Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät poistettiin ja alavääntl tippui reilusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #61
    "paksuilla" ja "vahvistetuilla" läppäakseleilla.. VMP! Näkeekö kukaan oikeasti läppäakseleissa silmin eroa? ..Työntömitalla ehkä juuri ja juuri. Saatikka kun yritätte mitata eroa siitä kohtaa mistä akseli yleensä menee poikki eli missä vahvuus on heikoin..

    -Alkupään läppäakseli 4mm
    -"Vahvistettu" 4,5mm
    -Ruuvin kohdalla vahvuus on noin 1/3 akselista josta on jo 50% työstetty pois.
    -Eli akselin läpi menevän ruuvin kohdalla vahvuusero on noin 0,66mm vs 0,75mm.
    -Eli aika reilu on vahvistus 0,09mm..

    En millään tavalla väheksy insinöörien suunnittelua läppien periaatteesta, kestävyydestä kylläkin.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #62
      Originally posted by jaki View Post
      Minkänikäisiä ovat olleet? nyt siis puhutaan vain ja ainoastaan E60:ta ei E39.tä.
      Kaikista mistä minä kerron, ovat 3/2004 jälkeen valmistettuja eli niillä paksuilla läppäakseleilla ja paksuilla läpillä. Neljä viimeistä ovat olleet LCI- malleja.
      Kun ostaja on halunnut, olen muutamasta poistanut läpät. Sitten hyvä kysymys: mitä ne on vaikuttanut? Vaikea vasta, kun itse on keskittynyt vain viemään auton ostajalle, sen enempää miettimättä mitään vääntöjä
      En minäkään ole vielä kertaakaan törmännyt minkäänlaisiin ”läheltä piti” tilanteeseen näiden uudempien läppien/akselien kohdalla ja sentään jokuset on tullut poistettua ja muutamat jopa yli 300tkm ajetuista autoista?
      Toki, en kiistä ko.keissin tarpeellisuutta ja tästä syystä kaikista myyntiautoista ne on pakko poistaa, koska tiedossa on kuitenkin näiden uudempienkin läppävaurioita.
      Last edited by Hemi; 06-02-2015, 23:53.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #63
        Suurin erohan noissa uudemman mallin läpissä on se kumipinoite joka estää karstan kertymisen, nuo läpät ovat alle 200 tkm ajetuissa olleet OK kunossa, 200 tkm jälkeen on jo kumit kovettuneet ja puuttuu palasia kumeista.

        Kovaa on vääntö väännöistä,
        itse en eroa ole noissa huomannut, muutamista kymmenistä on tullut läppiä otettua pois... Mutta jos mentäisi dynoon niin kyllä sielä varmasti pieni ero löytyisi läpällisen eduksi, käytönnössä erolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä... Läpällisillä ja läpättömillä tulee ajeltua vuosittain muutama tkm...

        Herää kysymys että miksi hehkuja ei vaihdettu samalla kun läpät poistettiin?
        Työmäärähän on mitätön (10 minsaa) jos imusarja oli jo irti. Itse aina
        vaihdan hehkut jos se asiakkaalle sopii (ts. maksaa satasen niistä hehkuista, ei muuta lisäveloitusta) tai vähintään mittaan hehkut, jos vastus on yli 0.5 niin vaihtoon vaikka tehtaan speksit taisi olla 0.2-2.5...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #64
          Originally posted by jaki View Post
          Toisekseen, en ymmärrä miksi EGR pitäisi poistaa käytöstä, sehän palauttaa osan palamattomasta tavarasta takaisin poltettavaksi, eikö. Samoin moottori lämpenee nopeammin.

          Ylipäätään minua huvittaa tälläkin palstalla muutamat, jotka luulevat olevansa pätevämpiä kuin ne sadat insinöörit, jotka noita moottoreita Münchenissä suunnittelee.
          Suosittelen perehtymään tarkemmin egr toimintaan, takaisin kierrätetty pakokaasu on todellakin kertaalleen poltettua eikä siinä enää ole jäljellä mitään palamiskelpoisen seoksen muodostavaa ellei moottori satu olemaan jollain tapaa viallinen. Pakokaasun takisinsyöttämisellä imusarjaan saadaan syrjäytettyä osa palamiskelpoisesta ilmamäärästä ja siten laskettua palamislämpötilaa ja pienennettyä typen oksidipäästöjä.

          Munchenin tehtaan insinöörikin on vain ihminen ja voi erehtyä (n47 ketju) joko tarkoituksella tai vahingossa, tai mennä siitä mistä aita on matalin (M47 / 57 läpät... kun normin mukaisiin päästöihin pääsemiseksi ei keksitty muuta halpaa konstia -> loppupään E39 525:kin oli läpät mutta ne saatiin pois taas E6x 525 moottorinohjauksen kehittyessä ja suuttimien vaihtuessa...).
          Läppien kestosta sen verran että olen itse vaihtanut moottorin uudemmilla läpillä olevaan taatusti 170tkm ajettuun suomiautoon sen vuoksi että yksi läppä oli mennyt moottoriin. Jokainen voi toki arvioida aivan vapaasti itse kauanko haluaa läppiensä kestoa kokeilla.

          Aikaisemmissa töissäni olen nähnyt monenlaisten insinöörien aivopieruja sen verran että en valitettavasti muutenkaan voi arvostaa kyseistä ammattikuntaa kauhean korkealle pelkän koulutuksen perusteella, valitettavan monella riittävän vahvan teknisen tietopohjan omaksuminen vaatisi kuitenkin rankkaa omaehtoista opiskelua ja toimintaa "virallisen" koulutuksen ja opiskelun lisäksi, tämä vain olisi hyvä jokaisen insinööriopiskelijan jo opiskeluvaiheissaan huomata... Itsekin Suomessa insinööriopintoja suorittaneena toivon ja oletan kuitenkin saksalaisen opetuksen olevan korkeatasoisempaa...
          Last edited by WSE1; 07-02-2015, 00:16.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #65
            Originally posted by MajorDrake View Post

            Herää kysymys että miksi hehkuja ei vaihdettu samalla kun läpät poistettiin?
            Työmäärähän on mitätön (10 minsaa) jos imusarja oli jo irti. Itse aina
            vaihdan hehkut jos se asiakkaalle sopii (ts. maksaa satasen niistä hehkuista, ei muuta lisäveloitusta) tai vähintään mittaan hehkut, jos vastus on yli 0.5 niin vaihtoon vaikka tehtaan speksit taisi olla 0.2-2.5...
            Suosittelen myös ehdottomasti aina vähintäänkin mittaamaan hehkut jollei mieluusti vaihtamaankin ne läppien poiston yhteydessä. En muista myöskään asiakkaiden koskaan kieltäytyneen hehkujen vaihdosta, jollei niitä ole tiedetty varmuudella aivan lähiaikoina jo vaihdetun (ilman läppien poistoa).

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #66
              Originally posted by WSE1 View Post
              Munchenin tehtaan insinöörikin on vain ihminen ja voi erehtyä (n47 ketju) joko tarkoituksella tai vahingossa, tai mennä siitä mistä aita on matalin (M47 / 57 läpät...
              Toisaalta ideahan on ihan hyvä, mutta enemmänkin tuntuu että alihankkija ei vaan ole pystyny tekemään tuotetta mikä oikeasti kestäisi.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #67
                Originally posted by Cunttory View Post
                Toisaalta ideahan on ihan hyvä, mutta enemmänkin tuntuu että alihankkija ei vaan ole pystyny tekemään tuotetta mikä oikeasti kestäisi.
                Läppäidea on huono kyseisessä paikassa sillä egr:n toimiessa ne keräävät runsaasti karstaa itseensä ajan oloon - ja jos kestäisivät siellä ikuisesti saattaisi tietyn tyyppisessä ajossa koko imukanavisto tukkeutua. Toisaalta joidenkin uudehkojen mallienkin läpättömyys on osoittanut että moottorinohjaukseen ja rakenteeseen panostamalla ei läppiä tarvittaisi, tietysti moottorin uudelleen suunnittelu maksaa...

                Hieman sama asia on uusien bmw dieseleiden pissaleikit eli adblue, kas, kas kun volvo ja mazda ovat kuitenkin onistuneet kehittämään dieselit joilla euro6 päästään ilman adbluetakin. Minkä valmistajan se pitikään olla tekninen edelläkävijä...

                Comment

                • AiM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 247
                  • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                  #68
                  Sadoilla saksalaisilla insinööreillä jotka toimivat moottoreiden tuotekehityksen parissa saattaa olla hieman eri lähtökohdat, resurssit, intressit ja tavoitteet kuin Suomalaisella harrastajalla joka ajaa BMW merkkisellä tuotteella joka on saksalaisen insinöörin määrittelemän tuotteen elinkaaren jo kenties ylittänyt.

                  Tosiasiahan on että läpät parantavat pienillä kierroksilla sylinterin täytöstä koska imukanavan läpän ollessa kiinni ilmanvirtausnopeus avoimessa swirl-kanavassa kasvaa ja kaikki ilma mitä sylinteriin menee ohjataan nimenomaan swirl-kanavan kautta.

                  Läppien ollessa kiinni myös egr on usein toiminnassa joka taas ohjaa pakokaasuja imusarjaan. Kuumat (jäähdytetyt) pakokaasut taas syrjäyttävät sylinterissä ilmaa jota luonnollisesti polttoaineen palamisessa tarvitaan.

                  Tehon tuoton kannalta pienillä kierroksilla läpät vaikuttavat positiivisesti ja egr negatiivisesti -molemmat poistettuna kenties sama lopputulos kun molempien kera tai sitten jotain muuta. Ainakin puhtaammat kanavat imupuolella ja harrastajalla stressittömämpi elämä, kun yksi lompakkoa vaihtomoottorin verran keventävä mahdollinen vika eliminoitu.

                  Tätä läppien poisto villitystä tähän asti sivusta seuranneena ihmettelen tuota tulppaamista ja useampaa mahdollista vuotokohtaa -itsellä läppien poisto edessä ja lähestymistapana vuotokohtien vähentäminen. Myös tuo egr:n pelkkä ohjelmallinen poisto ihmetyttää kun sen voisi myös fyysisestikkin vielä poistaa ja luopua yhdestä ennemmin tai myöhemmin päänvaivaa aiheuttavasta termostaatista.

                  Loppuun vielä linkki joka auttaa Suomalaista harrastajaa (mahdollisesti insinööriä) ymmärtämään satoja saksalaisia insinöörejä ja heidän aivoituksiaan.
                  Last edited by AiM; 07-02-2015, 00:53.
                  BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                  454hp/850Nm
                  100-200kmh@9,98s
                  0-200kmh@15,35s
                  1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                  1 mile 259kmh

                  BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                  Project target;
                  +500hp/+1000Nm
                  100-200kmh@<9s
                  0-200kmh@<14s
                  1/4 mile <12s@19xkmh
                  1 mile +270kmh

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #69
                    Originally posted by AiM View Post
                    Sadoilla saksalaisilla insinööreillä jotka toimivat moottoreiden tuotekehityksen parissa saattaa olla hieman eri lähtökohdat, resurssit, intressit ja tavoitteet kuin Suomalaisella harrastajalla joka ajaa BMW merkkisellä tuotteella joka on saksalaisen insinöörin määrittelemän tuotteen elinkaaren jo kenties ylittänyt.

                    Tosiasiahan on että läpät parantavat pienillä kierroksilla sylinterin täytöstä koska imukanavan läpän ollessa kiinni ilmanvirtausnopeus avoimessa swirl-kanavassa kasvaa ja kaikki ilma mitä sylinteriin menee ohjataan nimenomaan swirl-kanavan kautta.
                    Miksiköhän saksalainen insinööriryhmä ei ole halunnut parantaa tätä sylinterin täytöstä E53 - tai muissakaan malleissa joissa sitä ei ole ollut päästönormien vaatimusten mukaisesti pakko tehdä... lisäkustannuksiakaan / auto kun ei olisi ainakaan merkittävässä määrin tullut - myös läpällisiä imusarjoja tuotetaan sarjatuotantona mahdollisesti jopa enemmän jolloin läppien kustannusosuus ei todennäköisesti nouse merkittäväksi. Mikäli läpillä olisi saatu joitakin esiteltävissä olevia tai tuotteen kilpailukykyyn vaikuttavia ominaisuuksia parannettua olisi tämä parannus todenäköisesti jo tehtaalla tehty.

                    Läppien poistossa tulppaamalla vuotokohdat eivät lisäänny, on varsin todennäköistä että kokoajan liikkuva kääntyvä akseli vuotaa enemmän tiivisteestään kuin akselin reikään tehtyihin kierteisiin tiivistemassan kanssa kiristetty koneruuvi; mutta eipä toki peitelevyjen käytöstä tai imusarjan vaihdosta kokonaan läpättömäänkään mitään haittaa toki ole. Samoin toki egr:n poistaminen kokonaan termostaatteineenkin fyysisesti on järkevää koska sen voi toteuttaa pääosin vanhempien moottoreiden alkupeäräisosiakin käyttämällä, riskinä toki on että liian innokas suomalainen katsastusmies huomaakin egr:n puuttuvan fyysisesti jolloin autoa ei voida luonnollisestikaan hyväksyä katsastuksessa koska se ei täytä sen tyyppihyväksyntähetkellä voimassa olleita vaatimuksia...
                    Last edited by WSE1; 07-02-2015, 01:23.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by AiM View Post
                      Sadoilla saksalaisilla insinööreillä jotka toimivat moottoreiden tuotekehityksen parissa saattaa olla hieman eri lähtökohdat, resurssit, intressit ja tavoitteet kuin Suomalaisella harrastajalla joka ajaa BMW merkkisellä tuotteella joka on saksalaisen insinöörin määrittelemän tuotteen elinkaaren jo kenties ylittänyt.

                      Tosiasiahan on että läpät parantavat pienillä kierroksilla sylinterin täytöstä koska imukanavan läpän ollessa kiinni ilmanvirtausnopeus avoimessa swirl-kanavassa kasvaa ja kaikki ilma mitä sylinteriin menee ohjataan nimenomaan swirl-kanavan kautta.

                      Läppien ollessa kiinni myös egr on usein toiminnassa joka taas ohjaa pakokaasuja imusarjaan. Kuumat (jäähdytetyt) pakokaasut taas syrjäyttävät sylinterissä ilmaa jota luonnollisesti polttoaineen palamisessa tarvitaan.

                      Tehon tuoton kannalta pienillä kierroksilla läpät vaikuttavat positiivisesti ja egr negatiivisesti -molemmat poistettuna kenties sama lopputulos kun molempien kera tai sitten jotain muuta. Ainakin puhtaammat kanavat imupuolella ja harrastajalla stressittömämpi elämä, kun yksi lompakkoa vaihtomoottorin verran keventävä mahdollinen vika eliminoitu.

                      Tätä läppien poisto villitystä tähän asti sivusta seuranneena ihmettelen tuota tulppaamista ja useampaa mahdollista vuotokohtaa -itsellä läppien poisto edessä ja lähestymistapana vuotokohtien vähentäminen. Myös tuo egr:n pelkkä ohjelmallinen poisto ihmetyttää kun sen voisi myös fyysisestikkin vielä poistaa ja luopua yhdestä ennemmin tai myöhemmin päänvaivaa aiheuttavasta termostaatista.

                      Loppuun vielä linkki joka auttaa Suomalaista harrastajaa (mahdollisesti insinööriä) ymmärtämään satoja saksalaisia insinöörejä ja heidän aivoituksiaan.
                      Pitää huomioida että onhan egr:llä on myös imuilman esilämmitysfunktio, eli moottori kylmäkäynnistysrasitukset pienenevät egr:n toimiessa (palaminen kylmässä koneessa tasaisempaa?).

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #71
                        Esilämmitysfunktio... No ei se ainakaan tuota varten ole suunniteltu vaan ihan päästöjen hallintaa varten, ei mitään muuta varten. Tuo esilämmitysfunktio on näissä moottoreissa hieman kaukaa haettu, mutta joo on sillä tuo ainoa positiivinen vaikutus ehkä joissain vageissa. Kovalla pakkasella egr on joka tapauksessa kiinni, joten vesittyy tuokin ainoa funktio.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • JarnoE36
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 253
                          • Uusimaa

                          #72
                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Suosittelen myös ehdottomasti aina vähintäänkin mittaamaan hehkut jollei mieluusti vaihtamaankin ne läppien poiston yhteydessä. En muista myöskään asiakkaiden koskaan kieltäytyneen hehkujen vaihdosta, jollei niitä ole tiedetty varmuudella aivan lähiaikoina jo vaihdetun (ilman läppien poistoa).
                          Hehkut mitattiin ja suuri osa oli pimeinä. Omaan autoon oli jo varattu huolto ensi viikolle ja meni myyjäliikkeen takuuseen kun kylmästarttaus oli huono. Siksi ei vaihdettu hehkuja nyt. Samalla vaihdetaan hehkuyksikkö ja termarit. Sitten pitäisi olla tyyppiviat hetkeksi korjattu.
                          Last edited by JarnoE36; 07-02-2015, 12:53.
                          Jarppa

                          Toyota GT86
                          (330d Sport F31 N57 2014)
                          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                          ( 530da E60 M57N2 2006)
                          ( 520da E60 2006)
                          ( 520 E39x3)
                          (E46x2)
                          (Z3)

                          Comment

                          • JarnoE36
                            BTCF Member
                            • Jun 2009
                            • 253
                            • Uusimaa

                            #73
                            Ja eiköhän ne väännötkin ala löytymään kun vien AJ- techin Antille tai sitten Karalalle Jyväskylään. Tulee vaan Kirkkonummelta kova ajaminen meni kumpaan tahansa paikkaan mutta kaipa se on vaivan väärti.
                            Jarppa

                            Toyota GT86
                            (330d Sport F31 N57 2014)
                            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                            ( 530da E60 M57N2 2006)
                            ( 520da E60 2006)
                            ( 520 E39x3)
                            (E46x2)
                            (Z3)

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #74
                              Originally posted by JarnoE36 View Post
                              Ja eiköhän ne väännötkin ala löytymään kun vien AJ- techin Antille tai sitten Karalalle Jyväskylään. Tulee vaan Kirkkonummelta kova ajaminen meni kumpaan tahansa paikkaan mutta kaipa se on vaivan väärti.
                              Et ole Harista ajatellut? Valkeakoski on vähän lähempänä.

                              Comment

                              • JarnoE36
                                BTCF Member
                                • Jun 2009
                                • 253
                                • Uusimaa

                                #75
                                Originally posted by WSE1 View Post
                                Et ole Harista ajatellut? Valkeakoski on vähän lähempänä.
                                Olen kyllä mutta meni dynon kanssa ohjelmointi likemmäs 1000€ dpf:n poiston kanssa. Hieno palvelu ja edellisen Mb w211 200cdi:n ohjelmoitiin Ossilla. Karalalla 650€ dpf:n poiston kanssa ja AJ techillä 500€ ..
                                Jarppa

                                Toyota GT86
                                (330d Sport F31 N57 2014)
                                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                                ( 530da E60 M57N2 2006)
                                ( 520da E60 2006)
                                ( 520 E39x3)
                                (E46x2)
                                (Z3)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎