Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 B30 Moottorin häiriövalo tykkää palaa? Syy selvis, katit vetelee viimeisiään.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juize
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 231
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by Petri View Post
    OFFTOPIC:

    Ei tässä nyt varmaankaan pointtina ollut se, että käytettäisiin vain ja ainoastaan opaskirjaa. Eikä tuo nyt kovin hankalaa ole etsiä kyseisestä kirjasta edes sitä suuntaa antavaa ohjetta asian X tekemiseen.

    Sinullehan kaikki on ilmeisesti niin selvää ettet sitä kirjaa tarvitse, mutta miksi tuoda asia esiin muiden topiceissa jakamatta samalla sitä suurta viisautta ongelman ratkaisemiseksi?

    Jos on epävarma jonkin suhteen -> Katsoo kirjasta -> Jos ei vieläkään selviä, kysyy foorumilta tai etsii tietoa muualta netistä. Helppoa.
    Samaa mieltä edellisen kanssa.

    Originally posted by Supa View Post
    Siis kyllä nuo alfamerin kirjat on ihan susia, suosittelen mieluummin Bentleyn opusta, e39:n kohdalla on ainakin kattava kun yksi kirja on autolle ja pelkästään toinen sähkökaavioille.
    Tosin kaiken tärken näkee TISsistä ja WDS:stä aika pitkälti.
    Eihän tuo Alfamerin kirja aivan susi ole, oppiihan siitä vähän suuntia mikä osa missäkin päin autoa on. Ei sitä kyllä kannata lukea kun piru raamattua, on siinä sen verran suuntia antavasti asiat kerrottu.
    Ja Bentleyn manuaalia ei löydy suomen kielellä, jos englanti ei ole hallussa.
    Mutta eiköhän tämä OT jo riitä, eihän topicin aloittaja korjaus oppaista kysynytkään...
    i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
    ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

    ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
    ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
    ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

    Comment

    • Guest's Avatar

      #32
      Jep jep, ja minä suosittelen korjaamoa jos homma menee liian vaikeaksi En itse ainakaan mitään kone/laatikkoremontteja kotitallissa tee sentään, niin en ole lähtenyt jollain korjausoppailla hifistelemään. Jos tuo haynesin(alfamer) kirja ei piisaa niin netistähän kyllä tietoa löytyy lisää. Aamen.

      Yhden läpi asti hankautuman löysin siitä muoviputkesta, tai pikemminkin sen putken haitariosasta mikä tuossa mallissa kulkee ihan siitä vanos-solenoidin sähköliittimen vierestä. Se on siihen hangannut ja kulunut puhki, ja ilmeisesti se on joku separaattori letku siitä "mäskistä" päätellen mitä sinne putkeen vilkaisin. Jonku verran huohottanut tavaraa sieltä ja sotkinut paikkoja. Rehellisesti sanottuna tuon oman bemarin moottori on aika ryyteessä Jospa sen ens keväänä pesis..

      Nixun linkki vaikutti mielenkiintoiselta, pitänee tässä joskus ajan kans lukea juttu läpi.

      Comment

      • Guest's Avatar

        #33
        Nyt on defan lohkolämmitin asennettu. En ole vielä päässyt testaamaan mutta eiköhän tuo öljyt ainakin lämmitä notkeaksi, mikä minusta on koneen kannalta tärkein seikka pakkasella. Suositteli pitämään tuntia kauemmin kuin vanhan mallista lohkolämmitintä (mikä tuli vesitilaan). Sisätilalämmitin ykkösasentoon niin hytti lämpiää pikkuhiljaa siinä samalla.

        Mitä siihen koneen häiriövaloon tulee, niin autosähköllä paikansivat vian katalysaattoriin? Eli mitä luultavimmin joku lambda-antureista on sökönä. Pitää vain sopia uusi aika että testaavat mikä niistä on viallinen, vai onko kenties useampikin vaihtokunnossa :think Autolla voi kuitenkin heidän(kin) diagnoosinsa mukaan ajella normaalisti, mutta hyvä olis tietenkin saada huussi toimimaan ilman mitään pikkuvikojakaan.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #34
          Originally posted by Mr.Speed View Post
          Mitä siihen koneen häiriövaloon tulee, niin autosähköllä paikansivat vian katalysaattoriin? Eli mitä luultavimmin joku lambda-antureista on sökönä. Pitää vain sopia uusi aika että testaavat mikä niistä on viallinen, vai onko kenties useampikin vaihtokunnossa :think Autolla voi kuitenkin heidän(kin) diagnoosinsa mukaan ajella normaalisti, mutta hyvä olis tietenkin saada huussi toimimaan ilman mitään pikkuvikojakaan.
          Edelleen, imuvuoto siellä on. Vaihda pajaa ennenkuin vaihtavat turhaan lambdat. Vikakoodeissa on kuitenkin säätörajojen ylitys tms lambdoilta :think
          Ja tuolla M54 ketjussa on kyllä kaikki mahdolliset vikapaikat lueteltuna että. Sieltä vaan tarkastamaan.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Guest's Avatar

            #35
            Jos pakkaset pysyy yli -15c niin pysyttelen mökissä, juon olutta ja lämmitän takkaa Ei vaan tarkene mennä tekemään itse kylmään talliin.

            Olishan se hauska kuulla mitä toisessa korjaamossa tarjoavat syyksi. Löytyy ylivieskasta bemuihin erikoistunut korjaamo lintonen, mutta sen verran paskaa olen kuullut siitä paikasta että arveluttaa viedä auto sinne. Kattellaan nyt..

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              #36
              Originally posted by Mr.Speed View Post
              Muistaakseni se herjas jonkin osan esilämmityksestä. En muista enää mitä kaikkea se näytti, mutta ei mitään (minusta) vakavaa.
              Veikkaisin, että tuo esilämmitysherja ei tule imuvuodosta. Itsellä ainakin herjasi vikakoodeissa jatkuvasti tietyn lambdan esilämmitystä ja vikakoodi uusiutu aina käynnistettäessä uudelleen saman tien. Korjautui lambdan vaihtamalla. Niin, ja vikakoodeista näkyy kyllä mikä lambda on kyseessä, että ei niitä tarvitse erikseen ruveta mittailemaan.

              Nuo säätörajojen ylitykset sitten luultavasti viittaavat imuvuotoon. Mutta pointtina vaan se, että kun täällä jokaiseen lambda vikakoodiin toitotetaan imuvuotoa niin voi ne lambdatkin rikkoutua (vaikka toisten mielestä m54 lambdat onkin ikuisia).

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #37
                Originally posted by Jakuza View Post
                Veikkaisin, että tuo esilämmitysherja ei tule imuvuodosta. Itsellä ainakin herjasi vikakoodeissa jatkuvasti tietyn lambdan esilämmitystä ja vikakoodi uusiutu aina käynnistettäessä uudelleen saman tien. Korjautui lambdan vaihtamalla. Niin, ja vikakoodeista näkyy kyllä mikä lambda on kyseessä, että ei niitä tarvitse erikseen ruveta mittailemaan.

                Nuo säätörajojen ylitykset sitten luultavasti viittaavat imuvuotoon. Mutta pointtina vaan se, että kun täällä jokaiseen lambda vikakoodiin toitotetaan imuvuotoa niin voi ne lambdatkin rikkoutua (vaikka toisten mielestä m54 lambdat onkin ikuisia).
                No tottakai nekin hajoaa. Mutta ensin varmasti tulkittavat vikakoodit esiin ja myös imuvuotojen tarkastus. Niin ei tarvitse arvalla vaihdella osia


                Ja aloittajalle: onhan siellä pohjoisessa vikakoodinlukijoita yms avuliaita foorumilaisia.

                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #38
                  Originally posted by Jakuza View Post
                  Niin, ja vikakoodeista näkyy kyllä mikä lambda on kyseessä, että ei niitä tarvitse erikseen ruveta mittailemaan.
                  Tässä vissin riippuu millä kamppeilla vikakoodien lukeminen suoritetaan? Tietääkseni kaikki ohjelmat ei kykene näyttämään kovin tarkasti. Meinas mies tiskin takana että oskilloskoopilla pitäis anturit tutkia..

                  Laitoin tuonne oman alueen "ykan turhat paskanjauhannat" osioon kyselyä että mitä hyväksi havaittua korjaamoa siellä suositellaan bmw:lle.

                  Comment

                  • Jakuza
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 516
                    • Brisbane

                    #39
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    No tottakai nekin hajoaa. Mutta ensin varmasti tulkittavat vikakoodit esiin ja myös imuvuotojen tarkastus. Niin ei tarvitse arvalla vaihdella osia

                    Jep. Juurikin näin. Ja en toki sinuun viitannut tuolla heitolla.

                    Originally posted by Mr.Speed View Post
                    Tässä vissin riippuu millä kamppeilla vikakoodien lukeminen suoritetaan? Tietääkseni kaikki ohjelmat ei kykene näyttämään kovin tarkasti. Meinas mies tiskin takana että oskilloskoopilla pitäis anturit tutkia..
                    Itsellä ainakin INPA ja DIS näytti tarkan anturin. INPA nyt on kuitenkin jokaisella tälläkin foorumilla keneltä vikakoodinlukulaitteet löytyy. INPA kertoi muistaakseni "bank 1 downstream"= sylinterit 1-3 katin jälkeinen lambda; "bank 2 upstream"= sylinterit 4-6 kattia ennen oleva lambda jne.
                    Last edited by Jakuza; 25-01-2012, 22:06.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #40
                      No niin, syyllinen tuon koneen vikavalon syttymiseen nyt löytyi. Elikkäs veti ilmaa siitä venttiilikopalle menevästä huohotusputkesta kun oli hangannut siihen reijän. Tällähetkellä siinä on väliaikainen paikkaus, mutta pitää jossain välissä tilata ja vaihtaa kokonaan uusi putki siihen.

                      Seuraavaksi saa marssia akkukauppaan kun näyttää purkavan näin kovilla pakkasilla akun parissa päivässä sen verran tyhjäksi ettei jaksa pyörittää moottoria. Autokauppiaan mukaan siihen on "vasta" vaihdettu uusi akku, mutta tätä epäilen erittäin vahvasti

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #41
                        Lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus voi myös purkaa akkua eli kannattaa ennen akun vaihtoa varmistaa että purkaako joku sähkölaite sitä :think
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #42
                          Tuttu akkukauppias myy asevelihintaan uuden akun, että ei siinä konkurssiin vielä mennä vaikka uuden laittaa . Pitää vain käydä mittomassa kuinka iso akku tuonne peräkonttiin mahtuu.

                          Onhan se tietysti mahdollista että jokin sähkölaite purkaa akkua, mutta pidän sitä aika epätodennäköisenä, kun auto on lähtenyt pikkupakkasilla aivan hyvin käyntiin vaikka on muutaman päivän seissyt tuossa pihalla tai tallissa. Kovalla pakkasella vanhat akut tahtoo kyykätä kerrasta. Jos uudesta patterista huolimatta auton käynnistys nikottelee niin sitten tutkitaan tilannetta tarkemmin.

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #43
                            Nyt on bemussa uus akku. Laitoin niin ison kuin paikoilleen mahtui. Merkki oli Powerline 100Ah 760A kahden vuoden takuulla.

                            Sitten alkoi taas ongelmat, kun pääsin akkukauppiaan pihalle niin poläytti hyttiin vitunmoiset käryt, ja eikun kone sammuksiin ja pelti ylös. Konehuone oli yllättävän hyvin voideltu kun joku huohotin letku oli päättänyt mennä tukkoon, kerännyt painetta ja purkanut mitälie kautta toista litraa öljyä kartanolle. Öljytikun kun otti irti niin roiske vain kävi Koitettiin vielä konetta käyntiin mutta heti alkoi sellainen pulputus kuulumaan että ajatus hinausauton tilaamisesta paikan päälle tuntui ainoalle ratkaisulle.

                            Eikait tässä auta kun laittaa sauna lämpiämään ja kaataa kaljaa kasvoihin. Huomena sitten soitella korjaamolle että mikä on ammattimiesten diagnoosi tuon murheenkryynin kans.. Itse suosittelisin ensimmäiseksi perusteellista tehopesua

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #44
                              Perus huohottimen jäätyminen. Olisi kannattanut huoltaa ennen talvea

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                #45
                                Mulla oli 7vuotta volvo, eikä tarvinut kertaakaan mitään huohottimia huoltaa. Tämä bemari tosin ei ole mulla ollutkaan vasta kuin muutaman viikon, mutta tuntuu että tämä auto tykkää olla enemmän korjaamolla kuin ajossa

                                Noh, talvella ja kunnon pakkasilla ne heikot lenkit autoista ruukaa tulla ilmi..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎