Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    #46
    Originally posted by E39Fin View Post
    Sulla on sitten täysin normaali ohjaus. Servotronic ja aktiiviohjaus löytyy omina varustelistan koodeina. :think

    Täällä vaihtui viikonloppuna 670tkm ajettu servotronic-hammastanko käytettyyn ja kyllä hymyilyttää kun kolinat loisti poissaolollaan. Ensikertalaisena kahteen pekkaan meni 5h vaihtotyöhön, jos olis tehnyt tis-ohjeen mukaan niin olis varmaan päässyt puoleen ajasta.
    Sigun autossa alkoi nyt kolina, kun kääntää tappiin vasemmalle ja on inhottavan kuuloinen.

    Itelläni on mielestäni servotronic, koska ainakin akun ollessa huono välillä herjas servotronicista ja ohjaus oli sen jälkeen jäykkää.

    Ja varustelistalta ei servotronicia kyllä bimmer.work:sta löytynyt.

    Onko servotroniciin korjaussarja olemassa ja onko sama kuin aktiiviohjausmallissa?
    EDIT: googlestaha löytyi heti: https://www.ebay.co.uk/itm/Steering-...-/273043341271
    Last edited by Kossu Allu; 30-03-2018, 11:08.

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

    Comment

    • Chrispe
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 80
      • Tampere

      #47
      Originally posted by teemu.k View Post
      Tilasin myös tuon tiivistesarjan josta on ollut aikasemmin puhetta ja vaihtelin sen tuohon irrallaan olevaan tankoon. Kaikki välykset hävisivät mitä tuota on nyt irrallaan pyöritellyt.[/url]
      Hienoa! Laitoin itsekin tuon sarjan venäjän pojalta tilaukseen. Tuli sellainen mieleen että onko järkeä / mahdollista vaihtaa nuo puslat AS-hammastankoon purkamatta hammastankoa pois paikallaan? :think

      Comment

      • dumpi
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 46
        • Salo

        #48
        Laitetaas nämä tähänkin säikeeseen.

        Steeringsealsilta tullut ostettua hammastankoihin korjaussarjoja eri kulkimiin, kohtuu hinnat.


        Tuossa hyviä vinkkejä kuinka homma menee, varsinkin kuinka en riko stefaa tangon hammastuksella.




        Tuossa ZF tankoon ohjetta.


        Jos nyt linkki toimisi paremmin.



        Repsikan puolen helan ja stefan saisi vaihdettua tangon ollessa autossa paikoillaan, itse en näe siinä mitään järkeä että korjaisi vain osittain
        Last edited by dumpi; 03-04-2018, 08:39. Reason: Linkki korjattu

        Comment

        • Chrispe
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 80
          • Tampere

          #49
          Originally posted by dumpi View Post
          Tästähän muodostuu varsin hieno viestiketju! Tarvinnee irrotella koko kikkare pöydälle jahka osat saapuu ja sopiva aika koittaa. Tuo bmwlandin linkki ei toiminut ainakaan mulla. Vaatiiko accountin että pääsee lukemaan tai että linkit toimii tuonne?

          Comment

          • Kossu Allu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2016
            • 222
            • Espoo

            #50
            Tossa pari viestiä taaksepäin keskusteltiin aktiivi-, servotronic- ja perusohjausmalleista.

            Miten eroaa servotronic- ja aktiiviohjaus?? Mietin tässä, että mikä sigun autossa on... Servotronic moottorivarmasti löytyy ja ratti kääntyy ympäri helposti vaikka yhdellä sormella :think

            Perusohjaus taitaa olla ihan "perusjäykkä".

            EDIT: taashan se google autto. Bimmerfesteiltä lainausta:
            I think the 5er has Servotronic steering as standard equipment with active steering as an option. The active steering makes the total turns of the steering wheel much, much shorter. It also (supposedly) helps during windy conditions, etc. I like Active Steering on the 5er.

            Servotronic alone on the X3 makes the actual steering function easier but doesn't shorten the lock to lock turns of the steering wheel. I've driven X3's without Servotronic and didn't like the SAV nearly as much equipped that way.
            Last edited by Kossu Allu; 04-04-2018, 20:28.

            E91 320d -07 M-Sport
            211hv / 430nm

            Ex:
            E60 525dA -06 "M-Sport"
            M57TU2D25, GA6HP26
            238hv / 510nm


            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

            Comment

            • wilhaard
              Newbiemmer
              • Sep 2014
              • 17
              • Kajaani

              #51
              Korjaussarja

              Onko porukka saanut onnistuneesti kunnostettua hammastankoja nuilla korjausseteillä?

              Itselläkin huomasin pientä klappia ja kolinaa tangossa :think

              EDIT. Oireina klapin ja kolinan lisäksi myös uraherkkyys ja ohjauksen keskialueen tunnottomuus, rattia käänneellessä keskialueella on selvä "kuollut" kohta.
              Last edited by wilhaard; 02-06-2018, 20:02.

              Comment

              • ohhoh
                Bimmer Rookie
                • Aug 2014
                • 191
                • .

                #52


                Tämän triidin mukaan tuli oma hammastanko korjattua edellispäivänä steeringsealsin korjaussarjalla.

                Kaikki stefat, o renkaat ohjurit yms meni vaihtoon ja "kiristysmutterin" alle tuleva ohjuripala.

                Pääpiirteittäin tarkkuutta vaativa kuitenkin suht simppeli homma, kunhan käyttää vähän järkeä, merkkaa keskikohdat jotta tulee kasattua samalla tavalla.

                Vaikein kohta oli tuo sylinteriputken keskellä olevan stefan poisto. Se onnistui tuolla mainitulla bilteman ulosvetotyökalulla, jonka suurinta kokoa hiukan muokkasin ja käytin väärään suuntaan eli painoin toisesta suunnasta ja löin pari kertaa perään ja stefa + ohjuri irtosi suht helposti.

                Paha mennä sanomaan vielä kolinoiden häviämisestä ym. kun autolla ei vielä ole ajettu, tehostimen nestesäiliö menee vaihtoon ennen kuin laitan nesteet sisään ja todetaan pitääkö korjattu tanko nesteet sisällä vai ei

                Tangossa olevet kolinat (ylös/alas/sivuille) liike pitäisi hävitä tuolla korjauksella, mutta jos tangon keskikohdalla on "tyhjä" kohta eli kulumaa tangon hampaissa / spiraalirattaassa niin se tuskin häviää mihinkään muutakuin tankoa vaihtamalla.

                Comment

                • wilhaard
                  Newbiemmer
                  • Sep 2014
                  • 17
                  • Kajaani

                  #53
                  Väljyys on täysin samanlainen kuin threadin aloittajan youtube klipissä. Tuohon klonksuntaan ei siis välttämättä korjaussarja auta?

                  Originally posted by ohhoh View Post
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=335039

                  Tämän triidin mukaan tuli oma hammastanko korjattua edellispäivänä steeringsealsin korjaussarjalla.

                  Kaikki stefat, o renkaat ohjurit yms meni vaihtoon ja "kiristysmutterin" alle tuleva ohjuripala.

                  Pääpiirteittäin tarkkuutta vaativa kuitenkin suht simppeli homma, kunhan käyttää vähän järkeä, merkkaa keskikohdat jotta tulee kasattua samalla tavalla.

                  Vaikein kohta oli tuo sylinteriputken keskellä olevan stefan poisto. Se onnistui tuolla mainitulla bilteman ulosvetotyökalulla, jonka suurinta kokoa hiukan muokkasin ja käytin väärään suuntaan eli painoin toisesta suunnasta ja löin pari kertaa perään ja stefa + ohjuri irtosi suht helposti.

                  Paha mennä sanomaan vielä kolinoiden häviämisestä ym. kun autolla ei vielä ole ajettu, tehostimen nestesäiliö menee vaihtoon ennen kuin laitan nesteet sisään ja todetaan pitääkö korjattu tanko nesteet sisällä vai ei

                  Tangossa olevet kolinat (ylös/alas/sivuille) liike pitäisi hävitä tuolla korjauksella, mutta jos tangon keskikohdalla on "tyhjä" kohta eli kulumaa tangon hampaissa / spiraalirattaassa niin se tuskin häviää mihinkään muutakuin tankoa vaihtamalla.

                  Comment

                  • ohhoh
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2014
                    • 191
                    • .

                    #54
                    Originally posted by wilhaard View Post
                    Väljyys on täysin samanlainen kuin threadin aloittajan youtube klipissä. Tuohon klonksuntaan ei siis välttämättä korjaussarja auta?
                    Onko tuo kolina pelkästään tangon keskialueella (ratti suorassa), vai koko tangon alueella? Jos koko alueella niin sitten korjaussarja tai "taikamutterin/kiristysmutterin" säätäminen voisi auttaa.

                    Oletko avannut raidetankojen haitarikumit ja katsonut tangon liikettä kun rattia heiluttaa? Omassani oli klappia ylös/alas suunnassa ja kuulosti samanlaiselta kolinalta kuin tuossa ekan postin videossa. Korjauksen jälkeen tuota kolinaa ei enää ollut. Autolla tosiaan ei vielä ole ajettu, mutta paikallaan jos sitä nyt heiluttelee mitään ylimääräistä ei kuulu.

                    Comment

                    • RHH
                      Newbiemmer
                      • Jul 2009
                      • 28
                      • Vantaa

                      #55
                      Mistäs noihin steeringsealsin sarjoihin pääsee käsiksi?
                      steeringseals.com ei aukene. Olisiko jollain suositella jotain vastaavaa esim.ebaystä

                      Comment

                      • E39Fin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2013
                        • 1762
                        • HKI/Orimattila

                        #56
                        Jos joku kaipailee omaan autoonsa kolisevan servotronic hammastangon tilalle halpaa vaihtoehtoa, niin erittäin nimelliseen hintaan voi Orimattilasta tulla hakemaan aihion johon pistää tuo steeringsealsin setti kiinni ja vaihtaa sitten omaan autoon.
                        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                        E39 523iA Oxfordgreen

                        Comment

                        • eukko
                          BTCF Member
                          • Dec 2003
                          • 127
                          • Luoma, Kirkkonummi

                          #57
                          Tutkin oman e63 hammastangon välystä.
                          Kun ratti oli keski asennossa ja rattia heilutti niin kuului selkästä klonk klonk.
                          Välys oli selvästi aktiiviohjauksen vaihteistossa.
                          Vetelyä tapahtui ajaessa ärsyttävästi.

                          Otin irti tutkittvaksi, kun vaihteisto osan otti irti hammastangosta niin jäljelle jäävässä perus hammastangossa ei ollut mitään väljää, varmuudeksi olin tilannut korjaussarjan siihen mutta en nähnyt syytä vaihtaa sitä koska siinä ei ollut mitään vikaa.

                          Takaisin vaihteiston sieluelämään, pyöritin vaihteiston rattaita niin että hammaskosketukset muuttuivat. Kaikkia kolmea hammaspyörää pyöritin noin 3-4 hammasta eri asentoon, näin se väljin keskiasento siirtyi johonkin toiseen kohtaan.

                          Aika vekkuli oli kasata takaisin mutta lopulta palikat osui kohdalleen.

                          Nyt takasin asennettuna autoon välystä ei ole havaittavissa ja urissa vetely loppui.

                          Tästä viisastuneen voisin sanoa että jos jostain esim e70 x5 voisi löytyä noita samoja vaihteistoja jolla saisi nämä e6x korjattua vaihteiston vaihdolla.

                          Lisätään vielä vähän kuvia...
                          Attached Files
                          Last edited by eukko; 26-08-2018, 20:19.
                          Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

                          E60 M5
                          I3 120AH

                          Comment

                          • Juuså
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 207
                            • Kuopio

                            #58
                            Välyskö tuntui vain ratin ollessa keskiasennossa? Omassa vanhassa hammastangossa se välys oli sama ratin asennosta riippumatta, eli minulla varmaan menneet vain ne puslat siitä hammastangosta :think Eipä ole vieläkään saanut aikaiseksi tutkia.
                            G31 540d xDrive -18

                            Comment

                            • eukko
                              BTCF Member
                              • Dec 2003
                              • 127
                              • Luoma, Kirkkonummi

                              #59
                              Tuntui tosissaan vaan kun ratti oli keskiasennossa, ei muissa asennoissa.
                              Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

                              E60 M5
                              I3 120AH

                              Comment

                              • Kossu Allu
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2016
                                • 222
                                • Espoo

                                #60
                                Mitähän meikäläisen kannattaisi tehdä, kun hammastangossa kuskin puolella kolisee?

                                Havaittuja asioita:
                                - aurauksia ei saa laitettua kunnolla, koska väljystä
                                - vasenta rengasta liikuttaessa edestakas ilmassa tai ristikosta kuuluu kolinaa hammastangosta. samaa ei ole oikealla puolella
                                - vasenta raidetangon sisäpäätä vetäessä alaspäin kolina vaimenee
                                - ratti väpättää pikkasen ja on voimakkaimillaan 95-110/km nopeudessa <- tämä se ärsyttävä piirre on, muuten vakaassa autossa
                                - ohjaustehostimen pumpun nesteet kirkkaat ja eivät ole vähissä
                                - ole väliä missä asennossa ratti on, joka tapauksessa kolisee vasemmalla

                                Ja eteen on vaihdettu kaikki paitsi kuin hammastanko... Jos joku epäilee raidetangon päitä.

                                Kyseessä tosiaan -06 vuoden ZF:n tanko servotronicilla, ilman aktiiviohjausta. Tanko uusiksi vai pitäisikö yrittää herätellä henkiin tiivisteiden korjaussarjalla?
                                Last edited by Kossu Allu; 23-09-2018, 10:24.

                                E91 320d -07 M-Sport
                                211hv / 430nm

                                Ex:
                                E60 525dA -06 "M-Sport"
                                M57TU2D25, GA6HP26
                                238hv / 510nm


                                M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎