Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA - 130kW jakopää (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sonnybonds
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 25
    • Espoo

    #61
    Originally posted by eppu38 View Post
    Minusta on hyvä, että vuosien jahkailun jälkeen virhe tunnustetaan ja se laitetaan kuntoon. Ehkä tehtaalla on kuitenkin paras kyky arvioida mitä koneeseen uusitaan eri tapauksissa.

    Linkki kirjeeseen:

    https://drive.google.com/file/d/0B52kNO ... view?pli=1
    Joo, mutta kun tuo ei koske uudempaa c-versiota, jossa on myös havaittu samaa vikaa. Laittaisivat asian nyt oikeasti kuntoon.

    Comment

    • jpeltoma
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 600
      • pirkanmaa

      #62
      Originally posted by WSE1 View Post
      Juuri näin käy, nokat vääntyvät myös kieroon. Kamppis yläkiristimen vaihto on kikkailua sillä suuremmassa osassa poikki on keskimmäinen ketju, ei ylimmäinen, ehkä suhteessa 60/40. Tietysti yläketjukiristimen vaihto vähentää löysän ketjun aiheuttamaa nykimistä ja siten myös rasitusta keskiketjulle jolloin kone voi kestää pidempään.
      Puolen vuoden sisään ollu kolme auki, näistä kaikissa yläketju poikki/aivan loppu. Keskiketjut paremmat kaikissa, vain jotain lievästi väljiä lenkkejä.

      Yhdessä koneessa yläkiristin selvästi kulunut kun sen mäntää heilutti, öljy juoksee kiristimen männän ohi. Eli käsittääkseeni noissa on kiristinvikaisiakin, ei jaksa pitää yläketjua kireällä.
      Last edited by jpeltoma; 10-03-2015, 16:08.
      __________________________________________________ ________________________
      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #63
        Vainoharhaisuus tässä iskee kun tietoa on liikaa.... Onko nuo`kuluneen jakopään ääntelyt aina jonkinlaista helisevää/kilisevää tms... ääntelyä?

        Mä olen ihmetellyt kun moottorin suunnalta kuuluu sellainen sihisevä/kihisevä/"hiova" ääni, joka nousee ja laskee kierrosten mukaan. Kuullostaa kuin olisi voimakkaasti virtaavan ilman suhina jossain letkussa. Vähän muistuttaa ahtovuodon ääntä, mutta sitä se ei ole.Tuntuu että tulee keskeltä autoa konehuoneen puolelta. Pystyykö kukaan tunnistamaan tuollaista ääntä 2,0-litraisesta dieselistään?

        Mietin myös, että voisiko tämä sihinä olla imuputken aiheuttama virtausääni, joka on vedetty näissä "cold-climate" -versioissa DPF:n viereen, aivan tulipellin eteen sellaisella letkuntyngällä? Saksantuonneissahan imuputki on vedetty keulaan.

        Offtopic... Onkohan tuo kovin järkevä paikka imuilmalle kesän kuumilla helteillä? Sehän imee 70 asteista ilmaa pahimmilla helteillä?
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #64
          Originally posted by JKK View Post
          Vainoharhaisuus tässä iskee kun tietoa on liikaa.... Onko nuo`kuluneen jakopään ääntelyt aina jonkinlaista helisevää/kilisevää tms... ääntelyä?

          Mä olen ihmetellyt kun moottorin suunnalta kuuluu sellainen sihisevä/kihisevä/"hiova" ääni, joka nousee ja laskee kierrosten mukaan. Kuullostaa kuin olisi voimakkaasti virtaavan ilman suhina jossain letkussa. Vähän muistuttaa ahtovuodon ääntä, mutta sitä se ei ole.Tuntuu että tulee keskeltä autoa konehuoneen puolelta. Pystyykö kukaan tunnistamaan tuollaista ääntä 2,0-litraisesta dieselistään?


          Ääni on juuri tuollaista hiovaa -tyyppistä, mutta kunnossa ollessaankin kyllä pitää tuota samaa, mutta pitää osata erottaa milloin hiomisääni on liian suurta, sen kyllä pitäisi erottaa.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • PEK
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 58
            • S

            #65
            Vakka se jakopää siellä vähän ääntääkin niin vaikea sitä on sanoa ilman aukaisematta kuinka huonossa kunnossa palikat on. Itselläni on kuulunut viimeiset 30tkm jaksottainen tsik tsik ääni tyhjänkäynnillä enkä tässä nyt pahemmin ole huolissani. Kosahtaa jos kosahtaa. Sit rempataan

            Comment

            • pudis
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 39
              • Oulu

              #66
              Originally posted by PEK View Post
              Vakka se jakopää siellä vähän ääntääkin niin vaikea sitä on sanoa ilman aukaisematta kuinka huonossa kunnossa palikat on. Itselläni on kuulunut viimeiset 30tkm jaksottainen tsik tsik ääni tyhjänkäynnillä enkä tässä nyt pahemmin ole huolissani. Kosahtaa jos kosahtaa. Sit rempataan
              Juuri näin, rahalla siitä selviää. Ja hyvällä lykyllä BMW maksaa osan kuluista. Nämä merkki kohtaiset keskustelu palstat on hyviä, mutta toisaalta huonoja, tieto lisää tuskaa. Jos oikein neuroottiseksi menee niin ei kannata ostaa autoa ollenkaan.

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2325
                • Uusimaa

                #67
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Ääni on juuri tuollaista hiovaa -tyyppistä, mutta kunnossa ollessaankin kyllä pitää tuota samaa, mutta pitää osata erottaa milloin hiomisääni on liian suurta, sen kyllä pitäisi erottaa.
                ja mää kun olen käsittänyt että se on jonkinlainen rätisevä ja paukkuva ääni joka kuuluu 1500rpm:stä alkaen? Kukahan tuon osaisi luotettavasti PK-seudulla tulkita jos käyttäisi kuunteluttamassa? Saisi mielenrauhan...
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #68
                  Originally posted by JKK View Post
                  ja mää kun olen käsittänyt että se on jonkinlainen rätisevä ja paukkuva ääni joka kuuluu 1500rpm:stä alkaen? Kukahan tuon osaisi luotettavasti PK-seudulla tulkita jos käyttäisi kuunteluttamassa? Saisi mielenrauhan...
                  Kyllä siihen kuuluu myös nuo äänet kierroksilla kun ketju löysällä vatkaa, mutta hiomisääni tyhjäkäynnilläkin on kovempi kun ketju on löysällä.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2325
                    • Uusimaa

                    #69
                    Sain neuvoteltua asian siten, että Autosalpa pistää auton johonkin tehtaan määrittelemään "testipolkuun", jossa ylemmän kiristäjäreiän kautta mitataan yläketjun kireys ja pituus. Tämän perusteella tekevät päätelmän tarvitaanko jatkotoimenpiteitä.

                    Todettiin Autokeskuksen ja Autosalpan toimesta että kyllä tuo sihinä jonkinlainen ylimääräinen ääni on. Tyhjäkäynnillä se ei kuulu, eikä kylmällä koneella.

                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Kyllä siihen kuuluu myös nuo äänet kierroksilla kun ketju löysällä vatkaa, mutta hiomisääni tyhjäkäynnilläkin on kovempi kun ketju on löysällä.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • markku55
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2015
                      • 200
                      • Hanko

                      #70
                      Mihin liikkeeseen kannattaisi ottaa yhteyttä?

                      Olen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
                      Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.

                      Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?

                      Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.

                      Vihjeistä todella kiitollisena,
                      Markku

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #71
                        Originally posted by markku55 View Post
                        Olen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
                        Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.

                        Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?

                        Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.

                        Vihjeistä todella kiitollisena,
                        Markku
                        En tunne noita mainitsemiasi liikkeitä, mutta aja Turun Metroautoon, jossa homma sujuu. Aika iso homma kuitenkin kyseessä.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #72
                          Originally posted by markku55 View Post
                          Olen juuri ostanut vm2008 133.000km 520da:n jonka huoltokirjamerkinnöissä ei ole mainintaa nokkaketjun tai kiristimien tarkistuksesta.
                          Voi olla, että edellinen omistaja on saanut kirjeen BMW:ltä, mutta auton vaihtotilanteessa ei siitä sen enempää ole välittänyt. BMW:n kirjeen perusteella minunkin autoni kuuluisi noiden tarkistettavien joukkoon.

                          Nyt pitäis ottaa yhteyttä johonkin lähellä olevaan Bemarin merkkihuoltoon, lähimpänä Hankoa on Tynninharjun Autohuolto Lohjalla tai Salon Autotalo Salossa. Onko jompi kumpi suositeltavampi tämän kaltaisen takaisinkutsu tarkistuksen tekijäksi, vai pitääkö lähteä Helsingin tai Turun alueelle mahdollisimman hyvää ja asiallista palvelua saadakseen, ja jos niin minne?

                          Kysymykseni juontaa siitä, että näitä tarinoita lueskeltuani, olen tullut johtopäätökseen, että me tavan kuluttajat ollaan melkoisen eriarvoisessa asemassa riippuen ihan missä asuu ja sitä kautta minne sattuu ottamaan yhteyttä näissä takuuluontoisissa asioissa.

                          Vihjeistä todella kiitollisena,
                          Markku
                          Salon autotalossa on yleensä varsin asiallinen ja ammattitaitoinen meininki bmw huolloissa, mitä olen kuullut ja kokenut.

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2325
                            • Uusimaa

                            #73
                            Tänään oli auto Keravan Autosalpassa, jossa selvitettiin ylemmän ketjun kireys ja pituus. Oli kuulemma likimain uuden vastaavan spekseissä. Samoin kiristäjässäkin oli vielä varoja ihan normaalin verran. Ei siis kuulemma ollut mitään merkkejä ylimäärisestä kulumisesta. Laittoivat silti pyynnöstäni uudemman mallisen kiristäjän, jossa on jonkin verran pidenpi kiristysvara.

                            Tällä siis ajettu 175.000km. Eli taitaa selvästi olla tuuripeliä, mikä näistä kestää ja mikä hajoaa ennenaikaisesti. Tämä on uudempi 4/2009-mallinen C-mottori.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • JarnoE36
                              BTCF Member
                              • Jun 2009
                              • 253
                              • Uusimaa

                              #74
                              Originally posted by exautisti View Post
                              Viimeisen vuoden aikana olen korjannut 3 rikkinäistä,kaikki ollut a moottoreita. Muutamiin oon vaihtanut ketjuja ja vain yhdestä ei löytynyt ketjusta minkäänlaista väljyyttä. Ja mukana mm.x1 23d -10 ja siinäkin oli ketjussa jo väljyyttä. Olikohan pari markkaa mittarissa. Paljon puhutulla kampuralla ei sinänsä ole suurtakaan väliä,koska yläketjuja menee ihan yhtälailla...
                              Mites M57N2 kone. Jos on mittarissa 160tkm ja meinaa reiluun 250tkm asti ajaa niin tulisiko harkita ketjun ja kiristimen uusimista. Mitähän kustantaa?? Itsekään n ajattelin että tuo välimallin 530d kone on pommin varma mutta niinpä siitäkin on ollut tuota jakopään ongelmaa, liekö sitten kuinka laaja ongelma, en tiedä.
                              Jarppa

                              Toyota GT86
                              (330d Sport F31 N57 2014)
                              ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                              (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                              ( 530da E60 M57N2 2006)
                              ( 520da E60 2006)
                              ( 520 E39x3)
                              (E46x2)
                              (Z3)

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2325
                                • Uusimaa

                                #75
                                Originally posted by JarnoE36 View Post
                                Mites M57N2 kone. Jos on mittarissa 160tkm ja meinaa reiluun 250tkm asti ajaa niin tulisiko harkita ketjun ja kiristimen uusimista. Mitähän kustantaa?? Itsekään n ajattelin että tuo välimallin 530d kone on pommin varma mutta niinpä siitäkin on ollut tuota jakopään ongelmaa, liekö sitten kuinka laaja ongelma, en tiedä.
                                Kyllähän tuo M57 on minä tahansa versiona todella pomminvarma pannu, jos mittapuuna on käytännössä mikä tahansa nykypäivän dieselkone. Imusarjan läpät pois ja puhutaan likimain ikiliikkujasta (poislukien automaattivaihteisto)... Toki varmastihan jostain päin maailmaa löytyy muutama yksilö, jossa jakopää on saattaanut porsia ennenaikaisesti, en sitä käy väittämään. Tyyppivika se ei kyllä ole.

                                Eli ketjujen ja kiristimien uusiminen "varmuuden vuoksi" M57:aan on täyttä rahanhukkaa. Noilla on jakopään osalta paineltu mennentullen yli puoli miljoonaa kilometriä. Apulaitteet sieltä saa ympärille kertaalleen uusia ennenkuin itse kone alkaa nöyrtyä. Kyllä sieltä jakopäästä alkaa jonkinlaista rätkätystä kuulua sitten kun tarvitsee alkaa suunnittelemaan kovempia peliliikkeitä. Henkilökohtaisesti en vaan tunne yhtään tapausta, jossa näin olisi käynyt.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎