Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n takakaarien maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    BMW Master sen jo totesikin, eli tuo Teknodur 3430 on ihan kaksikomponenttista maalia(sekoitus 1:6).
    Tässä on kuitenkin siis kyse siitä, että perinteisesti on tarvittu kolmea eri pohjaväriä ennen pintaa(kolmikerrospohja), eli happo, epoksi ja hionta/tai akryyli.
    Tässä Teknodur:ssa on siis yhdessä ainoassa värissä nuo kaikki kolme ominaisuutta, eli siinä on osa happoa, osa epoksia ja yksi osa sulkevaa pintaa, eli korvaa akryylin.
    Näin ollen tätä systeemiä kutsutaan kaksikomponenttiseksi yksikerrosjärjestelmäksi.
    Tämän päälle voi kuitenkin laittaa aivan mitä tahansa ilman keittämisen pelkoa ja samalla vältytään mahdollisilta eri kerrosten tartuntaongelmilta.
    Tätä voi käyttää myös hiontavärikerroksena sekä tämän päälle voi suoraan kitata(toisin kuin kolmikerrosjärjestelmässä hapon päälle mikäli se on oikaisutyöstettäessä tullut kerrosten alta esiin).

    Eli TJJ:lle, tarvitset erillistä hiontaväriä vain jos tarvitset enemmän kerrosvahvuutta kuin minkä saavutat tuolla teknodur:lla.
    Pohjamaaleja on siis erilaisia, mutta niillä kaikilla tavoitellaan tiettyjä ominaisuuksia, kuten siis ruosteenesto, kerroksen sulku, kerroksen oikaisu,jne.
    Eli kittirajat ja pienet epätasaisuudet voit normaalisti hioa käyttäen ihan tätä teknodur "hiontavärinä".
    Nämä yksikerrospohjavärit ei ole ihan optimeja millään pohjamaalien erikoisalueilla, joten mikäli esim.vaaditaan runsaampaa oikaisuhiontaa, on toki tämän lisäksi käytettävä ihan perinteisiä 2K hiontavärejä jne.
    Hiontaväreissä ei itsessään taas ole sulkevaa, eikä korroosion estäviä ominaisuuksia, vaan se toimii kerroksissa nimenomaan "betonoivana" oikaistavana välikerroksena(ei vetäydy/elä eri pintamaalien alla).
    Ok, se riittää ihan pelkästään ehjillä sinkkipinnoilla jolloin näiden ruosteenestopigmentoitujen pohjamaalien käyttö on täysin tarpeetonta(eli taas pitää osata tunnistaa "valikosta" se ehjä sinkkipinta).
    Eli, jos saat tuolla teknodurilla hiottua riittävän tasaisen pinnan pintavärille, et tarvitse enään erillistä hiontaväriä, vaan tämä toimii kyllä sulkevana "betonina" pintavärin alla.
    Itse kyllä käytän joka tapauksessa nimenomaan tämän päällä vielä puhdasta hiontaväriä, jotta oikaisussa varmasti olisi riittävästi työvaraa, mutta tämä on ehkä enemmän "tyylikysymys".
    Pintaväri voidaan vetää siis suoraan tuon teknodurin tai hiontavärin päälle kaksikerrosjärjestelmänä, eli 1K värimassa vesi tai liuotinpohjaisena ja lakata pinta 2K kirkaslakalla, tai sitten vetäistä niskaan 2K akryyliväri.

    Comment

    • asis
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 1138
      • Joensuu

      #47
      Jeps pitääpä huomenna käydä tuota Teknosta

      Jos en käyttäisikään mekaaniseen suojaukseen Sikaflexiä, niin mistä esim. tuota PU-pohjaista ruiskutettavaa kiveniskusuojakalvoa kannattaa lähteä kyselemään ja onko tästä jotain tietyn merkkistä tuotetta?
      Last edited by asis; 07-09-2013, 00:41.
      E39 540iA M-Sport Imolarot II
      E36 323i touring
      Volvo V70 2.4D mk3
      Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
      Honda Civic 1.4 4d ES
      Chevy Caprice Classic
      ex:
      E32 730iA
      E39 528i Calypsorot metallic
      E36 325i x2

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #48
        Kovin vähän löytyy netistä tietoa tuosta Teknodur maalista, siis hintoja tai pakkauskokoja. Onko se vain ammattikäyttöön tehty tuote jota myydään isossa ja kalliissa pakkauskoossa?

        Toinen juttu on se, että tuo minun takaluukun ongelmahan lähtee sisäpuolen liimasaumasta ja on sitten levinnyt ulkopuolen reunalle jonka sitten hioin ja "korjasin". Mitä sille sisäpuolelle ja saumalle pitäisi tehdä? Sille ei ole tehty juuri mitään, vähän raaputettu maalia ja kuplimista pois ja laitettu Noveroxia päälle.
        E39 528iA

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          #49
          Menipä pitkään, että e39:n ruosteesta uskallettiin alkaa keskustelemaan. Alkavathan nämä jo olla vanhoja autoja ja ihme jos ei jotain pientä ole. Minuakin kiinnostaa, miten tuo takakontin kupliva/pullistuva kulma pitäisi korjata, tai kannattaako sille tehdä mitään? Kiinnostaa myös kuulla Noveroxin toimivuudesta. Ostin site viime kesänä, kun piti korjata muita pieniä kuplimisia.

          E39:ssä olen huomannut pari takapuskuriin liittyvää kohtaa, mitkä ovat otollisia ruosteenalulle / kuplimiselle. Muovinen takapuskuri kiinnittyy molemmilta sivuilta etuosasta koriin sellaisiin ohuisiin teräksisiin liuskoihin/ohjureihin. Kun puskuri hieman elää ja liikehtii ajansaatossa, hinkkautuu noista kannakkeista maalit pois ja kuplinta alkaa. Suolavesi pääsee pärskimään ko. väliin sivulta puskurin ja korin välistä. Tämä kohta sijaitsee n. 10 cm takakaaresta taaksepäin puskurin ja korin välissä.

          Toinen paikka, mistä voi lähteä kuplimaan on takaapäin puskuria katsoessa keskimäärin rekisterikilven päätyjen tasalta suoraan alaspäin siinä muovipuskurin ja korin välissä (siis 2 kohtaa). Siellä korinpuolella sisempänä "alla" on ainakin e39 faceliftissä n. 4-cm reiät, missä on kumitulpat päällä. Ilmeisesti suolavesi pääsee sinne imeytymään, kun vesi/sohjo killuttelee siinä muovipuskurin ja korin välisessä saumassa? Kannattaa tarkistaa.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • asis
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 1138
            • Joensuu

            #50
            Kävin parissa maaliliikkeessä kysymässä tuosta Teknodurista, niin pakkauskoot ovat suuria ja hinta sen verran suolainen että ei viitsi ostaa litratolkulla ylimääräistä hyllyyn notkumaan. Selvittelevät ja soittaavat mulle maanantaina että onko mahdollista saada pienemmissä erissä. Ääh... Pitääkö se vaan käydä jostain automaalaamolta kysymässä jotain vastaavaa tuotetta.

            Edit: tuossa kyllä olisi tarjolla jotain 2-komponentti epoksimaalia. Purkkiin kirjoitettu F391 epoksiprimer ja kovetteen purnukassa lukee F366. Mitähän nämä on ja olisikohan sinne päinkään?
            Last edited by asis; 07-09-2013, 14:20.
            E39 540iA M-Sport Imolarot II
            E36 323i touring
            Volvo V70 2.4D mk3
            Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
            Honda Civic 1.4 4d ES
            Chevy Caprice Classic
            ex:
            E32 730iA
            E39 528i Calypsorot metallic
            E36 325i x2

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #51
              Tuo Hemin mainitsema Roststop toimii parhaiten noista marketeista saatavista "ruosteen syöjistä". Justiin tehtiin pienä ruoste korjausta -88 Nissanin lava-autolle ja testailtiin erimerkkisiä mömmöjä ja biltemani oli kaikkein huonointa ja Roststop parasta. Roststop alkoi lähes heti vaikuttamaan ja mustutti ruosteen aika nopeesti, kun taas biltemani alkoi sinertää ja punertaa ja ruostutti vielä puhdastakin peltiä, joten biltsu taitaa olla aika laimeaa:think Toki lopullisen arvion saa sitten siitä, mikä kohta alkaa ensinmäisenä ruostumaan

              Mites tämän aineen laita: dinitrol annitrol. Tuota saa motonetistä tiskinalta pyytämällä? Onko muka niin myrkyllistä tavaraa, ettei saa olla esillä?



              Sitten löytyy sähkösinkitys sarjakin:http://www.motonet.fi/fi/tuote/60960...osinkityssarja <-- Tuosta kokemuksia:think
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Toinen paikka, mistä voi lähteä kuplimaan on takaapäin puskuria katsoessa keskimäärin rekisterikilven päätyjen tasalta suoraan alaspäin siinä muovipuskurin ja korin välissä (siis 2 kohtaa). Siellä korinpuolella sisempänä "alla" on ainakin e39 faceliftissä n. 4-cm reiät, missä on kumitulpat päällä. Ilmeisesti suolavesi pääsee sinne imeytymään, kun vesi/sohjo killuttelee siinä muovipuskurin ja korin välisessä saumassa? Kannattaa tarkistaa.
                Tuossa minulla on ruostekupla, toisen tuplan kohta on yhä kunnossa.
                Kiinnostaisi tuo kupla jotenkin korjata, mutta takaluukun reunan fiasko on laittanut miettimään... Takaluukussa kun oli kahdessa kohdassa reunassa pientä pullistumaa, "korjasin" sen suuremman ja se nyt näyttää paljon pahemmalta kuin se toinen mille en tehnyt mitään. Tuosta taitaa olla jo 4 vuotta.

                Lisäksi toisen rekisterikilven valon ympäriltä on maali kuplinut, siitä alareunasta, se ei onneksi näy taaksepäin.
                E39 528iA

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #53
                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Toinen paikka, mistä voi lähteä kuplimaan on takaapäin puskuria katsoessa keskimäärin rekisterikilven päätyjen tasalta suoraan alaspäin siinä muovipuskurin ja korin välissä (siis 2 kohtaa). Siellä korinpuolella sisempänä "alla" on ainakin e39 faceliftissä n. 4-cm reiät, missä on kumitulpat päällä. Ilmeisesti suolavesi pääsee sinne imeytymään, kun vesi/sohjo killuttelee siinä muovipuskurin ja korin välisessä saumassa? Kannattaa tarkistaa.
                  Check
                  Tuollainen oli minulla. Kuplaa oli maalissa todella laajalla alueella, selvästi nousi jo näkyviin puskurin ja korin välistä piilosta. Veikkaan että juuri tuosta kyse, että suolavesi siellä muhii rauhassa eikä pääse huuhtoutumaan pois. Kun sateen tai auton pesun jälkeen katsoo taskulampulla puskurin ja korin väliin, niin siellä on aina vesi makaamassa. Sinänsä hyvin mielenkiintoista, että aivan vastaavat reiät ja kumitulpat löytyy myös varapyöräkotelon pohjasta, joissa ei minulla pienintäkään kuplimista. Tosin sillä erolla, että pohja on paksusti massattu ja säännöllisesti uusittu käsittely.
                  Last edited by öpel; 07-09-2013, 16:35.
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • asis
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 1138
                    • Joensuu

                    #54
                    Tulipa irrotettua omasta kolmeysistä takasisälokasuojat. Pölyt pyyhkimällä paljastui uuden veroista pintaa, lukuunottamatta yhtä pellin reunaa jossa näkyi pientä korroosiota. Pohjassa olen huomannut muutamassa kohdassa vastaavaa. Vaikka auto on valmistettu 1995 ja mittarissa on 319tkm, niin kori on säilynyt uskomattoman hyvin. Kyllä tuota autoa tutkiessa ymmärrän miten typerää sinne olisi ruiskia jotain massoja.
                    E39 540iA M-Sport Imolarot II
                    E36 323i touring
                    Volvo V70 2.4D mk3
                    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                    Honda Civic 1.4 4d ES
                    Chevy Caprice Classic
                    ex:
                    E32 730iA
                    E39 528i Calypsorot metallic
                    E36 325i x2

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by asis View Post
                      Kävin parissa maaliliikkeessä kysymässä tuosta Teknodurista, niin pakkauskoot ovat suuria ja hinta sen verran suolainen että ei viitsi ostaa litratolkulla ylimääräistä hyllyyn notkumaan. Selvittelevät ja soittaavat mulle maanantaina että onko mahdollista saada pienemmissä erissä. Ääh... Pitääkö se vaan käydä jostain automaalaamolta kysymässä jotain vastaavaa tuotetta.

                      Edit: tuossa kyllä olisi tarjolla jotain 2-komponentti epoksimaalia. Purkkiin kirjoitettu F391 epoksiprimer ja kovetteen purnukassa lukee F366. Mitähän nämä on ja olisikohan sinne päinkään?
                      Joo, siis tuossa teknodurissa voi olla taas se ongelma että eivät ihan joka paikassa myy alle 3l pakkauskokoja, koska kyse on kuitenkin ihan ammattipuolen tavarasta(huom.lisäksi, itse maali ei vanhene, mutta kovetin vanhenee).
                      Tosin "supliikkimies" varmasti voi saada myyjäliikkeen pilkkovan yhden isomman satsin pienempiin?
                      Nuo epoksiprimerit/pohjamaalit kuuluvat tähän monikerrosjärjestelmään, eli mikäli pohjilla on syöpymiä/ihan oikeita ruostevaurioita(ei siis vain sinkin värjäytymää), vaatii epoksi aina alleen happopohjamaalin ja päälleen hiontavärin tai/ja alkryylipinnan.
                      Lisäksi näillä happopohjillahan on se ongelma että niiden päällä ei pysy kitti(tai pysyy "pistemäisenä"=täytettäessä ruostearpia).
                      Eli jos hiottaessa happopohja tulee näkyviin, pitää se uudelleen huolellisesti peittää hiontapohjalla ennen kittausta.
                      Toinen ongelma on siinä, että nämä happopohjat eivät välttämättä oikein kunnolla kiinnity tuohon ruosteensyöjällä käsiteltyyn pintaan, jolloin se pitää hioa(=raaputtaa pellille) ennen hapon vetoa jotta tartunta varmistettaisiin.
                      Tätä Teknodur polyuretaanipohjaa sitä varstoin voi vetää ihan suoraan "mustatut" ruostesyöjäpinnan päälle ja se nappaa siihen ilman erillistä tartuntahiontaa kiinni kuin tauti.
                      Itse olen nykyään käyttänyt oikeasti ruostevaurioisissa pohjissa pelkästään tuota Mastonin Rost Stop:ia sen lähes ylivoimaisen tehokkuuden, riittoisuuden ja halvan hintansa vuoksi.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by asis View Post
                        Tulipa irrotettua omasta kolmeysistä takasisälokasuojat. Pölyt pyyhkimällä paljastui uuden veroista pintaa, lukuunottamatta yhtä pellin reunaa jossa näkyi pientä korroosiota. Pohjassa olen huomannut muutamassa kohdassa vastaavaa. Vaikka auto on valmistettu 1995 ja mittarissa on 319tkm, niin kori on säilynyt uskomattoman hyvin. Kyllä tuota autoa tutkiessa ymmärrän miten typerää sinne olisi ruiskia jotain massoja.
                        Nimenomaan tämä on se näkymä mikä koskettaa valtaosaa vanhimpiakin e39:jä, oli "Suomiauto" tai ei.
                        Googlettamalla voi toki Pentti Perusautoilija saada toisenlaisen käsityksen, mutta kyllä fakta on se että e39 on perusrakenteiltaan todella varma ja solidi korirakenne, vaikka se onkin selvää että ihan kokonaan ilman paikallisia vaurioita ei sekään 20-vuoden käytöstä selviä.
                        Pointtihan on siinä että myös koritakuussa edellytetään säännöllistä alustan tarkastamista ja jos se säännöllisesti tarkistetaan ja mahdollisiin vaurioihin puututaan heti, ei se myöskään kärsi oikeasti ruosteongelmasta 30-vuoden elinkaarensa aikana.
                        Näissä isommissa mätäongelmissa on taustalla aina jokin "kummitus" joka ei käy ilmi näistä googlen löytämistä kauhukuvista ja joka tapauksessa jos näin on päässyt käymään, pitää tarkastukset olla laiminlyötyjä 10-vuotta.
                        Sellaista korirakennetta ei olekkaan jossa siihen käyttöelinkaaren aikana ulkopuolelta tulleet vauriot eivä mitenkään näkyisi, vaan korirakenteen hyvyttä/huonoutta punnitaan sillä kuinka hyvin se pystyy näitä "iskuja vastaanottamaan".
                        Eli siis niin että pikku vaurio ei heti leviä isoksi korirakennetta oikeasti pehmittäväksi ongelmaksi.
                        Sotkemalla nämä nykykorien PU-muovipintaiset pohjat näillä 70-luvun tervakuraliemillä(ihan sama asia kuin muovitetun+sinkatun teräspeltikaton tervaus), varmistetaan ainakin se että mahdollisia vauroita ei ole mahdollista havaita, ennen kuin on myöhäistä.

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #57
                          Originally posted by öpel View Post
                          Check
                          Tuollainen oli minulla. Kuplaa oli maalissa todella laajalla alueella, selvästi nousi jo näkyviin puskurin ja korin välistä piilosta. Veikkaan että juuri tuosta kyse, että suolavesi siellä muhii rauhassa eikä pääse huuhtoutumaan pois. Kun sateen tai auton pesun jälkeen katsoo taskulampulla puskurin ja korin väliin, niin siellä on aina vesi makaamassa. Sinänsä hyvin mielenkiintoista, että aivan vastaavat reiät ja kumitulpat löytyy myös varapyöräkotelon pohjasta, joissa ei minulla pienintäkään kuplimista. Tosin sillä erolla, että pohja on paksusti massattu ja säännöllisesti uusittu käsittely.
                          Joo just tuo paikka. Mulla ei tosin ollut edennyt läheskään noin pahaksi. Sinne sisäpuolelle on hankala lähteä korjailemaan sen reiän kautta, pitäs ottaa pala irti ja uutta tilalle. Ajoin viime kesänä nuo reiän ympärykset harjalaikalla ja perään noverox, pohjamaali, väri ja lakka. Käytän sitten oikealla pajalla joskus, jos etenee niin pahaksi.
                          Last edited by Bomb5; 07-09-2013, 17:09.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • puari
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 41
                            • seinäjoki

                            #58
                            Originally posted by öpel View Post
                            Check
                            Tuollainen oli minulla. Kuplaa oli maalissa todella laajalla alueella, selvästi nousi jo näkyviin puskurin ja korin välistä piilosta. Veikkaan että juuri tuosta kyse, että suolavesi siellä muhii rauhassa eikä pääse huuhtoutumaan pois. Kun sateen tai auton pesun jälkeen katsoo taskulampulla puskurin ja korin väliin, niin siellä on aina vesi makaamassa. Sinänsä hyvin mielenkiintoista, että aivan vastaavat reiät ja kumitulpat löytyy myös varapyöräkotelon pohjasta, joissa ei minulla pienintäkään kuplimista. Tosin sillä erolla, että pohja on paksusti massattu ja säännöllisesti uusittu käsittely.
                            Tämmöiset pystyy ehkäisemään kotelosuoja-aineella (esim dinitrol ml). Se estää kosteuden ja hapen pääsyn vioittuneeseen kohtaan, joten ruostuminen hidastuu tai jopa pysähtyy.

                            Itsellä oli 10 vuotta w201 -83 mersu jossa ovien alareunat oli ruosteessa listojen alta ostettaessa. Raaputin irtomaalit pois ja käsittelin listojen aluset ja sisäpuolen kotelosuojalla ja sielä ne ruosteet pysy piilossa koko omistukseni ajan. Tuskin olis pysyny jos en olis käsitelly.

                            Automaalaamossa työskennelleenä voin sanoa että todella huonosti nykyautot on suojattu. Esim uusissa audeissa pitää maalata ruosteisia ovien alareunoja, kun paska jää muhimaan listojen alle ja mersuihin vaihdetaan ovia takuuseen. Nämäkin olisi voinut todennäköisesti ehkäistä käsittelemällä ovet ruostesuoja-aineella. Ainakaan mersuissa sitä ei silmämääräisesti ollut yhtään. Eikä omassa e39:ssäkään näyttänyt ovien sisällä olevan juurikaan suoja-aineita. Sit ihmetellään kun saumat ruostuu. Työllistävä vaikutus.

                            Takakaarien maalauksesta. Omaan vedin epoksin alle, sit hinkkavärin ja maalin ja lakan. Lopuksi kotelosuoja ja kiveniskumassa.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #59
                              Originally posted by puari View Post

                              Automaalaamossa työskennelleenä voin sanoa että todella huonosti nykyautot on suojattu. Esim uusissa audeissa pitää maalata ruosteisia ovien alareunoja, kun paska jää muhimaan listojen alle ja mersuihin vaihdetaan ovia takuuseen. Nämäkin olisi voinut todennäköisesti ehkäistä käsittelemällä ovet ruostesuoja-aineella. Ainakaan mersuissa sitä ei silmämääräisesti ollut yhtään. Eikä omassa e39:ssäkään näyttänyt ovien sisällä olevan juurikaan suoja-aineita. Sit ihmetellään kun saumat ruostuu. Työllistävä vaikutus.

                              Takakaarien maalauksesta. Omaan vedin epoksin alle, sit hinkkavärin ja maalin ja lakan. Lopuksi kotelosuoja ja kiveniskumassa.
                              En tiedä missä automaalaamossa olet työskennellyt ja mitä olet siellä tehnyt, mutta taitaa lähtökohtaisesti noiden ruostuvien luukkujen saumojen ongelmat johtua ihan valmistusvirheistä nykypäivänä. Ei suinkaan siitä että sinne oviin ei ole ruiskittu ylimääräisiä finikor-approved myrkkyjä suoraan 80-luvulta.

                              Comment

                              • puari
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 41
                                • seinäjoki

                                #60
                                Originally posted by Micce///M View Post
                                En tiedä missä automaalaamossa olet työskennellyt ja mitä olet siellä tehnyt, mutta taitaa lähtökohtaisesti noiden ruostuvien luukkujen saumojen ongelmat johtua ihan valmistusvirheistä nykypäivänä. Ei suinkaan siitä että sinne oviin ei ole ruiskittu ylimääräisiä finikor-approved myrkkyjä suoraan 80-luvulta.

                                Kosteus pääsee liimasaumaan sisäpuolelta kun sitä ei ole suojattu millään aineella. Autonvalmistajilla on tiukat ympäristösäädökset joten kaikkia kemikaaleja pitää säästellä. Onhan se valmistusvirhe, mutta luulisi esim pari vuotta vanhan ml mersun oven vaihto on kalliimpaa kuin käyttää pari tippaa jotain ainetta. Tehtaat kuitenkin vaatii että takuukorjauksissa käytetään kotelosuojaa.

                                Finikorista sen verran. Yhden väyrysmersun olen ruostekorjannut, joka oli suojattu finikorilla, mutta huonosti. Helmalistoja oli vain raotettu ja ruiskittu sinne päin. Kun helmalistat irrotti niin ehjää peltiä oli sielä missä oli ainetta, mutta päädyissä mihin sumu ei ollut päässyt oli jo pientä reikää. Lisojen päätyjä ei oltu selvästikään irrotettu suojauksen ajaksi koska ne oli useammalla ruuvilla kiinni..

                                edit: Kivenisku- ja alustamassaa ei saa vetää ruosteen päälle. Niillä saa myös tukittua vedenpoistoreiät.
                                Last edited by puari; 08-09-2013, 14:47.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎