E60 madallus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juker
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 80
    • Oulu

Miten eroaa S226A sport suspension jouset m-sport tai tavallisen alustan jousista käytännössä? Eli ilmeisesti madaltavat sen 15mm vakiosta, mutta miten jäykkyys tai pintakovuus?

Kokemusta itsellä edellisessä e61:ssä m-sport alustasta ja H&R+koni sport yhdistelmästä ja nyt nykyisessä vakio alusta dynamic drivellä. Nyt kaipaisin vain lievän madalluksen enkä yhtään jäykkyyttä lisää, niin voisiko nuo sport jouset olla hyvä vaihtoehto vakioiskareiden kanssa?
    F10 530d xDrive///M Sport
    Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
    Ex F31 320d xDrive///M Sport
    Ex E60 530dA
    Ex E61 520d ///M Sport

Comment

• jeppe56
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 65
      • Keminmaa

Originally posted by Juker View Post
      Miten eroaa S226A sport suspension jouset m-sport tai tavallisen alustan jousista käytännössä? Eli ilmeisesti madaltavat sen 15mm vakiosta, mutta miten jäykkyys tai pintakovuus?

Kokemusta itsellä edellisessä e61:ssä m-sport alustasta ja H&R+koni sport yhdistelmästä ja nyt nykyisessä vakio alusta dynamic drivellä. Nyt kaipaisin vain lievän madalluksen enkä yhtään jäykkyyttä lisää, niin voisiko nuo sport jouset olla hyvä vaihtoehto vakioiskareiden kanssa?
      Jos sulla on käyntiä Kemissä päin, niin voit testata tuota mun autoa. Siinä on tuo sport suspension, koni sport iskareilla.

Comment

• bambino
        Bimmer Rookie
        • Feb 2015
        • 92
        • Kangasala

Mulla on myös tehtaalta tullessa ollut jo tuo 15mm madaltava sport ja on kyllä tosi jämäkkä ja hyvä ajaa, mutta varmaan tässä vielä tulee jotkut HR jouset pyöräytettyä alle niin pääsee maata kohti.. Kukas noita Uudellamaalla halvimmalla vaihtelee alle kun mitään paikkaa taikka työkaluja ei ole vaihtaa jousia. 180€ tais olla Underground Motorsportilla ja näin äkkisältään kuulosti halvalta. (tais lukea, että max 4h ja ylimenevästä ajasta 60€ tunti)
        E60 525i 2006

Comment

• Juker
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 80
          • Oulu

Originally posted by jeppe56 View Post
          Jos sulla on käyntiä Kemissä päin, niin voit testata tuota mun autoa. Siinä on tuo sport suspension, koni sport iskareilla.
          Kiitokset hyvästä tarjouksesta . Ei vaan ole sielläpäin useinkaan käyntiä.

Originally posted by bambino View Post
          Mulla on myös tehtaalta tullessa ollut jo tuo 15mm madaltava sport ja on kyllä tosi jämäkkä ja hyvä ajaa, mutta varmaan tässä vielä tulee jotkut HR jouset pyöräytettyä alle niin pääsee maata kohti.. Kukas noita Uudellamaalla halvimmalla vaihtelee alle kun mitään paikkaa taikka työkaluja ei ole vaihtaa jousia. 180€ tais olla Underground Motorsportilla ja näin äkkisältään kuulosti halvalta. (tais lukea, että max 4h ja ylimenevästä ajasta 60€ tunti)
          Nimenomaan kiinnostaisi se, että onko noissa sport jousissa yhtään tuota samaan pehmeyttä kuin noissa vakiojousissa vai onko ne lähempänä m-sporttia (tai H&R:ää). Kuten sanottu, kokemusta on m-sport alustasta ja myös H&R+koni sport yhdistelmästä ja samaa jäykkyyttä en nyt kaipaa. Kun tuon DD:n kanssa ei kaipaa oikeastaan yhtään jäykkyyttä tai jämäkkyyttä lisää. Ja madallustakin sillä mietin, kun nyt alkaa vissiin olla etujouset jo vähän painuneet vanhuuttaan, niin korkeus on keulassa oikeastaan hyvä mutta takapää on ikävästi ylempänä. Sitten jos vaihtaa uudet vakiojouset, niin todennäköisesti keula nousee perän kanssa samalle tasolle, ja sitten pitäiskin madaltaa , vaikeaa tämä on.
          Last edited by Juker; 12-05-2015, 18:51.
          F10 530d xDrive///M Sport
          Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
          Ex F31 320d xDrive///M Sport
          Ex E60 530dA
          Ex E61 520d ///M Sport

Comment

• JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2328
            • Uusimaa

Itse olen kokeillut tämän kevään aikana E61:seen muutamaa settiä. Lähtötilanne oli alkuperäinen standard-alusta. Tämän korkeus oli 17" vanteilla navasta mitattuna 380mm.

1. setti piti sisällään Eibachin -30mm jouset ja Sachsin vakiopumput: Tämä paketti oli todella mukava ajaa ja samalla kuitenkin mukavan napakka. Korkeus 350mm navasta mitattuna (18" rengastuksella). Koin kuitenkin korkeuden alkuun liian matalaksi ja päätin tilata OEM- M-jouset.

2. setti piti sisällään siis OEM M-jouset ja Konin FSD:t. Tästä yhdistelmästä en pitänyt yhtään. Jouset oli mun makuun liian keinuvaiset eikä mielestäni yhtään sporttisen tuntuiset. Mielestäni samantuntuiset kuin standardi-jouset. Ehkä keinumiseen oli syynä myös mukavuuspainotteiset Konin FSD:t. Alkuperäiset M-jouset kaipaavat ehdottomasti kaverikseen jäykät iskarit. Muuten tuntuma jää huonoksi. Ja niinhän ne tehtaan "Sachit" onkin aika jäykät, jolla orggisalustan jämäkkä tuntuma tehdään. Alkoi niin paljon tympimään että tilasin vielä H&R:n jouset...

3. setti (ja nykyinen) pitää sisällään H&R:n -35mm jouset ja Konin FSD:t. Tämä on mun makuun ehdottomasti paras näistä. Auto ei keinu, eikä ole epämukava missään tilanteessa. Mielestäni täydellinen kompromissi suomalaiseen tiestöön. Jos tiet olisivat vähänkään paremmat, olisi Konin Sport varmasti paras tässä tapauksessa. Näillä FSD:iskareilla alusta on nyt H&R:ien kera juuri sellainen millainen E61:sen alusta pitäisi mielestäni olla jo tehtaalta lähtiessään. Korkeus navasta n.348mm.

Tämän perusteella suosittelen varauksetta H&R:n -35mm jousia. Eibach saattaa olla yhtä hyvä, mutta vertailu on vaikeaa kun siinä satsissa mulla oli eri pumput.

Ja tiedoksi että tehtaan OEM-satseissa käytetään samaa jousta sekä M-Suspensionissa ja M-Sportissa. Ainoastaan iskarit ja kallistuksenvaimentajat ovat jäykemmät M-Sportissa.
            BMW G30 545e M-Sport

Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

Comment

• jmz
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 40
              • Vihti

Mulla käyttiksenä 2009 520d, vakio alustalla. Luin ketjun läpi ja tulin siihen tulokseen että toi h&r -35mm joka nurkkaan vois olla hyvä vaihtoehto. Vakio pumpuilla ja vaihdan niihin m-sport pohjaanlyöntikumit.
              aloituskorkeus on nyt 377mm nurkissa.

Mutta se kysymys, suositelkaa hyvää jousipuristinta, sellaista että säilyy asentaja (minä) hengissä? :think
              Last edited by jmz; 14-05-2015, 11:24.
              sigpic

- E60 520da 2009 LCI.
              - E38 740ia 1996.
              - E34 535ia 1990.
              - E39 523ia 1996.

Comment

• jakemon
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 54
                • savonlinna

Kyllä minä ainakin kaikkiin autoihini ihan motonet/biltema jousipuristimilla olena vaihdellut, kertaakaan ei ole lennelleet
                e61 535d

Comment

• markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

Originally posted by jmz View Post
                  Mutta se kysymys, suositelkaa hyvää jousipuristinta, sellaista että säilyy asentaja (minä) hengissä? :think
                  Motonetissakin myytävät IKH:n puristimet on satunnais käytössä ihan toimivat. Ei vain oikein kestä pulttipyssyllä kiristämistä. Itse olen noista lyhentänyt hieman kierreosaa niin mahtuu paremmin paikalleen.
                  BMW 530iA Touring -05

Comment

• jmz
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 40
                    • Vihti

Ok. Ajattelin että jos siihen tarvii jotkut todella järeät ja kalliit ni että pitääkö niitäkin sit jo katella esim. Saksasta.
                    Mutta hyvä niin jos noillakin pärjää.
                    sigpic

- E60 520da 2009 LCI.
                    - E38 740ia 1996.
                    - E34 535ia 1990.
                    - E39 523ia 1996.

Comment

• jmz
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 40
                      • Vihti

[QUOTE=Pe-te;3442544]Vaikka mulla tuota käsittämätöntä pauketta on edelleenkin niin jousista en voi valittaa. Oikein on mukavat ajella ja selkeästi pinnasta pehmoisemmat kuin alkuperäiset m-sport jouset. Vakioihin en osaa verrata kun sellaista ei koskaan alla ole ollut.

Siis mun mielestä vakio on todella mukava ajaa, ainakin silloin kun kaikki on kunnossa alustasta. Mutta onhan ne ulkonäöltään liian korkeat, siksi madaltaa pitäisi, tietty plussaa olisi että mukavuus säilyisi. Siksi H&R.
                      Ja kallistuksenvakaajat pitää kattoa sit ja miettiä.

Mutta sitä piti kysyä että selvisikö se ikinä miksi jousi sulla kääntyi?
                      sigpic

- E60 520da 2009 LCI.
                      - E38 740ia 1996.
                      - E34 535ia 1990.
                      - E39 523ia 1996.

Comment

• bambino
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2015
                        • 92
                        • Kangasala

180€(+20€ posti) vissiin halvimmat -35mm H&R jouset mitä ebay.de tarjosi, onko siis järkevän hintaset vai enkö vaan osannu etsiä? :think Tuntu olevan suurtakin eroa jousien suhteen kun moni myi n. 300€ koko satsia, Suomesta ainakin Underground Motorsport tarjosi kyseisest jouset 299€.
                        E60 525i 2006

Comment

• Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17568
                          • Turku

Originally posted by bambino View Post
                          180€(+20€ posti) vissiin halvimmat -35mm H&R jouset mitä ebay.de tarjosi, onko siis järkevän hintaset vai enkö vaan osannu etsiä? :think Tuntu olevan suurtakin eroa jousien suhteen kun moni myi n. 300€ koko satsia, Suomesta ainakin Underground Motorsport tarjosi kyseisest jouset 299€.
                          Et osannut etsiä. Ostin omani (-50mm) posteineen alle 140€ ja -35mm pari ei sen kalliimpi ollut. Ok, taidat puhua 4 kpl sarjasta eli E60?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998

Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

Comment

• JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

Juu tässähän pitää muistaa että puhutaanko E60:stä vai E61:stä. Jälkimmäiseen saa H&R:t kotimaiselta maahantuojalta US-Partsin Autoracingilta. Omaani sain kovasti tinkaamalla E61:sen etujouset 160€ hinnalla. Saksasta tilaamalla olisi säästänyt parikymppiä.

E60:seen tulee jouset myös takapäähän, joten hintakin on varmaan kotimaassa 250-300€. Saksasta tilaamalla saanee 200€ pintaan neljän jousen setin.
                            BMW G30 545e M-Sport

Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

Comment

• bambino
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2015
                              • 92
                              • Kangasala

Originally posted by Laku View Post
                              Et osannut etsiä. Ostin omani (-50mm) posteineen alle 140€ ja -35mm pari ei sen kalliimpi ollut. Ok, taidat puhua 4 kpl sarjasta eli E60?
                              Eikös topicin nimi sen jo kerro mitä etsitään.
                              Etuset saa hintaan 108€(+20€ posti) ja ilmeisesti koko satsin 180€(+20€). Laitetaan sellanen tulemaan sitten..
                              E60 525i 2006

Comment

• bambino
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2015
                                • 92
                                • Kangasala

Ihan vielä mielenkiinnosta ettei ihan vituiksi mene niin onko siellä tosiaan se tehtaan -10mm tjsp Sport Suspension setti sisässä jos tulokset on navasta kaareen luokkaa 35mm edessä 36mm takana?
                                E60 525i 2006

Comment

Working...
                                X