Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n mittariston pikseleiden korjaus kotikonstein?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli39
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 69
    • Pirkanmaa

e39:n mittariston pikseleiden korjaus kotikonstein?

Moi,
    foorumilla on jo aiemmin keskusteltu näistä e39:n mittariston pikselivioista ja niiden korjauttamisesta. Myös mittarin irroituksesta on annettu hyvät ohjeet. Mutta edelleen itseäni kiinnostaa, että mitä pikselien korjauksessa tulee tehdä sen jälkeen kun mittaristo on irti ja osina siinä edessä? Mitä tarvikkeita tulee varata? Miten pikselien korjaus etenee alusta loppuun ja mitä ainakin kannattaa varoa tekemästä?

Ajattelin samalla vaihtaa mittaristoon polttimot. Meneekö sinne ihan peruspolttimot, joita saa varaosaliikkeistä vai pitääkö tilata jostain erikoisliikkeestä?

Kiitos jo etukäteen!
    e39 530dA -99
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

Viime viikolla tuli taas työn alle pari kotikorjattua mittaria, toinen oli onnistuttu tuhoamaan hyvinkin täydellisesti. Aikaisemmin olen jonkin verran korjauksesta kirjoitellut, homma ei sinänsä ole monimutkainen mutta: menee pieleen jos yhdenkään asian tekee väärin. Kyllähän tästä voisi periaatteessa kuvalliset ohjeet laatia jos aikaa olisi, tällöin täytyisi niiden olla tarkat ja tekijöiden ohjeita noudattaa ja olla vielä käsistään käteviä ja omata erinomaisen hyvät hermot ettei turhaan taas pilattaisi bmw mittaristoja.
    Jos korjauksen opiskeluun on aitoa kiinnostusta tule korjauttamaan mittarisi minulle, hommaa saa seurata aivan vapaasti ja neuvojakin saa.

Comment

• Purni
      BTCF Member
      • May 2007
      • 915
      • Vantaa

Mitäs pyydät korjauksesta?
      Kesämiina: E39 M5 S/C
      Talvimiina: E70 X5 530sd

Comment

• Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

Samalla linjalla olen WSE1:n kanssa että parempi antaa jonkun tehdä joka on aiemminkin kyseisen homman tehnyt... Mulla on ollut oppipoikia katsomassa kuinka se tehdään ja kaikki on onnistunut mitä olen korjannut.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

Comment

• Eemeli39
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 69
          • Pirkanmaa

WSE1:sen kanssa jo alustavasti mittariston korjauttamisesta puhuttiin heinäkuussa, kun käytin autoa siellä muutenkin huollossa. Täytyypä sopia aika, jolloin voisin tulla tuon mittariston korjauttamaan. En todellakaan ala sitä itse yrittämään, jos siinä on vähäänkään riskiä, että persiilleen menee.

Laittelen sitten tekstaria kun varaillaan aikaa pikselihuoltoon.
          e39 530dA -99

Comment

• Masu
            Newbiemmer
            • Feb 2008
            • 10

Tuossa pikselikorjuutuksessa kannattaa sitten muistaa myös se että vaikka sen ihan "ammattilainen" korjaa niin vika saattaapi uusia. Eli kannattaa miettiä onko niillä muutamalla pimeällä pikselillä oikeasti väliä. Itse päätin että en jaksa korjuutta toista kertaa ellei näyttö täysin lukukelvottomaksi mene.

Comment

• WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

Originally posted by Masu View Post
              Tuossa pikselikorjuutuksessa kannattaa sitten muistaa myös se että vaikka sen ihan "ammattilainen" korjaa niin vika saattaapi uusia. Eli kannattaa miettiä onko niillä muutamalla pimeällä pikselillä oikeasti väliä. Itse päätin että en jaksa korjuutta toista kertaa ellei näyttö täysin lukukelvottomaksi mene.
              Sen tarkemmin tietämättä kenellä kirjoittaja on pikselinsä korjauttanut, vastailen omasta puolestani;
              Jos näyttöelementin ja piirilevyn välinen foliokaapeli uusitaan, vika ei pitäisi uusiutua ihan heti, mutta vika ilmaantuu ajan oloon (2-10v olosuhteista riippuen) tällöin samasta syystä kuin alunperinkin koskemattomaan mittaristoon. Vanha kaapeli puhdistamalla korjatuissa vika ei uusiudu kuin pääsääntöisesti yhdestä syystä, näytön taustamuovin kiinnitys ja sitämyötä paine kaapeliin on löystynyt, tähän on taas tullut kehiteltyä parannusta. Itse korjaan takuuseen kaikki vuoden sisään uusiutuvat ongelmat vaikka kyse olisi yhdestä rivistä. Tällä hetkellä on taas folioiden saatavuudessa haasteita joten hankalimpien tapausten kanssa täytyy odottaa vielä hieman, käytännössä siis niiden kauan vialla olleiden joissa näyttöpaneelin puolelta on folion vastinpintaa jäljellä paikoittain enää millimetriluokkaa. Tämäkin on korjattavissa tietysti vanhalla suht ehjällä foliolla mutta vie kohtuuttomasti aikaa. Pari mittaristoa taitaa minullakin olla vielä rästissä uusintakierrokselle, otan yhteyksiä kun materiaalia näihin taas on.

On ollut "hauskaa" nähdä kuinka monella tavalla pikseleitä on yritetty korjata. Pahimpia korjattavia ovat ne joissa joku viisas on mennyt ruiskuttamaan älyttömästi jotakin crc556 tai vastaavaa öljyistä tavaraa. Foliosta lähtee pahimmillaan kaikki kontaktipinta kävelemään kun sitä hipaiseekin ja tällöin tarvitaan taas uutta... muutenkin korjaus/puhdistustyö on tällöin mielenkiintoinen... Älkääpä siis koskaan ikinä suihkutelko mittaristoanne millään asiaankuulumattomalla aineella.
              Toinen yleinen turmelun kohde on tietysti neuloja liikuttava koneisto ja varsinkin sen jouset...
              Muutamat sankarit ovat myös onnistuneet päästämään nestekiteet näytöstä vapauteen...
              Joku sankari on saanut kohdistettua folion siten väärin että se oikosulkee muutaman ohjainpiiriltä tulevan liuskan keskenään, tämän jälkeen mittariston jatkuvan autossä käyttämisen seurauksena on vioittunut ohjainpiiri...
              Jotkut ovat hukanneet myös automaattivaihteiston ilmaisimen peitelevyn jonnekin.
              Last edited by WSE1; 18-08-2010, 17:46.

Comment

• Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

Sen verran täytyy myös avautua omalta osalta että pikselivika voi uusiutua kyllä mutta ainakaan minun korjaamissani ei ole vielä yhdestäkään mittaristosta hävinnyt samasta syystä. Enhän välttämättä kaikkea tiedä mutta ei ole ainakaan minun silmieni eteen tullut.

Myös tuota WSE1 "kokemuslistaa" voisi jatkaa loputtomiin.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

Comment

• Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

Hauskimpia on sellaiset mittaristot jotka tulee korjattavaksi joita EI ole kuulemma yritetty korjata, yht äkkiä vain lopettanut neulan liikkumisen
                  No loppuuhan se neulan liike kun osoitin kylmästi revitään akseleineen ulos
                  WSE1:n litku kokemuksia jatkaen:
                  Kerran oli mittaristo johon oli ruiskittu jotain mömmöä joka oli pehmentänyt näytön kehikon sellaiseksi pehmoiseksi mömmöksi, kädessä kun sitä pidin toisesta päästä kannatellen niin ihmettelin et mitä helv kun oli taipunut ilmassa roikkuessaan ihan muodottomaksi
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

Comment

• -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

Originally posted by Rahu View Post
                    Sen verran täytyy myös avautua omalta osalta että pikselivika voi uusiutua kyllä mutta ainakaan minun korjaamissani ei ole vielä yhdestäkään mittaristosta hävinnyt samasta syystä. Enhän välttämättä kaikkea tiedä mutta ei ole ainakaan minun silmieni eteen tullut.
                    Joo on toiminut useamman vuoden tuo sun tekemä korjaus mun autossa. Kallista, mutta toimii

Comment

• jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

Originally posted by -KK- View Post
                      Joo on toiminut useamman vuoden tuo sun tekemä korjaus mun autossa. Kallista, mutta toimii
                      Minkä hintaisisa mahtaa muilla olla korjaukset, taitaa ainoastaan WSE1 ilmoittaa hinnan työlleen eikä se nyt niin kallis ainakaan ole:think
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

Comment

• Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

Originally posted by jsr85 View Post
                        Minkä hintaisisa mahtaa muilla olla korjaukset, taitaa ainoastaan WSE1 ilmoittaa hinnan työlleen eikä se nyt niin kallis ainakaan ole:think
                        Satasen jos ei mene varaosia

Comment

• -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

Originally posted by jsr85 View Post
                          Mulle maksoi 170e. Taas sitä oppi, että pihin miehen kannattaisi kysyä hinta etukäteen. Eipä arvannu kummiskin tuntimääräisesti varsin lyhyelle urakalle ja yksityishenkilön tekemänä kertyvän noin paljon arvoa

Comment

• mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5200
                            • Stadi

Originally posted by -KK- View Post
                            Mulle maksoi 170e. Taas sitä oppi, että pihin miehen kannattaisi kysyä hinta etukäteen. Eipä arvannu kummiskin tuntimääräisesti varsin lyhyelle urakalle ja yksityishenkilön tekemänä kertyvän noin paljon arvoa

Mitähän ne olisi marmorilla halunnut? Myyneet uuden mittariston Eipä toi nyt pahalta hinnalta tunnu...
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

Comment

• -KK-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 265

Originally posted by mikkod View Post
                              Mitähän ne olisi marmorilla halunnut? Myyneet uuden mittariston Eipä toi nyt pahalta hinnalta tunnu...
                              Se on satavarma, että lopputulos oli nyt varmasti parempi ja halvempi kuin Laakkosella.

Onneksi ei vielä ihan kaikilla kuten metsämotoilla ja kaivinkoneilla ole tuntilaskutus 170e luokkaa

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎