memebuy23buy

E39 525i - 2001 öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pihalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Onko tiivisteen lisäksi uusittu myös kopan kireydestä huolehtivat kumiprikat?
    Myös niistä ruuvien ”stoppariholkeista” voi hioa 1/2-milliä pois jolloin yleensä kyllä alkaa pitämään.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Eikös näissä M54 venttiillikopissa ole vähän sellaista kieroutumisen vikaa? Jotkut niitä koppia on käsittääkseni myös uusinut. Eikä se ihan ilmainen muistaakseni ole...

    Mulla myös tiputtelee kylmillä keleillä etummaisten lambdojen kohdalta pakosarjan suojapellin päälle öljyä. Siitä huolimatta vaikka juuri on uusittu kopan tiiviste.

    Ei tuossa varmaan juuri muuta ole tehtävissä kuin yrittää tilkitä uuden kopantiivisteen lisäksi jollain kunnollisella tiivistemassalla.

    Leave a comment:


  • Tourinki
    replied
    e39 Touring 11/2001 Venttillikopan kansi. osa nro. 11121432928

    Auton venttiilikopan kansi vuotaa. Kansi on ihan selvästi reilusti raollaan moottorin etuosasta. Vuotoa tapahtuu myös pakosarjan puolelta ja moottorin perältä. Tiivisteen olen vaihtanut pari kertaa ja nyt alkaisi tiivisteen vaihto riittämään. Mistä tuota kantta kannattaisi kysellä? osa nro. 11121432928

    KL-varaosat ja Autokeskus Tampere jo kysytty...

    T. Tourinki

    Leave a comment:


  • Rapis
    replied
    Originally posted by jpo View Post
    Ainakin omassani oli. Ihmettelin samaa, että mihinkäs tämä pieni letku kuuluu tässä uudessa laittaa. Mutta kun niitä cold country version eristeitä raotti, niin sieltä kyllä löytyi samanlainen paikka sille letkulle. Sinänsä outoa ettei tälle pienelle letkulle siellä eristeissä ollut mitään varausta.
    Itese kans vähän aikaa ihmettelin tämän letkun kanssa ja sitten otin separaattorista eristeet irti ja siellä tosiaan on ihan samallainen tikku mistä kisko vaan sen kumihatun irtu ja takas kasaan, letku paikalleen ja separaattori omalle paikalleen. Jännä juu, että sille ei mitään "reikää" ole niissä eristeissä.

    Leave a comment:


  • jpo
    replied
    Originally posted by Jasuuu View Post
    Normiversiossa jokin alipaineletkulähtö halkaisija jotain 5mm. Onko tuota cold country versiossa? En muista laittaneeni sellaista kiinni ainankaan
    Ainakin omassani oli. Ihmettelin samaa, että mihinkäs tämä pieni letku kuuluu tässä uudessa laittaa. Mutta kun niitä cold country version eristeitä raotti, niin sieltä kyllä löytyi samanlainen paikka sille letkulle. Sinänsä outoa ettei tälle pienelle letkulle siellä eristeissä ollut mitään varausta.

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Normiversiossa jokin alipaineletkulähtö halkaisija jotain 5mm. Onko tuota cold country versiossa? En muista laittaneeni sellaista kiinni ainankaan

    Leave a comment:


  • Rapis
    replied
    Mites, kun olette purkaneet kaasuläppäkoteloa myöten niin olette vaihtaneet sitä o-rengasta sinne koteloon. Onko sitä edes tarpeellista vaihtaa? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=13_0641

    Leave a comment:


  • Petri R.
    replied
    Kuten tuolla aiemmin kirjottelin, mun '97 sinkkuvanos M52B28 pullautti venttiilikopan etuosasta öljyt pihalle ja tilasin autoon uuden separaattorin sekä sen muoviputken venakopasta separaattorille ja kumiletkun separaattorilta öljytikunputkeen.

    Tuo vaihto-operaatio ei sinällään ole ainakaan M52:ssa kovin kummonen temppu, ahtaat paikat siellä tietysti on ja sikäli kuuluu remontteihin joita en lähtis pakkasessa ulkona pimeässä tekemään. Lämmin kerhotalli on 8km päässä joten tein silleen, että laitoin sisätilalämppärin konehuoneeseen tohottamaan huohotinputkea päin kolmeksi tunniksi ja sen jälkeen ajelin pintakaasulla öljytikku vähän ylös nykästynä ja öljykorkki hitusen auki + jeesusteipillä varmistettuna tallille, eikä ainakaan tuolla matkalla vuotanu öljyä mistään.

    Ensin ilmanputsarikotelo ja ilmamassamittari kokonaan irti, sitten kaasuläppää edeltävän haitariputken otin kaasuläpältä irti ja työnsin sen sivuun. Ohjaustehostimen säiliön otin niistä kahdesta pultista irti ja asettelin säiliön sivummalle. Öljysuodattimen kannen otin pois jotta sai kädelle paremmin tilaa operoida imusarjan alta. Separaattorihan on kolmella pultilla (10mm) kiinni. Niiden irroituksen jälkeen nykäsin letkun öljytikulta. Sitten se venakopalta tuleva putki irti ja ujuttin separaattorin siitä imusarjan ja öljynsuodattimen välistä pois. Taisin siinä jonkun sähköpömpelin käyttää kiinnikkeestään irti kun oli tiellä.

    Kyllähän siellä erityisesti siinä venttiilikopalta tulevassa putkessa oli kermalikööriä melkoisesti, paluuletku separaattorilta öljytikun putkeen sekä siinä putkessa oleva oksa oli aika puhtaita (ronkin sen oksan eräänlaisella pulloharjalla puhtaaksi), mutta se letku oli jo melko pehmeää lakua. Uuden separaattorin asensin imusarjaan uudella tiivistinkumella, jonka tilasin siltä varalta jos vanha on finaalissa.

    Leave a comment:


  • jaarli81
    replied
    Nyt on homma omalta osaltanikin paketissa ja ajattelin vähän jakaa omia mietteitä urakan osalta, jos vaikka helpottaisi muita kohtalotovereita. Kyseessä siis M52B25TU.

    Itselläni oli lähes kaikki letkuklemmarit niin hyvin kuin ne voi olla ja osien irroittaminen olikin suhteellisen vaivaton operaation vaikka purkamista oli suhteellisen paljon. Kaasuläpänrunkoa en saanaut kokonaan irti, koska liitin oli jotenkin jämähtänyt ja sen irroitus ei onnistunut. Johdoissa on kuitenkin sen verran löysää, että rungon saa siirrettyä pois tieltä. Kaikki mikä on huohottimen edessä kannattaa kuitenkin purkaa, koska paikat ovat tunnetusti todella ahtaat (imusarjaa lukuunottamatta).

    Itsellä ongelmaksi muodostui uudet osat, jotka olivat tuo motonetin eristetty huohotinsarja mallia VALEO. Uusi eristetty huohotin oli niin paljon kookkaampi kuin vanha, että sen paikalleen asettaminen oli todella hankalaa. Kaikki putket olivat tässä mallissa pikaliittimiä, eikä yksikään lähtö ollut kierrettävä niinkuin orkkiksessa. Liittimet eivät vain millään tuntunut lukittuvan paikalleen ilman järjettömän kovaa työntämistä ja asentaessa menikin muutama lukitusrengas rikki putkia äheltäessä (piti tiivistellä silikonilla). Kun vihdoin uudet putket olivat paikoillaan oli aikaa varmasti kulunut jo 6h. Seuraavan ongelman muodosti kaasuläpänrungon takaisin saamiinen. Runko jäi noin. 5mm liian etäälle uuden kookkaamman huohottimen takia. Tähän työvaiheeseen tarvittiin ehdottomasti peili, että sai kaikki pultit kohdalleen ja pultti kerrallaan vitkuteltua runkoa kiinni. Huohottimen eristeet kyllä antavat periksi kun saa pultit kiristettyä tasaisesti. Loppu kasaus olikin sitten jo helppoa, eikä ongelmia esiintynyt.

    En tiedä pitäisikö hommasta syyttää asentajaa vai osia, mutta lopputulos oli n. 10h tuskainen vääntö näennäisesti simppelin urakan parissa. PS. urakkaan ehdottomasti kannattaa varata peili ja otsalamppu, niinkuin joku oli aikaisemmin jo todennut.

    Onnea kaikille asentajille, toivottavasti osat istuu paremmin kuin itsellä.
    Tuon kun luki niin on tyytyväinen, että teetätti koko homman samalla kun meni venttiilinkopan tiiviste ja öljyt vaihtoon. Laskua ei tullut kun parilta tunnilta koko setistä, niin kerrankin hyvä ettei lähtenyt ite äheltämään. -20 pakkasessa äheltäminen vs. jollekin maksaminen vaivasta, niin ei ollut vaikea valinta!

    Leave a comment:


  • kauko1
    replied
    Nyt on homma omalta osaltanikin paketissa ja ajattelin vähän jakaa omia mietteitä urakan osalta, jos vaikka helpottaisi muita kohtalotovereita. Kyseessä siis M52B25TU.

    Itselläni oli lähes kaikki letkuklemmarit niin hyvin kuin ne voi olla ja osien irroittaminen olikin suhteellisen vaivaton operaation vaikka purkamista oli suhteellisen paljon. Kaasuläpänrunkoa en saanaut kokonaan irti, koska liitin oli jotenkin jämähtänyt ja sen irroitus ei onnistunut. Johdoissa on kuitenkin sen verran löysää, että rungon saa siirrettyä pois tieltä. Kaikki mikä on huohottimen edessä kannattaa kuitenkin purkaa, koska paikat ovat tunnetusti todella ahtaat (imusarjaa lukuunottamatta).

    Itsellä ongelmaksi muodostui uudet osat, jotka olivat tuo motonetin eristetty huohotinsarja mallia VALEO. Uusi eristetty huohotin oli niin paljon kookkaampi kuin vanha, että sen paikalleen asettaminen oli todella hankalaa. Kaikki putket olivat tässä mallissa pikaliittimiä, eikä yksikään lähtö ollut kierrettävä niinkuin orkkiksessa. Liittimet eivät vain millään tuntunut lukittuvan paikalleen ilman järjettömän kovaa työntämistä ja asentaessa menikin muutama lukitusrengas rikki putkia äheltäessä (piti tiivistellä silikonilla). Kun vihdoin uudet putket olivat paikoillaan oli aikaa varmasti kulunut jo 6h. Seuraavan ongelman muodosti kaasuläpänrungon takaisin saamiinen. Runko jäi noin. 5mm liian etäälle uuden kookkaamman huohottimen takia. Tähän työvaiheeseen tarvittiin ehdottomasti peili, että sai kaikki pultit kohdalleen ja pultti kerrallaan vitkuteltua runkoa kiinni. Huohottimen eristeet kyllä antavat periksi kun saa pultit kiristettyä tasaisesti. Loppu kasaus olikin sitten jo helppoa, eikä ongelmia esiintynyt.

    En tiedä pitäisikö hommasta syyttää asentajaa vai osia, mutta lopputulos oli n. 10h tuskainen vääntö näennäisesti simppelin urakan parissa. PS. urakkaan ehdottomasti kannattaa varata peili ja otsalamppu, niinkuin joku oli aikaisemmin jo todennut.

    Onnea kaikille asentajille, toivottavasti osat istuu paremmin kuin itsellä.
    Last edited by kauko1; 20-01-2016, 13:53.

    Leave a comment:


  • 523i
    replied
    Originally posted by kauko1 View Post
    Juu kiitos tuosta vinkistä. Lähti tilaukseen kyseinen setti. Sitten vielä arvotaan kuka sen laittaisi kiinni
    Ainakin tuohon singlevanos koneeseen noin max tunnin homma laittaa. Ottaa vaan ohjaustehostinnestesäiliön niistä kahesta pultista irti ja nostaa letkuineen vähä sivuun niin se mahtuu ulos (en ole ihan varman tupla vanos koneesta). Että jos on lämmin tallin niin kannattaa itse tehdä.

    Leave a comment:


  • kauko1
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Sitten vaan tuo M52tu/M54 setti kaupasta ja kiinni
    Juu kiitos tuosta vinkistä. Lähti tilaukseen kyseinen setti. Sitten vielä arvotaan kuka sen laittaisi kiinni

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by kauko1 View Post
    Vuoden 2000 auto, joten aika varma olen, että tuplavanos kyseessä. RealOem ei tosin myöskään tarjoa kyseiseen malliin kylmänilmanmallia vaikka samat osanumerot kuin M54 koneissa.
    Sitten vaan tuo M52tu/M54 setti kaupasta ja kiinni

    Leave a comment:


  • kauko1
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No onko se varmasti tuplavanoskone? Kyllähän se vin mukaan pitäisi oikea sarja tarjota.. :think
    Vuoden 2000 auto, joten aika varma olen, että tuplavanos kyseessä. RealOem ei tosin myöskään tarjoa kyseiseen malliin kylmänilmanmallia vaikka samat osanumerot kuin M54 koneissa.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by kauko1 View Post
    Näin vähän ajattelinkin. Autokeskuksella vain inttävät ettei ETKA näytä runkonumerolla tuohon koneeseen eristettyjä versioita, jolloin he eivät myöskään sellaisia suostu asentamaan ?!
    No onko se varmasti tuplavanoskone? Kyllähän se vin mukaan pitäisi oikea sarja tarjota.. :think

    Leave a comment:

Working...
X