Aja johonkin parkkihalliin missä mahdollisimman tasainen lattia. Ensin auto n. puolen metrin päähän seinästä ja teipillä ristit seinään, vaakasuuntainen tasaisen osan yläreunaan ja pystysuuntainen siihen mistä kuvio kääntyy nousuun, näin:
Sitten peruutat vaikka 10m ja säädät niin että kuvio tippuu 10cm (1%), ja sivusuunnassa pysyy paikoillaan. Pitäisi näyttää about tältä:
Lopuksi tietty hyvä käydä jossain pimeällä tiellä tarkistamassa ettei ihan latvoihin näytä.
Mikäs on oikea tapa nostaa valoja tuo mainittu määrä? Jotain nyrkkisääntöä, puolikierrosta sieltä tai yksi napsu tuolta liikuttaa umpiota 1 asteen?
Viimeisimmissä. viesteissä kuvattua ongelmaa myös itsellä, heti auton edesssä on tosi paljon valoa ja pidemmälle ei juuri sitten näekään. Pätee sekää lyhyisiin (xenon) että pitkiin (h7:ko?) Vaikkei pitkillä ongelma ole niin suuri.
Totta, mutta jos se on älyttömän kirkas heti edessä niin tunnetusti vaikeuttaa kauemmas näkemistä. Saman oon kyllä huomannut että monessa autossa näyttää kirkkaammalta se lähisektori.
Tossa on E65:n valokuvio mikä on käsittääkseni sama kuin E39:ssä. 100m kantama on ihan hyvä mutta keila melko kapea uusimpiin verrattuna. Uudenveroisena (kuten itsellä) kuitenkin ihan kelvolliset.
Tuo valokuvio ei kuitenkaan kerro mitään valon kirkkaudesta, keilan reunalla on 5 luxia, mutta entä keskellä? Mittaako joku autolehti valon kirkkautta tuon lähivalokeilan keskellä? Silmämääräisesti katsottuna autojen xenon-valoissa on isoja eroja kirkkaudessa kun katsoo/vertaa valaistua aluetta auton edessä.
Tossa on E65:n valokuvio mikä on käsittääkseni sama kuin E39:ssä. 100m kantama on ihan hyvä mutta keila melko kapea uusimpiin verrattuna. Uudenveroisena (kuten itsellä) kuitenkin ihan kelvolliset.
Ja vielä parempi, kun valojen korkeuden säätää tarkasti hieman vakiota (1,0 % lasku) ylemmäs (~0,5 % lasku). Ei kuitenkaan vielä aiheuta ongelmia vastaantulijoille, kun valokuvio on terävästi rajattu, eikä hajavaloa ole häiritsevästi, kuten monessa muussa virityksessä.
Mutta miten surkeat nuo umpiot sitten ovat uutena? Eli ostanko uudet umpiot vai saanko valoteholtaan uusia paremmat jos ähellän noihin vanhoihin FX-R sisustat?
Tossa on E65:n valokuvio mikä on käsittääkseni sama kuin E39:ssä. 100m kantama on ihan hyvä mutta keila melko kapea uusimpiin verrattuna. Uudenveroisena (kuten itsellä) kuitenkin ihan kelvolliset.
Ehjät, mutta muutaman vuoden vanhat halogen facelift umpiot vaihdettiin uusiin samanlaisiin. Valotehon ero oli merkittävä. Vaikka vanhat oli ihan ok, niin uusilla näki ihan eritavalla.
Onko pre facelift xenonit paremmat kuin faceliftin?
Polttimon reiästähän sinne ainoostaan näkee, et kyllä se melkein pitää purkaa et näkee ne.
Heijastimen alaosan näkee kun avaa yläreunasta sen tulpan/korkin ja näyttää kirkkaalla lampulla valoa umpion edestä. Minulla heijastin näyttää hiukan mattapintaiselta ja pinnassa on myös kohtia joissa heijastin näyttää karkeapintaiselta/hapettuneelta. Pinta kuitenkin on vielä hopeinen koko alueelta, joten ihan kypsät nuo ei ole.
Mutta valoteho ei juuri vakuuta kun on tullut vertailtua muiden autojen valoihin ohitustilanteissa... Ero E39:n pre-facelift umpioihin oli jo selvä ja C-sarjan Mersuun verrattuna kirkkaudessa oli aika älytön ero. Tienpintaan osuva valoteho näyttääkin olevan samaa tasoa kuin monissa halogeenivaloisissa autoissa. Ei taida siis umpion lasien kiillotus auttaa vaan tarttis tehdä paljon muutakin.
Mutta miten surkeat nuo umpiot sitten ovat uutena? Eli ostanko uudet umpiot vai saanko valoteholtaan uusia paremmat jos ähellän noihin vanhoihin FX-R sisustat?
Leave a comment: