Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

    Ilmasin aikoinaan jarrut E39:sta sellaisella paineilmalla ja ejektorilla toimivalla laitteella jarrusatulan puolelta. Laite oli ihan arseesta ja se tekikin järjestelmään enemmän ilmaa kuin otti sieltä pois:(

    Ilmasin sen jälkeen systeemin ihan perinteisellä tavalla eli kaveri polkimella ja minä satuloilla. Tämän jälkeen ajelinkin autolla melkein 2 vuotta kunnes päätin taas tutkia mikä jarruissa on niin erilaista kuin muissa autoissani: Poljin painuu lattiaan kun auton käynnissäollessa painaa riittävän kovaa ja pitkään. Kaikki pyörät lukkiutuvat asfaltillakin, eli voimaa on mutta jarrujen "tartunta" on todella huono.

    Hankin DIS:n ja ilmasin sen avulla: Siihen kuului venttiilien päristelyä ja pumpun pöristelyä, tämän jälkeen perinteinen ilmaus ja tämä rumba päristelyineen ja pöristelyineen varmuuden vuoksi muutamaan kertaan. Ilmaa ei tullut putkista ja jarrutuntuma on ihan ennallaan.

    DIS kehotti kytkemään jarrunestesäiliön paineistimen ilmauksen ajaksi mutta minulla ei ollut sellaista joten pidin vaan säiliön täynnä ja tein ilmauksen polkimella painetta tehden.

    Tarvitseeko tuo tosiaan ilmata paineistimen avulla vai onko vika jossain muualla kuin ilmauksessa?
    ---
  • Sakemanneri
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 19

    #2
    Paineistin

    Mulla on joku Bilteman malli jossa on säiliöön (ATE?) käypänen korkki, josta lähtee letku, jonka toinen pää käy renkaan venttiiliin. Ostin joskus vuosia, vuosia sitten.

    Tällä olen ilmannut järjestelmät onnistuneesti useista erinäisistä saksalaisista kikottimista ml. e46 ja e39 bemmit...

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      #3
      Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
      Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Perlenbacher View Post
        Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
        Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
        Mikäs vika tehostimessa saa polkimen painumaan liian syvään?

        Silloin kun palat on painettu kiinni levyyn, niin poljin voi mennä syvämpään vain jos neste puristuu kasaan(ilmaa tai neste kiehuu), joku paikka nestepiirissä joustaa niin paljon, että tilavuus laajenee tai neste pääsee karkuun pääsylinterin ja satuloiden mäntien välistä. Tähän ei kai jarrutehostimen viallisuus juurikaan vaikuta.

        En tiedä onko "nykyaikaisissa" pääsylintereissä jotain eroa vanhempiin, mutta esim. Opel Vectra C malleissa tuntuu järkeään kaikissa menevän poljin pohjaan, kun jaksaa seistä vähän kauemmin polkimella. Jarrut kuitenkin ovat tehokkaat ja normaali polkaisulla toimivat hyvin.
        Last edited by Rocla; 21-12-2010, 06:11.
        Olli.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Originally posted by Perlenbacher View Post
          Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
          Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
          No ensinnäkään tuo minun kuvailemani vika ei liity millään tavalla tehostimeen ja toisekseen sinun kuvailemasi testi mittaa jarrutehostimen alipainelinjan takaiskuventtiilin toimintaa (jos se on kunnossa, niin poljinvoimaa ei tarvitse lisätä moottorin sammutuksen jälkeen).

          Tuo Roclan pointti joidenkin autojen tavasta saada jarrupoljin pohjaan joka tapauksessa on kyllä tutkimisen arvoinen, eli pitäisi käydä seisomassa muidenkin E39:sien polkimilla. Mutta se ei suoraan selitä kuitenkaan huonoa jarrutuntumaa. Kevyellä jarrutuksella kun jarrut eivät "tarraa" kuten muissa autoissani.
          ---

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Missä kunnossa levyt ja palat? Ettei olisi liukutapit olleet jumissa ja tavarat kuluneet vähän miten sattuu, voisi periaatteessa selittää tuon..

            Toinen voisi olla, häviääkö nestettä ollenkaan? Jos stefa hiukan falskaa tms. ohi pääsylkyllä..
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by Thuppu View Post
                Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
                Hmmm. Ihan samankuuloiset oireet mutta minulla ei tule vikakoodeja eikä sytyttele merkkivaloja. Autokin on samanlainen eli 01 530d farkku.

                Vaihdoin muutama vuosi sitten Aten levyt ja palat mutta se ei vaikuttanut poljintuntumaan positiivisesti, eikä toki myöskään negatiivisesti.
                ---

                Comment

                • Muuli
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 115

                  #9
                  Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #10
                    Originally posted by Muuli View Post
                    Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
                    Jep sama erikoisuus löytyy ja ihmettelin. Kummiskin mulla on hämärä muistikuva, että tuo olisi ilmaantunut kilometrien myötä. Nyt 155tkm mittarissa. Jossain vaiheessa vain huomasin. Jarrut toimii tunnokkaasti muuten paitsi voimaa tarvitsee enempi kun vertaa vaikkapa uudempaan E61 -mallin jarruihin, mitkä tuntuu erittäin äkäisiltä tuon jälkeen. E39 540.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Just. Meinaa nenä olla lasissa kun lähden E60:lla (tai oikeastaan millä tahansa muullakin) ajamaan ja jarrutan E39:iin tottuneella poljinvoimalla..
                      ---

                      Comment

                      • BMWSaloon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 281

                        #12
                        taitaa dieseleissä tosiaan ollu ominaisuus.. .

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Muuli View Post
                          Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
                          No sit omassa on vikaa ku siinä ei mee poljin pohjaan vaikka päivän seisois sen päällä.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10512
                            • Saaressa

                            #14
                            HAHAH uskotelkaa vaan ittellenne että se on ominaisuus

                            SE EI OLE OMINAISUUS VAAN VIKA!

                            Topicin aloittajalle että ei tuossa meidän isännän autossakin kaikki alkoi jarrulevyjen/palojen vaihdosta. Sitä ennen jarru ei painunut pohjaan sen jälkeen painui. Sitten alkoi osien vaihtorumba ja sen seurauksena syttyi varoitusvalot tauluun.

                            No auto on nyt WSE1:llä laitettavana että päivitellään tuohon luomaani topicciin kun lisätietoja on.

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Just. Meinaa nenä olla lasissa kun lähden E60:lla (tai oikeastaan millä tahansa muullakin) ajamaan ja jarrutan E39:iin tottuneella poljinvoimalla..
                              Eikö tuo ole E39:n jarrujen ominaisuus? Mielestäni ne ovat minulla aina olleet tuollaiset enkä huomannut mitään selvää eroa kun muilla E39:llä ajoin.

                              Mutta kyllä minäkin tuon muiden autojen/merkkien jarrujen eron huomasin, kirjoittelinkin siitä tuonne viestiketjuun: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=187
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎