Auto kävi taas pajalla. Valittaa taas tuota katalysaattorin ykkösryhmää. Jompi kumpi antureista lienee mennyttä kalua. Vikakoodi oli kuitattu pois ja käyty koeajolla eikä valo syttynyt uudestaan, vielä
Schmiedmannilla näytti olevan näitä lambdoja myynnissä, ja kahta erilaista löytyy. Ilmeisesti tuo 990mm on se jälkimmäinen haistelija ja tuo 320mm on etummainen anturi? Korjaamon setä tosin sanoi että tuohon ei kannata laittaa kuin alkuperäistä vastaava osa. Näytti olevan muutaman kympin kalliimpia kuin "tarvike"mallit :think Kuulosti se tuollakin korjaamolla että irti ne anturit on otettava ja mitattava jokainen, että saa varmuuden mikä niistä on viallinen. Jos olis rahaa niin paljon ettei paskalle taipuis niin vaihattais kaikki uudet..
Auto kävi taas pajalla. Valittaa taas tuota katalysaattorin ykkösryhmää. Jompi kumpi antureista lienee mennyttä kalua. Vikakoodi oli kuitattu pois ja käyty koeajolla eikä valo syttynyt uudestaan, vielä
Schmiedmannilla näytti olevan näitä lambdoja myynnissä, ja kahta erilaista löytyy. Ilmeisesti tuo 990mm on se jälkimmäinen haistelija ja tuo 320mm on etummainen anturi? Korjaamon setä tosin sanoi että tuohon ei kannata laittaa kuin alkuperäistä vastaava osa. Näytti olevan muutaman kympin kalliimpia kuin "tarvike"mallit :think Kuulosti se tuollakin korjaamolla että irti ne anturit on otettava ja mitattava jokainen, että saa varmuuden mikä niistä on viallinen. Jos olis rahaa niin paljon ettei paskalle taipuis niin vaihattais kaikki uudet..
Inpalla voi lukea mikä lambda puhuu mitäkin.
Ei tarvitse mitata siis erikseen.
Ite vaihdoin kanssa aikoinaan orggis siemenssin lambda-anturit 258e turhaan.Huuteli kanssa ryhmiä 1-3.mutta vika olikin yhdessä puolassa Kävi aina joskus käynnistettäessä jonkin sekunnin viidellä,ja antaa heti vika koodin ko.antureille.ja taas tiedoksi kaikille super tietäjille näin siis minulla,joten älkää nyt hyvät ihmiset sitten vaan yleistäkö ettei tule väärinkäsityksiä.Ja tarkoitan siis näin yhteenvetona että ei se vika aina välttämättä ole juuri se mistä ilmoittaa joten ei kannata siihen ihan 100% sokeasti uskoa.
Ite vaihdoin kanssa aikoinaan orggis siemenssin lambda-anturit 258e turhaan.Huuteli kanssa ryhmiä 1-3.mutta vika olikin yhdessä puolassa Kävi aina joskus käynnistettäessä jonkin sekunnin viidellä,ja antaa heti vika koodin ko.antureille.ja taas tiedoksi kaikille super tietäjille näin siis minulla,joten älkää nyt hyvät ihmiset sitten vaan yleistäkö ettei tule väärinkäsityksiä.Ja tarkoitan siis näin yhteenvetona että ei se vika aina välttämättä ole juuri se mistä ilmoittaa joten ei kannata siihen ihan 100% sokeasti uskoa.
Kyllä se vika on yleensä se mitä ilmottaa mutta kun ihmiset ei osaa lukea niin suurin syy on siinä.
Eli pelkkä herja lambdasta ei kerro mitään vaan pitää tietää onko vikakoodi lambdaohjauksen säätörajojen ylityksestä (seos poskellaan) vai että itse anturissa olisi vikaa.
Sun tapauksessa pätkivät puola aiheuttanut anturin näyttämään liian laihaa seosta palamattomasta hapesta johtuen ja lambdaan perustuvan korjauksen korjausarvot ei oo enää riittäneet josta tullut vikakoodi.
Jos ja kun tuo vielä sytyttää sen häiriövalon niin auto menee takas sinne korjaamolle ja kattelkoot ne anturit millä lystää.
Suosittelisin kattomaan Inpalla sen lambdan mikä on rikki, jonka jälkeen tilaamaan rockautolta uuden boschin orkkislambdan 40€ / kpl. Näin toimin itse.
Minulla ei ole inpaa, enkä edes tiedä mikä se tarkalleen on? Vissiin joku testeri..
Paljonko tuli maksaan kaikenkaikkiaan kun tilasit sen anturin tuolta rockauto.comista?
Ja vielä yks kysymys, onko tässä bemarissa boschin vai siemensin sähkökamat? Kun minun käsityksen mukaan siemensin, niin miten joku kertoo että "osta siihen boschin orkkis lambdat"
Minulla ei ole inpaa, enkä edes tiedä mikä se tarkalleen on? Vissiin joku testeri..
Paljonko tuli maksaan kaikenkaikkiaan kun tilasit sen anturin tuolta rockauto.comista?
Ja vielä yks kysymys, onko tässä bemarissa boschin vai siemensin sähkökamat? Kun minun käsityksen mukaan siemensin, niin miten joku kertoo että "osta siihen boschin orkkis lambdat"
En muista tarkalleen kun siitä on aikaa mutta oisko ollu joku vajaa 60e postien kanssa. Tuo OE tuli siitä, että siellä sivulla muistaakseni luki OE part tms ja bosch kun niitä bmw:n orkkisosia myös valmistaa niin näin oletin asian olevan.
edit. Toki omasta puolesta voit viedä autosi korjaamolle ja vaihdattaa 4 lambdaa à 200e.
Korjaamolla katsottiin tietokoneelta niin alkuperäiset anturit oli jotain noin 130 ja 140€ kipale. Toisaalta kun asiaa ei ole vielä sen kummemmin tutkittu niin ei viitsi alkaa riskillä ostamaan kaikkia antureita uusiksi, koska voi olla mahdollista että vika ei ole itse antureissa
Ja vaikka vika olis että lambda-anturi on mekaanisesti rikki, niin en näe siltikään järkeä vaihtaa "varmuuden vuoksi" kaikkia uusiin koska nämät anturit voi kestää ja toimia moittettomasti koko auton eliniän.
Kyllähän tuollainen vikakoodin lukija olis kätevä itsellä, mutta kyllä näitten kans pitäis värkätä melkeimpä työkseen että näitä osaa ymmärtää ja tulkita oikein. Toista ne oli 80-luvun ohc kaasari myllyt...
Eilen kävin huristelemassa autolla ja kaikki pelas aivan normaalisti. Kyyti on hyvää Auto siis käy hienosti tyhjäkäyntiä ja toimii muutenkin virheettömästi. Viimeksi ehdin ajella satoja kilometrejä kun se häiriövalo kesken ajon syttyi palamaan.
Motonetissa on myytävänä E39:iin NTK-merkkisiä lambdoja. Siemensin lambdat valmistaa juurikin japanilainen NTK. Motonetissa myynnissä olevissa ei vain ole liitintä, joten joutuu ottamaan pätkän johtoa ja liittimen vanhoista.
Hitto kun en muista ny sitä vikakoodia minkä se mulle antoi silloin kun kävit...Ja toisekseen se vikakoodi oli ns. yleistesterillä katsottu :think Mulla on Inpa nykyään, että voitais kyllä katsoa uudestaan joskus, soita vaikka.
Arvelin vaan ku ne ekat lambdat on muistaakseni samanlaiset, (korjatkaa jos olen väärässä) niin ne vois koittaa vaihtaa keskenään ja katsoa muuttuuko vikakoodi. Ei tulisi turhaan vaihdeltua niitä?
Comment