni Eibachin reilummin madaltavat Sportline-jousethan ovat punaisia, ja ne erottuvat siellä auton alla kyyristellessä varmasti.
              Puhutko Pro Streetistä vai KL-varaosasta ?

              Ja asiaan. Jälleen tyhmiä kysymyksiä eli löytyykö Eibachilta tai muulta valmistajalta vakioiskarin/jousen korvaavia settejä `?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Omassani on eibachin 30/30 prokitti vakioiskareilla ja yllättävän alhaalla kulkee...paitsi perä. Itse kun en pidä näistä "kenollaan" kulkevista niin hiukan häiritsee tuo perän korkeuden suhde etupäähän. Muuten olen yhdistelmään ollut kohtuullisen tyytyväinen, mutta kyllä silti nyt ottaisin H&R:t tähänkin.

                Comment

                • sikapoljin
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 185

                  #23
                  Originally posted by Keimo
                  Puhutko Pro Streetistä vai KL-varaosasta ?

                  Ja asiaan. Jälleen tyhmiä kysymyksiä eli löytyykö Eibachilta tai muulta valmistajalta vakioiskarin/jousen korvaavia settejä `?
                  Puhun. Molemmilla on omat "piirteensä".
                  Laatuiskareita löytyy useilta valmistajilta, mutta jousien kohdalla tilanne taitaa olla heikko, eli tarjolla lienee vain "tavallisia" ja madaltavia.
                  Ei oo välii, ku ei oo välihousui.

                  Comment

                  • HKM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 427
                    • Sipoo

                    #24
                    paljonkohan lie kustantaa, jos laittaa sen originaali M-Sport alustan? kenelläkään tietoa?

                    HKM
                    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                    Ex. E30 318is
                    Ex. Jaguar XJR
                    Ex. E39

                    Comment

                    • Mr. Z
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 943
                      • Manse

                      #25
                      Re: e39 sopiva madallus?

                      Originally posted by harossi
                      Tarvisin uuteen autooni (e39 523 sedan -97) madallusjouset. Mikä olisi järkevä madallus ulkonäön ja käytännöllisyyden kannalta? Entiset autoni ovat olleet todella matalia ja haluaisin nyt sellaisen että voisi kuitenkin ajella siten ettei jokaista käpyä tarvisi väistää..

                      Jos on kuvia madalletusta e39 niin voi näytää, ja jos voisi kertoa madalluksen määrän.

                      Kiitos!
                      Mulla on Schnitzerin jouset+pumput ja madaltaa -35 mm..
                      Enempää ei kannata madaltaa, jos haluaa päästä p-halleihin tms.
                      Omalle ei pääse enää kaikkiin p-halleihin, mutta maavaraa on kuitenkin sen verran että pääsee esim. huonoa mökkititietä..
                      Tietysti jos haluaa että auton käytettävyys katoaa niin sitten ei muuta kuin monsteri madallus joku 50/60 mm..
                      E38 740ia
                      E39 530 dAT
                      ex. E34 520i sedan
                      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                      ex. E36 325i sedan
                      ex. E36 328i touring
                      ex. E36 318 iS qp
                      ex. E36 325i qp -R.I.P-
                      ex. E21 320i sedan
                      ex. E30 318i sedan
                      ex. E3 2500 sedan

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Ja kun vielä huomioi että nuo vieterien ilmoittamat pudotusmillit ovat melkoisen suhteellisia ja aika paljon valmistajakohtaisia. Omassani on tosiaan tuo eibachin prokit 30/30 vieterit ja se on varsinkin etupäästään selkeästi matalempi kuin tuo Mr.z:n 39. Kaverilla on vastaavat H&R:n vieterit ja se on 10-15mm taas omaani ylempänä. M5 puskimen alapuolella olevat sisälokarin jatkekohoumat raapii maihin jo todella helposti. E39:ssä ei todellakaan voi mennä juurikaan yli -35 pudotuksiin mikäli autoa aiotaan edes välttävästi voida käyttää jokapäiväisissä "toimintatilanteissa".

                        Comment

                        • Mr. Z
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 943
                          • Manse

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Ja kun vielä huomioi että nuo vieterien ilmoittamat pudotusmillit ovat melkoisen suhteellisia ja aika paljon valmistajakohtaisia. Omassani on tosiaan tuo eibachin prokit 30/30 vieterit ja se on varsinkin etupäästään selkeästi matalempi kuin tuo Mr.z:n 39. Kaverilla on vastaavat H&R:n vieterit ja se on 10-15mm taas omaani ylempänä. M5 puskimen alapuolella olevat sisälokarin jatkekohoumat raapii maihin jo todella helposti. E39:ssä ei todellakaan voi mennä juurikaan yli -35 pudotuksiin mikäli autoa aiotaan edes välttävästi voida käyttää jokapäiväisissä "toimintatilanteissa".
                          Juu, saman olen huomannut. Muutamia madallettuja 39:jä verrannut omaani ja ovat olleet jonkin verran matalalempia kuin omani, vaikka niissä on ollut 30/30 sarja ja samankorkuinen rengastus kuin omassani.
                          Tai sitten sarja joka minulla on alla, ei ole oikeasti -35 mm vaan esim -20/20 sarja tms., vakioon kun vertaa niin huomaa kyllä selkeän korkeuseron. Ehkäpä jotkut sarjan valmistajat ilmoittavat vaan jousien pituuden muuttumisen eikä auton kokonais korkeuden muuttumisen?! Noh, tuskinpa se niin on, mutta tuntuu välillä vähän siltä. :?
                          E38 740ia
                          E39 530 dAT
                          ex. E34 520i sedan
                          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                          ex. E36 325i sedan
                          ex. E36 328i touring
                          ex. E36 318 iS qp
                          ex. E36 325i qp -R.I.P-
                          ex. E21 320i sedan
                          ex. E30 318i sedan
                          ex. E3 2500 sedan

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Joskus inssikaveri Saksassa tuon selvitti, mutta ymmärrettävästi puolet "selvityksestä" meni jakelusta ohi, mutta sen ymmärsin että kysymys on tarvikejousissa nimellisarvoista. Lisäksi TUV hyväksytyt ovat eri spekseillä kuin tehtaan omat speksit tai jenkkijouset. Näitähän väännellään pelkkien toleransseihin perustuvilla mitta ja jousivoima arvoilla jousipajoilla. Tehdashan ei ilmoita muita "jousisalaisuuksiaan" ulkopuolisille, kuin viralliset mittaspeksitiedot. Jokaisella aftermarket/virijousivalmistajalla valmistajalla on sitten oma näkemys siitä kummassa päässä toleranssaja se "oikea" arvo on. Yleensähhän nämä pudotukset ovat suurempia kuin ilmoitetaan n.vuoden/kahden ajon jälkeen. Juuri asennuksen jälkeen mitat usein pitää hyvinkin. Eli ilmoitetut suhteelliset pudotukset pätevät ainakin suurinpiirtein vain silloin kun tiedetään mihin lähtökohtaan/mitta-arvoon ilmoitettu pudotus perustuu. Jokaisella valmistajalla tämä lähtökohta-arvo on siis vain heidän näkemyksensä "oikeasta" 0-tasosta. Esimerkkinä tosiaan oma e39 jossa on tuo 30/30 eibachin satsi jonka kuka tahansa auton nähnyt voi vaikka vannoa että alla on 50/35.

                            Comment

                            • HKM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 427
                              • Sipoo

                              #29
                              Originally posted by HKM
                              paljonkohan lie kustantaa, jos laittaa sen originaali M-Sport alustan? kenelläkään tietoa?

                              HKM
                              Itse itselleni vastaten:
                              Osien hinta: 1745€. Pitää sisällään jouset, iskunvaimentimet, kallistuksen vakaimen tangot ja jotain muuta. Työn hinta 450€ sisältää vaihtotyön ja nelipyöräsuuntauksen. Toisin sanoen reilut 2000 euroa tuo kustantaa ja hinnat on sedanille, liekö tuolla sitten jotain merkitystä tuon hinnan kannalta...ehkä tuon työn osuus voi olla hieman halvempi.
                              Hintatiedot: Jurvakainen Oulu

                              HKM
                              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                              Ex. E30 318is
                              Ex. Jaguar XJR
                              Ex. E39

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Kl:stä 30/30 Eibachit tai H&R:t n.220e:llä ja vaihto AD:llä n.300e:llä jos iskarit on vielä "hapessaan".

                                Comment

                                Working...
                                X