Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Joko TJJ on saanut mittaukset käyntiin? Alkaa kohta menemään hermo ja joutuu ostamaan v8:sin.

    Useampana päivänä kulkenut taas todella laiskasti, 2.vaihteella 30-> kiihdytyksessä todella verkkaista menoa. Annoin oikein kunnolla monoa niin alkoi selvästi kulkemaan paremmin, kunnes seuraavana päivänä taas ihan nahjus.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Aaaivan...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Missä E39 versiossa on vaihdeläpyskät ratin takana? Originaalina ei taida olla kuin Alpina:n malleissa, ja nekin on ratissa painonappeina, ei läpysköinä.

    Kyseessä joku jälkiasennus?
    TJJ special editionissa... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=242631

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    On sport- ja manuaalitilat. Sportissa vaihtaa korkeammalla (eikä käytä 5. vaihdetta) ja manuaalilla vielä korkeammalla, yli 6000rpm. Manuaalipuolella on tullut ajettua melkein koko talvi, rattivaihteet/paddlet on oikein kivat.
    Missä E39 versiossa on vaihdeläpyskät ratin takana? Originaalina ei taida olla kuin Alpina:n malleissa, ja nekin on ratissa painonappeina, ei läpysköinä.

    Kyseessä joku jälkiasennus?
    Last edited by Havis; 09-04-2013, 17:22.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Mitenkähän noi automaattilaatikot vaihtaa, onko niissä joku sport-tila, että vaihtokierrokset olis korkeemmat?
    On sport- ja manuaalitilat. Sportissa vaihtaa korkeammalla (eikä käytä 5. vaihdetta) ja manuaalilla vielä korkeammalla, yli 6000rpm. Manuaalipuolella on tullut ajettua melkein koko talvi, rattivaihteet/paddlet on oikein kivat.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Minä olen sitä mieltä, että nyky-tekniikan autot eivät kestä, ellei niitä rankaise välillä.

    Tuossa juuri eukon e carinaa korjailin, kun on alkanut taas nykimään, niin 25km ajoin 3-vaihteela 120kmh. Siinä tukokset lähti ja myös nykimiset, tosin vaihdoin tulpanhatut samalla, joten nekin ehkä vaikutti.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Muutenkin pahoin pelkään että tämä nykyinen päästökammo ja tyhjäkäynnin pintaan käymään viritetyt moottori/vaihteisto yhdistelmät + kaiken maailman pakokaasujen kierrätyssysteemit iskee auton omistajien nilkkaan rajusti ennemmin tai myöhemmin, (ja 'artisti maksaa'...)
    Joo ja sitten joudutaan tekemään kaiken maailman forte-huuhteluita, kun venttiilikoneisto ei muuten pysy terveenä. Ite oon ottanu tuolla omalla autolla ajotyyliksi sellaisen, että en pyrikään ajelemaan väännöillä ja pienimmillä mahdollisilla kierroksilla, vaikka se hyvin jaksaakin niin mennä, jos ajelen esim. alle 20 km matkoja. Varsinkin tuo 3-litranen on semmone, että sillä helposti erehtyy ajelemaan niinkuin jollain dieselillä. Ajelen esim. 80-alueet nelosella, lyhyehköt 50- ja 60-alueet kolmosella. Bensaa menee omien testien mukaan n. 1 litra enemmän näin ajellessa verrattuna aina suurinta mahdollista vaihdetta käyttäen. Jos lähden pitkälle yli 50 km reissulle, silloin ajelen taloudellisemmin, koska pitkä matka puhdistaa moottorin muutenkin. Ajattelen niin, että se raha mitä bensassa menee enemmän ajellessa pienemmillä vaihteilla on vain moottorin ylimääräistä puhdistushuoltoa, moottori vetää paremmin ja remppaamisen / ongelmien ihmettelyn tarve vähenee. No, ei tällä ajotyylilläkään mulla mene kuin se 8.5-9 litraa / 100 km ympäri vuoden laskettuna kaikilla ajoilla. Nämä koneet on kuitenkin ns. performance-koneita ja ne menee tukkoon, jos niitä ei aja tarpeeksi reippaasti. Tämä tietty manuaalilaatikolla. Mitenkähän noi automaattilaatikot vaihtaa, onko niissä joku sport-tila, että vaihtokierrokset olis korkeemmat?

    Edit. Marmorilla Boschin tulpanhatut puoliin 12.4 euroa klubin alennuksella. Täytyy nuo ottaa melkeen.
    Last edited by Bomb5; 09-04-2013, 12:46.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Pidemmät matkat tuntuu puhdistavan konetta ja tuo pirteyttä myös.
    Tämäntyyppisiä havaintoja myös joskus tehnyt, mutta voi olla kuvitteluakin.
    Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa E39:n polttoaineen kulutus ja kulkuherkkyys tykkäsi kun autolla ajettiin kesäloma-aika asuntovaunua vetämällä. Kovempi rasitus moottorissa ilmeisesti sai kaasunvirtaukseen vauhtia ja puhdisti paikkoja.

    Tämän ikäisiä moottoreita ei varmaankaan ole optimoitu toimimaan osakuormituksella, vaan palotilan kaasujen on eduksi vaihtua reippaasti, ainakin määräajoin. Eikä ainakaan mittariston kulutusmittarin mukaan kulutus ole kovin paljoa suurempi kun ajetaan esim. 60 alueella 3:lla eikä 4:lla.

    Muutenkin pahoin pelkään että tämä nykyinen päästökammo ja tyhjäkäynnin pintaan käymään viritetyt moottori/vaihteisto yhdistelmät + kaiken maailman pakokaasujen kierrätyssysteemit iskee auton omistajien nilkkaan rajusti ennemmin tai myöhemmin, (ja 'artisti maksaa'...)
    Last edited by Havis; 09-04-2013, 08:35.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Näistähän on ollu juttua, että se vakiosuodatin virtaa aika hyvin eikä ole pullonkaulana mitenkään ja noi "cold air intaket" imee sisään lämpimämpää ilmaa -> vähemmän tehoa kuin vakio suodattimella, mikä imee kylmän ilman moottoritilan ulkopuolelta.
    Tuo K&N paneelisuodatinhan tulee siis sinne vakio koteloon.. Eli imee siis ihan yhtä kylmää ilmaa. Erona nyt se että voi aika ajoin pestä ja ehkä hitusen parempi virtaavuus millä ei kyllä ole varmasti mitään merkitystä.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Putsari on tällä hetkellä vakio. Kerkes olla K&N pestävä ja öljyttävä paneelisuodatin yhden kesän. Otin sen pois kun joku pelotteli että tappaa se öljy MAFfin. Mitä muistelen niin ei se tainnu mitenkään tehoihin tai vääntöihin vaikuttaa.
    Näistähän on ollu juttua, että se vakiosuodatin virtaa aika hyvin eikä ole pullonkaulana mitenkään ja noi "cold air intaket" imee sisään lämpimämpää ilmaa -> vähemmän tehoa kuin vakio suodattimella, mikä imee kylmän ilman moottoritilan ulkopuolelta.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ok. Taidan ainakin tuon takapöntön heivat pois painoa viemästä.Onko sulla imupuolella vakio putsari?
    528i:ssa se pönttö on vielä kaksiosainen. Toinen pöntöistä on mikälie kaikukammio kun ei ole edes ulostuloa. Se oli omassa "täynnä" vettä eikä tullu pois vaikka miten käänteli. Taitaa muutenkin 528 ja 523 putkistoissa olla eroavaisuuksia. Mulla menee keskivaimentajalle asti kahdella putkella ja kattejakin on kaks(?) eli kummallekin omansa. Eräässä 523 oli vaan yhdellä isolla jöötillä, yhdellä katilla ja yksiosaisella takavaimentajalla.

    Putsari on tällä hetkellä vakio. Kerkes olla K&N pestävä ja öljyttävä paneelisuodatin yhden kesän. Otin sen pois kun joku pelotteli että tappaa se öljy MAFfin. Mitä muistelen niin ei se tainnu mitenkään tehoihin tai vääntöihin vaikuttaa.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Perstuntumalta tietysti vaikea sanoa mutta kyllähän se heti rempan jälkeen pirteämmältä tuntui. Lambdatkin tuli puhistettua siinä kun pakosarjat oli irtaallaan. Ei kyllä poistanut tuota aaltomaisuutta tehojen ja vääntöjen suhteen. Imuilman lämpötilatunnistinta on putsailtu ja vaihdettukin, mitään merkitystä sillä ei ole ollut.
    Ok. Taidan ainakin tuon takapöntön heivat pois painoa viemästä.Onko sulla imupuolella vakio putsari?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kyllä noi tulpanhattujen uusiminen minunkin autossa jotain vaikutti, että ei mikään turha investointi. Kl:stä kirjautuneena Bremin hatut ~7,50€ kappale, eli ei hirveän kallista huoltoa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Itekkin koitin jo tuossa eräs viikonloppu INPA:lla seurata arvoja liikkeessä. Jostain syystä heitti jotain virhettä koko ajan, lienekkö johtui liian heiveröisestä "jatkojohdosta" usb-portin ja INPA:n piuhan välillä. Täytyy kokeilla tuota ohjelmaa joku viikonloppu, toivottavasti läppärin akku riittää edes puolen tunnin sessioon.
    Phenon mukaan Megalogviewer sopii hänen ohjelman logien tarkasteluun:
    Motec, Big Stuff, DFI, FAST, Tuning, Tuning Software, MegaTunix, MegaTune, MegaSquirt, software, MegaLogViewer, MegaLog, MSLVnGraph, MSVnGraph, mslvv, Phil Tobin, Tobin, ECU, EEC, PCM, HC908, Graphing, log file, application, linux software


    Phenon ohjelman loggauksen asetuksista pitää vaan laittaa piste pilkun tilalle.
    Näyttää varsin lupaavalta. Nyt vaan kun saisi logiin auton eri tehotilojen anturisignaalit, niin ehkä jotain viimeinkin selviäisi.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Onhan sulla (tai siis sun autolla ) esiintynyt lukemani mukaan tuota voiman tunteen vaihtelua. Minusta se on oire jos mikä.
    Totta joo. Oma voiman tunteen vaihtelu on paljon suurempaakin kuin auton, ja olenkin aina ajatellut että ei tuo autossa havaittu pienehkö vaihtelu olisi tulpista kiinni, kun käynti on aina puhdasta ja huipputehot on oman käsitykseni mukaan hyvin tallessa. Mutta enhän minä tarkemmin tulppien sielunelämää tunne. En edes enää muista käytinkö Vanos-tiivisteiden remontin yhteydessä yhtään tulppaa irti. Jotenkin luulen että käytin ja oli hyväkuntoisen näköinen kaikin puolin.

    Originally posted by Magirus View Post
    Täytyy kokeilla tuota ohjelmaa joku viikonloppu, toivottavasti läppärin akku riittää edes puolen tunnin sessioon.
    Mulla on jotain läppärille tarkoitettuja virtalähteitä autokäyttöön, pitäis tutkia mihin läppäriin sellainen sopis. Tuskin ainakaan siihen Aceriin joka mulla ois joutilaana. Mistäs tuollainen diagnostiikka-adapteri kannattaa tilata? Varmaankin ebay:stä?

    Joku tämmöinen kai riittää: http://www.ebay.de/itm/KOMPLETT-SET-...item337026de21
    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-04-2013, 12:34.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎