Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

    Erehdyin kokeilemaan Racechronolla 0-100 aikoja, paras arvo oli 10.3 sek., melkoinen raketti siis...

    Osa varmaan selittyy painavilla vanteilla ja 18" renkailla, mutta varsinainen asia: otin MAFin piuhan irti ja Vanoksen pakopuolen solenoidin piuhan irti ja testasin uudestaan: 10.6 sek. Ylämäkeen ajaessa kuitenkin huomasi selvästi väännön vähentyneen ja laatikko vaihtoi pienempää, mutta miten ihmeessä nuo vaikuttaa noin vähän 0-100 arvoon? Onko joku muu testaillut noiden vaikutusta? Auto on 528iA M52TU koneella.
    Last edited by TJJ; 28-11-2012, 16:07.
    E39 528iA
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Pakonokan säätöä käytetään lähinnä päästöjen ja kulutuksen hallintaan, joten irroittamalla solenoidin täyskaasulla ei eroa käytännössä oikein tule.

    Maffin irroittamalla kone putoaa kaasuläpän mukaiselle kartalle, täyskaasulla mennään rikkaalla joka tapauksessa jolloin pienet erot eivät niin merkkaa että juuri tuntuisivat -> aikalailla samat tehot.

    Kulutus ja päästöt kyllä nousevat, osakaasulla eroja on enemmän vaikka eivät välttämättä hirveästi tunnu.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Mutta eikö Vanos mene tuossa johonkin failsafe-tilaan eikä imupuolen säädönkään pitäisi toimia?

      Paljonkohan nuo vanteet vaikuttaa 0-100 arvoon? Muistelen kuitenkin joskus mitanneeni jotain 9.1 sek. arvoja 16" vanteilla mutta putoaako tulos noin paljon?
      E39 528iA

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei mene onneksi failsafeen, vain toimimaton ominaisuus jää pois käytöstä

        Voihan se pudota, ei auta kuin kokeilla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1194
          • Espoo

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Mutta eikö Vanos mene tuossa johonkin failsafe-tilaan eikä imupuolen säädönkään pitäisi toimia?

          Paljonkohan nuo vanteet vaikuttaa 0-100 arvoon? Muistelen kuitenkin joskus mitanneeni jotain 9.1 sek. arvoja 16" vanteilla mutta putoaako tulos noin paljon?
          Ei vanteen halkaisija vaikuta mitenkään.
          Mutta jos renkaan korkeus on myös menty muuttamaan alkuperäisestä poikkeavaksi niin se voi vaikuttaa.
          Myös suurella renkaan leveyden kasvattamisella voisi saada ilmanvastus yms. pikkueroja.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2121
            • Lahti

            #6
            Painavat after market vanteet vaikuttavat suorituskykyyn selkeästi vaikka vierintäkehän koko olisi sama kuin alkuperäinen.
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Ei ole tullut punnittua, mutta kyllähän nuo 18" vanteet/renkaat tuntuu painavan selvästi enemmän kuin 16". En kuitenkaan huomannut suurta eroa renkaiden vaihdon jälkeen, kun taas 15" talvirenkailla huomaa kiihtyvyyseron jo noihin 16" renkaisiin.

              Silti epäilen, että joku on pielessä. Lähtö on jotenkin vaisu (vääntöä puuttuu) ja ihan kuin jossain 3000 kierroksen kohdalla olisi pieni notkahdus ja sitten meno jatkuu.

              Pitänee tutkia suuttimien toiminta, siis ottaa ne irti ja katsoa miten tasaiset virtaumat niillä tulee ja onko suihkut identtiset.
              E39 528iA

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2121
                • Lahti

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Ei ole tullut punnittua, mutta kyllähän nuo 18" vanteet/renkaat tuntuu painavan selvästi enemmän kuin 16". En kuitenkaan huomannut suurta eroa renkaiden vaihdon jälkeen, kun taas 15" talvirenkailla huomaa kiihtyvyyseron jo noihin 16" renkaisiin.

                Silti epäilen, että joku on pielessä. Lähtö on jotenkin vaisu (vääntöä puuttuu) ja ihan kuin jossain 3000 kierroksen kohdalla olisi pieni notkahdus ja sitten meno jatkuu.

                Pitänee tutkia suuttimien toiminta, siis ottaa ne irti ja katsoa miten tasaiset virtaumat niillä tulee ja onko suihkut identtiset.
                Eiköhän sun ongelmat sitten viittaa vanokseen? viisaammat korjatkoon

                -Pekka
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                  Eiköhän sun ongelmat sitten viittaa vanokseen? viisaammat korjatkoon
                  Vanoksessa ei ole vikaa, viimeisin ylihuoltaminen on vasta tehty:


                  Remontin jälkeen ei eroa entiseen tai vääntöä ehkäpä hiukan edellistä vähemmän. Väännön pitäisi parantua kun O-renkaat muotoutuu, mutta eipä se muutos mikään ihmeellinen ainakaan viimeksi ollut. Myös nokka-akselien tunnistimet on vaihdettu.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Mulla 9.4 0-100 paras veto, muutama 10,4s. Touringi n.300kg sedania painavampi? Välillä kulkee paremmin, välillä huonommin. Epäilen katteja, sisusta irti ja välillä tukkii putkea. Uusi peltisarja odottaa asennusta. Vanos ja maf testien mukaan ok.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Mulla 9.4 0-100 paras veto, muutama 10,4s. Touringi n.300kg sedania painavampi? Välillä kulkee paremmin, välillä huonommin. Epäilen katteja, sisusta irti ja välillä tukkii putkea. Uusi peltisarja odottaa asennusta. Vanos ja maf testien mukaan ok.
                      Mikä moottori, onko myös 2.8 M52TU ja automaatti? Minulla on tuossa pari tuunausta, joiden pitäisi parantaa suorituskykyä, mutta näköjään homma menee toisinpäin.
                      Katteja minäkin aina välillä epäilen ja lambdoja myös, mutta ovat melko arvokkaita vaihtaa huvin vuoksi. Minulla kun on ollut melko huono tuuri noiden korjauksien (ylihuoltamisien) vaikutuksien kanssa.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mikä moottori, onko myös 2.8 M52TU ja automaatti? Minulla on tuossa pari tuunausta, joiden pitäisi parantaa suorituskykyä, mutta näköjään homma menee toisinpäin.
                        Katteja minäkin aina välillä epäilen ja lambdoja myös, mutta ovat melko arvokkaita vaihtaa huvin vuoksi. Minulla kun on ollut melko huono tuuri noiden korjauksien (ylihuoltamisien) vaikutuksien kanssa.
                        Mulla kans tuo oma kottero kiihtyilee välillä paremmin ja välillä huonommin.
                        Justiin putsasin vv-paneeli suodattimen ja ruiskuttelin ilmamääräanturin puhtaaksi, niin toistaiseksi veto hiukan parani. Yksi keino mikä auttoi hiukan suorituskykyyn oli puhdistaa jarru cleanerilla molemmat asentotunnistimet ja niiden paikkojen ympärystät!
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mikä moottori, onko myös 2.8 M52TU ja automaatti?
                          Jep, touring ainoa ero. Reilu 1800kg vaa'an mukaan ilman kuskia tankki puolillaan, eli voisi sanoa raskaasti varusteltu 16" vanteet. Mitäs sulla on steppi kolmosella 80-120 poljin kickdown nappulaa vasten?

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Katteja minäkin aina välillä epäilen ja lambdoja myös, mutta ovat melko arvokkaita vaihtaa huvin vuoksi.
                            Myyntiosiossa katittomat pakosarjat 40e, ei paha kokeilla. Mulla on jo uudet säätölambdat.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Soo vaa tää 2.8 vähä tommonen mopo
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎