Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät poistettiin ja alavääntl tippui reilusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarnoE36
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 253
    • Uusimaa

    #31
    "My 56reg (reg Nov 2006) 330d E90 with 100k was de-flapped by PMW 2 weeks ago. It was INSTANTLY noticeable, when I was driving out of their car park, that I'd lost some torque. I requested my old parts and after 2 weeks of driving, I'm going to re-install them. They are the cartridge type and look as good as new except for minor deposits which I'll remove before I put them back. I estimate a 50% reduction in torque at c1000rpm and possibly 25% at 1500rpm. I cannot understand people who say they do not feel any difference. They must never drive at under 1500rpm. Also, my fuel consumption has increased markedly, especially around town, where I estimate it to be c5>8mpg worse, and on the motorway, where I generally cruise at 80>85mph, to be 3>5mpg worse. At 80mph the engine is only turning at 2000rpm, so the flaps will have only just opened fully. My job is developing inlet and exhaust ports, and inlet and exhaust manifolds, and I know exactly what the swirl flaps (or port de-activation units as we call them) are for. At low RPM they close off one port which doubles the airflow through the open port which gives much improved air/fuel mixing at low RPM and thereby gives lower emissions, increased torque, and better fuel economy. This is done by changing the in-cylinder air motion from Tumble (with the flaps open) to Swirl - hence the name. I hope this adequately explains their purpose.
    "

    Jarppa

    Toyota GT86
    (330d Sport F31 N57 2014)
    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
    ( 530da E60 M57N2 2006)
    ( 520da E60 2006)
    ( 520 E39x3)
    (E46x2)
    (Z3)

    Comment

    • JarnoE36
      BTCF Member
      • Jun 2009
      • 253
      • Uusimaa

      #32
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Niin ja sama kaveri ei myöskään suosittele EGR:n poistoa ��

      Omasta myös aikoinaan olen poistanut ja lukuisista muista ja en kyllä ole huomannut mitään muutosta alaväännössä ja noissa asioissa olen kyllä extratarkka!
      Veikkaanpa että ko.paikasta löytyy vuosikymmenten kokemus virittämisestä muistakin kuin valmisohjelmista, hehän ovat tehneet itse ohjelmat eivätkä ota valmisohjelmia ulkomailta ja tökkää sisään. että luotamme kyllä siihen! Mutta emmehän vedä enempää ko.firmaa näihin keskusteluihin että pysytään aiheessa.
      Jarppa

      Toyota GT86
      (330d Sport F31 N57 2014)
      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
      ( 530da E60 M57N2 2006)
      ( 520da E60 2006)
      ( 520 E39x3)
      (E46x2)
      (Z3)

      Comment

      • JarnoE36
        BTCF Member
        • Jun 2009
        • 253
        • Uusimaa

        #33
        Kokemuksia löytyy paljon muualtakin että vaikutta vääntöön
        Vaikea ymmärtää miten ei kaikki huomaa muutosta vai onko konetyypistä riippuvainen.

        Kyllä ero on selvä.

        re: swirl flap removal. I thought I had an issue with mine so simply disconected the vacum going to them (remained closed) Noticed a distinct lack of torque low down. Reconnected the vacum and it drives much better.
        Does no one notice a difference in how a car drives with the flaps blanked off....the idea is that they help produce torque right?

        Jarppa

        Toyota GT86
        (330d Sport F31 N57 2014)
        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
        ( 530da E60 M57N2 2006)
        ( 520da E60 2006)
        ( 520 E39x3)
        (E46x2)
        (Z3)

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #34
          Eli yhteenvetona voidaan todeta että niissä autoissa missä ei ole läppiä alunperinkään niin, ne retrofittaamalla saadaan parempi alavääntö.. Fuck yeah, miksiköhän bmw ei ole tajunnut tätä..

          Nimim. Läppien retrofittausta Tuusulassa.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • rikuh1
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 518
            • Hämeenlinna

            #35
            ^ täältä tulee heti viis autoa läppien retrofittinkiin!

            Mitään eroa en huomannut alaväännössä tai missään muussakaan niin m47n 20d tai m57n 30d kanssa...
            E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
            Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
            RikunAutofix.fi

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #36
              Tarkat on persdynot jätkillä, ei voi muuta sanoa.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #37
                Originally posted by JarnoE36 View Post
                Veikkaanpa että ko.paikasta löytyy vuosikymmenten kokemus virittämisestä muistakin kuin valmisohjelmista, hehän ovat tehneet itse ohjelmat eivätkä ota valmisohjelmia ulkomailta ja tökkää sisään. että luotamme kyllä siihen! Mutta emmehän vedä enempää ko.firmaa näihin keskusteluihin että pysytään aiheessa.
                Me ei käytetä valmisohjelmia vaan ohjelma tehdään käyttäen auton omaa ohjelmaa. Me tilataan pääosin ulkomailta, esim. Powerflash taas Jyväskylästä, mitä eroa tuossa nyt sitten on? Mutta se on fakta, että EGR on perseestä, mutta kannattaa se jättää kun Karala näin sanoo 😄

                Noissa missä alavääntö on hävinnyt niin niitä on suhteessa niin vähän verrattuna tehtyihin, missä muutosta ei tapahtunut läppien poiston jälkeen, että jospa vaan nyt joku on edelleen huonosti paikallaan tai imusarja mennyt halki kun kiristetty liikaa ja ahdot karkaa pienillä kierroksilla. Vai voisiko olla softaversiossa eroa liittyen läppiin?
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #38
                  Originally posted by JarnoE36 View Post
                  Kokemuksia löytyy paljon muualtakin että vaikutta vääntöön
                  Vaikea ymmärtää miten ei kaikki huomaa muutosta vai onko konetyypistä riippuvainen.

                  Kyllä ero on selvä.

                  re: swirl flap removal. I thought I had an issue with mine so simply disconected the vacum going to them (remained closed) Noticed a distinct lack of torque low down. Reconnected the vacum and it drives much better.
                  Does no one notice a difference in how a car drives with the flaps blanked off....the idea is that they help produce torque right?

                  http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=667645
                  Varmasti löytyy kokemuksia, suurin syy siihen on jos imusarja asennetaan vanhoilla tiivisteillä - Tällöin hehkutulppien vaihtokin vaikuttaa vääntöön samalla lailla...

                  BMW ei anna eri speksejä läpälliselle tai läpättömälle, esimerkiksi:
                  M57D30:
                  218 PS (160 kW; 215 hp)@4000, 500 N·m (370 lb·ft)@2000-2750 models:

                  E53 X5 3.0d
                  E60/E61 530d/530xd
                  E65 730d
                  - näissä kaikissa muissa on läpät paitsi X5:ssa, jossa sitä alavääntöä muutenkin eniten tarvitaan...

                  Kyllä kaikissa niissä joissa alavääntöä on hukassa on varmaan yleisimmin käytetty vanhoja imusarjan tiivisteitä jotka eivät pidä enää irroittamisen jälkeen (olen nähnyt aika monta jotka ovat öljynneet koneen imusarjan alapuolelta) = vuotavat ahtopaineen ulos. Sitten kun turbo alkaa tosissaan painaa suurempaa ilmamäärää koneelle ei tämä pieni vuote neää niin paljoa näy. Toinen vuotomahdollisuus on tietysti läppien reikien tulppaus mutta se on harvinaista. Vuotavat tiivisteet näkyvät kyllä muutaman tuhannen km ajon jälkeen lohkon öljyyntymisenä. Alipainevuoto olisi tietysti vielä yksi mahdollisuus niissä joissa turbo on alipaineohjattu, muissa se ei vaikuta tehoon. Tietysti egr venttiilin jumittaminen auki / raolleen olisi vielä yksi mahdollisuus vääntöhukkaan.

                  Kyllä käytännössä ollaan enenmmänkin vian kanssa kuin ominaisuuden tekemisissä jos läppien poiston jälkeen vääntö laskee, itse olen poistanut läppiä noin sadasta autosta vuosien varrella, eikä kukaan ole kertonut huomanneensa minkäänlaista eroa moottorin käytöksessä.
                  Last edited by WSE1; 06-02-2015, 12:45.

                  Comment

                  • JarnoE36
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 253
                    • Uusimaa

                    #39
                    Kyselin lastutusta Mika Kararalta ja hän vastasi vastaavasti. Hän antoi myös luvan lainata mutta ei halua somessa keskustella asiasta.


                    "Moi,

                    2-osaisen imusarjan läpät on alunperin tarkoitettu parantamaan alavääntöä.
                    Moottori tuottaa ahdettuna saman väännön kuin ennenkin mutta imusarjan läppärakenne on tehty kaasuvaihtodynamiikkaan perustuen parantamaan
                    sylinterin täytöstä alakierroksilla. Siitä johtuu että moottorin kaasunvaste huononee hiukan kun läpän poiston jälkeen toinenkin imukanava pidetään auki pienillä kierroksilla.
                    "
                    Eli kaasunvaste huononee.
                    Jarppa

                    Toyota GT86
                    (330d Sport F31 N57 2014)
                    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                    ( 530da E60 M57N2 2006)
                    ( 520da E60 2006)
                    ( 520 E39x3)
                    (E46x2)
                    (Z3)

                    Comment

                    • JarnoE36
                      BTCF Member
                      • Jun 2009
                      • 253
                      • Uusimaa

                      #40
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Varmasti löytyy kokemuksia, suurin syy siihen on jos imusarja asennetaan vanhoilla tiivisteillä - Tällöin hehkutulppien vaihtokin vaikuttaa vääntöön samalla lailla...

                      BMW ei anna eri speksejä läpälliselle tai läpättömälle, esimerkiksi:
                      M57D30:
                      218 PS (160 kW; 215 hp)@4000, 500 N·m (370 lb·ft)@2000-2750 models:

                      E53 X5 3.0d
                      E60/E61 530d/530xd
                      E65 730d
                      - näissä kaikissa muissa on läpät paitsi X5:ssa, jossa sitä alavääntöä muutenkin eniten tarvitaan...

                      Kyllä kaikissa niissä joissa alavääntöä on hukassa on varmaan yleisimmin käytetty vanhoja imusarjan tiivisteitä jotka eivät pidä enää irroittamisen jälkeen (olen nähnyt aika monta jotka ovat öljynneet koneen imusarjan alapuolelta) = vuotavat ahtopaineen ulos. Sitten kun turbo alkaa tosissaan painaa suurempaa ilmamäärää koneelle ei tämä pieni vuote neää niin paljoa näy. Toinen vuotomahdollisuus on tietysti läppien reikien tulppaus mutta se on harvinaista. Vuotavat tiivisteet näkyvät kyllä muutaman tuhannen km ajon jälkeen lohkon öljyyntymisenä. Alipainevuoto olisi tietysti vielä yksi mahdollisuus niissä joissa turbo on alipaineohjattu, muissa se ei vaikuta tehoon. Tietysti egr venttiilin jumittaminen auki / raolleen olisi vielä yksi mahdollisuus vääntöhukkaan.

                      Kyllä käytännössä ollaan enenmmänkin vian kanssa kuin ominaisuuden tekemisissä jos läppien poiston jälkeen vääntö laskee, itse olen poistanut läppiä noin sadasta autosta vuosien varrella, eikä kukaan ole kertonut huomanneensa minkäänlaista eroa moottorin käytöksessä.
                      Niin juuri Autorepairilla tein tuon läppien poiston missä vissin olet ollut töissä. Siellä tutkittiin ja todettiin että kaikki on kunnossa. Toivottavasti löytyisi vika että saa alavääntöä takaisin.
                      Jarppa

                      Toyota GT86
                      (330d Sport F31 N57 2014)
                      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                      ( 530da E60 M57N2 2006)
                      ( 520da E60 2006)
                      ( 520 E39x3)
                      (E46x2)
                      (Z3)

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #41
                        Slaitli offtopic, mutta jos ainut asia mikä puuttuu Autorepairilla käynnin jälkeen, on alavääntö, niin ei hätiä

                        Parista 3-litraisesta omastakin dieselistä on läpät poistettu asiantuntevasti, eikä vaikutusta moottorin luonteeseen huomannut. Ja mä kun tunnen hanurissani omassa autossa, jos esim. yhdenkin renkaan paine on tippunut yli 0,3 bar...
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Kannattaisi käyttää sitä autoa jossain muualla tutkittavana/kokeiltavana. Täällä ei näköjään kukaan raportoi samasta ilmiöstä muuten kuin vian/asennusvirheen yhteydessä. Joten olisi syytä epäillä jonkun asian olevan pielessä eikä sitkeästi vaan yrittää todistella kyseessä olevan ominaisuus. (Tämä ihan mutua sivustaseuraajana)
                          E39 528iA

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            #43
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Kannattaisi käyttää sitä autoa jossain muualla tutkittavana/kokeiltavana. Täällä ei näköjään kukaan raportoi samasta ilmiöstä muuten kuin vian/asennusvirheen yhteydessä. Joten olisi syytä epäillä jonkun asian olevan pielessä eikä sitkeästi vaan yrittää todistella kyseessä olevan ominaisuus. (Tämä ihan mutua sivustaseuraajana)
                            +1

                            Ja taitaa kaikki osaajat jo jättäneen autorepairin joten luotto pajan työn jälkeen ei ole enää kummoinen..
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kannattaisi käyttää sitä autoa jossain muualla tutkittavana/kokeiltavana. Täällä ei näköjään kukaan raportoi samasta ilmiöstä muuten kuin vian/asennusvirheen yhteydessä. Joten olisi syytä epäillä jonkun asian olevan pielessä eikä sitkeästi vaan yrittää todistella kyseessä olevan ominaisuus. (Tämä ihan mutua sivustaseuraajana)
                              Tiedä sitten ”ominaisuudesta”, mutta olen kyllä itsekkin ainakain parissa tapauksessa huomannut lievän väännön tunnun katoamisen ihan alakierroksilla kun näistä noita läppiä on poistettu (ei taatusti mitään muuta vikaa).
                              Muutamaan muuhun vastaavaan se ei ole vaikuttanut ainakaan havaittavasti, eli lienee jonkin verran yksilökohtaista (miksi/miten, ei tietoa).

                              Comment

                              • JarnoE36
                                BTCF Member
                                • Jun 2009
                                • 253
                                • Uusimaa

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kannattaisi käyttää sitä autoa jossain muualla tutkittavana/kokeiltavana. Täällä ei näköjään kukaan raportoi samasta ilmiöstä muuten kuin vian/asennusvirheen yhteydessä. Joten olisi syytä epäillä jonkun asian olevan pielessä eikä sitkeästi vaan yrittää todistella kyseessä olevan ominaisuus. (Tämä ihan mutua sivustaseuraajana)
                                Auto menee seuraavalla viikolla hehkujen ja yksikön vaihtoon joten näkee että vaikuttaako uusi imusarjan tiiviste. Toivottavasti autosta löytyy vika mutta en minä ainoana ole huomannut ko.asiaa. Voihan olla että läppien poistossa on tapahtunut asennusvirhe. Ei tässä maailmassa mikään ole varmaa
                                Jarppa

                                Toyota GT86
                                (330d Sport F31 N57 2014)
                                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                                ( 530da E60 M57N2 2006)
                                ( 520da E60 2006)
                                ( 520 E39x3)
                                (E46x2)
                                (Z3)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎