E39 M5 ostamassa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lj123
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Mutta onko nuo remontit täysin väistämättömiä...??
    Entä jos autolla ajetaan "normi" 0W-40 öljyillä joita vaihdetaan esim. 5-7tkm välein eikä ruutata radalla harva se vkl niin kestääkö kone ilman remontteja samoin kuin mikä tahansa kone?? eli onko syy-yhteys ihan suoraan liian paksuissa öljyissä ja pitkissä vaihtoväleissä? :think
    Mietin vaan kun itselle M5 tulisi ns. perheenisin käyttöön jota silloin tällöin saattaa lapsettaa ja tehdä mieli lyödä lusikkaa lattiaan... auto olisi myös ympärivuotisessa käytössä joten järkevintä olisi ilmeisesti käyttää vain "normaaleja" öljyjä kuten esim. aikaisemmin mainittua viskositeettia...
    En ole mikään asiantuntija vaan tämä on vain tietämättömän pohdintaa. Mutta itse ainakin aion edetä niin, että vaihdan ainakin Mobil 1 5W50 öljyyn, ja yritän selvittää ilman isoja koneen avaamisia missä kunnossa jakopää on. Mitä tässä parin sivun tekstien perustella on selvinnyt uutta, niin jos jakopää vaikuttaa olevan kunnossa, niin vaihdan vain kiertokangen laakerit seuraavaksi, ja harkitsen osittaista jakopää remonttia.

    Vallalla tuntuu olevat käsitys, että kaikki jakopään osat pitää vaihtaa, vaikka kuluneita ei olisikaan, mutta en tuota autoa pidä siksi, että joskus sen isolla voitolla myisin. Joku voi jättää sen ostamatta kun ei täydellistä remonttia ole tehty, mutta se on sen ajan murhe jos joskus aikanaan myy yli 20 vuotta vanhaa autoa. En minä itsekään täydellistä melkein 17 vuotta vanhaa autoa ostanut, ja se oli huomioitu myös hinnassa.

    Ajattelin myös, että uusin myös pa-suodattimen, lambdat, tulpat, asentoantureita ym. Jos rahaa on aiemmin ylimääräistä niin teetän tod. näk. kuitenkin varmuuden vuoksi jakopää

    Aiemmin luin useamman kymmensivuisen (omasta mielestäni) asiantuntevan tekstin öljyistä ja miten ne oikeasti eroavat toisistaan, ja se ainakin vakuutti minut, että 10W60 öljy ja kylmän koneen kenkiminen on melkein pahin mitä voi tehdä. Tuollainen öljy on niin siirappia lämpimilläkin kelillä ennen kuin kone lämpenee kunnolla, että rauhallisessakaan ajossa se ei voitele kunnolla noita kiertokangen laakereita alkuun.

    Kovassa ajossahan, esim. radalla tuo 10W60 taas sitten on tietysti parempi, koska kestää todella korkeitakin lämpötiloja, missä "huonompi" öljy menettää ominaisuuksiaan.

    Olisi kiva kyllä tietää vaikuttaako tuo öljy myös siihen, miten laahaimet kuluvat, vai onko se tyyppivika öljyistä ja käytöstä riippumatta. Eli jollekin vain osuu maanantaikappale.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by #BMW# View Post
    Ottaen huomioon kuinka korkeesti S62 kiertää ja siihen nähden "viturallaan" kiertarin kulmat+jäykät öljyt pitkällä vaihto välillä. En näkisi että olisi kovin pelottelua tuo..
    Mutta onko nuo remontit täysin väistämättömiä...??
    Entä jos autolla ajetaan "normi" 0W-40 öljyillä joita vaihdetaan esim. 5-7tkm välein eikä ruutata radalla harva se vkl niin kestääkö kone ilman remontteja samoin kuin mikä tahansa kone?? eli onko syy-yhteys ihan suoraan liian paksuissa öljyissä ja pitkissä vaihtoväleissä? :think
    Mietin vaan kun itselle M5 tulisi ns. perheenisin käyttöön jota silloin tällöin saattaa lapsettaa ja tehdä mieli lyödä lusikkaa lattiaan... auto olisi myös ympärivuotisessa käytössä joten järkevintä olisi ilmeisesti käyttää vain "normaaleja" öljyjä kuten esim. aikaisemmin mainittua viskositeettia...

    Leave a comment:


  • #BMW#
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Onko muistissa kellään, oliko forumilla esimerkkejä ämmän koneen porsimisesta kk-laakereiden tai jakopään takia...?? siis muita kuin tämä Dakarin Tipu... Vai onko ollut enempi vain "ennakoivaa pelottelua"...
    Ottaen huomioon kuinka korkeesti S62 kiertää ja siihen nähden "viturallaan" kiertarin kulmat+jäykät öljyt pitkällä vaihto välillä. En näkisi että olisi kovin pelottelua tuo..

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Onhan noista kuluneista laakereista ainakin ollut kuvia, ei ole kenellekään turhaan tehty em remonttia..

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Onko muistissa kellään, oliko forumilla esimerkkejä ämmän koneen porsimisesta kk-laakereiden tai jakopään takia...?? siis muita kuin tämä Dakarin Tipu... Vai onko ollut enempi vain "ennakoivaa pelottelua"...

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Kolariauto kolaroimattoman hinnalla... :think
    Ok pari tonnia halvemmalla myynnissä Vantaalla ennen tota liikettä.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Kerran lunastettu ja kerran muistaakseni varastettu koeajolla. Tume osannee kertoa enemmän kun hänellä se oli pidempään ennekuin lähti kiertoon. Mut en mä ainakaan kilsoja pelkäisi.
    Kolariauto kolaroimattoman hinnalla... :think

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Välillä pistää mietityttämään että uskaltaako noihin ämmäläisiin edes koskea kun tuntuu että ovat niin hiton arkoja noiden kk-laakereiden, jakopään jne. suhteen... Toisaalta taas sanotaan että ne särkyy vain huonolla huollolla/pidolla eli ajetaan 25tkm samoilla öljyillä jne... Harmi kun ei ole sitä kristallipalloa minkä avulla tietäis mitä uskaltaa ostaa...
    Aika pitkään vakavasti itse harkitsin ostoa ja täältä kaikkia pelottelulta luin. Mutta kun hyvään hintaan löytyi ainakin ulkoisesti ok-kuntoinen missä ainakin öljyt on hyvin välein vaihdettu, ja muuta uskottavaa huoltohistoriaa oli niin päätin ostaa. Ja hinta oli sellainen, että jää varaa tarvittaessa tehdä remontteja, ja kun kilsojakaan ei itsellä tule niin paljon.

    Muuten ideana on öljynvaihdon yhteydessä katsoa löytyykö roskaa öljypohjasta ja tuo jakopää tutkia sen verran kuin ilman aukaisua näkee. Joko säästän rahat isompaan huoltoon tai sitten etenen kuten tässä aiemmin joku esitti, että vähän pienempääkin jakopäähuoltoa voi tehdä.

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by Bemarituristi View Post
    http://www.nettiauto.com/bmw/m5/7887282

    Mitäs mielipiteitä tosta? Onko foorumeilta tuttu? 40tonnia sitten tehty moottori... Mutta kuitenkin, nuo kilometrit..?
    Kerran lunastettu ja kerran muistaakseni varastettu koeajolla. Tume osannee kertoa enemmän kun hänellä se oli pidempään ennekuin lähti kiertoon. Mut en mä ainakaan kilsoja pelkäisi.

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    Originally posted by Bemarituristi View Post
    http://www.nettiauto.com/bmw/m5/7887282

    Mitäs mielipiteitä tosta? Onko foorumeilta tuttu? 40tonnia sitten tehty moottori... Mutta kuitenkin, nuo kilometrit..?

    nimimerkki tume kirjoitti tällästä pari sivua taaksepäin


    Mulla oli 2012-2015 , jonka aikana rempattu aika paljon. On kaksikilpinen, mutta ei minun korikorjaama, kolaroitu muistaakseni 2010.

    Listaan vähän remppoja mitä muistan:

    Kk-laakerit, kytkin, termari, alipaineletkuja ja muuta pienempää sälää laatikollinen, vanoksen o-renkaat, bensapumppu + tankin lappopumppu, kardaanin tukilaakeri, vaihteiston tukikumit ja limppu, perän puslat, laatikon ja perän öljyt, etujarrulevyt ja palat ympäriinsä, Evolven Alpha N softa (Viimenen jonka Raikku laittoi ennen muuttoaan).

    Mun aikana autosta maalattiin keula kiveniskujen takia, vasen kylki kun joku Mesekuski naarmutti sen, ja takaluukku ruosteiden takia. Ajovalojen kuoret ja umpioiden säätötangot vaihdoin myös.

    Tuossa nyt enimmät, editoin jos tulee jotain vielä mieleen. Ja joo vakio takapöntöillä resonaattori deletoituna lähti multa.

    Leave a comment:


  • Bemarituristi
    replied
    http://www.nettiauto.com/bmw/m5/7887282

    Mitäs mielipiteitä tosta? Onko foorumeilta tuttu? 40tonnia sitten tehty moottori... Mutta kuitenkin, nuo kilometrit..?

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Sehän se juuri onkin kuulemma niin petollista...
    Jep. Itsellä silloin kun edellisen kolmeysin hommasin 2002 oli kaukaisena haaveena m5. No, edellinen toimi niin hyvin harrastekäyttiksenä joten m5 hankinta ei ollut akuutti. Sitten 2010-11 exä hommasi m5:n ja sillä sai tyydytettyä m5 kaipuun. Tämähän sitten paloi tammikuussa 14. Ero tuli 15 kesällä ja heti perään lipsahti oma käyttiskolmeysi kaiteeseen. No se elvytettiin vielä samana päivänä ajokuntoiseksi mutta olisi vaatinut noin 3000€ rahaa jotta sen olisi saanut siedettävään kuntoon. Sitten joku ilta lueskelin foorumia ja nykyisestä ämmästä oli jotain juttua. Selvittelin hiukan historiaa ja ei muuta kuin katsomaan. Auto oli siinä kunnossa mitä myyjä kertoi joten mukaanhan se tarttui.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by manzak View Post
    Rohkeasti vaan, kyl nää hymyn nostaa huulille aina kun käy ajamassa.
    Sehän se juuri onkin kuulemma niin petollista...

    Leave a comment:


  • manzak
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Rahallahan juu noistakin selviää, siks tällaisen köyhän onkin tarkkaan mietittävä pystyykö tuollaisen laittamaan... :think
    Rohkeasti vaan, kyl nää hymyn nostaa huulille aina kun käy ajamassa.

    Originally posted by JP View Post

    Uusia haasteita kohti ja onnea uudelle omistajalle!
    Kiitos.

    Leave a comment:


  • JP
    replied
    Originally posted by Bemarituristi View Post
    Parilla tonnillako selviäisi jakopäästä, vanoksesta, ja kk laakereista?
    Jos omistaa osatehtaan niin ehkä sitten

    Osien hinnat jää jo 5-6kilon luokkaa, Jakopää, kk-laakerit, vanoksen huolto, vesipumppu/termari, hihnat, tiivisteet, remppakaljat, yms pakollinen.

    Robin autossa acs-miitissä istuneena, ei se huonoin vaihtoehto ollut hintaansa nähden, toki saa alustan ja jarrut uusia ihan ensin, ja itse ehkä vaihtaisin kk-laakerit kun siitä selviää kuitenkin tonnilla, niin huomattavasti halvempaa kuin kohta vaihtaa kampura ja koneistaa lohkoa.

    Samalla tarkistaa vaan moottorin peruskunnon.

    Paljonhan sillä on mittarissa, vaan eipä sillä ole väliä kun alustan ja tekniikan käy läpi, muuten kun tuntui olevan ihan ehjän oloinen e39 kohtuu hyvällä historialla.



    Itselle jäi hieman haikea olo kun tuli nyt omasta luovuttua, vaan jossain vaiheessa se olisi ollut kuitenkin edessä.

    Uusia haasteita kohti ja onnea uudelle omistajalle!

    Leave a comment:

Working...
X