Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    #91
    Originally posted by Juuså View Post
    Mites jos auto sammutettuna paikallaan ollessa kokeilet rattia, tuntuuko sillon sitä väljää aluetta? Ei pitäisi tuntua milliäkään jos on kunnossa. Eipä tuo omakaan active steering hammastanko hirveesti ajon aikana kolahdellut, mutta kyllä nosturilla kun vänkesi niin kuulu suoraan hammastangosta se kolina. Vieläkään en ole jaksanut tutkia mikä siinä vanhassa hammastangossa oli vialla.
    Ei siinä silloin väljää tunnu. Käynnissä jos on ja tehostin toiminnassa niin nopeasti edestakaisin pientä liikerataa käännellessä kuuluu jonkinlainen kumahdus, mutta vaikea paikallistaa.

    Tuon voi nyt myyjäliikeen laskuun viedä vielä valtuutettuun BMW-huoltoon. Mutta tosiaan sellainen asia, että mitään ei ajossa huomaa, että olisi jotain vikaa. Ei siis kolinan kolinaa ja kulkee juuri minne rattia kääntyä eikä vetele. Ei leveämmillä kesäpyörillä eikä nastoillakaan.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • Kossu Allu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2016
      • 222
      • Espoo

      #92
      Originally posted by Nutcase View Post
      Vaihto meni itsellä näin:
      1. Auto ylös
      2. Pohjapanssari irti
      3. Alumiinilevy pohjasta irti
      4. Koneenkorvakkeet irti ylhäältä + koneen kannatus liinalla / ketjutaljassa
      5. Apurunko irti kiinnityksistään + apurungon lasku noin 10cm. Tukivarsiin ei tarvitse koskea.
      6. Raidetangonpäiden tai raidetankojen irroitus. Ohjausvaihteen irroitus ohjausakselista ja vaihteen taiteileminen pois välistä.
      Kiitos paljon tästä

      Pitää alkaa varailee aikaa pajalle, kun ei ole liinoja tai ketjuja käytettävissä. Muutenkin pääsee näin helpommalla

      E91 320d -07 M-Sport
      211hv / 430nm

      Ex:
      E60 525dA -06 "M-Sport"
      M57TU2D25, GA6HP26
      238hv / 510nm


      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #93
        Originally posted by Kossu Allu View Post
        Kiitos paljon tästä

        Pitää alkaa varailee aikaa pajalle, kun ei ole liinoja tai ketjuja käytettävissä. Muutenkin pääsee näin helpommalla
        Jos moottoria ei saa liinoilla tai ketjuilla kannateltua niin tähän tarkoitukseen löytyy muitakin apuvälineitä.

        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1367
          • Lempäälä

          #94
          Eikä se tietysti nyt kalliiksi tule sekundäärikamallakaan :
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • Kossu Allu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2016
            • 222
            • Espoo

            #95
            Kiitos motivoimisesta, koitan ensin tuolla repsan kuvaamalla tavalla ja jos ei onnistu, niin sitten haen motonetistä kunnolliset vehkeen

            Käytetyn hammastangon saan parin päivän sisään ja vklp pitää yrittää vaihtaa

            E91 320d -07 M-Sport
            211hv / 430nm

            Ex:
            E60 525dA -06 "M-Sport"
            M57TU2D25, GA6HP26
            238hv / 510nm


            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

            Comment

            • Kossu Allu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2016
              • 222
              • Espoo

              #96
              Originally posted by Kossu Allu View Post
              Kiitos motivoimisesta, koitan ensin tuolla repsan kuvaamalla tavalla ja jos ei onnistu, niin sitten haen motonetistä kunnolliset vehkeen

              Käytetyn hammastangon saan parin päivän sisään ja vklp pitää yrittää vaihtaa
              Jeps, nyt on tanko vaihdettu. Sain lainattua moottorin kannatinta ja noin neljässä tunnissa sain vaihdettua. On muuten vähä erilaista ajaa kun auto menee juuri sinne minne ohjaa ja ratti ei vapise

              Jos jollakin käyttöä väljälle servotronic hammastangolle, sen saa Espoosta vielä muutaman päivän ennen kuin menee kierrätykseen

              E91 320d -07 M-Sport
              211hv / 430nm

              Ex:
              E60 525dA -06 "M-Sport"
              M57TU2D25, GA6HP26
              238hv / 510nm


              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

              Comment

              • lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

                #97
                Käytin auton merkkihuollossa myyjäliikkeen laskuun ja tuomio oli, että hammastanko on tosiaan kulunut. Uusi ActiveSteering malli on lähemmäs 4000€ ja noita tehdashuollettuja ei enää näytä mistään saavan. Käytettyjä toki löytyy mutta puolitoista tonnia niistäkin saa maksaa.

                Eli mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Liike ehdotti että maksavat puolet osasta ja vaihtotyöstä. Autolla ajettu n 260 000 km.
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

                Comment

                • Juuså
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 207
                  • Kuopio

                  #98
                  Jos työkalut pysyy käsissä niin teet niinkuin nimimerkki Supa tuossa edellisellä sivulla. Noita käytettyjä tankoja löytyy halvemmallakin kun osaa etsiä. Itse kirjoittelin tuonne ihan tämän topicin ekoille sivuille ohjeita. Tietty uusi on aina uusi, mutta 2000e hammastangosta on aika paljon.
                  G31 540d xDrive -18

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    #99
                    Originally posted by Juuså View Post
                    Jos työkalut pysyy käsissä niin teet niinkuin nimimerkki Supa tuossa edellisellä sivulla. Noita käytettyjä tankoja löytyy halvemmallakin kun osaa etsiä. Itse kirjoittelin tuonne ihan tämän topicin ekoille sivuille ohjeita. Tietty uusi on aina uusi, mutta 2000e hammastangosta on aika paljon.
                    Pariin kertaan nuo on kaikki jo luettu, muttei mulle nyt mitään kovin selkeää kuvaa ole antanut, että mikä vika on mikäkin mitä noissa on korjattu. Kuluneesta hammastangosta kun näissä ei juurikaan puhuttu.

                    Videoiden vaihdot nyt toki oli selkeät.

                    Kyllä työkalut pysyy kädessä, mutta kaikkia työkaluja ei ole. Lisäksi mulle realoem antaa vain yhden sopivan osanumeron eikä näitä tunnu löytyvän oikein käytettynäkään sillä numerolla.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • Juuså
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 207
                      • Kuopio

                      Ei sillä bmw varaosanumerolla löydykkään, mutta zf osanumerolla löytyy. Lue nuo ekan sivun kirjoitukset niin selviää. Ja vissiin yleisesti ottaen faceliftin hammastangoissa tuo välys muodostuu tuohon vaihteistoon, sen voi korjata kohtuu edullisesti. Toki vaatii paljon purkamista ja aikaa. Tuo korjaussarja noihin pusliin/holkkeihin/stefoihin on vain reilun 100e, sen vaihtaa samalla vaivalla. Saksasta saa alle 600e käytettyjä kunnossa olevia hammastankoja.
                      Last edited by Juuså; 23-11-2018, 20:15.
                      G31 540d xDrive -18

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        Originally posted by Juuså View Post
                        Ei sillä bmw varaosanumerolla löydykkään, mutta zf osanumerolla löytyy. Lue nuo ekan sivun kirjoitukset niin selviää. Ja vissiin yleisesti ottaen faceliftin hammastangoissa tuo välys muodostuu tuohon vaihteistoon, sen voi korjata kohtuu edullisesti. Toki vaatii paljon purkamista ja aikaa. Tuo korjaussarja noihin pusliin/holkkeihin/stefoihin on vain reilun 100e, sen vaihtaa samalla vaivalla. Saksasta saa alle 600e käytettyjä kunnossa olevia hammastankoja.
                        Eli riittää jos ZF:n numero täsmää? Mikään kiire tässä sisänsä ei ole, kun ei tuo esim. ajossa vielä näy tai tunnu. Liike olisi sen verran valmis antamaan rahassa korvausta, että järkevin tuo varmaan olisi etsiä toinen. Jos löytäisi sopivan niin talvella voisi purkaa, tai vaikka osan työstä teettää jollakin, esim purkaminen.

                        Ne ulosvetäjät ilmeisesti tuossa se hankalin osio, että mistä löytää. Mulla ei ole taitoja tai mahdollisuuksia sentään omia työkaluja alkaa väsäämään.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 207
                          • Kuopio

                          Riittää että zf osanumero täsmää siihen zf osanumeroon mikä on sinun hammastangossasi.
                          Last edited by Juuså; 23-11-2018, 22:41.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • Nutcase
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 280
                            • Kymenlaakso

                            Originally posted by lj123 View Post
                            Eli riittää jos ZF:n numero täsmää? Mikään kiire tässä sisänsä ei ole, kun ei tuo esim. ajossa vielä näy tai tunnu. Liike olisi sen verran valmis antamaan rahassa korvausta, että järkevin tuo varmaan olisi etsiä toinen. Jos löytäisi sopivan niin talvella voisi purkaa, tai vaikka osan työstä teettää jollakin, esim purkaminen.

                            Ne ulosvetäjät ilmeisesti tuossa se hankalin osio, että mistä löytää. Mulla ei ole taitoja tai mahdollisuuksia sentään omia työkaluja alkaa väsäämään.
                            Ei kai noi osanumerot voi olla 100% samoja, koska ne voi muuttua vuosimallien mukaan. Itse katsoisin, että seuraavat täsmää: varaosa-auto on face/preface sinun tarpeen mukaan ja aktiiviohjausvaihde/servotronicohjausvaihde/perusohjausvaihde ilman servotronicia tai aktiiviohjausta, nämä siis sinun tarpeen mukaan. Nuo kun täsmää, niin varmasti ohjausvaihdekin pelaa autossasi. Tuskin ovat geometrialtaan erilaiset, vaikka varaosanumerokin vaihtuisi.

                            Comment

                            • Juuså
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 207
                              • Kuopio

                              Originally posted by Nutcase View Post
                              Ei kai noi osanumerot voi olla 100% samoja, koska ne voi muuttua vuosimallien mukaan. Itse katsoisin, että seuraavat täsmää: varaosa-auto on face/preface sinun tarpeen mukaan ja aktiiviohjausvaihde/servotronicohjausvaihde/perusohjausvaihde ilman servotronicia tai aktiiviohjausta, nämä siis sinun tarpeen mukaan. Nuo kun täsmää, niin varmasti ohjausvaihdekin pelaa autossasi. Tuskin ovat geometrialtaan erilaiset, vaikka varaosanumerokin vaihtuisi.
                              Faceliftissä on vain yhtä mallia tuota aktiiviohjaus hammastankoa, ja sitä löytää parhaiten ihan tuolla zf osanumerolla. Pre lci aktiiviohjauksen hammastangossa on eri zf osanumero jne. Ei sitä bmw osanumeroa niihin hammastankoihin ole edes stanssattu, korkeintaan joku tarra on.
                              Last edited by Juuså; 24-11-2018, 11:58.
                              G31 540d xDrive -18

                              Comment

                              • lj123
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2015
                                • 1215
                                • Lohja

                                Osanumerot vaihtuneet tuossa 530d LCI:ssä 9/2008 ja 7/2010 eli kolmas osanumero menossa oman auton kohdalla, ja vanhinhan tuolla nyt on, kun auto on 07. Eli kaikki kolme eri versiota sopii kuitenkin mun autoon. Se on tietty hyvä kysymys että onko ZFn numero noissa kaikissa versioissa sama.

                                Kuinkahan monta tuntia tuohon remppaan voisi arvioida menevän? Se tiivareiden vaihto ei videoiden perusteella älyttömästi vie kunhan saa vaan purettua, mutta se vaihteisto kiinnostaa. Ihan hyvin voisin harkita, että hankin korjattavan osan ja vaikka etsin jonkun joka noita on tehnyt. Ja samalla voi lahjoittaa oman vanhan tekijälle. Sen verran aikaa meni tuossa S62 remontissa tänä vuonna, että omat tunnit ja kiinnostus on käytetty.
                                E39 M5 -99
                                F11 530d Xdrive -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎