Joku alipaineletku jääny laittamatta. Itse kun poistatin läpät autorepairilla niin ahtoputki oli unohdettu laittaa paikalleen.en hirveen pitkälle ehtiny ajaa kun palasin nykien pihaan
Joku alipaineletku jääny laittamatta. Itse kun poistatin läpät autorepairilla niin ahtoputki oli unohdettu laittaa paikalleen.en hirveen pitkälle ehtiny ajaa kun palasin nykien pihaan
No hups .. Josko vika löytyisi noilla vinkeillä. Täytyypä päivittää kun tulee kuntoon että mikä oli vialla
Joku alipaineletku siellä nyt on irti tai muuten joku menny pieleen. Ei vaikuta läpät kyllä millään tavalla vääntöihin. Nehän on muutenki lähes kokoajan auki paitti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa.
Ne läpät on kiinn muistaakseni alla 1900 rpm, eli normiajossa oikeastaan koko ajan.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.
Function
The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open. Troubleshooting
Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter. Effects of faults
Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
Swirl flaps stick in closed position: Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Itse ymmärrän että läppien tehtävä on sulkea lyhyt imukanava pienillä kierroksilla ja sylinterin täytös tapahtuu pitemmän kanavan kautta jolloin ilman ja polttoaineen seos on isomman pyöreilyn alainen sylineterissä ts. seos sekoittuu paremmin.
Vaikuttaako tuo sitten vääntöön huomattavasti? en osaa sanoa.
Joku esitti että DPF poltot olisi tiheentyneet läppien poiston jälkeen, teoriassa tuon on ihan mahdollista, koska palotapahtuma ei ole yhtä "puhdas"
Aumetin Z-moottori pääsee euro-6 spekseihin ilman DPF:ffiä.. juurikin osittain tuon tehokkaamman ilman ja polttoaineen pyöreilyn ansiosta.
Käsittääkseni se toinen imukanava suljetaan pienillä kierroksilla EGR:n kautta tulevien pakokaasujen takia, että ne saadaan sekoittumaan kunnolla puhtaan imuilman kanssa kovemman virtausnopeuden ansiosta.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Auto menee tänään purettavaksi niin katsovat jäikö jokin paikka vuotamaan. Onneksi ottivat heti käsittelyyn Toivottavasti jokin vika löytyy muuten koneen luonne todellakin muuttuu läppien poiston myötä. Mutta kai tämän olisi huomannut joku muukin, eikös?
Jos jotakuta kiinnostaa niin liitteenä kuvat poistetuista läpistä ja akseleista jotka liikuttavat läppiä. Nopealla näppituntumalla akselit ja läpät ovat hyvässä kunnossa huomioiden että ovat siellä imusarjassa.
Jonkun verran karstaa läpissä.
Akselit ovat vahvan oloiset. Akselin halkaisija on 4-4.5mm riippuen mittauskohdasta. Koneistukset akselilla selkeästi heikentävät rakennetta. Läpän kiinnityskohdassa akselista on työstetty noin puolet pois ja ainevahvuutta jää jäljelle n. 2.4mm. Tästä kohdasta menee läpän kiinnitys nasta/tappi läpi jonka halkaisija on noin 1.4mm. Näin suhkot vahva akseli heikkenee ja jos materiaalivirhettä on vielä mukana niin voihan ne mennä poikki niin kuin pois otattaessa on näköjään käynyt.
Itse läpät ovat vahvat ja sormin niitä ei vääntele normaali jantteri. Metallisissa läpissä on kuminen pinta päällä.
edit: nuo akselit liikuttavatkin läppiä ja muut akselit jätetty paikoilleen. Eli läppien akselit pyörivät siellä tyhjinä. Ihmettelinkin miten nuo on saatu pois ilman rälläkkää.
Auto tarkistettiin testerillä ja tsekattiin kaikki letkun ja klemmarit. Ahtopaineet olivat ok tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä. Itseasiassa vähän enemmänkin mitä ohjaus pyyti.
Seuraavalla viikolla auto menee vielä termareiden ja hehkujen vaihtoon kun näyttää olevan tiltissä. Sitten Pitäs ollakin suurimmat tyyppiviat korjattu.
Näyttää siltä että läppien poisto vaikuttaa sekä imuääniin ja aivan alakierroksilla 1000-2000 myös vääntöön, juuri niillä kierroksilla millä ajetaan normi ajossa. Läppien poisto on tainnut saada täällä niin suuret mittasuhteet että on vaikea uskoa. Voin olla väärässäkin mutta viimeistään näkee jotain osviittaa kesällä tai kun vien dynotestiin ja lastutukseen.
Olen lukenut muualtakin tuosta että läppien poisto vaikuttaa alavääntöön. Kyllähän tuo kiesi liikkuu kivasti mutta nyt kun muistikuvat haalenee millainen auto oli kaksi päivää sitten niin tuo alkaa tuntua normaalilta.
Ottakaahan viisaammat kantaa jotka tuntevat konetekniikkaa? Onko se toinen imukanava pidempi kuin toinen? Jos on niin varmasti vaikuttaa vääntöön ja virtauksiin Eikö tuo ole perus konetekniikkaa.
Lisättäköön että väännön ero on helposti huomattava mutta ei hirveä. Ihmeellistä että kukaan ei ole huomannut myöskään että imuäänet ovat erilaiset? Ja ei, ei siellä hirveää vuotoa ole muuten näkyisi ahtopaineissa mitä kone pyytää ja mittaa. Voin laittaa ahdoista testerin arvot jahka pääsen reissusta.
"Karalalta kerrottiin, että eivät suosittele läppien poistoa koska vaikuttaa alavääntöön ja sitäkautta lisää polttoaineenkulutusta.
"
Ei pitäisi lainata muiden muistelemisia mutta vahvasti olen samaa mieltä.
Niin ja sama kaveri ei myöskään suosittele EGR:n poistoa 👍
Omasta myös aikoinaan olen poistanut ja lukuisista muista ja en kyllä ole huomannut mitään muutosta alaväännössä ja noissa asioissa olen kyllä extratarkka!
Comment