Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #76
    Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

    Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

    Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #77
      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

      Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

      Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen
      Mä jouduin tuossa vuosisitten ostaan uuden ilmamittarin kun hajotin itse edellisen En sitä uutta (käytetty takuupurkaamolta) sitten muuta kun laitoin kiinni ja ajelin sitten kesäkuuhun, kunnes puhdistin sen kunnolla ruiskuttaen ja annoin kuivua hyvin. Auto rupesi kyl toimiin paremmin! Suosittelen!!!
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #78
        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Käytin solenoidin irti ja hyvin se mäntä näytti liikkuvan. Seuraavaksi pitänee uusia kampiakselin ja nokkakepin asentotunnistimet.

        Kummassahan päässä tuo kampuran tunnistin sijaitsee tässä -01 M54 B30 koneessa?

        Yks juttu mikä mietityttää myös on ilmamassa mittari. Viime talvena korjaamolla ne tarkasti sen kunnon ehyeksi (millä lie menetelmällä), mutta tiedän että maf tahtoo vanhemmuuttaan menettää herkkyytensä. Suora vaikutus tehoihin ja kulutukseen
        Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

        M52TU koneessa kampiakselin tunnistin on koneen takaosassa, imusarjan alla, startin lähellä. TIS neuvoo vaihtamaan sen alakautta, mutta minusta se oli mahdoton homma. Otin ilmansuodattimen kotelon irti ja yläkautta sen mahtui vaihtamaan. M54:ssäkin tuo on startin alla, mutta vaihto-ohje on epämääräinen, joten en tiedä onko se sittenkin samassa kohdassa. Anturi ainakin on sama.

        MAF:in olen vaihtanut, ei mitään vaikutusta. MAF ei ole käytössä täydellä kaasulla.
        E39 528iA

        Comment

        • Guest's Avatar

          #79
          Originally posted by TJJ View Post
          Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

          Öö, onko niitä jossain toinenkin? Minä käytin sen venttiilin irti joka on siinä öljysuodatinkotelon vieressä.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #80
            Originally posted by TJJ View Post
            Solenoideja on 2kpl, otitko molemmat irti?

            M52TU koneessa kampiakselin tunnistin on koneen takaosassa, imusarjan alla, startin lähellä. TIS neuvoo vaihtamaan sen alakautta, mutta minusta se oli mahdoton homma. Otin ilmansuodattimen kotelon irti ja yläkautta sen mahtui vaihtamaan. M54:ssäkin tuo on startin alla, mutta vaihto-ohje on epämääräinen, joten en tiedä onko se sittenkin samassa kohdassa. Anturi ainakin on sama.
            M54:ssa taitaa olla samassa paikassa. Ainakin yksi tähänkin ketjuun kirjoitellut foorumilainen sen vaihtoi käden käänteessä yläkautta tuossa pihassa yksi ilta kun murheenkryyniä tutkittiin. Ja paremmaksihan se tulikin
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by Mr.Speed View Post
              Öö, onko niitä jossain toinenkin? Minä käytin sen venttiilin irti joka on siinä öljysuodatinkotelon vieressä.
              Toinen on pakopuolella, lähellä puhallinta/jäähdytintä.
              E39 528iA

              Comment

              • Guest's Avatar

                #82
                Sieltähän se toinenkin solenoidi löytyi, ja oli aika ahtaassa paikassa. Käytin irti ja hyvin näytti mäntä liikkuvan siinäkin.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #83
                  Ajattelin että jos lähtis omallakin kohdalla ensin liikkeelle huoltamalla nuot surkean kuuluisat tiivisteet vanoksiin.

                  Minkälainen homma olis tällaisen normi pulliaisen vaihtaa itse nuot vanoksen tiivisteet? Luin jotain vanhoja juttuja tästä aiheesta, ja sain käsityksen ettei mitään varsinaisia erikoistyökaluja tarvita?

                  Onko jossain olemassa seikkaperäisiä ohjeita juurikin tuon tiivisteiden vaihdon suhteen? Ilman tarkkoja ohjeita en uskalla lähteä kokeilemaan :think

                  Mistä noita tiivisteitä kannattaa tänäpäivänä tilata? Onko se tuolta beisanin sivuilta tuo "Double Vanos Seals Repair Kit"?




                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #84
                    Originally posted by Mr.Speed View Post
                    Onko jossain olemassa seikkaperäisiä ohjeita juurikin tuon tiivisteiden vaihdon suhteen? Ilman tarkkoja ohjeita en uskalla lähteä kokeilemaan :think

                    Mistä noita tiivisteitä kannattaa tänäpäivänä tilata? Onko se tuolta beisanin sivuilta tuo "Double Vanos Seals Repair Kit"?



                    No siellä beisanin sivulla on ne ohjeet
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #85
                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      No siellä beisanin sivulla on ne ohjeet

                      Joo sieltähän ne ohjeet löytyi kerronta tuntui olevan sen verran tarkkaa, ja hyvät valokuvat joka tilanteesta että eiköhän tuo remontti minulta onnistu.

                      Tiivisteet pitäis olla viikon tai parin päästä mulla täällä. Toivon että alavääntöön tulis roimasti parannusta, varsinkin pakittaessa sammuu jos ei kaasuta reilusti. Itse pärjään tuon kanssa, mutta emännällä meinaa mennä hermot kun sammuilee niin herkästi.

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        #86
                        Originally posted by Mr.Speed View Post
                        Minkälainen homma olis tällaisen normi pulliaisen vaihtaa itse nuot vanoksen tiivisteet?
                        Riippuu tyypistä, mutta ohjeet on beisanilla niin hyvät, että kun etenee rauhallisesti ja tarkistaa huolellisesti joka kohdan, ei pitäisi mennä mönkään. Aikaa kannattaa varata reilusti, kokonainen päivä. On sitten aikaa myös puhdistella pinnat hyvin.

                        Btw, kävin myös hakemassa Biltemasta tuon alipainemittarin. Täytyy mittailla arvoja imusarjasta tällä viikolla...
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #87
                          Joo, tuli käytyä läpi tuon ekan linkin testejä tuolla Bilteman mittarilla. Moottorina siis M54B30, 128 tkm ajettuna. Sain vedettyä jatkoletkun avulla tuon mittarin suoraan toiseen pienemmistä imusarjan päädyn tulpasta ja se ylsi ikkunan välistä auton sisälle. Iso imusarjan päädyn tulppa muuten vaikutti olevan jo aika hyvin halkeillut joka puolelta pinnasta, vaikka vaihdoin sen viime talvena uuteen!

                          Käynnistyksen jälkeen alipaine oli n. 14 in-HG ja kierrokset n. 1000 rpm. 2 minuutin aikana kierrokset laskivat sinne n. 700:aan ja alipaine nousi lopulta arvoon 19 ja pysyi siinä hyvin tasaisesti. Kierrosten nosto kevyesti 3000 rpm:ään ei juurikaan muuttanut alipainetta, saattoi nousta arvoon 20 tai 21. Nopea kaasun polkaisu heilautti mittaria välillä 0-23 (+/-3) tms. Molemman ääripään arvot tässä ovat hieman epämääräisiä. Täytyy muistaa, että tämän hintaluokan vehkeissä voi helposti olla vaikka 10 % mittavirhettä. Mittarin osoitin voi näyttää melkein mihin tahansa kohtaan siinä rajatulla 0-alueella käytön jälkeen, tai kun hieman täristää mittaria. No, ei 1000 euron mittaria tämmöisiin testeihin kannatakkaan ostella.

                          Omien tulkintojeni mukaan auton moottori on hyvässä kunnossa, mitä nyt en epäillytkään. Arvelen silti, että jossain saattaa olla pieni imuvuoto, joka korostuu moottorin ollessa vielä kylmä. Tuolloin ilmenee lievää vislausta ja tärinää. Epäilen separaattorin letkujen kiinnitystä, mitkä merkkihuolto laittoi viime talvena. Ko. huollon jälkeen tuo vihellys tulikin. Pitää varmaankin purkaa ja tarkistaa kaikki liitokset.

                          Minkä verran muuten suuttimista saa kuulua tikitystä imunokan anturin ollessa kunnossa? M54:hän ei tunnetusti ilmoittele vikakoodeja nokan antureista, niin sillä mietin...:think
                          Attached Files
                          Last edited by Bomb5; 27-07-2012, 13:36.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #88
                            Tuossa aikaisemmin kirjoitin nokan tunnistimen vaihdosta ja totesin, että auto pelaa paremin... no tuntuu että se oli vain hetken hurmaa ja nyt taas kulutuskin ehkä hieman noussut.:think Olikos tuossa mun romussa ne alipaine letkut imusarjan päässä? En äkkiseltään löytänyt?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #89
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Joo, tuli käytyä läpi tuon ekan linkin testejä tuolla Bilteman mittarilla.
                              Sinulla on sitten enemmän tuota alipainetta, siis mikäli noissa mittareissa ei ole suuria yksilöeroja.

                              Testaapa seuraavaksi öljytikun/venttiilikopan alipaine tuolla letkusysteemillä. Minulla on vielä testaamatta, mutta ylihuolto jatkuu huohottimen osien purkamisella ja vaihdolla. Jäi hiukan epäilyttämään tuon venttillikoppaan tulevan putken herkkä katkeaminen Vanos-remontin yhteydessä, siis onkohan se huohottimesta imusarjaankin lähtevä putki samanlaisessa kunnossa.

                              Tänään taas heilui moottori selvästi startin jälkeen, tuntemusten lisäksi se näkyi kun katsoi moottoria. Suuttimien testaus/puhdistus on vielä vaiheessa, mutta tilasin (eBaysta tietty) ultraäänipesurin, joten kyllä tässä kohta voisi niille jotain tehdä. Täytyy vielä tehdä suuttimille pulssilaite 555-piirillä.

                              Minulla on taas suuret odotukset noiden suuttimien suhteen... Kun on tätä juttua miettinyt, niin niiden ongelmat selittäisi oikeastaan kaikki nämä ilmiöt.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #90
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Sinulla on sitten enemmän tuota alipainetta, siis mikäli noissa mittareissa ei ole suuria yksilöeroja. Testaapa seuraavaksi öljytikun/venttiilikopan alipaine tuolla letkusysteemillä. Minulla on vielä testaamatta, mutta ylihuolto jatkuu huohottimen osien purkamisella ja vaihdolla.
                                Joo, noita mittareiden näyttämiä pitäisi melkein verrata vierekkäin, niin voisi sanoa jotain arvoista. Oliko sulla se tyhjäkäynnin alipainearvo tasainen, vai vaihteliko se? Mulla se oli aivan tasainen, vaikka nousikin tyhjäkäyntikierrosten laskiessa 1000->700 rpm. Täytyy viritellä tuo mittari CCV-testejä varten. Mittatikun putkeen tuon taitaa vielä suht. pienellä vaivalla saada. Saa nähdä, jaksaako purkaa tuota CCV:tä. Öljyä ei kulu juuri yhtään, mutta tuota lievää imuvuotoa siellä arvelen. Tosin INPAssa on lambda integrator-arvot nyt hieman negatiiviset (0...-2.5 %), vihreällä alueella ja fuel trimmien multiplicative arvot n. 5 % molemmat. Ennen vanos-remppaa nuo lambda-integrator-arvot olivat hieman positiiviset (3-4.5 %), johtuen ehkä kovettuneesta venakopan tiivisteestä. Nykyisillä lambda-integrator arvoilla imuvuotoa ei periaatteessa pitäisi olla lainkaan. :think

                                Tuli tuossa testattua muutakin ja kuunneltua koneen ääniä. Vanos-solenoidien piuhojen irroitus ei vaikuttanut vanoksen ääntelyyn juuri mitenkään. Mielestäni uudet vanos-tiivisteet lähes poistivat vanos rattlen muutenkin. Kun käytin konetta ilman pakonokan anturin piuhaa, kierrokset laskivat polkaisun jälkeen hieman nytkähtäen, eli kai sekin anturi on vielä ok. Näkyi INPAlla koodikin irroituksesta. Nostimien ääntä olen yrittänyt myös kuunnella. Tuli vaan tänään huomattua, että kaksoismassahan se säksättää. Kytkin pohjassa muuttuu koneen ääni paljon nätimmäksi niin tyhjäkäynnillä kuin sammuttaessakin. LUKin kaksoismassa ja Sachsin kytkinpaketti ovat odotelleetkin tuossa vaihtoa jo jonkin aikaa. Moottorin tukikumit ja muuta kivaa on kans Saksanmaalta tulossa.
                                Last edited by Bomb5; 27-07-2012, 20:23.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎