memebuy23buy

Ajovalot tehokkaammaksi E60 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miq
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 353
    • Hyvinkää

    #61
    Originally posted by Tatu S. View Post
    Pimeässä tullut nyt ajeltua itsekin ihan tarpeeksi ja asensin E60 pre-lci:n keulille led paneelin (126w). Hyvin näytti mutta vaaratilanteelta ei vältytty kun yhtäkkiä lisävalon ollessa päällä auto meinas sammua ja heitti kaikki vikailmoitukset tauluun, ohjaustehostin hävis käytöstä, vaihteistovikaa valitti jne... Sammutin lisävalon ja kierrokset nousi takas missä oli ollutkin. Eihän tota uskalla käyttääkkään ellei joku täältä osaa antaa infoo mikä juttu tää on? Autossa siis bi-xenonit ja heräte paneelille otettu bi-xenonien verhon avaajan virtajohdosta. Onko vastusrelejohtosarjalla mitään tekoa tämän vaivan kanssa tappelemiseen?
    Millaista relettä käytit asennuksessa?

    Mä olen ottanu herätteen xbb-releellä samasta piuhasta ja toimii niinkuin pitääkin, ei mitään häiriöitä (kop kop). Valoina Luminalights power X80 -ledit kaksin kappalein, autona e61 LCI bi-xenoneilla.
    Last edited by miq; 12-12-2017, 09:47.
    Hullu saa olla muttei tyhmä.

    e61 530xd LCI

    Comment

    • Tatu S.
      BTCF Member
      • Jul 2013
      • 77
      • Lahti/Sastamala

      #62
      Originally posted by miq View Post
      Millaista relettä käytit asennuksessa?

      Mä olen ottanu herätteen xbb-releellä samasta piuhasta ja toimii niinkuin pitääkin, ei mitään häiriöitä (kop kop). Valoina Luminalights power X80 -ledit kaksin kappalein, autona e61 LCI bi-xenoneilla.
      Itsellä jenkeistä tilattu paneeli ja relejohtosarja, johtosarja kyllä valmistettu kiinassa... täytyypä koittaa tilata uusi johtosarja vastuksilla Suomesta. Herätteen liitos on normi lattaliittimillä toteutettu eli katkaisin bi-xenonien verhon johdon ja laitoin liitoksen väliin herätepihuoineen ja kutistesukan päälle.
      e60 530d M57N2, -05
      Ex:
      e36 320i M50B20, -92
      e36 320i M52B20, -93

      Comment

      • miq
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 353
        • Hyvinkää

        #63
        Originally posted by Tatu S. View Post
        Itsellä jenkeistä tilattu paneeli ja relejohtosarja, johtosarja kyllä valmistettu kiinassa... täytyypä koittaa tilata uusi johtosarja vastuksilla Suomesta. Herätteen liitos on normi lattaliittimillä toteutettu eli katkaisin bi-xenonien verhon johdon ja laitoin liitoksen väliin herätepihuoineen ja kutistesukan päälle.
        Mä en suorastaan uskaltanut tehdä kuvailemaasi perinteistä herätteen lainaamista tuohon, sen verran olen paljon lukenyt e6x sähköjen ihmeellisyydestä. Saatikka pienestä valoharjoittelusta vanhan e39 kanssa, jossa lisäsin vain jälkiasennusxenonit pitkiin, ja piti olla CAN-väylä kelpoinen. Eipä ollut, ei..

        Mutta, en saanut kiinni tuliko relejohtosarjan mukana ns perinteinen lisävalorele? Riittääköhän tuossa varjostimen paukkulangassa virta/jännite vetää relettä? Jotain se nyt taitaa sekoittaa mikäli vika ilmenee vain kytkiessäsi pitkät päälle..
        Jos et vielä tiedä, niin toi xbb laitetaan vain halutun johdon päälle, ja siinä oleva hall-anturi haistaa virran ja avot, kytkee virran. Johtoa ei tarvi katkaista ja muutenkaan mitenkään "rikkoa".
        Domain erikoistekniikka.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.


        Ei, en ole ko firman maksama mainos.
        Olempahan vain tyytyväinen heidän tuotteisiinsa ja toimitusaikoihin..
        Hullu saa olla muttei tyhmä.

        e61 530xd LCI

        Comment

        • Tatu S.
          BTCF Member
          • Jul 2013
          • 77
          • Lahti/Sastamala

          #64
          Originally posted by miq View Post
          Mä en suorastaan uskaltanut tehdä kuvailemaasi perinteistä herätteen lainaamista tuohon, sen verran olen paljon lukenyt e6x sähköjen ihmeellisyydestä. Saatikka pienestä valoharjoittelusta vanhan e39 kanssa, jossa lisäsin vain jälkiasennusxenonit pitkiin, ja piti olla CAN-väylä kelpoinen. Eipä ollut, ei..

          Mutta, en saanut kiinni tuliko relejohtosarjan mukana ns perinteinen lisävalorele? Riittääköhän tuossa varjostimen paukkulangassa virta/jännite vetää relettä? Jotain se nyt taitaa sekoittaa mikäli vika ilmenee vain kytkiessäsi pitkät päälle..
          Jos et vielä tiedä, niin toi xbb laitetaan vain halutun johdon päälle, ja siinä oleva hall-anturi haistaa virran ja avot, kytkee virran. Johtoa ei tarvi katkaista ja muutenkaan mitenkään "rikkoa".
          Domain erikoistekniikka.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.


          Ei, en ole ko firman maksama mainos.
          Olempahan vain tyytyväinen heidän tuotteisiinsa ja toimitusaikoihin..
          Joo itseäkin hirvitti katkaista se johto kun tullut tässä 9kk:n E60:n omistajuuden aikana koettua kaikki kuviteltavissa olevat sähköviat. Pääosa tosin johtui hapettuneesta päävirtakaapelista. Xbb-rele on tuttu mutten sitä lähtenyt kuitenkaan tilaamaan kun paneelikin maksoi vähemmän mitä tuo rele. Otin releelle virrat moottoritilan apuvirtaliitoksesta joten ei sieltä verhon johdosta pitäisi tulla muuta kuin heräte releelle.
          e60 530d M57N2, -05
          Ex:
          e36 320i M50B20, -92
          e36 320i M52B20, -93

          Comment

          • miq
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 353
            • Hyvinkää

            #65
            Originally posted by Tatu S. View Post
            Joo itseäkin hirvitti katkaista se johto kun tullut tässä 9kk:n E60:n omistajuuden aikana koettua kaikki kuviteltavissa olevat sähköviat. Pääosa tosin johtui hapettuneesta päävirtakaapelista. Xbb-rele on tuttu mutten sitä lähtenyt kuitenkaan tilaamaan kun paneelikin maksoi vähemmän mitä tuo rele. Otin releelle virrat moottoritilan apuvirtaliitoksesta joten ei sieltä verhon johdosta pitäisi tulla muuta kuin heräte releelle.
            Ok. Oikeastaan näiltä suhareilta, jotka ottaa auton omista piuhoista suoraan virrat vaikka nyt esimerkiksi lisävaloille, pitäisi peruuttaa automaattisesti palovakuutus voimasta...

            Jos olisit ottanut suoraan virran releelle siitä verhon paukkulangasta, niin epäilen, että jotain olisi jo pimentynytkin kokonaan. Olen kuullu että siitä on otettu heräte, mutta on myös ollut epäilyjä, että sen virta ei vain riitä edes herätteeksi tavan releelle. Tai vaikka riittääkin, niin voi aiheuttaa häiriöitä. Vaikea sanoa näin sähköä juurikaan ymmärtävänä henkilönä.
            Hullu saa olla muttei tyhmä.

            e61 530xd LCI

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5151
              • Kouvola, Savisto

              #66
              Pistä sinne häiriön poistajat johtojen ympärille.
              Näillä poistuu radion rätinät yms. Häiriöt joita led valot aiheuttaa.

              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • Tatu S.
                BTCF Member
                • Jul 2013
                • 77
                • Lahti/Sastamala

                #67
                Originally posted by miq View Post
                Ok. Oikeastaan näiltä suhareilta, jotka ottaa auton omista piuhoista suoraan virrat vaikka nyt esimerkiksi lisävaloille, pitäisi peruuttaa automaattisesti palovakuutus voimasta...

                Jos olisit ottanut suoraan virran releelle siitä verhon paukkulangasta, niin epäilen, että jotain olisi jo pimentynytkin kokonaan. Olen kuullu että siitä on otettu heräte, mutta on myös ollut epäilyjä, että sen virta ei vain riitä edes herätteeksi tavan releelle. Tai vaikka riittääkin, niin voi aiheuttaa häiriöitä. Vaikea sanoa näin sähköä juurikaan ymmärtävänä henkilönä.
                12V siitä johdosta ulos tuli kun jännitemittarilla mittailin umpioiden takaa liittimestä kaikki johdot. Sitä, kuinka paljon virtaa sinne menee en tosin mitannut... Tuntuu kyllä jollain tavalla häiritsevän sähköjärjestelmää kun siitä sen herätteen otin... täytyy ilmeisesti kytkeä se lisävalo omalla katkaisijalla ettei koskekaan auton omiin johtoihin.
                Last edited by Tatu S.; 13-12-2017, 13:41.
                e60 530d M57N2, -05
                Ex:
                e36 320i M50B20, -92
                e36 320i M52B20, -93

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #68
                  Entäs Diodin asennus väliin...

                  Entäs jos Diodin laittaa läppien ohjus herätejohtoon eli ns. paukkujohtoon väliin joka menee erilliselle Lisävalojen releelle. Diodi estäisi varsinaisen lisävaloreleen puolelta virran menemästä taaksepäin orginaali umpioihin päin ja sitä kautta ei pääsisi häiritsemään herkkää auton omaa Can-väylää. Heräte virta kun tulee läppien ohjaukselta pitää toteuttaa juuri niin päin eli sieltä Diodin kautta Lisävaloreleelle ja sen läpi maihin, jos tekee toisin päin tulee ongelmaksi käytettäissä suuri Wattimääräisiä polttimoita jotka aiheuttavat releeseen pito induktion eli rele jää päälle vaikka tulevan herätevirta olisi katkennut, on myös merkitystä Lisävaloreleen asenuus suunnalla ja kärjet releessä pitää olla ylhäältä katsottuna releiden liikkuvat kärjet vaakatasossa, tämä siksi koska on mahdollisuus kovassa täräyksessä releiden kärkien irtaantuminen ja näin valot sammuu hetkeksi ei toivotusti. Onko joku kokeillut myös esittäämäni kytkentää. Tämä kytkentä toimisi Lisävalo-Ledeissä ja varsinaisissa Lisävalo-halogeeneissa ja lisävalo Zenoneissa. Mahdollinen plus-lisävalojen syöttö virta pitäisi ottaa siitä apukaynnistysvirta johdosta, näin se ei kuuluisi varsinaiseen virran tarkkailu piiriin, tämän etu oisi se että saataisiin isomi jännite ja toisi valotehoa wateiksi laskettuna ja tätä kohtaa suositellaan autoon asennetaavaan Defa erillisen lisälaturin 4A/10A virransyöttö kohdaksi.


                  Originally posted by Tatu S. View Post
                  12V siitä johdosta ulos tuli kun jännitemittarilla mittailin umpioiden takaa liittimestä kaikki johdot. Sitä, kuinka paljon virtaa sinne menee en tosin mitannut... Tuntuu kyllä jollain tavalla häiritsevän sähköjärjestelmää kun siitä sen herätteen otin... täytyy ilmeisesti kytkeä se lisävalo omalla katkaisijalla ettei koskekaan auton omiin johtoihin.
                  Last edited by 325E; 14-12-2017, 23:53.

                  Comment

                  • Tatu S.
                    BTCF Member
                    • Jul 2013
                    • 77
                    • Lahti/Sastamala

                    #69
                    Originally posted by 325E View Post
                    Entäs jos Diodin laittaa läppien ohjus herätejohtoon eli ns. paukkujohtoon väliin joka menee erilliselle Lisävalojen releelle. Diodi estäisi varsinaisen lisävaloreleen puolelta virran menemästä taaksepäin orginaali umpioihin päin ja sitä kautta ei pääsisi häiritsemään herkkää auton omaa Can-väylää. Heräte virta kun tulee läppien ohjaukselta pitää toteuttaa juuri niin päin eli sieltä Diodin kautta Lisävaloreleelle ja sen läpi maihin, jos tekee toisin päin tulee ongelmaksi käytettäissä suuri Wattimääräisiä polttimoita jotka aiheuttavat releeseen pito induktion eli rele jää päälle vaikka tulevan herätevirta olisi katkennut, on myös merkitystä Lisävaloreleen asenuus suunnalla ja kärjet releessä pitää olla ylhäältä katsottuna releiden liikkuvat kärjet vaakatasossa, tämä siksi koska on mahdollisuus kovassa täräyksessä releiden kärkien irtaantuminen ja näin valot sammuu hetkeksi ei toivotusti. Onko joku kokeillut myös esittäämäni kytkentää. Tämä kytkentä toimisi Lisävalo-Ledeissä ja varsinaisissa Lisävalo-halogeeneissa ja lisävalo Zenoneissa. Mahdollinen plus-lisävalojen syöttö virta pitäisi ottaa siitä apukaynnistysvirta johdosta, näin se ei kuuluisi varsinaiseen virran tarkkailu piiriin, tämän etu oisi se että saataisiin isomi jännite ja toisi valotehoa wateiksi laskettuna ja tätä kohtaa suositellaan autoon asennetaavaan Defa erillisen lisälaturin 4A/10A virransyöttö kohdaksi.
                    Testaamisen arvoinen idea, mutta eikös näissä releissä mitä lisävalojen mukana toimitetaan pitäisi löytyä sisältä diodi juuri tätä varten? Uudella releellä ainakin voisi kokeilla, josta tietää varmasti onko siellä sitä diodia sisällä vai ei.
                    e60 530d M57N2, -05
                    Ex:
                    e36 320i M50B20, -92
                    e36 320i M52B20, -93

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5151
                      • Kouvola, Savisto

                      #70
                      Entäs sitten silleen että koodaa ne halogeeni pitkät toimimaan pitkinä, eikä vain välkyttely valoina ja ottaa sitten niiltä herätteen?
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • samppa.re
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2015
                        • 100
                        • Oulu

                        #71
                        Originally posted by Tatu S. View Post
                        Testaamisen arvoinen idea, mutta eikös näissä releissä mitä lisävalojen mukana toimitetaan pitäisi löytyä sisältä diodi juuri tätä varten? Uudella releellä ainakin voisi kokeilla, josta tietää varmasti onko siellä sitä diodia sisällä vai ei.
                        Ei niissä monestikkaan ole diodia. Jos on niin se näkyy siinä releen kyljessä olevassa "kytkentäkuvassa".

                        530d E61 Saphirschwarz

                        Comment

                        • Halza
                          Newbiemmer
                          • Jan 2013
                          • 20
                          • Rauma

                          #72
                          Viimeisimmässä Tekniikan Maailma -lehdessä on juttu lisävalon asentamisesta. Itse en ole vielä kerennyt lukemaan juttua.

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #73
                            Originally posted by samppa.re View Post
                            Ei niissä monestikkaan ole diodia. Jos on niin se näkyy siinä releen kyljessä olevassa "kytkentäkuvassa".


                            Tuo diodin tarkoitushan on nimenomaan releen kelasta tulevan jännitepiikin poistaminen kun siitä jännite katkaistaan, ja sillä ei ole mitään tekemistä kuorman kanssa joka releeseen kytketään. Kytketään siis kelan rinnalle.

                            Tuota "325E":n pito induktiota en kyllä käsittänyt ollenkaan vaikka sähkön ja elektroniikan kanssa olen pelaillut...
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • Tatu S.
                              BTCF Member
                              • Jul 2013
                              • 77
                              • Lahti/Sastamala

                              #74
                              Originally posted by Esal View Post
                              Tuo diodin tarkoitushan on nimenomaan releen kelasta tulevan jännitepiikin poistaminen kun siitä jännite katkaistaan, ja sillä ei ole mitään tekemistä kuorman kanssa joka releeseen kytketään. Kytketään siis kelan rinnalle.

                              Tuota "325E":n pito induktiota en kyllä käsittänyt ollenkaan vaikka sähkön ja elektroniikan kanssa olen pelaillut...
                              Tuollainen diodillinen rele sinne tuli nyt survaistua uusilla paksummilla johdoilla. Edelleen räpsyy paneeli kun laittaa pitkät päälle kun auto on käynnissä. Jos paneelin sytyttää niin ettei auto ole käynnissä ei ole mitään ongelmaa... seuraavaksi kokeiluun erillisen kytkimen kautta kun ei näköjään näin toimi.
                              e60 530d M57N2, -05
                              Ex:
                              e36 320i M50B20, -92
                              e36 320i M52B20, -93

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5151
                                • Kouvola, Savisto

                                #75
                                Originally posted by Tatu S. View Post
                                Tuollainen diodillinen rele sinne tuli nyt survaistua uusilla paksummilla johdoilla. Edelleen räpsyy paneeli kun laittaa pitkät päälle kun auto on käynnissä. Jos paneelin sytyttää niin ettei auto ole käynnissä ei ole mitään ongelmaa... seuraavaksi kokeiluun erillisen kytkimen kautta kun ei näköjään näin toimi.
                                Miksi tuo mun aiemmin mainitsema ohjaus halogeeneilta ei käy?
                                Koodaa ne halogeenit vaan toimintaan.
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X