memebuy23buy

E39 525i - 2001 öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pihalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jakuza
    replied
    Originally posted by lepis View Post
    Jep, kiitokset ohjeista!

    Hain tänään Käyttöautolta separaattorin ja kaikki neljä putkea. Kaksi oli valmiina kiinni itse separaattorissa. Hintaa setille tuli 140e. Otin sitten myös imusarjan tiivisteen varuiks, tiärä tarviikokaan sitä nyt sitte vaihtaa ollenkaan. Tilasin myös munuaisiin suojaläpät, olikohan about 1.70e/kpl. Huomenna vois kattoo kuinka tuon kanssa käy...
    Sanoisin, että ei varmasti imusarjan irrotus ainakaan nopeuta (helpota) hommaa. Purat vaan kaiken mahdollisen tieltä niin tilaa on ihan reilusti. Ja se kiertämällä separaattorista irtoava putki, minkä kanssa monet ovat täällä tapelleet kiinnitettäessä, meni ainakin itsellä ihan painamalla paikalleen (mutta aukesi ainoastaan kiertämällä).

    Leave a comment:


  • lepis
    replied
    Jep, kiitokset ohjeista!

    Hain tänään Käyttöautolta separaattorin ja kaikki neljä putkea. Kaksi oli valmiina kiinni itse separaattorissa. Hintaa setille tuli 140e. Otin sitten myös imusarjan tiivisteen varuiks, tiärä tarviikokaan sitä nyt sitte vaihtaa ollenkaan. Tilasin myös munuaisiin suojaläpät, olikohan about 1.70e/kpl. Huomenna vois kattoo kuinka tuon kanssa käy...

    Leave a comment:


  • mtuisku
    replied
    Originally posted by lepis View Post
    Terve,

    Oma auto, 530i -02, ollut myös sulamassa tallissa joulun pyhien ajan saman ongelman takia. Vähän tuota samojen osien vaihtoa tuli ihmeteltyäkin jo. Miten on, tarviko imusarja irrottaa kyseisen operaation vuoksi, vai pääsikö vähemmällä?
    Ei tarvitse irrottaa, 500 konehuoneessa sen verran tilaa jotta aika helposti onnistuu vaihtaa ilman irroittamista. Otat irti ilmansuodatinkotelon, ilmamassamittarin, kaasuläppärungon ja niiden välinen putki tietenki.
    Moottorin päältä muovisuoja pois.
    Sitte pitää saada pois tieltä yksi kotelo josta lähtee antureille, massamittarille, kaasuläpälle ym. johdot. Liittimet on erilaisia joten niitä ei väärin saa paikalle. Laskin jotta niitä yhteensä 12 eri liitintä. Kannen etuosaan menevä johto näytti ensin työläältä, mutta riitti ku sai liittimet irti ja pari nippusidettä niin johtoa sai tulemaan joku 10 cm ja se riitti.
    Itse öljynkerääjä on kahdella torxilla kiinni ja se ei mahdu tulemaan pois tilasta jos ei kaasuläppärunkoa ota irti imusarjasta.
    Putket kannattaa kaikki ostaa uusia niin ei tarvi sääliä irroittaessa. Venttiilinkopasta lähtevä putki meni mulla 3 palaan ku otti siihen vähä ronskimmin kiinni. Tehostajan öljysäiliön otin irti putkia kiinnittäessä jotta sai paremman otteen painaessa putkia kiinni. Kannattaa laittaa tiivisteisiin vähä öljyä niin menee helpommin paikalle. Kokoojaputki joka lähtee 5ja6 sylinterin imusarjanvälistä ja menee 1ja2 väliin kannatta puhaltaa puhtaaksi. Jos ei sitte uusi sitäki. Ja samoin putki joka menee jokaisen sylinterin imusarjaan. Työn iloa
    Last edited by mtuisku; 28-12-2010, 17:29.

    Leave a comment:


  • Will_E39
    replied
    Originally posted by lepis View Post
    Terve,

    Oma auto, 530i -02, ollut myös sulamassa tallissa joulun pyhien ajan saman ongelman takia. Vähän tuota samojen osien vaihtoa tuli ihmeteltyäkin jo. Miten on, tarviko imusarja irrottaa kyseisen operaation vuoksi, vai pääsikö vähemmällä?
    ei oo pakko irrottaa mut paremmin tilaa jos otat irti

    Leave a comment:


  • lepis
    replied
    Terve,

    Oma auto, 530i -02, ollut myös sulamassa tallissa joulun pyhien ajan saman ongelman takia. Vähän tuota samojen osien vaihtoa tuli ihmeteltyäkin jo. Miten on, tarviko imusarja irrottaa kyseisen operaation vuoksi, vai pääsikö vähemmällä?

    Leave a comment:


  • mtuisku
    replied
    Kävi täs joulunalla ostoksille lähdettäessä samallalailla ku monelle tämän palstan lukijoille. Itse olen kuullut jäätymis tapauksista, mutta olen koittanut "kepillä jäätä" ja antannu mennä jännittämättä. Liikennevaloihin tultaessa auto alkas käymään ensi 4 tai 5llä. Siinä kerkes vähä kaasulle jalkaa polkaista ku moottori sammui, eikä startista kuulunu kuin naks enää.
    Seurauksena oli palotilat täynnä öljyä ja pakosarjalle myös venttiilinkopan tiivisteen välistä aika reippaasti öljyä. Ei muutaku hinaukseen ja lämpimään talliin ruuvaamaan. Tuntihan siinä vierähti ku ruuvas tulpat irti ja kuivas ne. Ja pyöritti konetta ilman tulppia jotta öljy tulis palotilasta pois. Oli siinä hetkeksi siivoamista ku öljyt lensi tulpanreijistä pitkin tallin seiniä ja konehuonetta. Tulpat kiinni ja koneeseen lisää noin 1,5 litraa öljyä.
    Huohotin ehti sulaa siinä tunnin aikana ja kone kävi normaalisti.
    Paitsi kyllä tuli mahtavat savut putkesta seuraavat 50km ku hain liikkeestä uudet "cold climate varsion" putket ja öljynkerääjän. (autossa olisi pitänyt olla ne jo valmiina runkonumeron perusteella ja kun on suomi auto, mutta kuulemma kaikissa M54 koneissa ei ole ollut. koskee alkuvuosien vuosimallia)

    Seuraavana päivänä taas ruuvamahan ja tutkimaan tilannetta. Parituntia miettimistä ja ruuvaamista niin oli vanhat osat purettu irti ja mittatikun putki avattu ja putsattu. Todennäköisesti tuolta mittatikun juuresta tukkoon meni. Öljynkerääjässä on sellainen kalvoventtiili josta saattaa myös tukkeutua jäätyessä. Ainakin merkkihuollon mies sanoin niin. Itse avasin vanhan separaattorin ja oli sielä vähän karstaa ja majoneesia.
    Olishan ne voinut kokeilla huuhdella jollain liuotinainella puhtaaksi mutta itse päädyin vaihtamaan kaikki osat uusin.
    Korjauksen yhteydessä laitoin mittatikunpukeen putkieristettä roudariteipillä. Samalla leikkasin telttapatjasta syylärin eteen ylisuuret palat munuaisten taakse. Kone saa tarpeeksi jäähdytysilmaa rekisterikilven alta. E46 myydään oikeen alkuperäisenä sellaiset muovisuojat jolla saa munuaiset tukittua.
    Huolellisessa kokoamisessa ja koeajossa meni vielä toiset parituntia. Mutta sai olla tyytyväinen ku ei tarvinnut turvautua korjaamoon. Osat maksoi noin 100€. Korjaamosta lasku olis varmaan ollu sen 500€. Nyt autolla on ajettu noin 300km operaation jälkeen. Putkesta tulee vieläkin vähän öljyä, näillä pakkasilla tulee hitaasti pois ku takapönttö ei kuitenkaa ole kovinkaa lämmin eikä öljy pala pois. Vielä pitää tarkkailla jotta pitääkö venttiilikoppa vai pitääkö tiiviste vaihtaa.

    Auto on 160tkm ajettu 525ia touring vm-02 moottori M54B25

    Leave a comment:


  • TKGL
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Olen miettinyt huohotinjärjestelmän päivittämistä, mutta kokemukset tuntuu olevan vähän ristiriitaisia. Toisaalta helppo munuaisten tukkiminen talvella olisi nopea pika-apu. Kumpi munuainen pitäisi tukkia jos katsotaan kustin pukilta?
    Vasemalla puolellahan ne separaattorin vermeet sijaitsee. Kannattaa tosin tukkia samalla ne molemmat röörit. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Itellä on teippiä munuaisissa, cold country vermeet ja Mobil 5-30 öljyt. Ei majoneesia korkissa eikä tikussa. Letkuihin en ole kurkkinut.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by toukopouko View Post
    Haluamatta kuulostaa epäkiitolliselta vinkistä, onko tälle ehdotukselle jokin peruste? Onko se todistettavasti auttanut useammalla? Vai onko tässä kyseessä looppi "kokeile nyt aluksi vaihtaa öljyt <seuraava öljymerkki>"? Tässä on tosiaan ollut Mobilia, Castrolia ja muistin että joskus vissiin helixitkin...
    Mulla oli autoa ostaessa majoneesia sekä öljykorkissa ja öljytikussa. Auto eteläsaksassa, oli ollut pätkäajossa ainakin viimeisen vuoden. Öljyt vaihdettu "BMW-original" (merkistä ei siis havaintoa) merkkiliikkeessä 10tkm aikaisemmin. Öljynkulus oli M54-moottorissa ainakin litra/5tkm. Myyjä ei tätä tietenkään kertonut.

    Katseltuani yhden kesän tätä ja luettuani tätä foorumia vaihdoin castrolin LL-öljyt. Seurauksena öljyä kuluu alle litra/10tkm ja majoa ei ole näkynyt. Ajo on kylläkin enemmän matkapainotteista. Autolla ei ajeta juurikaan talvella.

    Olen miettinyt huohotinjärjestelmän päivittämistä, mutta kokemukset tuntuu olevan vähän ristiriitaisia. Toisaalta helppo munuaisten tukkiminen talvella olisi nopea pika-apu. Kumpi munuainen pitäisi tukkia jos katsotaan kustin pukilta?

    Leave a comment:


  • toukopouko
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kokeile nyt ihan ensiksi vaihtaa öljyt Teboilin Diamond:iin.
    Haluamatta kuulostaa epäkiitolliselta vinkistä, onko tälle ehdotukselle jokin peruste? Onko se todistettavasti auttanut useammalla? Vai onko tässä kyseessä looppi "kokeile nyt aluksi vaihtaa öljyt <seuraava öljymerkki>"? Tässä on tosiaan ollut Mobilia, Castrolia ja muistin että joskus vissiin helixitkin...

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Talvella tapahtuva huohottimen jäätyminen johtuu nimenomaan majoneesin muodostumisesta. Tämä vesi/öljy seos jäätyy putkeen tukkien sen. Huohotin voi tosin tukkeutua muutenkin tuosta ajankanssa kerääntyvästä karstasta ja jos tätä on jo valmiiksi pohjalla niin eihän majoneesia niin paljon tarvita kun ongelmia tulee.

    Tuosta isommalla reiällä olevasta mittatikun putkesta olen itsekin juttua kuullut, mutta en sitä silloin löytänyt kun osia huohotinpäivitykseen ostin.
    Onhan noita nähty, että jäätyy tukkoon vaikka on vaihdettu uudet osat kahteenkin kertaan... ootellessa "ekaa" kertaa

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Onko majoneesi loppupelissä se ainoa asia, joka tukkii tuon öljytikun putken kanavan ja öljytikun putkeen tulevan letkun? Ettei vaan olisi karstaa sekä muuta öljypaskaa suurimmilta osin ja kertyisi sinne ihan ympäri vuoden. Pitkillä öljynvaihtoväleillä ajaminen tuskin ainakaan vähentään tuota ongelmaa. Ja muutenkin koko huohotinjärjestelmä taitaa olla näissä M54 koneissa susi jo syntyessään.

    Tietysti talvikäyttö ja majoneesin muodostuminen voi olla se viimeinen niitti arkkuun, joka sitten viimeistelee tuon huohotinjärjestelmän tukkiutumisen.

    BMW:ltä löytyy muuten myös uusittu versio tuosta öljytikun putkesta, jossa ei ole enää sellaista ohutta ja niin helposti tukkoon menevää kanavaa tuolla öljylle, jonka olisi tarkoitus valua takaisin separaattorista. Tietty mikään ilmainenhan tämä osa ei ole, enkä tiedä mitenkä yleisesti saatavilla.
    Talvella tapahtuva huohottimen jäätyminen johtuu nimenomaan majoneesin muodostumisesta. Tämä vesi/öljy seos jäätyy putkeen tukkien sen. Huohotin voi tosin tukkeutua muutenkin tuosta ajankanssa kerääntyvästä karstasta ja jos tätä on jo valmiiksi pohjalla niin eihän majoneesia niin paljon tarvita kun ongelmia tulee.

    Tuosta isommalla reiällä olevasta mittatikun putkesta olen itsekin juttua kuullut, mutta en sitä silloin löytänyt kun osia huohotinpäivitykseen ostin.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Onko majoneesi loppupelissä se ainoa asia, joka tukkii tuon öljytikun putken kanavan ja öljytikun putkeen tulevan letkun? Ettei vaan olisi karstaa sekä muuta öljypaskaa suurimmilta osin ja kertyisi sinne ihan ympäri vuoden. Pitkillä öljynvaihtoväleillä ajaminen tuskin ainakaan vähentään tuota ongelmaa. Ja muutenkin koko huohotinjärjestelmä taitaa olla näissä M54 koneissa susi jo syntyessään.

    Tietysti talvikäyttö ja majoneesin muodostuminen voi olla se viimeinen niitti arkkuun, joka sitten viimeistelee tuon huohotinjärjestelmän tukkiutumisen.

    BMW:ltä löytyy muuten myös uusittu versio tuosta öljytikun putkesta, jossa ei ole enää sellaista ohutta ja niin helposti tukkoon menevää kanavaa tuolla öljylle, jonka olisi tarkoitus valua takaisin separaattorista. Tietty mikään ilmainenhan tämä osa ei ole, enkä tiedä mitenkä yleisesti saatavilla.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Ei se öljyntäyttöaukon korkin katsominen vielä mitään todista. Tai venttiilikoppaan tulevasta letkusta. Vaikka kaikki näyttäisi puhtaalta sieltä katsottuna, voi huohotinjärjestelmä olla aivan tukossa öljytikun juuren paluukanavan luota tai separaattorin ja öljytikun välisestä putkesta. Tuolla öljytikun juuressa on niin ohut kanava öljyä varten, että sieltä järjestelmä menee tukkoon todella helposti.
    Ihan oikeassa olet, että tuolta helpoiten menee tukkoon. Omalla kohdalla paikat on puhdistettu/vaihdettu osat uusiin, mutta tuosta öljykorkista näkee helpoiten kerääkö kone miten paljon uutta majoneesia mikä sitten tukkii ahtaimmat paikat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by toukopouko View Post
    Mulla on ollut tuon majoneesin kanssa myös hieman ropleemaa. Huohotin on tässä neljän vuoden sisään vaihdettu pari kertaa, ja majoneesia on näkynyt silloin tällöin. Öljyinä ollut Mobilia ja Castrolia, ei eroa.

    Tuli vaan tässä mieleen kun yhdeltä pajalta kyselin että onko ollut tällaisia ongelmia, ja onko ideoita korjaamiseen ja yksi oli: fortelta kuulemma oli kerrottu että heidän vaihteistoöljyn vaahtoamisen estoon tarkoitettua lisäainetta voi lisätä myös moottoriöljyyn, jolloin tuon limaongelmankin pitäisi ilmeisesti pienentyä. Onko kellään tietoa/kokemusta tästä?
    Kokeile nyt ihan ensiksi vaihtaa öljyt Teboilin Diamond:iin.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Ei se öljyntäyttöaukon korkin katsominen vielä mitään todista. Tai venttiilikoppaan tulevasta letkusta. Vaikka kaikki näyttäisi puhtaalta sieltä katsottuna, voi huohotinjärjestelmä olla aivan tukossa öljytikun juuren paluukanavan luota tai separaattorin ja öljytikun välisestä putkesta. Tuolla öljytikun juuressa on niin ohut kanava öljyä varten, että sieltä järjestelmä menee tukkoon todella helposti.

    Leave a comment:

Working...
X