E60 madallus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bambino
    replied
    180€(+20€ posti) vissiin halvimmat -35mm H&R jouset mitä ebay.de tarjosi, onko siis järkevän hintaset vai enkö vaan osannu etsiä? :think Tuntu olevan suurtakin eroa jousien suhteen kun moni myi n. 300€ koko satsia, Suomesta ainakin Underground Motorsport tarjosi kyseisest jouset 299€.

Leave a comment:

• jmz
    replied
    [QUOTE=Pe-te;3442544]Vaikka mulla tuota käsittämätöntä pauketta on edelleenkin niin jousista en voi valittaa. Oikein on mukavat ajella ja selkeästi pinnasta pehmoisemmat kuin alkuperäiset m-sport jouset. Vakioihin en osaa verrata kun sellaista ei koskaan alla ole ollut.

Siis mun mielestä vakio on todella mukava ajaa, ainakin silloin kun kaikki on kunnossa alustasta. Mutta onhan ne ulkonäöltään liian korkeat, siksi madaltaa pitäisi, tietty plussaa olisi että mukavuus säilyisi. Siksi H&R.
    Ja kallistuksenvakaajat pitää kattoa sit ja miettiä.

Mutta sitä piti kysyä että selvisikö se ikinä miksi jousi sulla kääntyi?

Leave a comment:

• jmz
    replied
    Ok. Ajattelin että jos siihen tarvii jotkut todella järeät ja kalliit ni että pitääkö niitäkin sit jo katella esim. Saksasta.
    Mutta hyvä niin jos noillakin pärjää.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by jmz View Post
    Mutta se kysymys, suositelkaa hyvää jousipuristinta, sellaista että säilyy asentaja (minä) hengissä? :think
    Motonetissakin myytävät IKH:n puristimet on satunnais käytössä ihan toimivat. Ei vain oikein kestä pulttipyssyllä kiristämistä. Itse olen noista lyhentänyt hieman kierreosaa niin mahtuu paremmin paikalleen.

Leave a comment:

• jakemon
    replied
    Kyllä minä ainakin kaikkiin autoihini ihan motonet/biltema jousipuristimilla olena vaihdellut, kertaakaan ei ole lennelleet

Leave a comment:

• jmz
    replied
    Mulla käyttiksenä 2009 520d, vakio alustalla. Luin ketjun läpi ja tulin siihen tulokseen että toi h&r -35mm joka nurkkaan vois olla hyvä vaihtoehto. Vakio pumpuilla ja vaihdan niihin m-sport pohjaanlyöntikumit.
    aloituskorkeus on nyt 377mm nurkissa.

Mutta se kysymys, suositelkaa hyvää jousipuristinta, sellaista että säilyy asentaja (minä) hengissä? :think
    Last edited by jmz; 14-05-2015, 11:24.

Leave a comment:

• JKK
    replied
    Itse olen kokeillut tämän kevään aikana E61:seen muutamaa settiä. Lähtötilanne oli alkuperäinen standard-alusta. Tämän korkeus oli 17" vanteilla navasta mitattuna 380mm.

1. setti piti sisällään Eibachin -30mm jouset ja Sachsin vakiopumput: Tämä paketti oli todella mukava ajaa ja samalla kuitenkin mukavan napakka. Korkeus 350mm navasta mitattuna (18" rengastuksella). Koin kuitenkin korkeuden alkuun liian matalaksi ja päätin tilata OEM- M-jouset.

2. setti piti sisällään siis OEM M-jouset ja Konin FSD:t. Tästä yhdistelmästä en pitänyt yhtään. Jouset oli mun makuun liian keinuvaiset eikä mielestäni yhtään sporttisen tuntuiset. Mielestäni samantuntuiset kuin standardi-jouset. Ehkä keinumiseen oli syynä myös mukavuuspainotteiset Konin FSD:t. Alkuperäiset M-jouset kaipaavat ehdottomasti kaverikseen jäykät iskarit. Muuten tuntuma jää huonoksi. Ja niinhän ne tehtaan "Sachit" onkin aika jäykät, jolla orggisalustan jämäkkä tuntuma tehdään. Alkoi niin paljon tympimään että tilasin vielä H&R:n jouset...

3. setti (ja nykyinen) pitää sisällään H&R:n -35mm jouset ja Konin FSD:t. Tämä on mun makuun ehdottomasti paras näistä. Auto ei keinu, eikä ole epämukava missään tilanteessa. Mielestäni täydellinen kompromissi suomalaiseen tiestöön. Jos tiet olisivat vähänkään paremmat, olisi Konin Sport varmasti paras tässä tapauksessa. Näillä FSD:iskareilla alusta on nyt H&R:ien kera juuri sellainen millainen E61:sen alusta pitäisi mielestäni olla jo tehtaalta lähtiessään. Korkeus navasta n.348mm.

Tämän perusteella suosittelen varauksetta H&R:n -35mm jousia. Eibach saattaa olla yhtä hyvä, mutta vertailu on vaikeaa kun siinä satsissa mulla oli eri pumput.

Ja tiedoksi että tehtaan OEM-satseissa käytetään samaa jousta sekä M-Suspensionissa ja M-Sportissa. Ainoastaan iskarit ja kallistuksenvaimentajat ovat jäykemmät M-Sportissa.

Leave a comment:

• Juker
    replied
    Originally posted by jeppe56 View Post
    Jos sulla on käyntiä Kemissä päin, niin voit testata tuota mun autoa. Siinä on tuo sport suspension, koni sport iskareilla.
    Kiitokset hyvästä tarjouksesta . Ei vaan ole sielläpäin useinkaan käyntiä.

Originally posted by bambino View Post
    Mulla on myös tehtaalta tullessa ollut jo tuo 15mm madaltava sport ja on kyllä tosi jämäkkä ja hyvä ajaa, mutta varmaan tässä vielä tulee jotkut HR jouset pyöräytettyä alle niin pääsee maata kohti.. Kukas noita Uudellamaalla halvimmalla vaihtelee alle kun mitään paikkaa taikka työkaluja ei ole vaihtaa jousia. 180€ tais olla Underground Motorsportilla ja näin äkkisältään kuulosti halvalta. (tais lukea, että max 4h ja ylimenevästä ajasta 60€ tunti)
    Nimenomaan kiinnostaisi se, että onko noissa sport jousissa yhtään tuota samaan pehmeyttä kuin noissa vakiojousissa vai onko ne lähempänä m-sporttia (tai H&R:ää). Kuten sanottu, kokemusta on m-sport alustasta ja myös H&R+koni sport yhdistelmästä ja samaa jäykkyyttä en nyt kaipaa. Kun tuon DD:n kanssa ei kaipaa oikeastaan yhtään jäykkyyttä tai jämäkkyyttä lisää. Ja madallustakin sillä mietin, kun nyt alkaa vissiin olla etujouset jo vähän painuneet vanhuuttaan, niin korkeus on keulassa oikeastaan hyvä mutta takapää on ikävästi ylempänä. Sitten jos vaihtaa uudet vakiojouset, niin todennäköisesti keula nousee perän kanssa samalle tasolle, ja sitten pitäiskin madaltaa , vaikeaa tämä on.
    Last edited by Juker; 12-05-2015, 18:51.

Leave a comment:

• bambino
    replied
    Mulla on myös tehtaalta tullessa ollut jo tuo 15mm madaltava sport ja on kyllä tosi jämäkkä ja hyvä ajaa, mutta varmaan tässä vielä tulee jotkut HR jouset pyöräytettyä alle niin pääsee maata kohti.. Kukas noita Uudellamaalla halvimmalla vaihtelee alle kun mitään paikkaa taikka työkaluja ei ole vaihtaa jousia. 180€ tais olla Underground Motorsportilla ja näin äkkisältään kuulosti halvalta. (tais lukea, että max 4h ja ylimenevästä ajasta 60€ tunti)

Leave a comment:

• jeppe56
    replied
    Originally posted by Juker View Post
    Miten eroaa S226A sport suspension jouset m-sport tai tavallisen alustan jousista käytännössä? Eli ilmeisesti madaltavat sen 15mm vakiosta, mutta miten jäykkyys tai pintakovuus?

Kokemusta itsellä edellisessä e61:ssä m-sport alustasta ja H&R+koni sport yhdistelmästä ja nyt nykyisessä vakio alusta dynamic drivellä. Nyt kaipaisin vain lievän madalluksen enkä yhtään jäykkyyttä lisää, niin voisiko nuo sport jouset olla hyvä vaihtoehto vakioiskareiden kanssa?
    Jos sulla on käyntiä Kemissä päin, niin voit testata tuota mun autoa. Siinä on tuo sport suspension, koni sport iskareilla.

Leave a comment:

• Juker
    replied
    Miten eroaa S226A sport suspension jouset m-sport tai tavallisen alustan jousista käytännössä? Eli ilmeisesti madaltavat sen 15mm vakiosta, mutta miten jäykkyys tai pintakovuus?

Kokemusta itsellä edellisessä e61:ssä m-sport alustasta ja H&R+koni sport yhdistelmästä ja nyt nykyisessä vakio alusta dynamic drivellä. Nyt kaipaisin vain lievän madalluksen enkä yhtään jäykkyyttä lisää, niin voisiko nuo sport jouset olla hyvä vaihtoehto vakioiskareiden kanssa?

Leave a comment:

• Muppe
    replied
    H&R 35 mm vieterit aika passelit.

Leave a comment:

• Joni_p
    replied
    Mitkäs jouset kannattaisi ostaa vakioiskareiden kanssa? Pieni madallus olisi tarpeen. Autossa tällähetkellä m-sport vakioalusta.

Leave a comment:

• Poisonsloth
    replied
    Aikaisemmin joku kyseli Bilstein B8 tolpista kokemuksia ajossa. Omaan bimmeriin(E60) vaihdoin kesällä Bilstein B12 Sportline setin. Eli siis sisältää B8 tolpat ja 50/30mm madaltavat eibachi jouset.

Kesällä aivan mainio alusta ajaa, nyt taas talvella vähän turhan pintakova ajellessa loska ja routakouppaisella tiellä. Talvirenkaat vielä tuo lisä "pompotusta" kivasti. Eli aika jyskettä on välillä.
    Muutenkin alusta toimi nätisti kesäkiekoilla 19" rengaskoolla 235/35 ja 275/30, ei ollut tuota "pomppimis" efektiä ja muutenkin töyssyt ym ei tuntunut pahasti.
    NYt kun talvikiekot 16" alla rengaskoolla 205/60 niin voi pojat sitä pomppulinnaa

Mutta alusta toimii kyllä kesällä isoilla kiekoilla niin loistavasti että ei haittaa muutamia kuukausia ajella pullarenkailla ja olla pomppulinnassa! Suosittelen!

Leave a comment:

• Paarma78
    replied
    Ensimmäiset tunnelmat eilisen huollon jälkeen.

Autoon vaihtui seuraavat uudet osat:
    - Vakaajatangon kumipuslat
    - Vakaajatangon yhdyslinkit
    - Reaktiotangot

Näyttäisi siltä että pahin paukkuminen loppui sekä pahin pintakovuus hävisi myös. Ohjaus tuli myös tunnokkaammaksi. Samoihin teräviin töyssyihin, joissa aikaisemmin sai ihan kunnollisen pamauksen aikaiseksi tulee sellainen vaimennettu napakka tössäys. Alusta tuntuu nyt olevan suht tasapainossa tuon takapään kanssa.

En enää (ainakaan tällä hetkellä) usko että ongelma on iskarin pohjaaminen. Sain iskarit pohjaamaan hiekkatiellä isoon monttuun ja joustoa edessä riitti kyllä reilusti (ilman terävää pamausta). Olishan se melkoinen suunnittelukukkanen jos joustoa olis vaan muutama sentti.

Alustavasti siis vaikuttaisi selkeältä parannukselta etupäähän. Jatketaan tunnustelua...

EDIT: Kyllä tää ihan siedettävältä nyt tuntuu!
    Last edited by Paarma78; 28-02-2015, 12:53.

Leave a comment:

Working...
X