Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #61
    Originally posted by TJJ View Post
    Et ainakaan helposti, E39 vaan on tuollainen. Asia kannattaa muistaa jos ajat kaupungissa (liian) lähellä Audia tai montaa muutakin uutta autoa. Ne tuntuu pysähtyvän kuin seinään jo siinä vaiheessa kun E39:n poljin vasta on tarpeeksi syvällä jotta jarrutus alkaa...

    Toisaalta, auton pesun jälkeen jarrut ottaa hetken aikaa kiinni paljon terävämmin (levyyn tulee pintaruostetta), joten ehkäpä jollain jarrulevy/pala yhdistelmällä jarruja kuitenkin voisi ainakin hiukan muuttaa.

    Ja sitten varsinaiseen jarrujen herkkyyteen/tuntumaan vaikuttaa jarrujen huolto, siis liukutapit, liukupinnat ja männät. Onhan ne huollettu ja kunnossa?
    Joo se oli quattro, millä ajelin ja jarrulevytkin olivat eessä melkein 15"
    En ole huoltanut aikoihin jarruja ja muistaakseni poljintutuma on ollut aina samanlainen jarrujen herkistelyn jälkeen:think Olikos se niin, että jarrupalojen ja levyjen uusiminen ei vaikuta tuohon poljintuntumaan ainaskaan e39:ssä
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by janke View Post
      Joo se oli quattro, millä ajelin ja jarrulevytkin olivat eessä melkein 15"
      En ole huoltanut aikoihin jarruja ja muistaakseni poljintutuma on ollut aina samanlainen jarrujen herkistelyn jälkeen:think Olikos se niin, että jarrupalojen ja levyjen uusiminen ei vaikuta tuohon poljintuntumaan ainaskaan e39:ssä
      Samanlaisia "äkäisiä" jarruja olen kokenut F30:ssä ja myös Volvossa ja Renaultissa. Eikö ne ollut mitään urheilumalleja isoilla jarruilla. Melkoisen ärsyttäväthän tuollaiset jarrut ovat kun ei niissä tunnu olevan kuin auki ja kiinni asennot. Mutta kai niihin tottuu ja löytää muitakin asentoja.

      Palat (palojen kovuus) kyllä vaikuttaa jonkin verran myös poljintuntumaan.
      E39 528iA

      Comment

      • m5bimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 250
        • Suomi

        #63
        Mitä siihen ilmaukseen tulee niin itsellä toiminut jo yli 20v sama tapa ja aina on helposti ilmaantunut. Koskenkorvapullo jossa jarrunestettä. Avain ilmausnippaan ja kirkasta letkua jossa pätkä kumiletkua nippaan ja toinen pää kossupulloon jarrunesteeseen, siis pinnan alle. Nippa kunnolla auki ja pumppaamaan poljinta. Aina kun painat työntyy ilmaa pois järjestelmästä, ja kun nostat niin imee takaisin nestettä pullosta. Helppo homma siis yksinkin, ja varmasti tulee kaikki ilmat pois järjestelmästä. Pitää tietysti muistaa lisätä välillä jarrunsetettä säiliöön. Kun kuplia ei enää letkussa/tulevan pulloon nippa kiinni. Pullo ajoilta jolloin vielä maistui, nykyään absolutisti
        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #64
          Kysytäämpäs tässäkin topicissa e39:n jarrujen ilmauksesta kun ehkä tänne paremmin sopii. Omasta epäonnistuneesta jarruremontista on juttua täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=3303564, mutta lyhyesti sanottuna ongelmat alkoi kun vaihdoin eteen jarrulevyt ja palat sekä kaikki jarruletkut. Nyt poljinta ei saa kovaksi vaikka olen mitä yrittänyt. Ilmauksessa olen käyttänyt kahden miehen taktiikkaa sekä vastaventtiiliä, mutta ei onnistu.

          Onko näihin polkimen pohjaan painumisiin löytynyt syytä mistä tässäkin topicissa keskustellaan ja painuuko poljin pohjaan ainoastaan DSC:llä varustetuissa autoissa? Omassa ASC+T:llä varustetussa autossa poljin tuntuma oli täysin erilainen ennen remonttia.

          Miten DIS:llä ilmataan auto jossa on vain ASC+T? Netistä löytyy paljon ohjeita DSC:n ilmaamiseen, mutta pääseekö DIS:llä edes tuohon ilmaus valikkoon jos autossa ei ole DSC:tä? Itselläni on DIS:n hommaus vasta työn alla, joten en ole päässyt kokeilemaan. Jossakin puhutaan, että INPA:lla onnistuisi myös ilmaus. Pitääkö tämä paikkaansa ja onko INPA:ssa jossain ilmaus valikko? Itse en ainakaan ole löytänyt.

          Onko kukaan kokeillut ilmata jarruja työntämällä nestettä satuloilta säiliöön päin? ilman ABS:ää olevissa autoissahan tämä toimii ihan hyvin, mutta mitähän ABS tuosta tykkää?

          Kaikki hyvät ideat on nyt tervetulleita. Aikaa tuohon ilmaukseen on tullut käytettyä jo useita tunteja ja jarrunestettä monta litraa. Omat ideat alkaa olemaan jo aika vähissä.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #65
            Ilmauksessa pitäisi olla systeemi jolla saa painetta säiliöön, siis korkin tilalle korkki jossa on ilmaletku ja siihen 1-1.5 bar paine.
            .
            Tuossa pullolla varustettu systeemi, minulla on ollut pullo pois ja olen lisännyt nesteen säiliöön.
            E39 528iA

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #66
              Onko letkut orggikset vai jotain kiinalaista puutarhaletkua joka paineen alla joustaa kuin kumipallo?

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Ilmauksessa pitäisi olla systeemi jolla saa painetta säiliöön, siis korkin tilalle korkki jossa on ilmaletku ja siihen 1-1.5 bar paine.
                .
                Tuossa pullolla varustettu systeemi, minulla on ollut pullo pois ja olen lisännyt nesteen säiliöön.
                Juuri kuvan mukaisen laitteen laitoin toissapäivänä eBay:stä tilaukseen kun ei tuntunut mistään paikallisesta varaosaliikkeestä löytyvän. Meinaatko, että normaali ilmaus tuon kanssa riittäisi eikä DIS:iä edes tarvitsisi?

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Onko letkut orggikset vai jotain kiinalaista puutarhaletkua joka paineen alla joustaa kuin kumipallo?
                Tämä kävi itselläkin mielessä, että mitä jos nuo uudet letkut antaakin periksi. Kyseessä ei ole original letkut vaan Fixus liikkeestä ostetut Koivusen letkut. En sitten tiedä millaset nuo on laadultaan, mutta jotenkin vaikea uskoa, että niin huonot olisi ettei autossa ole jarruja vaihdon jälkeen.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #68


                  Aina on tämän tyylisellä onnistunut.

                  Comment

                  • peto2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 8268
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #69
                    Sulla on päässy ilmaa abs pumppuun ja sitä ei sieltä saa pois kuin aktivoimalla ilmaustoiminto diagnostiikkavehkeillä.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Originally posted by markok View Post
                      Juuri kuvan mukaisen laitteen laitoin toissapäivänä eBay:stä tilaukseen kun ei tuntunut mistään paikallisesta varaosaliikkeestä löytyvän. Meinaatko, että normaali ilmaus tuon kanssa riittäisi eikä DIS:iä edes tarvitsisi?
                      Minulla on myös ASC+T enkä ole DIS:stä tai muistakaan ohjelmista sille ilmausta löytänyt. Saattaa se silti DIS:issä jonkun täysin epäloogisen valinnan takana olla, en ole DIS:iä käyttänyt moneen vuoteen.

                      Muistaakseni Inpalla voi kuitenkin ohjata ABS-yksikön eri releitä ja yrittää saada ilmaa niin pois. Noin tulikin tehtyä kun meni vahingossa nestesäiliö tyhjäksi... Eipä ollut jarruongelmia tuonkaan jälkeen. Eikä ollut ongelmia kun vaihdoin taakse molemmat jarruputket, pelkkä korkkisysteemillä ilmaus riitti.

                      Tuollaisella korkkisysteemillä olen ilmannut jo pitkään. Pullosta välissä ei ole kokemusta, en viitsinyt kokeilla (ja levittää jarrunestettä ympäriinsä) miten hyvät liitokset siinä on, kun ne näytti hiukan epämääräisiltä. Korkkiin tuleva liitoskin piti myöhemmin parannella Bilteman tuotteilla.

                      Laitoitko jarrupolkimeen tuen, joka painaa sitä muutaman sentin pohjaan, kun vaihdoit letkut? Silloin jarrunestettä ei vuoda.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #71
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Minulla on myös ASC+T enkä ole DIS:stä tai muistakaan ohjelmista sille ilmausta löytänyt. Saattaa se silti DIS:issä jonkun täysin epäloogisen valinnan takana olla, en ole DIS:iä käyttänyt moneen vuoteen.

                        Muistaakseni Inpalla voi kuitenkin ohjata ABS-yksikön eri releitä ja yrittää saada ilmaa niin pois. Noin tulikin tehtyä kun meni vahingossa nestesäiliö tyhjäksi... Eipä ollut jarruongelmia tuonkaan jälkeen. Eikä ollut ongelmia kun vaihdoin taakse molemmat jarruputket, pelkkä korkkisysteemillä ilmaus riitti.

                        Tuollaisella korkkisysteemillä olen ilmannut jo pitkään. Pullosta välissä ei ole kokemusta, en viitsinyt kokeilla (ja levittää jarrunestettä ympäriinsä) miten hyvät liitokset siinä on, kun ne näytti hiukan epämääräisiltä. Korkkiin tuleva liitoskin piti myöhemmin parannella Bilteman tuotteilla.

                        Laitoitko jarrupolkimeen tuen, joka painaa sitä muutaman sentin pohjaan, kun vaihdoit letkut? Silloin jarrunestettä ei vuoda.
                        Tutkailin tänään TIS:iä ja sen mukaan DIS:llä pitäisi onnistua myös ABS:n ilmaus autoista joissa on ASC+T. Jos et ole tätä löytänyt sieltä niin sitten voi mennä minullakin hankalaksi. Täytyy vähän tutkia jos saan ylipäätään tuon DIS:n toimimaan. Muistatko yhtään mistä INPA:lla voi ohjata ABS:n venttiileitä ja miten niitä kannattaisi ohjata?

                        Tuon jarrunestesäiliön paineistimen PITÄISI tulla ensi viikolla niin kokeilen nyt ensin ilman piuhoja onnistuisiko ilmaus noin. Kuinkahan paljon nestettä pitäisi laskea ulos, että kaikki on linjasta vaihtunut?

                        Enpä älynnyt tuollaista tukea laittaa jarrupolkimeen kun letkut vaihdoin. En ollut edes kuullut, että tällainen kikka on olemassa. Luulen kuitenkin, että perimmäinen syy ei ollut ilman joutumisessa järjestelmään letkujen vaihdon aikana vaan ensimmäisessä ilmauksessa, jonka suoritin Bilteman vastaventtiili laitteella. Vasta myöhemmin tajusin, että tuo veti ilmaa järjestelmään ilmausruuvin kierteen välistä aina kun pumppasi poljinta.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #72
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          http://www.motonet.fi/fi/tuote/75100...-vaihtotyokalu

                          Aina on tämän tyylisellä onnistunut.
                          Kaveri kehui tänään samaa laitetta. Voisihan tuonkin lainaan ottaa ja kokeilla viikonlopun aikana saako sillä mitään aikaiseksi. Ei tämä tästä ainakaan huonompaan suuntaan voi mennä
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Originally posted by markok View Post
                            Tutkailin tänään TIS:iä ja sen mukaan DIS:llä pitäisi onnistua myös ABS:n ilmaus autoista joissa on ASC+T. Jos et ole tätä löytänyt sieltä niin sitten voi mennä minullakin hankalaksi. Täytyy vähän tutkia jos saan ylipäätään tuon DIS:n toimimaan. Muistatko yhtään mistä INPA:lla voi ohjata ABS:n venttiileitä ja miten niitä kannattaisi ohjata?

                            Tuon jarrunestesäiliön paineistimen PITÄISI tulla ensi viikolla niin kokeilen nyt ensin ilman piuhoja onnistuisiko ilmaus noin. Kuinkahan paljon nestettä pitäisi laskea ulos, että kaikki on linjasta vaihtunut?

                            Enpä älynnyt tuollaista tukea laittaa jarrupolkimeen kun letkut vaihdoin. En ollut edes kuullut, että tällainen kikka on olemassa. Luulen kuitenkin, että perimmäinen syy ei ollut ilman joutumisessa järjestelmään letkujen vaihdon aikana vaan ensimmäisessä ilmauksessa, jonka suoritin Bilteman vastaventtiili laitteella. Vasta myöhemmin tajusin, että tuo veti ilmaa järjestelmään ilmausruuvin kierteen välistä aina kun pumppasi poljinta.
                            Inpassa se taisi olla ASC/ABS-yksikön kohdalla, olikohan activate valikossa tms. Siellä sai pumpun päälle ja eri porttien venttiileitä voi aktivoida, tuon se DIS:in ilmauskin tekee, pitäisi vaan tietää oikea järjestys. Minä kytkin niitä ihan nimien mukaan fiilispohjalta... Jossain BMW:n dokumentissa oli kuva tuosta yksiköstä ja venttiilien nimet oli siinä.

                            Enpä tiedä paljon itse pumpun/venttiiliosan sisällä on ainetta, mutta ei sitä ainakaan putkissa paljon ole. Eikös koko järjestelmän tilavuus ole 1 litra, siitä kun miettii paljon sitä on säiliössä ja jarrusylintereissä, niin saanee jotain selkoa.

                            Tuo jarrupoljin-kikkahan on neuvottu TIS:issä.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by peto2 View Post
                              Sulla on päässy ilmaa abs pumppuun ja sitä ei sieltä saa pois kuin aktivoimalla ilmaustoiminto diagnostiikkavehkeillä.
                              Oletko ilmannut diagnostiikalla autoja joissa on vain ASC+T? Jos olet niin millä ohjelmalla? Tänään sain DIS:n toimimaan ja en minäkään tuolta löytänyt ASC:llä toimivaa ilmausta. DSC:n ilmaus kyllä löytyi ja yritin sitä käynnistää jolloin tuli virheilmoitus 200.98. Pikaisella googletuksella en tälle koodille selitystä löytänyt, mutta todennäköisesti tarkoittaa sitä, että ko. laitetta ei autosta löydy.

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Inpassa se taisi olla ASC/ABS-yksikön kohdalla, olikohan activate valikossa tms. Siellä sai pumpun päälle ja eri porttien venttiileitä voi aktivoida, tuon se DIS:in ilmauskin tekee, pitäisi vaan tietää oikea järjestys. Minä kytkin niitä ihan nimien mukaan fiilispohjalta... Jossain BMW:n dokumentissa oli kuva tuosta yksiköstä ja venttiilien nimet oli siinä.

                              Tuo jarrupoljin-kikkahan on neuvottu TIS:issä.
                              Nämä INPA:n valinnat kyllä löysin. Oliko sulla jarrunestesäiliö paineistettu ja nippa auki silloin kun näitä venttiileitä avasit? Minulla ei vielä ole sitä painekorkkia niin en voinut tätä testata sen paremmin. Pumppua pyöritin ja venttiileitäkin kokeilin availla, mutta ei muuta. Venttiileiden käytössä on vain se ikävä puoli, että mistään ei tiedä onko venttiili auki vai kiinni ja miten ne sitten ajetaan taas toiseen asentoon? Muutenhan tuo valikko oli looginen. Jokaiselle pyörälle on inlet ja exhaust venttiilit. Täytyy yrittää jostain kaivaa kaavio miten tuo järjestelmä on rakennettu josko siitä saisi pääteltyä miten venttiileitä kannattaa ajaa.

                              Sitä jarrupoljin kikkaa en tiennyt kun en lukenut ohjeita jarruletkujen vaihtoon. Oli niin pieni ja yksinkertainen homma etten katsonut tarpeelliseksi Seuraavalla kerralla ehkä vilkaisen ohjetta.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by markok View Post
                                Oliko sulla jarrunestesäiliö paineistettu ja nippa auki silloin kun näitä venttiileitä avasit?

                                Sitä jarrupoljin kikkaa en tiennyt kun en lukenut ohjeita jarruletkujen vaihtoon. Oli niin pieni ja yksinkertainen homma etten katsonut tarpeelliseksi Seuraavalla kerralla ehkä vilkaisen ohjetta.
                                Oli paineistettu ja nippa auki.

                                Tuon sivulla 15 on osa ABS-venttiiliyksikön rakenteesta: http://www.bmwclub.lv/files/BMW_X5_D...ty_Control.pdf
                                Tuolla taas 17 sivulla kuva DSC:stä:http://www.e38.org/DSC.pdf

                                TIS:iä kannattaa aina vilkaista, mutta ihan kaikkea ei kannata täysin sen mukaan tehdä. Joissain remonteissa kun aina aluksi otetaan pakoputkisto irti...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎