Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät poistettiin ja alavääntl tippui reilusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nmeri
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 1712
    • Nurmijärvi

    #16
    Joku alipaineletku jääny laittamatta. Itse kun poistatin läpät autorepairilla niin ahtoputki oli unohdettu laittaa paikalleen.en hirveen pitkälle ehtiny ajaa kun palasin nykien pihaan
    E92 335d ///M335d 476hp/866nm

    Ex.
    E61 535D ///M-Sport 405hv/773nm
    E60 530d
    Audi A6 -07
    E87 116i -07

    "Siinä vaiheessa ku katoin et taustapeilistä näkyy valkosta savua nii vedin röökin suuhun ja annoin kaasua" #ESsej

    Comment

    • JarnoE36
      BTCF Member
      • Jun 2009
      • 253
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Nmeri View Post
      Joku alipaineletku jääny laittamatta. Itse kun poistatin läpät autorepairilla niin ahtoputki oli unohdettu laittaa paikalleen.en hirveen pitkälle ehtiny ajaa kun palasin nykien pihaan
      No hups .. Josko vika löytyisi noilla vinkeillä. Täytyypä päivittää kun tulee kuntoon että mikä oli vialla
      Jarppa

      Toyota GT86
      (330d Sport F31 N57 2014)
      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
      ( 530da E60 M57N2 2006)
      ( 520da E60 2006)
      ( 520 E39x3)
      (E46x2)
      (Z3)

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by Kissvesala View Post
        Joku alipaineletku siellä nyt on irti tai muuten joku menny pieleen. Ei vaikuta läpät kyllä millään tavalla vääntöihin. Nehän on muutenki lähes kokoajan auki paitti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa.
        Ne läpät on kiinn muistaakseni alla 1900 rpm, eli normiajossa oikeastaan koko ajan.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #19
          Lopetetaan arvuuttelu ja mennään faktoilla.

          Swirl flap control DDE 4.0

          The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.


          Function

          The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.
          Troubleshooting

          Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.
          Effects of faults

          Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
          Swirl flaps stick in closed position: Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • 1031
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 125

            #20
            Itse ymmärrän että läppien tehtävä on sulkea lyhyt imukanava pienillä kierroksilla ja sylinterin täytös tapahtuu pitemmän kanavan kautta jolloin ilman ja polttoaineen seos on isomman pyöreilyn alainen sylineterissä ts. seos sekoittuu paremmin.
            Vaikuttaako tuo sitten vääntöön huomattavasti? en osaa sanoa.
            Joku esitti että DPF poltot olisi tiheentyneet läppien poiston jälkeen, teoriassa tuon on ihan mahdollista, koska palotapahtuma ei ole yhtä "puhdas"
            Aumetin Z-moottori pääsee euro-6 spekseihin ilman DPF:ffiä.. juurikin osittain tuon tehokkaamman ilman ja polttoaineen pyöreilyn ansiosta.



            Sorry, meni aika teoreettiseksi
            E61 520da LCI 2007
            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Käsittääkseni se toinen imukanava suljetaan pienillä kierroksilla EGR:n kautta tulevien pakokaasujen takia, että ne saadaan sekoittumaan kunnolla puhtaan imuilman kanssa kovemman virtausnopeuden ansiosta.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • JarnoE36
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 253
                • Uusimaa

                #22
                Auto menee tänään purettavaksi niin katsovat jäikö jokin paikka vuotamaan. Onneksi ottivat heti käsittelyyn Toivottavasti jokin vika löytyy muuten koneen luonne todellakin muuttuu läppien poiston myötä. Mutta kai tämän olisi huomannut joku muukin, eikös?
                Jarppa

                Toyota GT86
                (330d Sport F31 N57 2014)
                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                ( 530da E60 M57N2 2006)
                ( 520da E60 2006)
                ( 520 E39x3)
                (E46x2)
                (Z3)

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Kyllä! Vääntöihin ei tuu muutosta läpät poistamalla.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • AiM
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 247
                    • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                    #24
                    Ja kuitenkin 525D on saanut ilman läppiä -tuskin tuossa alavääntö sen heikompi on kuin läpällisessäkään.
                    BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                    454hp/850Nm
                    100-200kmh@9,98s
                    0-200kmh@15,35s
                    1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                    1 mile 259kmh

                    BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                    Project target;
                    +500hp/+1000Nm
                    100-200kmh@<9s
                    0-200kmh@<14s
                    1/4 mile <12s@19xkmh
                    1 mile +270kmh

                    Comment

                    • JarnoE36
                      BTCF Member
                      • Jun 2009
                      • 253
                      • Uusimaa

                      #25
                      Poistetut imuläpät ja akselit

                      Jos jotakuta kiinnostaa niin liitteenä kuvat poistetuista läpistä ja akseleista jotka liikuttavat läppiä. Nopealla näppituntumalla akselit ja läpät ovat hyvässä kunnossa huomioiden että ovat siellä imusarjassa.
                      Jonkun verran karstaa läpissä.

                      Akselit ovat vahvan oloiset. Akselin halkaisija on 4-4.5mm riippuen mittauskohdasta. Koneistukset akselilla selkeästi heikentävät rakennetta. Läpän kiinnityskohdassa akselista on työstetty noin puolet pois ja ainevahvuutta jää jäljelle n. 2.4mm. Tästä kohdasta menee läpän kiinnitys nasta/tappi läpi jonka halkaisija on noin 1.4mm. Näin suhkot vahva akseli heikkenee ja jos materiaalivirhettä on vielä mukana niin voihan ne mennä poikki niin kuin pois otattaessa on näköjään käynyt.

                      Itse läpät ovat vahvat ja sormin niitä ei vääntele normaali jantteri. Metallisissa läpissä on kuminen pinta päällä.

                      edit: nuo akselit liikuttavatkin läppiä ja muut akselit jätetty paikoilleen. Eli läppien akselit pyörivät siellä tyhjinä. Ihmettelinkin miten nuo on saatu pois ilman rälläkkää.
                      Attached Files
                      Last edited by JarnoE36; 05-02-2015, 11:29.
                      Jarppa

                      Toyota GT86
                      (330d Sport F31 N57 2014)
                      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                      ( 530da E60 M57N2 2006)
                      ( 520da E60 2006)
                      ( 520 E39x3)
                      (E46x2)
                      (Z3)

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        #26
                        Auto tarkistettiin testerillä ja tsekattiin kaikki letkun ja klemmarit. Ahtopaineet olivat ok tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä. Itseasiassa vähän enemmänkin mitä ohjaus pyyti.

                        Seuraavalla viikolla auto menee vielä termareiden ja hehkujen vaihtoon kun näyttää olevan tiltissä. Sitten Pitäs ollakin suurimmat tyyppiviat korjattu.

                        Näyttää siltä että läppien poisto vaikuttaa sekä imuääniin ja aivan alakierroksilla 1000-2000 myös vääntöön, juuri niillä kierroksilla millä ajetaan normi ajossa. Läppien poisto on tainnut saada täällä niin suuret mittasuhteet että on vaikea uskoa. Voin olla väärässäkin mutta viimeistään näkee jotain osviittaa kesällä tai kun vien dynotestiin ja lastutukseen.

                        Olen lukenut muualtakin tuosta että läppien poisto vaikuttaa alavääntöön. Kyllähän tuo kiesi liikkuu kivasti mutta nyt kun muistikuvat haalenee millainen auto oli kaksi päivää sitten niin tuo alkaa tuntua normaalilta.

                        Ottakaahan viisaammat kantaa jotka tuntevat konetekniikkaa? Onko se toinen imukanava pidempi kuin toinen? Jos on niin varmasti vaikuttaa vääntöön ja virtauksiin Eikö tuo ole perus konetekniikkaa.
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • JarnoE36
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 253
                          • Uusimaa

                          #27
                          Lisättäköön että väännön ero on helposti huomattava mutta ei hirveä. Ihmeellistä että kukaan ei ole huomannut myöskään että imuäänet ovat erilaiset? Ja ei, ei siellä hirveää vuotoa ole muuten näkyisi ahtopaineissa mitä kone pyytää ja mittaa. Voin laittaa ahdoista testerin arvot jahka pääsen reissusta.
                          Jarppa

                          Toyota GT86
                          (330d Sport F31 N57 2014)
                          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                          ( 530da E60 M57N2 2006)
                          ( 520da E60 2006)
                          ( 520 E39x3)
                          (E46x2)
                          (Z3)

                          Comment

                          • JarnoE36
                            BTCF Member
                            • Jun 2009
                            • 253
                            • Uusimaa

                            #28
                            Ei ole näköjään pelkästään minun fiilis että vaikuttaa vääntöön..

                            Jarppa

                            Toyota GT86
                            (330d Sport F31 N57 2014)
                            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                            ( 530da E60 M57N2 2006)
                            ( 520da E60 2006)
                            ( 520 E39x3)
                            (E46x2)
                            (Z3)

                            Comment

                            • JarnoE36
                              BTCF Member
                              • Jun 2009
                              • 253
                              • Uusimaa

                              #29
                              "Karalalta kerrottiin, että eivät suosittele läppien poistoa koska vaikuttaa alavääntöön ja sitäkautta lisää polttoaineenkulutusta.
                              "

                              Ei pitäisi lainata muiden muistelemisia mutta vahvasti olen samaa mieltä.
                              Jarppa

                              Toyota GT86
                              (330d Sport F31 N57 2014)
                              ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                              (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                              ( 530da E60 M57N2 2006)
                              ( 520da E60 2006)
                              ( 520 E39x3)
                              (E46x2)
                              (Z3)

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                #30
                                Originally posted by JarnoE36 View Post
                                "Karalalta kerrottiin, että eivät suosittele läppien poistoa koska vaikuttaa alavääntöön ja sitäkautta lisää polttoaineenkulutusta.
                                "

                                Ei pitäisi lainata muiden muistelemisia mutta vahvasti olen samaa mieltä.
                                Niin ja sama kaveri ei myöskään suosittele EGR:n poistoa 👍

                                Omasta myös aikoinaan olen poistanut ja lukuisista muista ja en kyllä ole huomannut mitään muutosta alaväännössä ja noissa asioissa olen kyllä extratarkka!
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎