Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1679
    • vihti

    Täällä selvis syy siihen miksi autosta katti otti lopputilin eli se kaasuläpälle tuleva iso kuminen haitariputki oli kuivaksi korpuksi mennyt ja haljennut monesta kohtaa, tuonki noteerasin vasta sen jälkeen kun aivan hajalla oleva katti lempattii ja korvausputki tilalle--->oli edelleenki laiskan tuntuinen--->konepelti auki ja alle minuutissa vika löytyi.

    Mutta edelleenki on semmosta vikaa että auto käy tyhjää liian matalilla kierroksilla kun sen pitäis olla 750rpm, tuossa näyttää mittari noin 600rpm tyhjäkäynnillä. Venttiilikopan tivari vuotaa aivan varmasti se on tiedossa ja sitten ne puolien ja tulppien välissä olevat "tulpanhatut" ei enää ole tiukat kuten kuuluisi voiko ne vaikuttaa tähän? Auto pelaa muuten mallikkaasti tuli teho ja vääntö takasi ku vaihto sen kumitötterön. Öljyn huohotin kannattaa varmaa putsata ja vaihtaa siihen liittyvät letkut, mitä muita imuvuodon/käyntihäiriön aiheuttajia voisi vielä olla?
    E39 523i Turbo

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by naikou View Post
      Täällä selvis syy siihen miksi autosta katti otti lopputilin eli se kaasuläpälle tuleva iso kuminen haitariputki oli kuivaksi korpuksi mennyt ja haljennut monesta kohtaa, tuonki noteerasin vasta sen jälkeen kun aivan hajalla oleva katti lempattii ja korvausputki tilalle--->oli edelleenki laiskan tuntuinen--->konepelti auki ja alle minuutissa vika löytyi.

      Mutta edelleenki on semmosta vikaa että auto käy tyhjää liian matalilla kierroksilla kun sen pitäis olla 750rpm, tuossa näyttää mittari noin 600rpm tyhjäkäynnillä. Venttiilikopan tivari vuotaa aivan varmasti se on tiedossa ja sitten ne puolien ja tulppien välissä olevat "tulpanhatut" ei enää ole tiukat kuten kuuluisi voiko ne vaikuttaa tähän? Auto pelaa muuten mallikkaasti tuli teho ja vääntö takasi ku vaihto sen kumitötterön. Öljyn huohotin kannattaa varmaa putsata ja vaihtaa siihen liittyvät letkut, mitä muita imuvuodon/käyntihäiriön aiheuttajia voisi vielä olla?
      Hae kylmästi uusi separaattori ja uusi kaikki putket siihen liittyen. Tyhjäkäyntiluisti kannattaa puhdistaa ja se öljytikun putki irti ja kunnon puhdistus sille ja uuden O-renkaan kanssa takaisin paikoilleen. Näillä toimenpiteillä alkoi omani toimimaan niin kun kuuluukin.
      Last edited by janke; 18-07-2014, 10:56.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Tuon verran vaikutti uusi separaattori ja sen öljytikun putken puhdistus päästöihin:think


        2012
        %vol CO :0.03
        %vol CO2 :15.4
        %vol O2 :0.45
        ppm vol HC :0086
        :1.016

        Rpm: 2000
        %vol CO :0.02
        %vol co2 :15.7
        %vol O2 :0.06
        ppm vol HC :0018

        2014
        Joutokäynti:
        CO% 0,03
        HC ppm: 2
        02% 0,15

        RPM yli 2000:
        CO% 0,05
        HC ppm: 10
        02% 0,09
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by janke View Post
          Tuon verran vaikutti uusi separaattori ja sen öljytikun putken puhdistus päästöihin:think
          Eihän noita voi noin vertailla, erot pitäisi mitata samana päivänä ja samalla mittarilla.
          E39 528iA

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by TJJ View Post
            Eihän noita voi noin vertailla, erot pitäisi mitata samana päivänä ja samalla mittarilla.
            Sama mittari, mutta eri vuosi. Muistaakseni viimekesänä oli aika samanlaiset lukemat kun tuossa 2012.:think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Päivitetääs tätä jos joku joskus näistä hyötyis.

              Eli, autoni on ollut taas pitkään tehottoman tuntuinen ja en ole sen kummemmin asialla jaksanut päätäni vaivata, mutta nyt eilen tein taas pienen talvi huollon, eli kattelin mahdolliset imuvuodot, puhdistin separaattorin, puhdistin kammenanturin 3mm paskakerroksesta, herkistelin vanoksen solenoidin, sekä suikuttelin ilmamassamittarin brake cleanerilla ja vaihdoin jälleen uuden ALKUperäisen nokantunnistimen.
              Jälleen taas alkoi kone laulamaan iloisesti ja kaasusta tuli todella herkän tuntuinen.:think Kulutuskin tippui litralla ja automaatin toiminta muuttui parempaan suuntaa. Toki löytyi sitten vielä katista yllätys, eli on kennot murskaantunut sen sisällä joten tuokin varmaan vielä ahdistaa koneen hengitystä.
              Vikakoodeja en ole aikoihin lukenut, mutta ajattelin tuon nokka-anturin kuiteskin vaihtaa ihan vain huvin vuoksi koska on aina epäillyttänyt Motonetistä ostettu Siemens/VDO, josta oli bmw-logo hiottu pois, vaikka muuten on ihan identtinen orkkiksen kanssa. En sitten tiedä onko markkinoilla noita antureita 2-laadullisia, mutta minusta tuo ns. "tarvike" malli ei vain ole toiminut uutenakaan vaikka orkkis pitäisi ollakin, tai sitten noi anturit kuolevat näistä pikkuhiljaa kahdessa vuodessa:think
              En tiedä sitten mikä todellisuudessa vaikutti tuon auton pirteyteen, mutta luulen että se nokan-anturi kuiteskin vaikutti eniten, tai kaikki yhdessä... vaikea sanoa.. Katotaan kauanko taas tehot pysyvät tallessa.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎