E39 facelift ajovalot

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ismopetteri
    replied
    Kiitoksia vinkeistä! Tuo ebayn järkevän hintaisten muovikäikäleiden linkki oli paikallaan, sellaiset tilaukseen.

    Harmittaa vaan kun ongelmat taisi lähteä siitä liikkeelle kun yritin säätää valoja kohdalleen ruuveista vaan oire oli oikeasti muualla kuin suuntauksessa.

    Uskon lisää lukemani perusteella että vika on automaattisessa valojen korkeuden säädössä ja valot näytti siksi alas koska säätömoottorit olivat ajaneet valot alas. Suuntauksessa tuskin oli mitään vikaa. Tämän kun olisi lukenut heti alussa että toimii niin olisin välttynyt turhaan ruuvaamasta heikkoja osia.

    Ei vaan tullut mieleen että korkeudensäädössä olisi jotain vikaa kun itse säätömoottorit toimivat kuitenkin ja aina laitettaessa valot päälle näyttää siltä että valot hakisivat korkeutensa. Vikakooditkin katottiin Bullitin korjaamon toimesta kesällä eikä kuulemma ollut mitään koodeja (paitsi "ei-tärkeitä ilmoituksia matalasta akkujännitteestä").

    Eli seuraavaksi vikakoodien lukuun ja tasoantureiden tarkastukseen? Onko antureita 1 vai 2kpl?

    Leave a comment:


  • EPDM
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Saksan ebaysta saat nuo säätötapitkin:


    Tiedä sitten noista uusista umpion laseista/muoveista, jostain luin, että ne kypsyy huomattavasti nopeammin kuin alkuperäiset.
    Hankin muutamia sarjoja ja katsotaan sopiiko ne myös facelift halogeeni versioihin, kun myyjältä ei irtonut vastausta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by ismopetteri View Post
    Eli mistä noita osia kannatti nyt tilata?
    Saksan ebaysta saat nuo säätötapitkin:


    Tiedä sitten noista uusista umpion laseista/muoveista, jostain luin, että ne kypsyy huomattavasti nopeammin kuin alkuperäiset.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by ismopetteri View Post

    Setuppi on facelift xenon+halogeeni joten hintaa koko hoidolle tulee reilu tonni?
    Ei ihan tonnia.

    Leave a comment:


  • jeepster
    replied
    Originally posted by ismopetteri View Post
    Paskoja vastauksia teillä = kalliita :-) Mutta kiitos vastauksista, uskon että pidemmän päälle asia on juuri niinkuin sanoitte.

    Meen kattomaan jos ensi alkuun selvitään sillä että kirraan kans sivuttaissäädön jumiin rautalangalla. Mutta varmaan oikeasa olette noiden osien vaihdon kanssa, eivät ole ikuisia eikä 10 vuoden ja 200tkm jälkeen enää hyväkuntoisia :-(

    Setuppi on facelift xenon+halogeeni joten hintaa koko hoidolle tulee reilu tonni?
    Jos saat umpiot suosiolla auki niin kannattaa yrittää korjata, kun meinaat ne muovit vaihtaa, niin voit ne kenties pilkkoa että jää takakannet ehjiksi.

    Tonnin umpiohin parinsadan korjaus kannattanee.

    Halogeeniumpioihin parinsadan euron ja tuntien työ, ei ehkä

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Niin, riippuu kuinka paljon jaksaa askarrella. Jos ostaa uuden säätötangot, Retrofit Sourcesta Hellan projektorit ja kiillottaa kuoret niin tod näk jää vielä halvemmaksi kuin kokonaan uudet.

    Leave a comment:


  • ismopetteri
    replied
    Paskoja vastauksia teillä = kalliita :-) Mutta kiitos vastauksista, uskon että pidemmän päälle asia on juuri niinkuin sanoitte.

    Meen kattomaan jos ensi alkuun selvitään sillä että kirraan kans sivuttaissäädön jumiin rautalangalla. Mutta varmaan oikeasa olette noiden osien vaihdon kanssa, eivät ole ikuisia eikä 10 vuoden ja 200tkm jälkeen enää hyväkuntoisia :-(

    Setuppi on facelift xenon+halogeeni joten hintaa koko hoidolle tulee reilu tonni?

    Leave a comment:


  • jeepster
    replied
    Vaikea sanoa mikä järkevää, itsellä on kanssa kuskinpuolelta sivusäätö poikki, sidottu rautalangalla nyt nippuun, lasit iskemillä, useamman kerran kiilloteltu jo. Polttimonreijästä voi todeta heijastinpinnan olevan kuprulla.
    Yritin avata umpiota, facelifti kun on liimattu, ja totesin että jotain vahvaa silikoonityyppistä liimaa välissä. Joku täällä mainitsi useamman tunnin repineensä auki.

    Päätin sitten tilata uudet umpiot, halogeenimalliset hellat saa viitisensataa, tarvikemalliset parisataa halvemmat. xenonit sitten tuplahinta. Itse en luottaisi tarvikkeisiin...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Uutta umpiota vaan, vaikka kallista niin onpahan hyvät seuraavat 10vuotta. Nyt laitat säätötangot ja lasit, niin kohta menee heijastuspinta...

    Leave a comment:


  • ismopetteri
    replied
    Nonni, kävin marketin parkkihallissa säätelemässä, ei mennyt putkeen :-(

    Tein viivat seinään ja peruutelin auton 10m taaksepäin ja aloin ruuvailemaan ulommista säätöruuveista kun ajattelin että ne on xenonien säätöruuvit ja pitkillä on omansa, eli ne sisemmät ruuvit.

    Säädön aikana kävi tietysti niin, että kun ruuvailin niin kuului naps ja optiikka meni löysäksi ja lampun sisältä löytyi säätöpalikan palanen :-(

    Nyt jälkeenpäin lisää lueskeltuani opin että
    1) korkeudensäätö on yhteinen pitkille ja lyhyille, sisempi ruuvi (?)
    2) sivuttaissäätö on yhteinen pitkille ja lyhyille, ulompi ruuvi(?)

    Eli multa napsahti nyt paskaksi kuskinpuolen sivuttaissäädön ruuvi? Kun testailin vielä kotipihassa linssien liikettä niin ei tuntunyt enää niin löysältä? Mutta kyllä se säätö sieltä paskana on kun palasia löytyi umpion sisältä.

    Eli mistä noita osia kannatti nyt tilata? Piritekiltä, 120e paketissa koko sarja, eli 4kpl palikoita? Sitten oli se yksi pulju UK:ssa joka myi £50 hintaan metallisia, hinta per puoli mutta kalliit postit.

    Piritek lienee halvin vaihtoi sitten yhdeltä puolelta tai molemmat. En taida kyllä molempia puolia avata ja kalliita palikoita vaihtaa vain vaihtamisen ilosta ja ehkä ennakoivasti.

    Nämä löysin:



    Täältä "halpa" osa, kallit postit, lopputulema sama kuin piritekilta koko sarja...


    ei kiinnosta kyllä maksaa $85 muovisista...


    Samalla voisi harkita vaihtavansa lasit, vai tuliko hinkkaamalla hyvät ja pysyykö ne hyvinä?

    Hinta taitaa olla parilta kuten Piritekilläkin:
    Last edited by ismopetteri; 21-01-2012, 17:27.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Hyviä kokemuksia Philips 85122+, sama poltin monessa uudemmassa vakiona. Ja tosiaan valoteho sekä erottelu heikkenee, mitä korkeampi värilämpötila.

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Orkkis on 4300K. Makuasia mistä tykkää, mutta fakta on että 4300 antaa parhaan valotehon. Ite laittaisin max 5000K.

    Leave a comment:


  • Korpraali
    replied
    Eikös alkuperänen xenon-polttimo ole värilämmöltään 4300K?

    Voisi vaihtaa polttimot, niin onko tuo sama värilämpö paras, ettei ota vaikka 6000K:n lamppua? :think

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Halogeeneille on säätörulla ja xenoneilla automaattinen säätö. Näillä sähköisillä säädöillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä tämän perussäädön kanssa. Säätö tapahtuu umpion päältä valkoisista muovisista kuusiokoloruuveista.

    Säädön peruskorkeus kannattaa mitata maasta linssin keskelle. Säädön jälkeen kannattaa käyttää virrat pois ja takaisin päälle, niin näkee, mihin sähköinen säätö valot ajaa. Siinä mekaanisessa säädössä kun on pientä "klappia". Itse olen tehnyt pahville sabloonan (_/ _/), jonka avulla säätö on helppo tehdä.

    Leave a comment:


  • ismopetteri
    replied
    Kiitos säädön perusteista.

    Mistä kohden ja miten säätö siis tehdään? Umpion säätöruuveista vaan siis normaalisti veivaamalla? Eli ei ole mitään sähköistä säätöä tms? Korkeudensäädön anturit on varmaan takana tukivarsissa mutta niihin tuskin kannattaa koskea? En ole siis yhtään vielä perehtynyt millainen rakenne noissa on.

    Leave a comment:

Working...
X