Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    #61
    Originally posted by Kossu Allu View Post
    Mitähän meikäläisen kannattaisi tehdä, kun hammastangossa kuskin puolella kolisee?

    Havaittuja asioita:
    - aurauksia ei saa laitettua kunnolla, koska väljystä
    - vasenta rengasta liikuttaessa edestakas ilmassa tai ristikosta kuuluu kolinaa hammastangosta. samaa ei ole oikealla puolella
    - vasenta raidetangon sisäpäätä vetäessä alaspäin kolina vaimenee
    - ratti väpättää pikkasen ja on voimakkaimillaan 95-110/km nopeudessa <- tämä se ärsyttävä piirre on, muuten vakaassa autossa
    - ohjaustehostimen pumpun nesteet kirkkaat ja eivät ole vähissä
    - ole väliä missä asennossa ratti on, joka tapauksessa kolisee vasemmalla

    Ja eteen on vaihdettu kaikki paitsi kuin hammastanko... Jos joku epäilee raidetangon päitä.

    Kyseessä tosiaan -06 vuoden ZF:n tanko servotronicilla, ilman aktiiviohjausta. Tanko uusiksi vai pitäisikö yrittää herätellä henkiin tiivisteiden korjaussarjalla?
    Noniin, tämäkin asia tuli ratkaistua, kun kiristin 1,5/4 kierrosta taikamutteria. Hävisi kolina melkein kokonaan, ihan vaimea jäi mitä ei käytännössä huomaa, myös edellä mainittu ratin väpätys on 98% poissa, täydelliseksi ei varmaan saakkaan enää.

    Eli hammastangosta on varmaankin tässäkin aiheessa mainittu holkki mennyt. Sisältääkö korjaussarja ko. holkin?

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

    Comment

    • ohhoh
      Bimmer Rookie
      • Aug 2014
      • 191
      • .

      #62
      Originally posted by Kossu Allu View Post
      Noniin, tämäkin asia tuli ratkaistua, kun kiristin 1,5/4 kierrosta taikamutteria. Hävisi kolina melkein kokonaan, ihan vaimea jäi mitä ei käytännössä huomaa, myös edellä mainittu ratin väpätys on 98% poissa, täydelliseksi ei varmaan saakkaan enää.

      Eli hammastangosta on varmaankin tässäkin aiheessa mainittu holkki mennyt. Sisältääkö korjaussarja ko. holkin?
      Ainakin steeringsealsin sarjassa oli kaikki, mitä käytännössä vaihdettavissa on.
      Luultavasti se puolikuun muotoinen "ohjuripala" saattaa olla kulunut sen verran, että tanko on päässyt heilumaan. Kiristimällä mutteria se painaa tankoa vähän kovemmin ja välys hävisi. Jos nyt on ok, en lähtisi korjaamaan / vaihtelemaan mitään osia sen enempää.

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 608
        • Lohja

        #63
        Originally posted by Kossu Allu View Post
        Noniin, tämäkin asia tuli ratkaistua, kun kiristin 1,5/4 kierrosta taikamutteria. Hävisi kolina melkein kokonaan, ihan vaimea jäi mitä ei käytännössä huomaa, myös edellä mainittu ratin väpätys on 98% poissa, täydelliseksi ei varmaan saakkaan enää.

        Eli hammastangosta on varmaankin tässäkin aiheessa mainittu holkki mennyt. Sisältääkö korjaussarja ko. holkin?

        Minkälainen oli tuo kolinan ääni? Omassa autossa on vaihdeltu nyt tukivarsia eteen, jarrut eteen, koiranluut, kallistuksenvakaajan helat, ja vähän kaikkea siinä ohessa. Renkaista kokeiltaessa ei tunnu väljää missään, mutta silti ajaessa rosoisella asfaltilla kuuluu sellainen ontohko vaimea kolina kojelaudan takaa eikä vikaa löydy tuohon mistään. Kolina ei kuuluu isommissa töyssyissä eikä uudella asfaltilla, ja se loppuu jos jarrua painaa :think alkaa vaan paikat mistä vikaa etsiä loppumaan
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • Kossu Allu
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2016
          • 222
          • Espoo

          #64
          Originally posted by ohhoh View Post
          Ainakin steeringsealsin sarjassa oli kaikki, mitä käytännössä vaihdettavissa on.
          Luultavasti se puolikuun muotoinen "ohjuripala" saattaa olla kulunut sen verran, että tanko on päässyt heilumaan. Kiristimällä mutteria se painaa tankoa vähän kovemmin ja välys hävisi. Jos nyt on ok, en lähtisi korjaamaan / vaihtelemaan mitään osia sen enempää.
          Kiitos neuvosta, täytyy ajella näin kun on nyt hyvä ajaa

          Originally posted by Juhnukka View Post
          Minkälainen oli tuo kolinan ääni? Omassa autossa on vaihdeltu nyt tukivarsia eteen, jarrut eteen, koiranluut, kallistuksenvakaajan helat, ja vähän kaikkea siinä ohessa. Renkaista kokeiltaessa ei tunnu väljää missään, mutta silti ajaessa rosoisella asfaltilla kuuluu sellainen ontohko vaimea kolina kojelaudan takaa eikä vikaa löydy tuohon mistään. Kolina ei kuuluu isommissa töyssyissä eikä uudella asfaltilla, ja se loppuu jos jarrua painaa :think alkaa vaan paikat mistä vikaa etsiä loppumaan
          Eli kuulu ihan klonk klonk kun ristikosta käänsi käsin, heilutti rattia tai renkaita nopeasti (ilmassa). Vasemmassa renkaassa ja vanteessa tuntu selvä tärinä, oikealla puolella oli paljon vaimeampi, ihan kuin ulkopää tai sisäpää olisi väljä - vaikkakin tilanne oli juuri kuten sinulla, kaikki oli vaihdettu eteen (koiranluut, ulko- ja sisäpäät, reaktiotanko, alatukivarsi, levyt, palat, renkaat ja vanteet). Vian sai vaimenemaan kun veti sisäpäästä lujaa alaspäin.

          Ajaessahan tota väljyyttä ei huomannu paitsi kuin kovemmissa nopeuksissa ja juuri rosoisella asflaltilla, parhaiten 100-110 ja ilmeni ratin vapinana (ei kolinana) ja tosi hitaissa 10-20, esim. ajaessa pieneen reikään asfaltissa tai parkkihalliin kynnyksen yli, kummassakin tapauksessa auto meni rengas yli kerrallaan ja vasemman eturenkaan (kuskin puoleisen) mennessä, kuulu klonk ja ratissa kolahti käsiin saakka kanssa.

          Ainakin näin kirjoittamasi tekstin perusteella kuulostaa, että olisi erilainen vika kyseessä, mutta jos et ole vielä kokeillut taikamutteria säätää, niin se on helppo ja halpaa kokeilla. Konepelti auki ja yläkautta pitkällä varrella 17mm hylsy taikamutteriin, jos ohjaus menee tahmeaksi, silloin olet kiristänyt liikaa
          Last edited by Kossu Allu; 30-09-2018, 09:44.

          E91 320d -07 M-Sport
          211hv / 430nm

          Ex:
          E60 525dA -06 "M-Sport"
          M57TU2D25, GA6HP26
          238hv / 510nm


          M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 608
            • Lohja

            #65
            Jep en oo vielä tohtinut Taikamutteria käännellä, mutta pitää joku päivä vähän sitä väännellä ja kokeilla
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • dolby
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 70
              • Oulu

              #66
              Originally posted by Kossu Allu View Post
              Ainakin näin kirjoittamasi tekstin perusteella kuulostaa, että olisi erilainen vika kyseessä, mutta jos et ole vielä kokeillut taikamutteria säätää, niin se on helppo ja halpaa kokeilla. Konepelti auki ja yläkautta pitkällä varrella 17mm hylsy taikamutteriin, jos ohjaus menee tahmeaksi, silloin olet kiristänyt liikaa
              Onko jotakin hyvää kuvaa olemassa tästä taikamutterista? Olen sitä kertaalleen yläkautta kuikuillut, mutta hankalampi homma paikantaa kun ei tarkalleen tiedä mistä kohti hammastankoa etsiä.

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1762
                • HKI/Orimattila

                #67
                Kyllä tuollainen oikeasti väljä hammastankokin voi kuullostaa ontohkolta sisälle ja juurikin oudosta suunnasta. Jos sitä kolinaa kuuluu esimerkiksi kuoppaista parkkipaikkaa hitaasti lipuen pyörät vuorotellen kuoppiin tippuen, niin aika varmasti hammastanko. Täydellinen hiljaisuus tuli mulla vasta kun vaihdoin alle 100tkm ajetusta purkuautosta hammastangon.

                Että ois pitänyt tuokin tehdä jo vuosia sitten kun vikaa etsittiin aiemmin ja välillä annettiin vain kolista kun hermo oli lopussa. Kuitenkin ohjauksen liiallinen välys ja vittumainen kolina joka välissä sai tuon vaihtamaan ja suosittelen kyllä kaikille, vaikka jonkinnäköinen työmaa tuo homma onkin
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Kossu Allu
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2016
                  • 222
                  • Espoo

                  #68
                  Originally posted by dolby View Post
                  Onko jotakin hyvää kuvaa olemassa tästä taikamutterista? Olen sitä kertaalleen yläkautta kuikuillut, mutta hankalampi homma paikantaa kun ei tarkalleen tiedä mistä kohti hammastankoa etsiä.
                  Pitäisi saada auto ylös, että sen näkee kunnolla. Yläkautta vaikea nähdä, mutta tässä esimerkki: https://www.picclickimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/q-MAAOSwJSRbq35y/$/Bmw-5-Series-E61-E60-Power-Steering-Rack-_57.jpg

                  Huom: tuo tanko on oikealta ohjattavan auton

                  E91 320d -07 M-Sport
                  211hv / 430nm

                  Ex:
                  E60 525dA -06 "M-Sport"
                  M57TU2D25, GA6HP26
                  238hv / 510nm


                  M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #69
                    Itsellä LCI:ssä aktiiviohjaus ja siinä häiritsevä välys myös. Purin sen verran että itse hammastangossa ei ole mitään välystä vaan aktiiviohjauksen vaihteistossa.
                    Purin vaihteiston irti mutta en saanut vielä sähkömoottoria irti siitä jotta olisin saanut tutkittua paremmin.

                    Ihan ei auennut vielä tuon toiminta. Sisääntulopuolen planeettarattaita kun pyörittää niin niistä välittyy sellaisenaan liike ulostulospuolelle.
                    Sitten mötikkä minkä sisällä nämä ovat liikkuu ylös-alas rungossa.
                    Miten tuossa siis välitys muuttuu jos kummankin puolen planeettarattaat on yhteydessä toisiinsa?
                    Onko jollain linkata animaatiota tai tarkempaa toimintaselostusta asiasta?

                    Pistin merkille että vaihteoston sisällä oli yllättävän paljon mustaa töhnää.
                    Onkohan siellä jotain ohjureita tmv. mistä tuo olisi voinu irrota ja tästä samalla syntyä kyseinen välys? :think
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #70
                      Itse itselleni vastaten, tää oli hyvä video:


                      Taitaa välys tulla planeettapyörästön rungon ja moottorin rattaiston välistä :think
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Kossu Allu
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2016
                        • 222
                        • Espoo

                        #71
                        Originally posted by Kossu Allu View Post
                        Mitähän meikäläisen kannattaisi tehdä, kun hammastangossa kuskin puolella kolisee?

                        Havaittuja asioita:
                        - aurauksia ei saa laitettua kunnolla, koska väljystä
                        - vasenta rengasta liikuttaessa edestakas ilmassa tai ristikosta kuuluu kolinaa hammastangosta. samaa ei ole oikealla puolella
                        - vasenta raidetangon sisäpäätä vetäessä alaspäin kolina vaimenee
                        - ratti väpättää pikkasen ja on voimakkaimillaan 95-110/km nopeudessa <- tämä se ärsyttävä piirre on, muuten vakaassa autossa
                        - ohjaustehostimen pumpun nesteet kirkkaat ja eivät ole vähissä
                        - ole väliä missä asennossa ratti on, joka tapauksessa kolisee vasemmalla

                        Ja eteen on vaihdettu kaikki paitsi kuin hammastanko... Jos joku epäilee raidetangon päitä.

                        Kyseessä tosiaan -06 vuoden ZF:n tanko servotronicilla, ilman aktiiviohjausta. Tanko uusiksi vai pitäisikö yrittää herätellä henkiin tiivisteiden korjaussarjalla?
                        Originally posted by Kossu Allu View Post
                        Noniin, tämäkin asia tuli ratkaistua, kun kiristin 1,5/4 kierrosta taikamutteria. Hävisi kolina melkein kokonaan, ihan vaimea jäi mitä ei käytännössä huomaa, myös edellä mainittu ratin väpätys on 98% poissa, täydelliseksi ei varmaan saakkaan enää.

                        Eli hammastangosta on varmaankin tässäkin aiheessa mainittu holkki mennyt. Sisältääkö korjaussarja ko. holkin?
                        Vastaan itselleni vielä: loputkin ratin tärinä poistui kun laitoin talvirenkaista paremman laatuiset sovitteet replica vanteille

                        E91 320d -07 M-Sport
                        211hv / 430nm

                        Ex:
                        E60 525dA -06 "M-Sport"
                        M57TU2D25, GA6HP26
                        238hv / 510nm


                        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                        Comment

                        • MakeJ
                          BTCF Member
                          • Jun 2005
                          • 324
                          • Hml

                          #72
                          Originally posted by Supa View Post
                          Itse itselleni vastaten, tää oli hyvä video:


                          Taitaa välys tulla planeettapyörästön rungon ja moottorin rattaiston välistä :think
                          Onko varmuutta mistä kohtaa planeettahimmeliä välys tulee? Mulla ongelma juuri tämä eli planeetta hässäkässä on välystä. Olen melko varma, että tämä välys ilmestyi kerrasta eräällä mökkitie reissulla, josssa saattoi tulla renkaan suunnalta voimia ohjausvaihteeseen kiviä väistellessä. Olisko sulla heitää kuvia tuon planeettapyörästön sisuksista?
                          E60 535dA LCI -07 M-sport
                          E39 530dAT -99 "M-sport"

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #73
                            Purin vaihteiston ja ainoa missä oli selkee vikaa oli tämä planeettapyörän holkki.
                            Tuon takana on jousi joka ilmeisesti poistaa pyörästön välyksen. Nyt holkki oli kulunut sen verran että jousi ei painanut juurikaa enää.


                            Mistähän moinen? Sisämitta 6mm ja reikä 8mm, noin suunilleen.
                            Pronssiholkki todnäk.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #74


                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • enins
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2009
                                • 521
                                • Rauma

                                #75
                                Originally posted by Supa View Post
                                ...
                                Mistähän moinen? Sisämitta 6mm ja reikä 8mm, noin suunilleen.
                                Pronssiholkki todnäk.
                                Kyllähän noita saa laakereita myyvistä erikoisliikkeistä. Pitää toki tietää mitat. Ja koneistamotkin saa tehtyä.
                                Autokalusto: 320d f30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎