Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe61lci
    Bimmer Rookie
    • Oct 2017
    • 102
    • Kokkola

    #31
    Omassa kulkineessa syypää väljyyteen on aktiiviohjauksen vaihteisto. Tähän tulokseen oli merkkikorjaamo tullut.

    Comment

    • Kossu Allu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2016
      • 222
      • Espoo

      #32
      Mielenkiintoista. Itellee aurauskulmien säädössä todettiin pientä väljyyttä myös tänään, olisi aika halpaa korjata tuolla korjaussetillä tulevaisuudessa. Pitää laittaa korvan taakse

      Originally posted by bmwe61lci View Post
      Omassa kulkineessa syypää väljyyteen on aktiiviohjauksen vaihteisto. Tähän tulokseen oli merkkikorjaamo tullut.
      Tiedätkö yhtään miten totesivat tämän?
      Last edited by Kossu Allu; 05-12-2017, 22:52.

      E91 320d -07 M-Sport
      211hv / 430nm

      Ex:
      E60 525dA -06 "M-Sport"
      M57TU2D25, GA6HP26
      238hv / 510nm


      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

      Comment

      • zanibba
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 4
        • Tampere

        #33
        Joo välys tuntui ohjaus-akselissa ja nimismiehen kiharassa kuului kevyttä naputusta. Ei ne puslat nyt mitenkään palasina ollut, mutta oli niissä selkeää kulumaa havaittavissa. Juurikin kyseinen setti tuli itselle. Ei tarvinnut mitään erikoistyökaluja. Sopivan kokoinen prikka vaan ja kasin kierretankoa, millä sai vedettyä puslat ja stefat pihalle.
        Originally posted by Juuså View Post
        Tuntuko sulla tuommoinen samallainen välys ohjaus-akselissa, vai mitenkä vika ilmeni? Oliko ne puslat sitten siellä ohjaus-akselin sisällä ihan tuusan nuuskana? Tuohan ois varsin halpa korjaus, itellä ois irrallaan tuo yks hammastanko niin siitähän tuota moista voisi tutkia. Tämä setti vissiin kyseessä?

        Comment

        • RRR77
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2016
          • 232
          • Tuusula

          #34
          Tuohan on helppo todeta, konehuoneen puolelta ristikosta kiinni ja kokeilla että kääntyykö. Omassa on juurikin näin eli välys on ristikon ja renkaiden välissä eli mun autossa juurikin siellä planeetassa koska muualta ei välystä löydy. Jos välys on rattiakselissa niin ristikosta kääntämällä sitä ei luultavasti tunne, ainakaan kevyesti kääntämällä.
          535d F07
          120d M-Sport F20

          Comment

          • RRR77
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2016
            • 232
            • Tuusula

            #35
            Originally posted by MakeJ View Post
            Olisi mielenkiintoista tietää mikä siellä planeetta vaihteistossa väljistyy ja miksi. Ei kukaan ole avannut systeemiä ja tutkinut ongelmaa tarkemmin? Itsellä tuntui, että välys tuli kerrasta eli ihan kuin siellä olis joku hajonnut. Vaikea sanoa kuitenkaan varmaksi menikö kerrasta. Joku DIY korjaussarja tähän ongelmaan olis kyllä paikallaan, ettei tarttis ostaa koko tankoa turhaan. Olisko kellään myydä välyksellistä tankoa tutkittavaksi?

            Ne jotka ovat vaihtaneet tällä tavalla viallisen tangon niin kuinka paljon tämä pieni välys lopulta vaikuttaa ajettavuuteen?
            Tämä.

            Omassa on ollut sama ohjauksen välys jo heti ostopäivästä lähtien eikä ole muuttunut 4kk/7tkm aikana lainkaan. Jos välys olisi sitä normi kulumiskulumaa kuten esim raidetangon päässä niin se välys pitöisi kasvaa hissukseen.

            Ajettavuuteen sanoisin sen verran että vaikuttaa. Suuntavakaus on hukassa etenkin kesärenkailla ja uraisella tiellä. Kitkarenkailla rauhoittui, mutta suuntavakaus on hukassa edelleen. Korostuu 80kmh-> ja nurkka-ajossa siitä välyksestä ei juuri haittaa ole muuta kuin naputus hitaassa vauhdissa kun renkaat ja ratti kääntyy eri tahtia.
            535d F07
            120d M-Sport F20

            Comment

            • Juuså
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 207
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by RRR77 View Post
              Tuohan on helppo todeta, konehuoneen puolelta ristikosta kiinni ja kokeilla että kääntyykö. Omassa on juurikin näin eli välys on ristikon ja renkaiden välissä eli mun autossa juurikin siellä planeetassa koska muualta ei välystä löydy. Jos välys on rattiakselissa niin ristikosta kääntämällä sitä ei luultavasti tunne, ainakaan kevyesti kääntämällä.
              Katsoppa tarkkaan tätä hammastangon kuvaa. Tuo ylin osa ennen vaihteistoa lähtee myös irti. Ymmärsin että zanibba on onnistunut korjaamaan tuon välyksen tilaamalla tämän setin ja vaihtamalla stefat ja puslat tuohon ylimpään osaan heti ohjaus-akselin jälkeen. En ole itsekkään purkanut tuota hammastankoa ikinä, voi ihan hyvin olla että tuo välys johtuu siitä että nuo puslat väljistyvät. Minulle vaan sillon uutta hammastankoa etsiessäni joku väitti kiven kovaan että juuri nuo rattaat olisivat menneet, tiedä sitten.

              Myös muiten automerkkejen zf hammastangoissa on ollut paljon ongelmia tuon välyksen ja kolinen kanssa juurikin noiten puslien huonon laadun takia, ei olisi mikään mahdottomuus että sama juttu olisi näissäkin. Näitäkin vissiin on pystynyt korjaamaan jollain korjaussetillä ja niitä on korjattukin ihan takuuseen esim VW crafterissa yms.
              G31 540d xDrive -18

              Comment

              • RRR77
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2016
                • 232
                • Tuusula

                #37
                Originally posted by Juuså View Post
                Katsoppa tarkkaan tätä hammastangon kuvaa. Tuo ylin osa ennen vaihteistoa lähtee myös irti. Ymmärsin että zanibba on onnistunut korjaamaan tuon välyksen tilaamalla tämän setin ja vaihtamalla stefat ja puslat tuohon ylimpään osaan heti ohjaus-akselin jälkeen. En ole itsekkään purkanut tuota hammastankoa ikinä, voi ihan hyvin olla että tuo välys johtuu siitä että nuo puslat väljistyvät. Minulle vaan sillon uutta hammastankoa etsiessäni joku väitti kiven kovaan että juuri nuo rattaat olisivat menneet, tiedä sitten.

                Myös muiten automerkkejen zf hammastangoissa on ollut paljon ongelmia tuon välyksen ja kolinen kanssa juurikin noiten puslien huonon laadun takia, ei olisi mikään mahdottomuus että sama juttu olisi näissäkin. Näitäkin vissiin on pystynyt korjaamaan jollain korjaussetillä ja niitä on korjattukin ihan takuuseen esim VW crafterissa yms.
                Voihan se olla että välys on siellä. Oletin että zanippa tarkoitti ohjausakselilla rattiakselia. Jos puslat on tuolla väljät niin periaatteessahan sieltö pitäis löytyä sivuttaisvälyskin sillon?
                535d F07
                120d M-Sport F20

                Comment

                • bmwe61lci
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2017
                  • 102
                  • Kokkola

                  #38
                  Lci aktiivitankoa odotellessa

                  Schmiedmanilta saadun arvion mukaan, bosch:ilta alkaa saamaan noita aktiiviohjauksellisia tankoja helmikuun lopulla. Kyselin heiltä saatavuutta alkutalvesta -17.

                  Eli onko kellään uutta tietoa tilanteesta? Joko joku on saanut Boschin korjaaman tangon aktiiviohjauksella ja LCI autoon

                  Comment

                  • Chrispe
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 80
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by Juuså View Post
                    Ja näistä aktiiviohjauksen hammastangoista se vaihteisto hajoaa, planeettapyörät sieltä tarkalleen kuluu.
                    Tieto vai mutua? Yllättävän paljon näyttää ebaystä lähtevän maailmalle tuota korjaussarjaa jossa ei ymmärtääkseni ole vaihteistoon mitään osia. Ja taas toisaalta en löydä mistään mitään tietoa että näissä aktiiviohjauksen vaihteissa juuri muita vikoja olisi kun tuo kolina ja helinä...

                    Comment

                    • Juuså
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 207
                      • Kuopio

                      #40
                      Originally posted by Chrispe View Post
                      Tieto vai mutua? Yllättävän paljon näyttää ebaystä lähtevän maailmalle tuota korjaussarjaa jossa ei ymmärtääkseni ole vaihteistoon mitään osia. Ja taas toisaalta en löydä mistään mitään tietoa että näissä aktiiviohjauksen vaihteissa juuri muita vikoja olisi kun tuo kolina ja helinä...
                      Ei ole tarkkaa tietoa, näin vain kerrottiin kun kyselin korjattuja hammastankoja. Kuten joku jo aiemmin kirjoittikin niin oli saanut hammastangonsa kuntoon tuolla korjaussarjalla. Selvä välys siinä hammastangossa kyllä tuntui kun ohjausakselista kokeili, toki onhan se mahdollista että väljät puslatkin aiheuttavat sen.
                      G31 540d xDrive -18

                      Comment

                      • teemu.k
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 500
                        • raahe

                        #41
                        Täällä kolisee myös montuissa, suuntavakaus hukassa ja ratissa väljää jonkun verran. Kokeilin auton alla painaa raidesisäpäänkohdalta ylöspäin samalla kun kaveri liikutteli rattia ja tuli todella iso välys ohjaukseen eli puslat/ohjarit täysin loppu. Tässä video tangosta mikä on tällähetkellä paikoillaan autossa https://www.youtube.com/watch?v=kdgCuYuUU9Q

                        Olen nyt ostanut käytetyn aktiiviohjauksen hammastangon jossa oli myös tuota pystyvälystä. Välyksen huomaa hyvin kun on ohjaus keskellä ja alkaa kääntämään, niin tanko nousee tai laskee.
                        Tilasin myös tuon tiivistesarjan josta on ollut aikasemmin puhetta ja vaihtelin sen tuohon irrallaan olevaan tankoon. Kaikki välykset hävisivät mitä tuota on nyt irrallaan pyöritellyt. Planeettapyörästö tuli myös käytettyä irti ja en kyllä löytänyt siitä mitään vikaa. Minulla on jotain kuvia ja videoita tuosta remontista jos jotain kiinnostaa.

                        Muutama video ennen tiivisteiden vaihtoa https://www.youtube.com/watch?v=i9GnNDf4dNk


                        Viikolla 13 vaihtelen tuon huolletun tangon paikoilleen niin näkee siten että onko se oikeasti kunnossa. Jos se tuolla tiivisteiden vaihdolla tuli kuntoon, niin huollan tuon toisenkin mikä on nyt autossa paikoillaan ja se tulee sitten myyntiin jos on kiinnostusta
                        Täältä löytyy jotain kuvia —->
                        Last edited by teemu.k; 20-03-2018, 12:27.

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 207
                          • Kuopio

                          #42
                          Sulla näyttäs olevan prefacelift, erillainen hammastanko mitä LCI:ssä. Liekkö noissa LCI sitten samassa paikassa vika? Itsellä ainakin vanhassa hammastangossa tuntuu se välys nimenomaan siinä ohjausakselissa hammastangossa. Kyllähän tuota olisi itselläkin vielä tuo vanha hammastanko kunnostusta odottamassa, kun joskus olisi aikaa ja mielenkiintoa ottaa työn alle. Olisi kyllä todella halpa korjaus jos tuolla korjaus setillä nämä hammastangot saa kuntoon ja olisi muutenkin kaikkien etu kun löytyisi jotain tietoa missä vika, tuo korjaus setti kuitenkin on todella halpa vrt tehdaskunnostettuun hammastankoon.
                          Last edited by Juuså; 20-03-2018, 20:04.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • teemu.k
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 500
                            • raahe

                            #43
                            Originally posted by Juuså View Post
                            Sulla näyttäs olevan prefacelift, erillainen hammastanko mitä LCI:ssä. Liekkö noissa LCI sitten samassa paikassa vika? Itsellä ainakin vanhassa hammastangossa tuntuu se välys nimenomaan siinä ohjausakselissa hammastangossa. Kyllähän tuota olisi itselläkin vielä tuo vanha hammastanko kunnostusta odottamassa, kun joskus olisi aikaa ja mielenkiintoa ottaa työn alle. Olisi kyllä todella halpa korjaus jos tuolla korjaus setillä nämä hammastangot saa kuntoon ja olisi muutenkin kaikkien etu kun löytyisi jotain tietoa missä vika, tuo korjaus setti kuitenkin on todella halpa vrt tehdaskunnostettuun hammastankoon.
                            Pre-facelift on kyseessä. Luultavasti samaa vikaa Lci tangoissa jos kolisee montuissa. Se välys ohjausakseliin voi tulla myös siitä että jos nuo ohjurit on loppu niin hammaskosketus kasvaa... mutta kannattaa joka tapauksessa ottaa pöydälle ja katsoa saako kuntoon ennenkuin alkaa uusia tankoja tiailemaan.

                            Comment

                            • Akron
                              BTCF Member
                              • Jul 2017
                              • 167
                              • Tampere

                              #44
                              Lainaan vähän topiccia:

                              Täällä puhutaan paljon aktiiviohjauksesta ja näissä E6X malleissa on ilmeisesti joitain eroja esim. onko servotroniccia vai ei. Tarkoitetaanko aktiiviohjauksella nimenomaan tuota servotroniccia?

                              Mistä nämä asiat oikein saa selville? bmwvin.com sivustolta katoin, ettei omassa ainakaan erikseen mainita aktiiviohjausta tai servotroniccia.
                              Current: F10 528iA '11

                              EXs:
                              E38 740iA '95
                              Subaru Impreza 2.0R '06
                              E61 520dA '07

                              Comment

                              • E39Fin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2013
                                • 1762
                                • HKI/Orimattila

                                #45
                                Originally posted by Akron View Post
                                Lainaan vähän topiccia:

                                Täällä puhutaan paljon aktiiviohjauksesta ja näissä E6X malleissa on ilmeisesti joitain eroja esim. onko servotroniccia vai ei. Tarkoitetaanko aktiiviohjauksella nimenomaan tuota servotroniccia?

                                Mistä nämä asiat oikein saa selville? bmwvin.com sivustolta katoin, ettei omassa ainakaan erikseen mainita aktiiviohjausta tai servotroniccia.
                                Sulla on sitten täysin normaali ohjaus. Servotronic ja aktiiviohjaus löytyy omina varustelistan koodeina. :think

                                Täällä vaihtui viikonloppuna 670tkm ajettu servotronic-hammastanko käytettyyn ja kyllä hymyilyttää kun kolinat loisti poissaolollaan. Ensikertalaisena kahteen pekkaan meni 5h vaihtotyöhön, jos olis tehnyt tis-ohjeen mukaan niin olis varmaan päässyt puoleen ajasta.
                                Last edited by E39Fin; 22-03-2018, 09:23.
                                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                                E39 523iA Oxfordgreen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎