Originally posted by eppu38
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
520dA - 130kW jakopää (N47)
Collapse
X
-
Originally posted by WSE1 View PostJuuri näin käy, nokat vääntyvät myös kieroon. Kamppis yläkiristimen vaihto on kikkailua sillä suuremmassa osassa poikki on keskimmäinen ketju, ei ylimmäinen, ehkä suhteessa 60/40. Tietysti yläketjukiristimen vaihto vähentää löysän ketjun aiheuttamaa nykimistä ja siten myös rasitusta keskiketjulle jolloin kone voi kestää pidempään.
Yhdessä koneessa yläkiristin selvästi kulunut kun sen mäntää heilutti, öljy juoksee kiristimen männän ohi. Eli käsittääkseeni noissa on kiristinvikaisiakin, ei jaksa pitää yläketjua kireällä.Last edited by jpeltoma; 10-03-2015, 16:08.__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
-
Vainoharhaisuus tässä iskee kun tietoa on liikaa.... Onko nuo`kuluneen jakopään ääntelyt aina jonkinlaista helisevää/kilisevää tms... ääntelyä?
Mä olen ihmetellyt kun moottorin suunnalta kuuluu sellainen sihisevä/kihisevä/"hiova" ääni, joka nousee ja laskee kierrosten mukaan. Kuullostaa kuin olisi voimakkaasti virtaavan ilman suhina jossain letkussa. Vähän muistuttaa ahtovuodon ääntä, mutta sitä se ei ole.Tuntuu että tulee keskeltä autoa konehuoneen puolelta. Pystyykö kukaan tunnistamaan tuollaista ääntä 2,0-litraisesta dieselistään?
Mietin myös, että voisiko tämä sihinä olla imuputken aiheuttama virtausääni, joka on vedetty näissä "cold-climate" -versioissa DPF:n viereen, aivan tulipellin eteen sellaisella letkuntyngällä? Saksantuonneissahan imuputki on vedetty keulaan.
Offtopic... Onkohan tuo kovin järkevä paikka imuilmalle kesän kuumilla helteillä? Sehän imee 70 asteista ilmaa pahimmilla helteillä?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostVainoharhaisuus tässä iskee kun tietoa on liikaa.... Onko nuo`kuluneen jakopään ääntelyt aina jonkinlaista helisevää/kilisevää tms... ääntelyä?
Mä olen ihmetellyt kun moottorin suunnalta kuuluu sellainen sihisevä/kihisevä/"hiova" ääni, joka nousee ja laskee kierrosten mukaan. Kuullostaa kuin olisi voimakkaasti virtaavan ilman suhina jossain letkussa. Vähän muistuttaa ahtovuodon ääntä, mutta sitä se ei ole.Tuntuu että tulee keskeltä autoa konehuoneen puolelta. Pystyykö kukaan tunnistamaan tuollaista ääntä 2,0-litraisesta dieselistään?
Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by PEK View PostVakka se jakopää siellä vähän ääntääkin niin vaikea sitä on sanoa ilman aukaisematta kuinka huonossa kunnossa palikat on. Itselläni on kuulunut viimeiset 30tkm jaksottainen tsik tsik ääni tyhjänkäynnillä enkä tässä nyt pahemmin ole huolissani. Kosahtaa jos kosahtaa. Sit rempataan
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostÄäni on juuri tuollaista hiovaa -tyyppistä, mutta kunnossa ollessaankin kyllä pitää tuota samaa, mutta pitää osata erottaa milloin hiomisääni on liian suurta, sen kyllä pitäisi erottaa.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View Postja mää kun olen käsittänyt että se on jonkinlainen rätisevä ja paukkuva ääni joka kuuluu 1500rpm:stä alkaen? Kukahan tuon osaisi luotettavasti PK-seudulla tulkita jos käyttäisi kuunteluttamassa? Saisi mielenrauhan...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Sain neuvoteltua asian siten, että Autosalpa pistää auton johonkin tehtaan määrittelemään "testipolkuun", jossa ylemmän kiristäjäreiän kautta mitataan yläketjun kireys ja pituus. Tämän perusteella tekevät päätelmän tarvitaanko jatkotoimenpiteitä.
Todettiin Autokeskuksen ja Autosalpan toimesta että kyllä tuo sihinä jonkinlainen ylimääräinen ääni on. Tyhjäkäynnillä se ei kuulu, eikä kylmällä koneella.
Originally posted by VolvoTDi View PostKyllä siihen kuuluu myös nuo äänet kierroksilla kun ketju löysällä vatkaa, mutta hiomisääni tyhjäkäynnilläkin on kovempi kun ketju on löysällä.
Comment
-
-
Mihin liikkeeseen kannattaisi ottaa yhteyttä?
Olen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.
Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?
Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.
Vihjeistä todella kiitollisena,
Markku
Comment
-
-
Originally posted by markku55 View PostOlen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.
Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?
Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.
Vihjeistä todella kiitollisena,
MarkkuPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by markku55 View PostOlen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.
Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?
Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.
Vihjeistä todella kiitollisena,
Markku
Comment
-
-
Tänään oli auto Keravan Autosalpassa, jossa selvitettiin ylemmän ketjun kireys ja pituus. Oli kuulemma likimain uuden vastaavan spekseissä. Samoin kiristäjässäkin oli vielä varoja ihan normaalin verran. Ei siis kuulemma ollut mitään merkkejä ylimäärisestä kulumisesta. Laittoivat silti pyynnöstäni uudemman mallisen kiristäjän, jossa on jonkin verran pidenpi kiristysvara.
Tällä siis ajettu 175.000km. Eli taitaa selvästi olla tuuripeliä, mikä näistä kestää ja mikä hajoaa ennenaikaisesti. Tämä on uudempi 4/2009-mallinen C-mottori.
Comment
-
-
Originally posted by exautisti View PostViimeisen vuoden aikana olen korjannut 3 rikkinäistä,kaikki ollut a moottoreita. Muutamiin oon vaihtanut ketjuja ja vain yhdestä ei löytynyt ketjusta minkäänlaista väljyyttä. Ja mukana mm.x1 23d -10 ja siinäkin oli ketjussa jo väljyyttä. Olikohan pari markkaa mittarissa. Paljon puhutulla kampuralla ei sinänsä ole suurtakaan väliä,koska yläketjuja menee ihan yhtälailla...Jarppa
Toyota GT86
(330d Sport F31 N57 2014)
( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
(330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
( 530da E60 M57N2 2006)
( 520da E60 2006)
( 520 E39x3)
(E46x2)
(Z3)
Comment
-
-
Originally posted by JarnoE36 View PostMites M57N2 kone. Jos on mittarissa 160tkm ja meinaa reiluun 250tkm asti ajaa niin tulisiko harkita ketjun ja kiristimen uusimista. Mitähän kustantaa?? Itsekään n ajattelin että tuo välimallin 530d kone on pommin varma mutta niinpä siitäkin on ollut tuota jakopään ongelmaa, liekö sitten kuinka laaja ongelma, en tiedä.
Eli ketjujen ja kiristimien uusiminen "varmuuden vuoksi" M57:aan on täyttä rahanhukkaa. Noilla on jakopään osalta paineltu mennentullen yli puoli miljoonaa kilometriä. Apulaitteet sieltä saa ympärille kertaalleen uusia ennenkuin itse kone alkaa nöyrtyä. Kyllä sieltä jakopäästä alkaa jonkinlaista rätkätystä kuulua sitten kun tarvitsee alkaa suunnittelemaan kovempia peliliikkeitä. Henkilökohtaisesti en vaan tunne yhtään tapausta, jossa näin olisi käynyt.
Comment
-
Comment