Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #91
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Joo, noita mittareiden näyttämiä pitäisi melkein verrata vierekkäin, niin voisi sanoa jotain arvoista. Oliko sulla se tyhjäkäynnin alipainearvo tasainen, vai vaihteliko se? Mulla se oli aivan tasainen, vaikka nousikin tyhjäkäyntikierrosten laskiessa 1000->700 rpm.
    Tasainen se oli, siis samantyylinen kuin sinullakin. Kaasuttamisen jälkeen arvo jäin ylemmäksi kuin mihin se oli tyhjäkäynnillä noussut. Tiedä sitten onko tuo normaalia vai tiivistyikö joku imuvuoto tai männänrenkaat.. Tuon omatekemän vesimittarin kanssa pitää sitten olla varovainen/nopea, siis jos siellä on liikaa alipainetta, vetää se putkesta vedet öljyn sekaan.

    Sinulla kun on Inpa, niin oletko katsonut lambdojen nopeutta tuolla Phenon ohjelmalla? Kirjoitin siitä viestissä #57.
    E39 528iA

    Comment

    • Guest's Avatar

      #92
      Vanoksen tiivisteet on nyt vaihdettu, ja kaikki ne tyypillisimmät oireet katos. Hyvä niin, mutta vielä pitäis saada vetoja tuonne kierrosalueen ylärekisteriin. Olis mukava päästä kokeileen tuollaista ihan uutta autoa miten se toimii :think Välillä lähtee ihmeenkin tykisti, mutta yleensä mennään "käsijarru päällä".

      Autosta luettiin inpalla sekä jollain toisella ohjelmalla tiedot, eikä mitään erikoista ollut tallentunut muistiin. En tiedä minkälainen systeemi näissä on, mutta voiko kaasuläpän asentotunnistin olla epäkunnossa? joko mekaanisesti tai likaantunut/hapettunut?
      Eli vaikka kaasupedaali on pohjassa niin auton ecu saa tietoa että kaasusta on esim vasta 80% käytöstä? Entisessä autossa tuli kerran tällaista häikkää, kun lähdin grillin luukulta niin ei tapahtunut mitään ennen kuin painoi pedaalin melkein pohjaan. Korjaamolla eivät kuitenkaan löytänet mitään vikaa mistään, olivat vain puhdistelleet paikkoja. Silloinkaan ei tullut mitään vikakoodia muistiin.
      Last edited by Guest; 10-08-2012, 20:36.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #93
        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Vanoksen tiivisteet on nyt vaihdettu, ja kaikki ne tyypillisimmät oireet katos. Hyvä niin, mutta vielä pitäis saada vetoja tuonne kierrosalueen ylärekisteriin. Olis mukava päästä kokeileen tuollaista ihan uutta autoa miten se toimii :think Välillä lähtee ihmeenkin tykisti, mutta yleensä mennään "käsijarru päällä".

        Autosta luettiin inpalla sekä jollain toisella ohjelmalla tiedot, eikä mitään erikoista ollut tallentunut muistiin. En tiedä minkälainen systeemi näissä on, mutta voiko kaasuläpän asentotunnistin olla epäkunnossa? joko mekaanisesti tai likaantunut/hapettunut?
        Eli vaikka kaasupedaali on pohjassa niin auton ecu saa tietoa että kaasusta on esim vasta 80% käytöstä? Entisessä autossa tuli kerran tällaista häikkää, kun lähdin grillin luukulta niin ei tapahtunut mitään ennen kuin painoi pedaalin melkein pohjaan. Korjaamolla eivät kuitenkaan löytänet mitään vikaa mistään, olivat vain puhdistelleet paikkoja. Silloinkaan ei tullut mitään vikakoodia muistiin.
        Mulla näyttää kaasulattiassa n.80%. Ilmeisesti on maksimi, vai onko jollain enemmän?

        Comment

        • Guest's Avatar

          #94
          Pitää sen verran päivittää tuota omaa nykyistä tilannetta, kun olen nyt ajellut reilu 300km tuolla autolla, kierroksia että täyskaasukiihdytyksiä säästämättä, niin nyt alkoi vetoja löytyä ihan kierrosalueen ylärekisteristäkin. Moottori on aivan eriluontoinen läpi kierrosalueen nyt kuin ennen vanosremonttia, uskon että tehot on aikalailla nyt sitä mitä ne on ollut uutenakin

          Jos mulla olis joku luotettava/tarkka mittauslaite niin vois kokeilla eri kiihtyvyyksiä ym :think

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1836
            • Kotona/Poissa

            #95
            Originally posted by Mr.Speed View Post
            Pitää sen verran päivittää tuota omaa nykyistä tilannetta, kun olen nyt ajellut reilu 300km tuolla autolla, kierroksia että täyskaasukiihdytyksiä säästämättä, niin nyt alkoi vetoja löytyä ihan kierrosalueen ylärekisteristäkin. Moottori on aivan eriluontoinen läpi kierrosalueen nyt kuin ennen vanosremonttia, uskon että tehot on aikalailla nyt sitä mitä ne on ollut uutenakin

            Jos mulla olis joku luotettava/tarkka mittauslaite niin vois kokeilla eri kiihtyvyyksiä ym :think
            Jos sulla on kohtuu tuore puhelin jossa GPS (tai käytettävissä ulkoinen GPS jonka voi liittää puhelimeen) lataa RaceChrono sovellus. Aivan mainio ohjelma auton suorituskyvyn mittauksiin, esim 80 - 120 km/h kiihdytys IV ja V vaihteella yms.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #96
              Jännä homma, kun hajotin vahingossa IMM:n ja nyt tuntuu vetoja olevan paremmin, kun mittari oli toiminnassa:think Selvästtikkin kierros herkempi!!

              Mittari taisi olla valmiiksi jo paska tai jotenki kulunut, kun piuhan nyppäämällä heitti kyllä varaohjelmaa päälle, mutta ei vain antanut vikakoodia

              Uusi mittari tilattu ja jännä nähdä mitä tapahtuu, kun saan sen kiinni:think

              Onkohan haittaa jos ajelee varaohjelmalla muutaman päivän??
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • SJHP44
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 86
                • PKS

                #97
                Pakko sen verran sivuta aihetta.... olen huomannut viimeisen viikon aikana, että töistä lähtiessäni auto kiihtyy aina aivan eri tavalla kuin yleensä, eli kulkee siis normaalisti tehot tallella. Kiintoisaksi asian tekee se, että kotona (tai lähes missä tahansa muualla)auto on ulkona katoksessa, mutta työpaikalla lämpimässä ja kuivassa hallissa. Aloin miettimään, voisiko kosteudella olla jotain tekemistä asian kanssa tai voiko ilmankosteus vaikuttaa johonkin tiettyyn osaan/komponenttiin/johonkin muuhun esim. viallinen maf?

                Auto ehtii työvuoron aikana seisomaan tallissa n. 8-13 tuntia ja tosiaan tehoa tuntuisi olevan enemmän kuin ulkona seisseessä autossa. Taas vastaavasti parin kilometrin ajon jälkeen tehottomuus iskee uudelleen.
                e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #98
                  Originally posted by janke View Post
                  Jännä homma, kun hajotin vahingossa IMM:n ja nyt tuntuu vetoja olevan paremmin, kun mittari oli toiminnassa:think Selvästtikkin kierros herkempi!!

                  Mittari taisi olla valmiiksi jo paska tai jotenki kulunut, kun piuhan nyppäämällä heitti kyllä varaohjelmaa päälle, mutta ei vain antanut vikakoodia

                  Uusi mittari tilattu ja jännä nähdä mitä tapahtuu, kun saan sen kiinni:think

                  Onkohan haittaa jos ajelee varaohjelmalla muutaman päivän??
                  Ostin sitten tyhmyyksissäni Motonetin Maffin, kun ilmoituksessa luki; Ilmamassa-anturi BMW-"VDO/Siemens. No tietenkin luulin että, sieltä tulee tuo siemens mutta tulikin joku helvetin Osakamasakamösäkä... Joka oli paskana jo valmiiksi Kulutus nousi ihan pirusti ja ei tapahdu mitään vaikka nyppää piuhan irti. Vikakoodia antaa jotain "fuel trim bank" Tai jotain tuonne suuntaan!!

                  Olisko Moponetin Pitänyt tilata tuollanen siemenssin imm, kun kerra sitä mainosti? :think Niin tiedän vain asiasta vielä mainita, kun vien tuotteen takaisin.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #99
                    Originally posted by TJJ View Post

                    Minulla on taas suuret odotukset noiden suuttimien suhteen... Kun on tätä juttua miettinyt, niin niiden ongelmat selittäisi oikeastaan kaikki nämä ilmiöt.
                    Mitään?

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1836
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by janke View Post
                      Ostin sitten tyhmyyksissäni Motonetin Maffin, kun ilmoituksessa luki; Ilmamassa-anturi BMW-"VDO/Siemens. No tietenkin luulin että, sieltä tulee tuo siemens mutta tulikin joku helvetin Osakamasakamösäkä... Joka oli paskana jo valmiiksi Kulutus nousi ihan pirusti ja ei tapahdu mitään vaikka nyppää piuhan irti. Vikakoodia antaa jotain "fuel trim bank" Tai jotain tuonne suuntaan!!

                      Olisko Moponetin Pitänyt tilata tuollanen siemenssin imm, kun kerra sitä mainosti? :think Niin tiedän vain asiasta vielä mainita, kun vien tuotteen takaisin.
                      Itsekin halvan hinnan houkuttelemana menin halpaan ja hankin tuon motonetin 'siemens' IMM:n M52:een. Paskat mikään Siemens, vaan joku Mapco tais lukee purkissa. Aivan susi laite. kone hyyty hetkeks heti ku kaasupoljinta hipaisi, ja tasakaasun kulutus nousi pari litraa. Palautin tuotteen (sain kyllä rahat takas) Palautelapussa suosittelin poistamaan tuotteen valikoimasta laadultaan ala-arvoisena. On ihme että on siis edelleen myynnissä. Olis melkein kuluttajaviranomais asia, kuluttajien harhaanjohtamista myydä tuollaista luokatonta paskaa siemensin nimellä.

                      Tässä Mapcossa originaalin sähköelementit korjattu vastuksilla, on siis aivan eri näköinenkin kuin orkkistuote.

                      P.S.
                      Laittaisin kuvia orkkis vs. mapco mutta tämä foorumisofta kun rajaa liitetiedostoja ni ei onnaa ellen poista vanhoja...
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • mikron
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2171
                        • Himas

                        Originally posted by Havis View Post
                        P.S.
                        Laittaisin kuvia orkkis vs. mapco mutta tämä foorumisofta kun rajaa liitetiedostoja ni ei onnaa ellen poista vanhoja...
                        Lataa vaikka aijaa.com kuvat, ja linkitä sinne.
                        F11 530dA xDrive M-sport -13
                        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                        Ex: E38 740iA -98
                        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                        Ex: E39 523i -96
                        Ex: E34 520i -89

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Havis View Post
                          Itsekin halvan hinnan houkuttelemana menin halpaan ja hankin tuon motonetin 'siemens' IMM:n M52:een. Paskat mikään Siemens, vaan joku Mapco tais lukee purkissa. Aivan susi laite. kone hyyty hetkeks heti ku kaasupoljinta hipaisi, ja tasakaasun kulutus nousi pari litraa. Palautin tuotteen (sain kyllä rahat takas) Palautelapussa suosittelin poistamaan tuotteen valikoimasta laadultaan ala-arvoisena. On ihme että on siis edelleen myynnissä. Olis melkein kuluttajaviranomais asia, kuluttajien harhaanjohtamista myydä tuollaista luokatonta paskaa siemensin nimellä.

                          Tässä Mapcossa originaalin sähköelementit korjattu vastuksilla, on siis aivan eri näköinenkin kuin orkkistuote.

                          P.S.
                          Laittaisin kuvia orkkis vs. mapco mutta tämä foorumisofta kun rajaa liitetiedostoja ni ei onnaa ellen poista vanhoja...
                          Juurikin näin!!!! Mulle myivät saman paska mapcon, jossa vastukset myös. Yritän ottaa kuvat tänne, kunhan ehdin. Täytyy myös sanoa tuonne S-joen Motonettiin, että äkkiä pois markkinoilta tuollanen susi, ettei enää kukaan ostaisi vahingossa ja pettyisi.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mitään?
                            Kyllä. Puhdistin suuttimet pari viikkoa sitten.
                            Ensin testaus jossa näkyi, että 3. sylinterin suutin tuotti hiukan vähemmän kuin muut. Sitten ultraäänipesua 2x10 min. Tuon jälkeen huuhtelua molempiin suuntiin suuttimien puhdistusaineella 2 barin paineella. Noissa kaikissa oli päällä pulssilaite joka syötti suuttimille jännitettä 10ms päälle/20ms pois. Suuttimien todellista tuottoa en mitannut, joten tämä nyt on hiukan epämääräistä, pitäisi olla yksi uusi suutin vertailua varten. Saattaa olla, että ostan vielä uudet suuttimet. Siis ensi keväänä, kun auto ei kuitenkaan vaihdu ja ylihuolto alkaa taas...

                            Tuon jälkeen, ilman adaptioiden nollausta, toimi moottori oudosti. Hetkellisen kulutuksen mittari näytti suuria lukemia kevyessäkin kaasutuksessa. Joten jokin oli muuttunut... Adaptioiden nollauksen ja ajamisen jälkeen tilanne palautui ennalleen.

                            Erona entiseen on se, että en ole enää huomannut moottorin tutinaa käynnistyksen jälkeen (mutta voi olla, etten vain ole tarkkaillut asiaa tarpeeksi). Auto myös tuntuu kiihtyvän hiukan paremmin ja selvästi tasaisemmin (puuttuu hyytyneet kohdat kierrosalueelta ja yläpään kierroksilla on enemmän potkua). Tosin tässä on jo liian monta muuttujaa, lambdat kun myös vaikutti tuohon ja Vanoksen O-renkaatkin ovat nyt varmaan muotoutuneet täyteen pitoon.

                            Kuitenkin jatkuvasti päällä oleva "hurja teho" on yhä kadoksissa, mutta tuntuu kuin nyt oltaisiin jossain edellisen normaalin ja hurjan tehon puolessa välissä. Käsijarru-efekti ainakin on kadonnut.

                            Eilen tein sitten taas ylihuoltoa ja vaihdoin huohottimen osat ja puhdistin lisäilmaluistin yms. Täytyy tarkkailla miten tuo vaikutti, luultavasti ei mitenkään.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kyllä. Puhdistin suuttimet pari viikkoa sitten.
                              Ensin testaus jossa näkyi, että 3. sylinterin suutin tuotti hiukan vähemmän kuin muut. Sitten ultraäänipesua 2x10 min. Tuon jälkeen huuhtelua molempiin suuntiin suuttimien puhdistusaineella 2 barin paineella. Noissa kaikissa oli päällä pulssilaite joka syötti suuttimille jännitettä 10ms päälle/20ms pois. Suuttimien todellista tuottoa en mitannut, joten tämä nyt on hiukan epämääräistä, pitäisi olla yksi uusi suutin vertailua varten. Saattaa olla, että ostan vielä uudet suuttimet. Siis ensi keväänä, kun auto ei kuitenkaan vaihdu ja ylihuolto alkaa taas...

                              Tuon jälkeen, ilman adaptioiden nollausta, toimi moottori oudosti. Hetkellisen kulutuksen mittari näytti suuria lukemia kevyessäkin kaasutuksessa. Joten jokin oli muuttunut... Adaptioiden nollauksen ja ajamisen jälkeen tilanne palautui ennalleen.

                              Erona entiseen on se, että en ole enää huomannut moottorin tutinaa käynnistyksen jälkeen (mutta voi olla, etten vain ole tarkkaillut asiaa tarpeeksi). Auto myös tuntuu kiihtyvän hiukan paremmin ja selvästi tasaisemmin (puuttuu hyytyneet kohdat kierrosalueelta ja yläpään kierroksilla on enemmän potkua). Tosin tässä on jo liian monta muuttujaa, lambdat kun myös vaikutti tuohon ja Vanoksen O-renkaatkin ovat nyt varmaan muotoutuneet täyteen pitoon.

                              Kuitenkin jatkuvasti päällä oleva "hurja teho" on yhä kadoksissa, mutta tuntuu kuin nyt oltaisiin jossain edellisen normaalin ja hurjan tehon puolessa välissä. Käsijarru-efekti ainakin on kadonnut.

                              Eilen tein sitten taas ylihuoltoa ja vaihdoin huohottimen osat ja puhdistin lisäilmaluistin yms. Täytyy tarkkailla miten tuo vaikutti, luultavasti ei mitenkään.
                              Mites, oletko testannut eri merkkisiä tulppia?:think

                              Tuosta luistemesta sen verran, että itse puhdistin omaani 3kertaa ja aina vain jumitti, kun otin tarkistustavarten irti. Hommasin sitten kaverilta varmasti toimivan ja sehän kilisikin erilailla, kun omani joka on todennäköisesti niin pinttynyt sieltä sisältä, ettei saa enää puhdistettua. Nyt ei vain ole pystynyt toteamaan sen uuden luistimen toimintaa, kun On tuo Helkkarin IMM ongelma
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by janke View Post
                                Mites, oletko testannut eri merkkisiä tulppia?:think

                                Tuosta luistemesta sen verran, että itse puhdistin omaani 3kertaa ja aina vain jumitti, kun otin tarkistustavarten irti. Hommasin sitten kaverilta varmasti toimivan ja sehän kilisikin erilailla, kun omani joka on todennäköisesti niin pinttynyt sieltä sisältä, ettei saa enää puhdistettua. Nyt ei vain ole pystynyt toteamaan sen uuden luistimen toimintaa, kun On tuo Helkkarin IMM ongelma
                                En ole tulppia mitenkään erityisesti testannut. NGK, Bosch ja nyt taas NGK, ei eroa.

                                Minä vaihdoin tuon luistin toiseen (jonka olin jo etukäteen pessyt ultraäänipesurissa). Nyt se on taas autoni alkuperäinen, välillä käytössä oli eBaysta ostettu. Paljon herkemmin tämä toimii, tuosta toisesta kuului sellainen rohiseva ääni kun sitä heilutti, tosin ei sekään jumittanut. Täytyy testailla muuttuuko ääni jos tuonkin pesee.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎