memebuy23buy

E39:n takakaarien maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by Haatainen View Post
    http://www.nordicgalvanizers.com/for...osionsuomi.htm

    Vaikkakin Hemillä on ihastuttavan jyrkkä ja varsin mustavalkoinen tapa esittää asia -> johtaa herkästi hylikimisreaktioihin, ei tuo silti aivan väärässä ole.
    Näin...(hauska tietenkin tuo:"aivan väärässä ole"), hyvä, lähdetään siitä.

    Tässäkään aiheessa nyt vain ei ehditty taaskaan pääsemään yhtään mihinkään ennen kuin nuo pellet taas kerran antavat "oman panoksensa" puhtaasti vain kritiisoimalla minua henkilönä.
    Se on toki ymmärrettävää kun omat eväät riittää vain Big Brother ja paskanjauhantatopikkeihin vuodesta toiseen.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      No, itse aiheeseen nyt kaikesta huolimatta kuitenkin.
      Eli tämä nyt vain on paljon monimutkaisempi asia kuin asiasta "Pentti Perusautoilijat"/amatöörit kuvitteleekaan ja sen vuoksi käytännössä mahdoton läpikäydä mitenkään tyhjentävästi tällaisilla nettikeskusteluilla.
      Eli nämä kulloisetkin OIKEAT korjaustavat ovat TÄYSIN riippuvaisia siitä mitä oikeasti on vaurioituneella pinnalla tapahtunut.
      Lisäksi pitää tietää mitä se vaurioitunut pinta oikeasti sisältää.
      Amatööri kun tulkitsee jokaisen ruskean pilkun "ruosteeksi" ja sitä kautta nämä kaikki vanhan kansan ruostevaurioiden korjausohjeet jossa pinnat hiotaan kiiltäviksi ja "tiivistetään ferrexillä ja alustamassoilla, saavat 100% varmuudella nykyisissä sinkatuissa korirakenteissa enemmän ja nopeampaa vahinkoa, kuin että ei tehtäisi yhtään mitään.
      Nimenomaan näitä "markan suutarien" lopputuloksia löytyy googlettamalla, vaikka niiden oikea informaatioarvo on nolla tai oikeastaan voimakkaasti negatiivinen.
      Sinkattukaan korirakenne ei todellakaan ole tae sille etteikö sen elinkaaren aikana voisi syntyä paikallisia ja jopa rakenteen läpäiseviä vaurioita, mutta pääosin näihin löytyy taustalta aina jokin yksittäinen perussyy joko jo tehtaan hihnalla tapahtuneesta tai näiden amatöörikorjaakien talleista.
      Eli kun kuitenkin amatöörit liikkuvat sillä tasolla näissä "ruosteasiossa" joissa jokainen maalinsa menettänyt ruskettunut pinta tulkitaan "ruostumiseksi", on kovin vaikeaa edes näin alan ammattilaisena väittää mitään muuta, vaikka oikean ruostumisen ja sinkin ruskettuminen määrää oikean ja kestävän korjaustavan.
      Tässäkin asiassa on takana enemmän taikauskoa ja viime vuosituhannen korjausohjeita, kuin niitä ihan oikeita, säilyttäviä ohjeita/ideoita ja juuri näiden "Havisten"/kumppanipellejen taikauskosta.

      Otetaan nyt ihan tähän kuitenkin poiminta tuosta haataisen postaamna linkin raportista, mitä ja minkä näköistä se se sinkkipinta yleensä näissä on ja kuinka hyvin itse perusrakenne silti voi olla.
      Eli lähdetään nyt tästä:

      Originally posted by sinkkipintojen korroosio
      .."Punaruskea värjäytyminen
      Piillä tiivistetyt teräkset, joissa rautasinkkifaasin osuus sinkkikerroksessa on korkea, voivat jonkin aikaa altistuneena oltuaan saada punaruskean värisävyn,joka syvenee ajan myötä. Rautasinkkifaasi korrodoituu, missä yhteydessä siitä vapautuu rautaa, joka muodostaa ruostetta ilman tai sadeveden kosteuden vaikutuksesta. Ruosteella on voimakas värjäävä vaikutus, ja jopa pienet määrät saattavat saada aikaan merkittävää värjäytymistä:


      VOIMAKASTA VÄRJÄYTYMISTÄ PIDETÄÄN HELPOSTI MERKKINÄ RUOSTESUOJAUSKYVYN HEIKENTYMISESTÄ TAI KATOAMISESTA.

      TÄMÄ PITÄÄ HARVOIN PAIKKAANSA!!!

      Rautasinkkiseos suojaa terästä paremmin kuin puhdas sinkki – jopa
      30 % parannuksia on havaittu!!!!
      Värjäytynyt pinta voidaan hyvin maalata, jos niin on ulkonäkösyistä
      tarpeen. Eräällä värjäytyneellä valopylväällä, joka oli ollut käytössä yli 30 vuotta, oli mittauksissa todettu
      olevan n. 70 mikrometrin sinkkikerros jäljellä, mikä pidentää sen käyttöikää noin 50 vuodella"....
      Kuvan "Ruostunut" sinkkitolppa on siis itseasiassa saanut päälleen paremman suojaavan kerroksen kuin mikään "nätti" maalipinta?

      Tätä taustaa vasten, palataan topikin alkuun ja mietitäämpä onko kuvissa nähtävissä vaurioissa oikeasti ruostumista/ruostetta, vai onko kyse sinkin värjäytymisestä???:


      Tämä on hyvin oleellista, koska riippuen siitä kummasta on kyse, on korjauksetkin täysin erilaisia?
      Onko topikin aloittaja nyt oikeasti poistanut "ruosteen", vai rakennetta suojaavan sinkkikerroksen?
      Mitä mieltä Havis on nyt tästä?
      Last edited by Hemi; 06-09-2013, 11:43.

      Comment

      • asis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1142
        • Joensuu

        #18
        Noissa ottamissani kuvissa ilmeisesti näkyy sitten sinkin värjäytyminen, eli ei oikeaa ruostetta. Tilanne on nyt kuitenkin se, että nuo kohdat on nyt puhtaalla pellillä. Seuraavaksihan tuohon varmasti iskee ihan oikea ruoste jos mitään ei tehdä... Ilmeisesti iskee silloinkin jos tehdään väärin. Kai tuolle nyt jotain on tehtävissä, eli mitä?
        E39 540iA M-Sport Imolarot II
        E36 323i touring
        Volvo V70 2.4D mk3
        Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
        Honda Civic 1.4 4d ES
        Chevy Caprice Classic
        ex:
        E32 730iA
        E39 528i Calypsorot metallic
        E36 325i x2

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by asis View Post
          Noissa ottamissani kuvissa ilmeisesti näkyy sitten sinkin värjäytyminen, eli ei oikeaa ruostetta. Tilanne on nyt kuitenkin se, että nuo kohdat on nyt puhtaalla pellillä. Seuraavaksihan tuohon varmasti iskee ihan oikea ruoste jos mitään ei tehdä... Ilmeisesti iskee silloinkin jos tehdään väärin.
          Nimenomaan, juuri näin!
          Parin vuoden kuluttua sitten saadaan postattua tänne kuvia googlen löydettäväksi, kun takakaaret on ihan pitsiä/haperoa ja taas nämä "Hemipoliisit" saavat postailla hymynaamoja....kuinka e39 ruostuu.
          Haviksella taitaa olla tähän jotakin ihan oikeita ohjeita/neuvoja?
          Last edited by Hemi; 06-09-2013, 13:33.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by asis View Post
            Kai tuolle nyt jotain on tehtävissä, eli mitä?
            Ei voi tehdä mitään, auto vaihtoon.
            E39 528iA

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by asis View Post
              . Tilanne on nyt kuitenkin se, että nuo kohdat on nyt puhtaalla pellillä.
              No, millä menetelmällä reunat "pellille" vedit?
              Eli nyt tietenkin riippuu paljon siiitä onko sinkki saatu kokonaan oikeasti alueelta pois?
              Onko mahdollista että ko.reuna kokee uudelleen renkaan raapaisuja?

              Comment

              • asis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1142
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                No, millä menetelmällä reunat "pellille" vedit?
                Eli nyt tietenkin riippuu paljon siiitä onko sinkki saatu kokonaan oikeasti alueelta pois?
                Onko mahdollista että ko.reuna kokee uudelleen renkaan raapaisuja?
                Hiottu ovat. Ihan näyttää pelkältä pelliltä. Renkaat eivät enää raavi.
                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                E36 323i touring
                Volvo V70 2.4D mk3
                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                Honda Civic 1.4 4d ES
                Chevy Caprice Classic
                ex:
                E32 730iA
                E39 528i Calypsorot metallic
                E36 325i x2

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by asis View Post
                  Hiottu ovat. Ihan näyttää pelkältä pelliltä. Renkaat eivät enää raavi.
                  Sitä hiottua sinkkipintaa ei erota teräspinnasta?
                  Eli pyyhkäisitkö ihan rälläkän hiontalaikalla, vai jollakin muulla(lamelli, neekerintukka, teräsharja?).
                  Tuossa lyhyt topikki yrityksestä vartavasten ruostuttaa sinkattua peltiä ja joka kertoo että ihan pikkuhiomisella se sinkki ei pinnasta kuitenkaan kokonaan katoa, eikä pelti ihan helposti lähde oikeasti ruostumaan:

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #24
                    Mites kun melkein jokaisessa E39 touringissa on takaluukku enemmän tai vähemmän mätä niin eikö sitä ole ollenkaan tehtaalla sinkitty? Harvassa on ehjät..

                    Comment

                    • asis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1142
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Sitä hiottua sinkkipintaa ei erota teräspinnasta?
                      Eli pyyhkäisitkö ihan rälläkän hiontalaikalla, vai jollakin muulla(lamelli, neekerintukka, teräsharja?).
                      Tuossa lyhyt topikki yrityksestä vartavasten ruostuttaa sinkattua peltiä ja joka kertoo että ihan pikkuhiomisella se sinkki ei pinnasta kuitenkaan kokonaan katoa, eikä pelti ihan helposti lähde oikeasti ruostumaan:

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=ruostutus
                      Karaliuskalaikalla. Eli ei varmaan ole sinkki miksikään mennyt, vai onko? Mitäs noille nyt voi tehdä? Ei tee mieli jättää kaaria ruosteisen näköisiksi. Tai siis nehän taas kohta menee ruostuneen näköisiksi.
                      Last edited by asis; 06-09-2013, 14:42.
                      E39 540iA M-Sport Imolarot II
                      E36 323i touring
                      Volvo V70 2.4D mk3
                      Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                      Honda Civic 1.4 4d ES
                      Chevy Caprice Classic
                      ex:
                      E32 730iA
                      E39 528i Calypsorot metallic
                      E36 325i x2

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by jukkae View Post
                        Mites kun melkein jokaisessa E39 touringissa on takaluukku enemmän tai vähemmän mätä niin eikö sitä ole ollenkaan tehtaalla sinkitty? Harvassa on ehjät..
                        Se sinkki on siellä sitä varten että se terästä epäjalompana luopuu/väistyy ensin. Eli pellin päällä tapahtuu paljon kuplimista ja "kiehumista" ennen kuin varsinainen syövyttävä ruoste iskee teräspelliin ja tämä taas kerran tulkitaan "ruostumisena"(korjausyritykset sitten mitoitetaan väärin tämä väärän päätelmän vuoksi).
                        Eli sen sinkin tarkoitus EI suinkaan ole pitää maalipintoja virheettöminä, mikäli sen päällä oleva suojaava maalipinta syystä tai toisesta mekaanisesti hajoaa(kuten e39:n takaluukuissa).
                        Näissä e39:in talaluukuissakaan aika harvoin on kyse puhtaasti perusrakenteeseen päässeestä "ruostumisesta", vaan nimenomaan tuosta sinkin oksidoitumisesta, värjääntymisestä ja puristesaumoista lähteneestä "valkoruosteesta".
                        Kokonaan ilman sinkkiä e39:en takaluukut olisivat aivan riekaleista ja reijällistä pitsiä, joten sinkki kyllä sielläkin tekee kaiken sen minkä voi.
                        Se takaluukkujen pääasilallinen mekanismi on tuota "valkoruostetta", eikä siinäkään kuitenkaan kyse ole perinteisestä ruostumisesta, jolloin myös korjausmetodit on tässäkin valittava oikein:

                        Originally posted by sinkkipintojen korroosio
                        Valkoruoste:
                        Joskus sinkityillä pinnoilla esiintyy valkoista, jauhemaista, paksuhkoa kerrostumaa, jota kutsutaan valkoruosteeksi tai sinkkihomeeksi Valkoruostetta esiintyy, jos sinkityt tavarat joutuvat alttiiksi
                        kondenssi- tai sadevedelle, joka jää makaamaan esineiden pinnalle. Näin voi käydä paikoissa, joihin syntyy kapeita rakoja esim. toisiinsa koskettavien pintojen tai tiiviisti ladottujen levyjen välissä. Valkoruostetta syntyy hyvin harvoin sellaisille sinkkipinnoille, joilla on hyvä ilmanvaihto tai joille korroosiotuotteet ovat jo muodostaneet normaalin suojakerroksen. Syöpyminen lakkaa, kun pinta pääsee vapaasti kosketukseen ilman kanssa. Ilma kuluttaa kappaleessa olevan valkoruosteen vähitellen pois, jolloin sinkkipinta saa takaisin kuumasinkityn pinnan tavanomaisen ulkonäön.

                        Koska valkoruosteen tilavuus on noin 500 kertaa suurempi kuin sinkin, josta se on muodostunut, korroosio voi näyttää vaaralliselta. Useimmiten valkoruosteen aiheuttamalla syöpymällä on vain vähäinen tai olematon vaikutus korroosiosuojauksen kestoikään. Hyvin ohuissa pinnoitteissa, esim. sähkösinkityissä esineissä, voi voimakas syöpymä kuitenkin olla haitallinen.

                        Jo muodostunut valkoruoste voidaan poistaa kohtuullisella mekaanisella tai kemiallisella käsittelyllä.
                        Eli tämä on se mekanismi joka "turvottaa" nuo luukkujen polyuretaanisaumatut puristeliitokset auki, jonka jälkeen mekanismi muuttuu
                        sinkin värjäytymisellä, eli sinkin pintaansa nostamalla rautaoksidilla.
                        Tämä kaikki saa sen maalin kuplimaan ja ongelman näkymään maalipinnan alla.
                        Jossain kohtaa toki sinkin reagoimalla alueella voi tapahtua myös ihan aitoa korroosiota, varsinkin parin epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen.

                        Eli sinkin ei ole tarkoituskaan toimia mitenkään "näkymättömästi" silloin kun maalipinta kokee jonkin mekaanisen vaurion ja puhkeaa. Sen jälkeiset tapahtumat on kuitenkin luonteeltaan TÄYSIN erilaisia kuin sinkkaamattomissa maalatuissa rakenteissa.
                        Pentti Perusautoilijan mielestä "ruoste on ruostetta" kun pinta hieman kuplii, jne, mutta oikean korjaustavan löytämiseksi on elintärkeää tietää mistä oikeasti on kyse:



                        Tästä yllä olevasta voi löytää vastauksen myös 4llu:n variokuvaukseen.
                        Last edited by Hemi; 06-09-2013, 14:57.

                        Comment

                        • asis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1142
                          • Joensuu

                          #27
                          Eipä juuri sekään houkuttele että maali alkaa kuplia takakaarissa ja ajan kanssa on koko kaaret kupruilla ulkoreunoiltakin, vaikka itse rakenne ei siitä sinkin ansiosta kärsisikään..
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by asis View Post
                            Eipä juuri sekään houkuttele että maali alkaa kuplia takakaarissa ja ajan kanssa on koko kaaret kupruilla ulkoreunoiltakin, vaikka itse rakenne ei siitä sinkin ansiosta kärsisikään..
                            Sinkatuissa rakenteissa on sisäänrakennettuna se ominaisuus että vauriokohtien ongelmat eivät itsestään juurikaan leviä ja sitä suojaa katodisesti myös pellin takapuolella oleva sinkki.
                            Kuitenkin, nyt kun olet tuon suojaavan oksidoituneen pinnan mennyt hiomaan ja todennäköisesti suurimman osan myös itse sinkkipintaa, pitää siirtyä oikeasti suojaamaan ko.alueita.
                            Niin kemiallisesti kuin mekaanisestikkin.
                            Eli nämä alueethan joutuvat myös jatkuvasti jonkun tason mekaaniselle kulutukselle alttiiksi(ilman renkaan raapaisujakin), joten myös tuo kaaren PU-pinnoite on korjattava.
                            Nythän on hyvin oleellista että tällä alueelle ei pääse happea ja että sen pinnalle vedettävä aine on kemiallisesti luonteeltaan ruosteenestopigmentoitu.
                            Tähän on nyt periaatteessa montakin "oikeaa" korjaustapaa, mutta kaiken nopein ja halvin...sekä ehdottomasti kestävin tapa olisi vetää nyt puhdistettuun pintaan yksikerroksinen 2K Teknodur 3430 Polyuretaanipohjamaali, jossa itsessään on tuo ruosteenestopigmentti, hapen sulkeva epoksi+akryylielementti.
                            Samalla sadaan yhdellä ainoalla maalilla kovaa mekaanista rasitusta kestävä pohja+pintamaali(käytetään tänällään ilman mitään erillistä pintamaalia/lakkaa mm.raskaan kaluston rungoissa,jne).
                            Tämän päälle mekaaninen suoja, eli PU-koriliima(sikaflex tms.) tai PU-pohjainen ruiskutettava kiveniskusuojakalvo pariin kertaan.
                            Tässä on siis yhdessä paketissa sama asia kuin että nyt lähdettäisiin vetämään ensin happopohja+epoksipohja+akryylipintavärit, joten homma on sikäli simppeli ja tartunta onnistuu varmasti kun kerroksia on vain yksi.

                            Haviksella nyt toki voi olla juuri tähän kohtaan jokin muukin halvempi, helpompi, varmempi kotiolosuhteissa onnistuva metodi/menetelmä ja jos on, niin varmasti tähän kohtaan voisi vähän avautua?

                            ps.(...ja HUOMIO: TÄMÄ EDELLINEN OHJE KOSKEE VAIN TÄMÄN TOPIKIN TAPAUSTA; EI VÄLTTÄMÄTTÄ MITÄÄN MUUTA)?
                            Last edited by Hemi; 06-09-2013, 15:17.

                            Comment

                            • öpel
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 253
                              • ??????

                              #29
                              Oma kokemus on, että kun alkaa kupruja ilmestyä maaliin, niin ruoste on jo pellissä. Että se siitä sinkistä. Ei siitä varmasti haittaakaan ole, mutta turha puhua että se suojaa kun maalipinta on auki.

                              Ja korroosio tosiaan riippuu sinkin paksuudesta eli autosta. E39 Bemu on valitettavan rapeaa tavaraa, ainakin huonolla pidolla. En tiedä miten nämä sinkitykset autoille tehdään, mutta varmasti aivan eri juttu kuin vaikka rakennusteräkset. Nehän nyt kestää ilman mitään maaleja vaikka kuinka kauan. Edellinen Opelini kesti ruostetta todella hyvin, ei ollut massaa kaarissa eikä silti lähtenyt kiveniskemistä kuprut leviämään. Mutta G-korin Astra nyt olikin todella kehuttu peli ruostumisen suhteen.

                              Kun ostin oma Bemuni, niin kukista ei oltu selvästikään välitetty. Ei oltu rassattu sinkkiä pois eikä tehty omia maalausviritelmiä. Kun lähdin sitä korjaamaan, niin sai ihan hyvän matkaa hioa ruosteensyömää peltiä pois ja ruosteenpoistajalla eliminoida niitä "neulanreikiä" ettei olisi tarvinnut koko peltiä hioa puhki (noh, oli niitä läpipuhki reikiäkin). Kaksi vuotta sitten kun auton ostin, niin helmassa oli iso kukka, jonka korjaus vaati ahkeraa pellin hiomista. Ei ole vielä maali alkanut uudestaan kuplimaan, vaikka laitoin ihan motonet-sprayta päälle.

                              En ole asiantuntia, mutta oma vinkkini on, että jos ja kun sen kuplan maalipinnasta löytää, niin kannattaa heti tehdä asialle jotain. Jos elää hyvässä uskossa, että siellä se sinkki pelastaa autoni pellit, niin on väärässä. Helpompi se on heti hioa ja maalata kuntoon kuin lähteä vuoden päästä hitsaamaan uutta peltiä.
                              BMW 523i E39 MY1999

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Tähän on nyt periaatteessa montakin "oikeaa" korjaustapaa, mutta kaiken nopein ja halvin...sekä ehdottomasti kestävin tapa olisi vetää nyt puhdistettuun pintaan yksikerroksinen 2K Teknodur 3430 Polyuretaanipohjamaali, jossa itsessään on tuo ruosteenestopigmentti, hapen sulkeva epoksi+akryylielementti.
                                Entä mitä laittaisit pohjille jos kyseessä olisi takaluukun reuna (josta sinkki on "nerokkaasti" jo hiottu pois) johon pitäisi tietysti saada pintaan myös metallinhohtomaali ja lakka? Aineiden tarkat tuotenimet kiinnostaisi myös, siis sellaiset kamat, että niiden puolesta homma onnistuu eikä tarvitsisi arpoa kuin oman osaamattomuuden kanssa.

                                Ja vastaavasti mitä tekisit jos pellissä näkyy ns. kupla ja sitä ei pää kestä katsoa vaan pitäisi tehdä sille jotain? Mikä olisi oikea korjaustapa?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X