Originally posted by Juhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 525i - 2001 öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pihalle?
Collapse
X
-
Onko majoneesi loppupelissä se ainoa asia, joka tukkii tuon öljytikun putken kanavan ja öljytikun putkeen tulevan letkun? Ettei vaan olisi karstaa sekä muuta öljypaskaa suurimmilta osin ja kertyisi sinne ihan ympäri vuoden. Pitkillä öljynvaihtoväleillä ajaminen tuskin ainakaan vähentään tuota ongelmaa. Ja muutenkin koko huohotinjärjestelmä taitaa olla näissä M54 koneissa susi jo syntyessään.
Tietysti talvikäyttö ja majoneesin muodostuminen voi olla se viimeinen niitti arkkuun, joka sitten viimeistelee tuon huohotinjärjestelmän tukkiutumisen.
BMW:ltä löytyy muuten myös uusittu versio tuosta öljytikun putkesta, jossa ei ole enää sellaista ohutta ja niin helposti tukkoon menevää kanavaa tuolla öljylle, jonka olisi tarkoitus valua takaisin separaattorista. Tietty mikään ilmainenhan tämä osa ei ole, enkä tiedä mitenkä yleisesti saatavilla.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostOnko majoneesi loppupelissä se ainoa asia, joka tukkii tuon öljytikun putken kanavan ja öljytikun putkeen tulevan letkun? Ettei vaan olisi karstaa sekä muuta öljypaskaa suurimmilta osin ja kertyisi sinne ihan ympäri vuoden. Pitkillä öljynvaihtoväleillä ajaminen tuskin ainakaan vähentään tuota ongelmaa. Ja muutenkin koko huohotinjärjestelmä taitaa olla näissä M54 koneissa susi jo syntyessään.
Tietysti talvikäyttö ja majoneesin muodostuminen voi olla se viimeinen niitti arkkuun, joka sitten viimeistelee tuon huohotinjärjestelmän tukkiutumisen.
BMW:ltä löytyy muuten myös uusittu versio tuosta öljytikun putkesta, jossa ei ole enää sellaista ohutta ja niin helposti tukkoon menevää kanavaa tuolla öljylle, jonka olisi tarkoitus valua takaisin separaattorista. Tietty mikään ilmainenhan tämä osa ei ole, enkä tiedä mitenkä yleisesti saatavilla.
Tuosta isommalla reiällä olevasta mittatikun putkesta olen itsekin juttua kuullut, mutta en sitä silloin löytänyt kun osia huohotinpäivitykseen ostin.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTalvella tapahtuva huohottimen jäätyminen johtuu nimenomaan majoneesin muodostumisesta. Tämä vesi/öljy seos jäätyy putkeen tukkien sen. Huohotin voi tosin tukkeutua muutenkin tuosta ajankanssa kerääntyvästä karstasta ja jos tätä on jo valmiiksi pohjalla niin eihän majoneesia niin paljon tarvita kun ongelmia tulee.
Tuosta isommalla reiällä olevasta mittatikun putkesta olen itsekin juttua kuullut, mutta en sitä silloin löytänyt kun osia huohotinpäivitykseen ostin.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKokeile nyt ihan ensiksi vaihtaa öljyt Teboilin Diamond:iin.- Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by toukopouko View PostHaluamatta kuulostaa epäkiitolliselta vinkistä, onko tälle ehdotukselle jokin peruste? Onko se todistettavasti auttanut useammalla? Vai onko tässä kyseessä looppi "kokeile nyt aluksi vaihtaa öljyt <seuraava öljymerkki>"? Tässä on tosiaan ollut Mobilia, Castrolia ja muistin että joskus vissiin helixitkin...
Katseltuani yhden kesän tätä ja luettuani tätä foorumia vaihdoin castrolin LL-öljyt. Seurauksena öljyä kuluu alle litra/10tkm ja majoa ei ole näkynyt. Ajo on kylläkin enemmän matkapainotteista. Autolla ei ajeta juurikaan talvella.
Olen miettinyt huohotinjärjestelmän päivittämistä, mutta kokemukset tuntuu olevan vähän ristiriitaisia. Toisaalta helppo munuaisten tukkiminen talvella olisi nopea pika-apu. Kumpi munuainen pitäisi tukkia jos katsotaan kustin pukilta?e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostOlen miettinyt huohotinjärjestelmän päivittämistä, mutta kokemukset tuntuu olevan vähän ristiriitaisia. Toisaalta helppo munuaisten tukkiminen talvella olisi nopea pika-apu. Kumpi munuainen pitäisi tukkia jos katsotaan kustin pukilta?
Comment
-
-
Kävi täs joulunalla ostoksille lähdettäessä samallalailla ku monelle tämän palstan lukijoille. Itse olen kuullut jäätymis tapauksista, mutta olen koittanut "kepillä jäätä" ja antannu mennä jännittämättä. Liikennevaloihin tultaessa auto alkas käymään ensi 4 tai 5llä. Siinä kerkes vähä kaasulle jalkaa polkaista ku moottori sammui, eikä startista kuulunu kuin naks enää.
Seurauksena oli palotilat täynnä öljyä ja pakosarjalle myös venttiilinkopan tiivisteen välistä aika reippaasti öljyä. Ei muutaku hinaukseen ja lämpimään talliin ruuvaamaan. Tuntihan siinä vierähti ku ruuvas tulpat irti ja kuivas ne. Ja pyöritti konetta ilman tulppia jotta öljy tulis palotilasta pois. Oli siinä hetkeksi siivoamista ku öljyt lensi tulpanreijistä pitkin tallin seiniä ja konehuonetta. Tulpat kiinni ja koneeseen lisää noin 1,5 litraa öljyä.
Huohotin ehti sulaa siinä tunnin aikana ja kone kävi normaalisti.
Paitsi kyllä tuli mahtavat savut putkesta seuraavat 50km ku hain liikkeestä uudet "cold climate varsion" putket ja öljynkerääjän. (autossa olisi pitänyt olla ne jo valmiina runkonumeron perusteella ja kun on suomi auto, mutta kuulemma kaikissa M54 koneissa ei ole ollut. koskee alkuvuosien vuosimallia)
Seuraavana päivänä taas ruuvamahan ja tutkimaan tilannetta. Parituntia miettimistä ja ruuvaamista niin oli vanhat osat purettu irti ja mittatikun putki avattu ja putsattu. Todennäköisesti tuolta mittatikun juuresta tukkoon meni. Öljynkerääjässä on sellainen kalvoventtiili josta saattaa myös tukkeutua jäätyessä. Ainakin merkkihuollon mies sanoin niin. Itse avasin vanhan separaattorin ja oli sielä vähän karstaa ja majoneesia.
Olishan ne voinut kokeilla huuhdella jollain liuotinainella puhtaaksi mutta itse päädyin vaihtamaan kaikki osat uusin.
Korjauksen yhteydessä laitoin mittatikunpukeen putkieristettä roudariteipillä. Samalla leikkasin telttapatjasta syylärin eteen ylisuuret palat munuaisten taakse. Kone saa tarpeeksi jäähdytysilmaa rekisterikilven alta. E46 myydään oikeen alkuperäisenä sellaiset muovisuojat jolla saa munuaiset tukittua.
Huolellisessa kokoamisessa ja koeajossa meni vielä toiset parituntia. Mutta sai olla tyytyväinen ku ei tarvinnut turvautua korjaamoon. Osat maksoi noin 100€. Korjaamosta lasku olis varmaan ollu sen 500€. Nyt autolla on ajettu noin 300km operaation jälkeen. Putkesta tulee vieläkin vähän öljyä, näillä pakkasilla tulee hitaasti pois ku takapönttö ei kuitenkaa ole kovinkaa lämmin eikä öljy pala pois. Vielä pitää tarkkailla jotta pitääkö venttiilikoppa vai pitääkö tiiviste vaihtaa.
Auto on 160tkm ajettu 525ia touring vm-02 moottori M54B25
Comment
-
-
Originally posted by lepis View PostTerve,
Oma auto, 530i -02, ollut myös sulamassa tallissa joulun pyhien ajan saman ongelman takia. Vähän tuota samojen osien vaihtoa tuli ihmeteltyäkin jo. Miten on, tarviko imusarja irrottaa kyseisen operaation vuoksi, vai pääsikö vähemmällä?e39 520ia-96
Comment
-
-
Originally posted by lepis View PostTerve,
Oma auto, 530i -02, ollut myös sulamassa tallissa joulun pyhien ajan saman ongelman takia. Vähän tuota samojen osien vaihtoa tuli ihmeteltyäkin jo. Miten on, tarviko imusarja irrottaa kyseisen operaation vuoksi, vai pääsikö vähemmällä?
Moottorin päältä muovisuoja pois.
Sitte pitää saada pois tieltä yksi kotelo josta lähtee antureille, massamittarille, kaasuläpälle ym. johdot. Liittimet on erilaisia joten niitä ei väärin saa paikalle. Laskin jotta niitä yhteensä 12 eri liitintä. Kannen etuosaan menevä johto näytti ensin työläältä, mutta riitti ku sai liittimet irti ja pari nippusidettä niin johtoa sai tulemaan joku 10 cm ja se riitti.
Itse öljynkerääjä on kahdella torxilla kiinni ja se ei mahdu tulemaan pois tilasta jos ei kaasuläppärunkoa ota irti imusarjasta.
Putket kannattaa kaikki ostaa uusia niin ei tarvi sääliä irroittaessa. Venttiilinkopasta lähtevä putki meni mulla 3 palaan ku otti siihen vähä ronskimmin kiinni. Tehostajan öljysäiliön otin irti putkia kiinnittäessä jotta sai paremman otteen painaessa putkia kiinni. Kannattaa laittaa tiivisteisiin vähä öljyä niin menee helpommin paikalle. Kokoojaputki joka lähtee 5ja6 sylinterin imusarjanvälistä ja menee 1ja2 väliin kannatta puhaltaa puhtaaksi. Jos ei sitte uusi sitäki. Ja samoin putki joka menee jokaisen sylinterin imusarjaan. Työn iloaLast edited by mtuisku; 28-12-2010, 18:29.
Comment
-
-
Jep, kiitokset ohjeista!
Hain tänään Käyttöautolta separaattorin ja kaikki neljä putkea. Kaksi oli valmiina kiinni itse separaattorissa. Hintaa setille tuli 140e. Otin sitten myös imusarjan tiivisteen varuiks, tiärä tarviikokaan sitä nyt sitte vaihtaa ollenkaan. Tilasin myös munuaisiin suojaläpät, olikohan about 1.70e/kpl. Huomenna vois kattoo kuinka tuon kanssa käy...E39 530iA -02
Comment
-
-
Originally posted by lepis View PostJep, kiitokset ohjeista!
Hain tänään Käyttöautolta separaattorin ja kaikki neljä putkea. Kaksi oli valmiina kiinni itse separaattorissa. Hintaa setille tuli 140e. Otin sitten myös imusarjan tiivisteen varuiks, tiärä tarviikokaan sitä nyt sitte vaihtaa ollenkaan. Tilasin myös munuaisiin suojaläpät, olikohan about 1.70e/kpl. Huomenna vois kattoo kuinka tuon kanssa käy...
Comment
-
-
Joo kyllä se putki meni ihan pienellä voimalla painamalla paikoilleen ku laitti vähä rasvaa O-renkaaseen.
Pitää vaan saada hyvä ote painaa. Ja putki lähtee "ehjänä" irti jotain 90 astetta kiertämällä.
Samaa mieltä imusarjan irrottamisesta, paljo lisää työtä vaan.Last edited by mtuisku; 29-12-2010, 16:39.
Comment
-
-
Heps,
Kaikki hilut vaihdettu eilen illalla ja bemmi taas ajossa!
Onnistui ilman imusarjan irrotusta, vaikka toki ahdastakin oli parissa kohtaa. Kaikki putket tuli uusittua niin eipä tarvinnu vanhoja sääliä.
Loppukliimaksi oli aika mielenkiintoinen: Kaikki osat oli vaihdettu, öljyt vaihdettu, liittimet oikeilla paikoillaan jne => auto ei starttaa!!! WTF
Startatessa pyöritti konetta ok ja lupasikin aluks mut ei vaan lähteny. Kaikki kuitenkin piti olla oikein laitettu, niin tulipa sitte vaan startattua lisää ja kyllähän se siittä sitte lähti viimein tulille, 4,5 ja 6:skin pytty...
Ilmeisesti oli sitte päässy öljyt männän päälle. Mistähän sitä sinne nyt sit oli päässy, kun viikko sitten huohottimen sulattelun jälkeen auto tuli käynnistettyä ja silloin kaikki tuntui olevan kunnossa!:think
Eli näin täällä. Aikaa operaatioon meni about 7h. Tulipa samalla munuaisetkin tukittua äänieristelevyn palasilla...E39 530iA -02
Comment
-
Comment