Mitkä mahtaisivat olla hyvät renkaat e39 M5:een. Autossa on orginaalit M5:n 18 tuuman vanteet.
Autolla tultaneen ajamaan muutama tuhat kilometriä per kesä, eikä tarkoitus ole muualla ajaa kuin yleisillä teillä. Eli haussa olisi ok/hyvät renkaat tuohon tarkoitukseen. Mitään halvimpia kiinalaisia ei ole tarkoitus ostaa, mutta ei myöskään mitään hinnaston yläpäästä.
Vanne/rengaspainon vaikutuksesta stepin toimintaan jotain painavampaakin dokumenttia? Tiedossa toki miten isompi/raskaampi paketti vaikuttaa kiihtyvyyteen/kulutukseen.
Hemi varmaankin osaa vastata myöskin...
Tää oli ihan perstuntuma-hommia omista kokemuksista. Kovan vierintävastuksen setti tuntuu lukittavan pienissä nopeuksissa turbiinin vähän harvemmin. Ja kuten mainittu, kulutus kasvaa myös ikävästi.
Ja sit ihan loogisesti itse itselleni olen asian perustellut näin:
Laatikkohan ei voi tietää todellista maanopeutta. Joten toiminnan on perustuttava nopeuden (vierintäkehä) ja väännön-/tehontarpeen (vierintävastus) suhteeseen. Jos kumpikaan noista asioista muuttuu radikaalisti (eli noiden kahden muuttujan suhde muuttuu), tekee laatikko vääriä valintoja.
Vanne/rengaspainon vaikutuksesta stepin toimintaan jotain painavampaakin dokumenttia? Tiedossa toki miten isompi/raskaampi paketti vaikuttaa kiihtyvyyteen/kulutukseen.
Hemi varmaankin osaa vastata myöskin...
Kyllä se laatikko toimii rauhallisemmin painavammalla setillä. Itsekin olen mietinyt sen noin että kehäpituuden kasvaessa tulee enemmän vastusta mikä vaikuttaa laatikon toimintaan, kun eihän se laatikko tiedä sen auton nopeutta suhteessa renkaan pyörintänopeuteen. Jos on oikeen painava tarvike setti, niin vähän liian matala rengas ei pitäisi vaikuttaa.
Ei oo ainakaan itellä tuommoiset muutaman millin kokoerot vaikuttanut steppiin. Ennemmin vaikuttaa sitten jotkut 30kg/kpl kiinareplicat ja vierintävastus.
Joka tapauksessa joudun uudet kumit ostamaan kun vanhat on aivan loppu. Ajattelin että se 245 40 täyttäisi rengaskoteloa paremmin, ei olisi niin orvon näköinen. Sekä antaisi hieman pehmeyttä tälle vakio sport alustalle mikä siinä on. Mutta täytyy katsella sitten noita 235 40 kumeja. Eihän se halkaisija nyt niin kamalasti muutu. Toivottavasti laatikon vaihtologiikka pysyy yhtä hyvänä hieman pienemmälläkin vierintäkehällä.
Ei oo ainakaan itellä tuommoiset muutaman millin kokoerot vaikuttanut steppiin. Ennemmin vaikuttaa sitten jotkut 30kg/kpl kiinareplicat ja vierintävastus.
Itse tilasin kun sai edullisesti nettikaupasta 245/40-18 kokonakin.
Mun ajatus korvata 235/265 setti.
Vanteina edessä 8 leveät et13 ja takana 9,5 et25.
Laskennallisesti stepin pitäis tykätä tästä koosta kympillä ja mukavuuden puolesta kivempi ja saa silti samalla kivat vanteet alle, 18" näyttäs olevan ulkonäöllisesti passeli koko tähän koriin.
Joka tapauksessa joudun uudet kumit ostamaan kun vanhat on aivan loppu. Ajattelin että se 245 40 täyttäisi rengaskoteloa paremmin, ei olisi niin orvon näköinen. Sekä antaisi hieman pehmeyttä tälle vakio sport alustalle mikä siinä on. Mutta täytyy katsella sitten noita 235 40 kumeja. Eihän se halkaisija nyt niin kamalasti muutu. Toivottavasti laatikon vaihtologiikka pysyy yhtä hyvänä hieman pienemmälläkin vierintäkehällä.
18" vanteet jotka on 8" leveät. Joka nurkassa sama koko.
Jos löytyy niin mielummin se 235-40-18. Tai näin itse suosittelisin.
Ei 245-40-18 kokokaan liippaa kaukaa orkkiksesta, mutta on tuo kapeampi (ainakin edessä) mukavampi ajaa. Itsellä ollut molempia leveyksiä 530d:ssä.
Nyt jos ostaisin ilman budjettirajaa kokonaan uudet kumit (nimenomaan 30d automaattiin) ostaisin kaikkiin nurkkiin 235-40-18 kokoiset.
Leave a comment: