E39 Vanne- ja rengasfit -topic II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tappokinnas
    replied
    Mitkä vanteet mahtavat olla. Made in germany lukee mutta en huomannut enempää tutkia. Kunnostaa tarvii joten mistä pultit?

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    E39 M5 kesärenkaat

    Mitkä mahtaisivat olla hyvät renkaat e39 M5:een. Autossa on orginaalit M5:n 18 tuuman vanteet.

    Autolla tultaneen ajamaan muutama tuhat kilometriä per kesä, eikä tarkoitus ole muualla ajaa kuin yleisillä teillä. Eli haussa olisi ok/hyvät renkaat tuohon tarkoitukseen. Mitään halvimpia kiinalaisia ei ole tarkoitus ostaa, mutta ei myöskään mitään hinnaston yläpäästä.

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Vanne/rengaspainon vaikutuksesta stepin toimintaan jotain painavampaakin dokumenttia? Tiedossa toki miten isompi/raskaampi paketti vaikuttaa kiihtyvyyteen/kulutukseen.

    Hemi varmaankin osaa vastata myöskin...
    Tää oli ihan perstuntuma-hommia omista kokemuksista. Kovan vierintävastuksen setti tuntuu lukittavan pienissä nopeuksissa turbiinin vähän harvemmin. Ja kuten mainittu, kulutus kasvaa myös ikävästi.

    Ja sit ihan loogisesti itse itselleni olen asian perustellut näin:
    Laatikkohan ei voi tietää todellista maanopeutta. Joten toiminnan on perustuttava nopeuden (vierintäkehä) ja väännön-/tehontarpeen (vierintävastus) suhteeseen. Jos kumpikaan noista asioista muuttuu radikaalisti (eli noiden kahden muuttujan suhde muuttuu), tekee laatikko vääriä valintoja.

    Hemi korjatkoon, jos meni metsään.
    Last edited by Jii_Koo; 25-11-2015, 14:35.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Vanne/rengaspainon vaikutuksesta stepin toimintaan jotain painavampaakin dokumenttia? Tiedossa toki miten isompi/raskaampi paketti vaikuttaa kiihtyvyyteen/kulutukseen.

    Hemi varmaankin osaa vastata myöskin...

    Kyllä se laatikko toimii rauhallisemmin painavammalla setillä. Itsekin olen mietinyt sen noin että kehäpituuden kasvaessa tulee enemmän vastusta mikä vaikuttaa laatikon toimintaan, kun eihän se laatikko tiedä sen auton nopeutta suhteessa renkaan pyörintänopeuteen. Jos on oikeen painava tarvike setti, niin vähän liian matala rengas ei pitäisi vaikuttaa.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by jaykayarel View Post
    Ei oo ainakaan itellä tuommoiset muutaman millin kokoerot vaikuttanut steppiin. Ennemmin vaikuttaa sitten jotkut 30kg/kpl kiinareplicat ja vierintävastus.
    Vanne/rengaspainon vaikutuksesta stepin toimintaan jotain painavampaakin dokumenttia? Tiedossa toki miten isompi/raskaampi paketti vaikuttaa kiihtyvyyteen/kulutukseen.

    Hemi varmaankin osaa vastata myöskin...

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Joka tapauksessa joudun uudet kumit ostamaan kun vanhat on aivan loppu. Ajattelin että se 245 40 täyttäisi rengaskoteloa paremmin, ei olisi niin orvon näköinen. Sekä antaisi hieman pehmeyttä tälle vakio sport alustalle mikä siinä on. Mutta täytyy katsella sitten noita 235 40 kumeja. Eihän se halkaisija nyt niin kamalasti muutu. Toivottavasti laatikon vaihtologiikka pysyy yhtä hyvänä hieman pienemmälläkin vierintäkehällä.
    Ei oo ainakaan itellä tuommoiset muutaman millin kokoerot vaikuttanut steppiin. Ennemmin vaikuttaa sitten jotkut 30kg/kpl kiinareplicat ja vierintävastus.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Itse tilasin kun sai edullisesti nettikaupasta 245/40-18 kokonakin.

    Mun ajatus korvata 235/265 setti.

    Vanteina edessä 8 leveät et13 ja takana 9,5 et25.

    Laskennallisesti stepin pitäis tykätä tästä koosta kympillä ja mukavuuden puolesta kivempi ja saa silti samalla kivat vanteet alle, 18" näyttäs olevan ulkonäöllisesti passeli koko tähän koriin.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Joka tapauksessa joudun uudet kumit ostamaan kun vanhat on aivan loppu. Ajattelin että se 245 40 täyttäisi rengaskoteloa paremmin, ei olisi niin orvon näköinen. Sekä antaisi hieman pehmeyttä tälle vakio sport alustalle mikä siinä on. Mutta täytyy katsella sitten noita 235 40 kumeja. Eihän se halkaisija nyt niin kamalasti muutu. Toivottavasti laatikon vaihtologiikka pysyy yhtä hyvänä hieman pienemmälläkin vierintäkehällä.

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    18" vanteet jotka on 8" leveät. Joka nurkassa sama koko.
    Jos löytyy niin mielummin se 235-40-18. Tai näin itse suosittelisin.
    Ei 245-40-18 kokokaan liippaa kaukaa orkkiksesta, mutta on tuo kapeampi (ainakin edessä) mukavampi ajaa. Itsellä ollut molempia leveyksiä 530d:ssä.

    Nyt jos ostaisin ilman budjettirajaa kokonaan uudet kumit (nimenomaan 30d automaattiin) ostaisin kaikkiin nurkkiin 235-40-18 kokoiset.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    18" vanteet jotka on 8" leveät. Joka nurkassa sama koko.

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Niin miksi ei 235/40 rengasta mikä sinne kuuluu? Aina enemmän vetelee urista mitä leveämpi rengas on. Toki rengasmerkki vaikuttaa myös.
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Tämä mielihalu johtuu ihan täysin 225 55 16 talvirenkaistani. Tuolla vierintäkehällä tuntuisi laatikko toimivan melkoisen nätisti.
    Mistä vannekoosta oli siis kysymys uudessa setupissa?

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Niin miksi ei 235/40 rengasta mikä sinne kuuluu? Aina enemmän vetelee urista mitä leveämpi rengas on. Toki rengasmerkki vaikuttaa myös.
    Tämä mielihalu johtuu ihan täysin 225 55 16 talvirenkaistani. Tuolla vierintäkehällä tuntuisi laatikko toimivan melkoisen nätisti.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Onko kenelläkään ollut tuota 245 kumia alla? Millainen on ajella? Veteleekö urissa?

    Niin miksi ei 235/40 rengasta mikä sinne kuuluu? Aina enemmän vetelee urista mitä leveämpi rengas on. Toki rengasmerkki vaikuttaa myös.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Onko kenelläkään ollut tuota 245 kumia alla? Millainen on ajella? Veteleekö urissa?

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Eikai se mitenkään erikoinen ole, paras taitaisi olla 8,5" mutta eikai puolella tuumalla juuri merkitystä ole :think

    BMW käyttää E6x ja F1x 8" vanteille 245 renkaita ja esim. E46:ssa on 255 renkaat 8,5" vanteilla. Ihan normaalisti menee siis.

    Leave a comment:

Working...
X