Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    #76
    Originally posted by Supa View Post
    Purin vaihteiston ja ainoa missä oli selkee vikaa oli tämä planeettapyörän holkki.
    Tuon takana on jousi joka ilmeisesti poistaa pyörästön välyksen. Nyt holkki oli kulunut sen verran että jousi ei painanut juurikaa enää.


    Mistähän moinen? Sisämitta 6mm ja reikä 8mm, noin suunilleen.
    Pronssiholkki todnäk.
    Kiitoksia Supalle kuvista! Näyttäisi sille, että tuo olisi korjattavissa. Miten tuon voitelu on toteutettu? Meneekö ohjaustehostin öljy tuonne vaihteistoon?
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #77
      Originally posted by MakeJ View Post
      Kiitoksia Supalle kuvista! Näyttäisi sille, että tuo olisi korjattavissa. Miten tuon voitelu on toteutettu? Meneekö ohjaustehostin öljy tuonne vaihteistoon?
      Menee mutta mönjän määrästä ja rakenteesta päätellen ei kierrä siellä kuitenkaan aktiivisesti.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • JepJap
        Bimmer Rookie
        • Feb 2018
        • 49
        • Suomi

        #78
        Aiheuttaako kyseinen väljä, kolahduksen kun hammas tanko vaihtaa nopealle ohjaukselle? Itsellä tanko kolisee hitaassa vauhdissa. Sitten kun ajaa nopeampaa noin 50 niin ei kolise. Ja kun tulee risteykseen ym ohjaus kolahtaa/ möykyt kolistelee ohjausta

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #79
          Painoin holkin vielä irti niin on helpompi etsiä vastaavaa.
          Ulkokehältä löytyi Kolbenschmidtin logo ja kirjaimet SK. Mutta tuskin on mitään standardikamaa.
          Niin tarkkaan kun tönärillä saa mitattua niin 8mm ulkoa. Akseli on sen 6mm mutta en osaa sanoa paljonko pitää olla välystä. Tuskin kauheasti.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • MakeJ
            BTCF Member
            • Jun 2005
            • 324
            • Hml

            #80
            Originally posted by Supa View Post
            Painoin holkin vielä irti niin on helpompi etsiä vastaavaa.
            Ulkokehältä löytyi Kolbenschmidtin logo ja kirjaimet SK. Mutta tuskin on mitään standardikamaa.
            Niin tarkkaan kun tönärillä saa mitattua niin 8mm ulkoa. Akseli on sen 6mm mutta en osaa sanoa paljonko pitää olla välystä. Tuskin kauheasti.
            Hyvää tietoa jos pystyisi hommaan laakerit etukäteen. Tavallisesti laakerit on "tasa" mittaisia ja tarvittava välys on tehty akselin mittaan. Oliskohan tuota vaihteisto hässäkkää mahdollista irroittaa hammastangosta ilman ottamatta tankoa pöydälle? Ainakin M57N koneisen e60:ssä vaihteiston kohdalla näyttäisi olevan tilaa aika hyvin, mutta vaikea sanoa miten palikat lähtee irti ja onko ne mahdollista laittaa myös takaisin paikalleen.
            E60 535dA LCI -07 M-sport
            E39 530dAT -99 "M-sport"

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #81
              Jep. Holkit vaihdettu ja nyt tuo planeettapyörästö on kyllä harvinaisen timmi.
              Hieman on kyllä vielä haasteita saada pakettia kasattua. Liekkö akseleiden hammastus kulunut epätasaisesti vai pitääkö planeettarattaat oikeasti pyöräyttää johonkin määrättyyn asentoon. :think
              Jos joku tarvitsee niin on toinen setti myös noita holkkeja.

              Jatkuu...



              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Nutcase
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 280
                • Kymenlaakso

                #82
                Originally posted by Supa View Post
                Jep. Holkit vaihdettu ja nyt tuo planeettapyörästö on kyllä harvinaisen timmi.
                Hieman on kyllä vielä haasteita saada pakettia kasattua. Liekkö akseleiden hammastus kulunut epätasaisesti vai pitääkö planeettarattaat oikeasti pyöräyttää johonkin määrättyyn asentoon. :think
                Jos joku tarvitsee niin on toinen setti myös noita holkkeja.

                Jatkuu...

                Mistä noita holkkeja tilasit?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #83
                  Sain kasattua vihdoin. Piti pyöritellä rattaita oikeisiin kohtiin jotta löytyi sopiva kohta.

                  Mutta sitten tuli ihan hölmö ongelma
                  Johtosarja kulkee ohjausvaihdetta pitkin hantin puolelle ja siellä on liitokset autoon.
                  Siellä on 2 kiinityskohtaa johtosarjalle. Taaempi on ihan apurungon kiinityspultin vieressä mutta en löydä tätä toista etummaista kohtaa mihin kuvan mukainen kiinike ruuvataan.
                  Eli mitä reittiä johtosarja kulkee? Apurungossa olevan aukon läpi vai jommaltakummalta puolen apurunkoa? Ohjausvaihteen päältä vai alta
                  Sattuuko jollain olemaan kuvia tuosta? En nyt itse löydä millään.

                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #84
                    Itse itselleni vastaten. Moottorin tukikumin pultin alle tulee tuo kiinike.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      #85
                      Nyt olisi tarve avulle. Luin tämän läpi, ja olen edelleen aika pihalla, nyt vain vähän korkeammalla tasolla.

                      Alla on noin viikko sitten ostettu -07 530d, ajettu 260tkm, jossa Active Steering. Auto oli jarrunesteiden ja öljyn vaihdossa. Samalla pyysin katsomaan vielä alustan kerran läpi, kun oli jo tiedossa, että takana alatukivarren puslat pitää vaihtaa.

                      Kuulemma hammastangossa on väljää, tai kolisee, kun renkaasta heiluttaa. Ajossa en itse ole huomannnut mitään, enkä kolinoita kuullut. Tasaisella tiellä sekä uraisella kulkee kuin juna. Ainostaan ohjauksessa keskivaiheilla aivan pieni tunnoton kohta, pari astetta molempiin suuntiin.

                      Noita tehdasuusittuja eikä sen puoleen uutta Boschiakaan näytä olevan oikeastaan missään varastossa, tai sitten hinta on jo lähemmäs 3000€. Eikä näin paljon ajetussa myyjäliike nyt mitään jättisummia varmaankaan korvaa.

                      Eli mitä ja miten nyt kannattaisi vielä kokeilla, että voisi selvittää tarkemmin pitääkö koko höskä uusia, vai selviääkö jollakin tapaa halvemmalla.
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        #86
                        Originally posted by lj123 View Post
                        Nyt olisi tarve avulle. Luin tämän läpi, ja olen edelleen aika pihalla, nyt vain vähän korkeammalla tasolla.

                        Alla on noin viikko sitten ostettu -07 530d, ajettu 260tkm, jossa Active Steering. Auto oli jarrunesteiden ja öljyn vaihdossa. Samalla pyysin katsomaan vielä alustan kerran läpi, kun oli jo tiedossa, että takana alatukivarren puslat pitää vaihtaa.

                        Kuulemma hammastangossa on väljää, tai kolisee, kun renkaasta heiluttaa. Ajossa en itse ole huomannnut mitään, enkä kolinoita kuullut. Tasaisella tiellä sekä uraisella kulkee kuin juna. Ainostaan ohjauksessa keskivaiheilla aivan pieni tunnoton kohta, pari astetta molempiin suuntiin.

                        Noita tehdasuusittuja eikä sen puoleen uutta Boschiakaan näytä olevan oikeastaan missään varastossa, tai sitten hinta on jo lähemmäs 3000€. Eikä näin paljon ajetussa myyjäliike nyt mitään jättisummia varmaankaan korvaa.

                        Eli mitä ja miten nyt kannattaisi vielä kokeilla, että voisi selvittää tarkemmin pitääkö koko höskä uusia, vai selviääkö jollakin tapaa halvemmalla.
                        Jos kolina tulee kun auto on nosturilla, eikä ole käynnissä, niin ei syytä huoleen.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          #87
                          Originally posted by repsa View Post
                          Jos kolina tulee kun auto on nosturilla, eikä ole käynnissä, niin ei syytä huoleen.
                          Kiitos! Ei tule tosiaan ajossa mitään ääniä. Ja tänään vielä 100 km ajettu ja koitin kuunnella eri alustoilla niin en mitään huomannut. Eipä se ohjauksen kuollut kohtakaan niin kuollut lopulta ole. .
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • Juuså
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 207
                            • Kuopio

                            #88
                            Originally posted by lj123 View Post
                            Kiitos! Ei tule tosiaan ajossa mitään ääniä. Ja tänään vielä 100 km ajettu ja koitin kuunnella eri alustoilla niin en mitään huomannut. Eipä se ohjauksen kuollut kohtakaan niin kuollut lopulta ole. .
                            Mites jos auto sammutettuna paikallaan ollessa kokeilet rattia, tuntuuko sillon sitä väljää aluetta? Ei pitäisi tuntua milliäkään jos on kunnossa. Eipä tuo omakaan active steering hammastanko hirveesti ajon aikana kolahdellut, mutta kyllä nosturilla kun vänkesi niin kuulu suoraan hammastangosta se kolina. Vieläkään en ole jaksanut tutkia mikä siinä vanhassa hammastangossa oli vialla.
                            G31 540d xDrive -18

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              #89
                              Voisiko viisaammat kertoa, että lähteekö hammastanko irti ilman moottorin kannattelemista?

                              Oma hammastanko rupeaa olemaan niin loppu, että on pakko vaihtaa. Hetken aikaa oli ok taikamutterin kiristämisen jälkeen, mutta parin tuhannen kilsan jälkeen menny tosi huonoon kuntoon.

                              Nyt vain mietin, että vienkö sen pajalle vaihdettavaksi vaih teenkö sen itse.

                              Vaihtohan taitaa tapahtua suurinpiirtein näin?
                              1. Auto ylös
                              2. Pohjapanssari irti
                              3. Alumiinilevy pohjasta irti
                              4. Hammanko irti vetämällä ulos vasemmalta puolelta? Vai täytyykö jotakin muuta vielä tehdä?

                              Kiitos etukäteen kaikista neuvoista ja vinkeistä

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              • Nutcase
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2010
                                • 280
                                • Kymenlaakso

                                #90
                                Originally posted by Kossu Allu View Post
                                Voisiko viisaammat kertoa, että lähteekö hammastanko irti ilman moottorin kannattelemista?

                                Oma hammastanko rupeaa olemaan niin loppu, että on pakko vaihtaa. Hetken aikaa oli ok taikamutterin kiristämisen jälkeen, mutta parin tuhannen kilsan jälkeen menny tosi huonoon kuntoon.

                                Nyt vain mietin, että vienkö sen pajalle vaihdettavaksi vaih teenkö sen itse.

                                Vaihtohan taitaa tapahtua suurinpiirtein näin?
                                1. Auto ylös
                                2. Pohjapanssari irti
                                3. Alumiinilevy pohjasta irti
                                4. Hammanko irti vetämällä ulos vasemmalta puolelta? Vai täytyykö jotakin muuta vielä tehdä?

                                Kiitos etukäteen kaikista neuvoista ja vinkeistä
                                Vaihto meni itsellä näin:
                                1. Auto ylös
                                2. Pohjapanssari irti
                                3. Alumiinilevy pohjasta irti
                                4. Koneenkorvakkeet irti ylhäältä + koneen kannatus liinalla / ketjutaljassa
                                5. Apurunko irti kiinnityksistään + apurungon lasku noin 10cm. Tukivarsiin ei tarvitse koskea.
                                6. Raidetangonpäiden tai raidetankojen irroitus. Ohjausvaihteen irroitus ohjausakselista ja vaihteen taiteileminen pois välistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎