Tuli viime viikolla heitettynä pohjoisen reissu ja ajotietokone näytti lukemaa 6,5 l/100km, keskinopeus 86 km/h, mittarissa n. 2100 km.
Mukana 5 henkeä, anopin kuljetuslaatikko katolla ja sisällä sen verran tavaraa mitä mahtuu.
Ei mielestäni mikään paha kulutus tuolle koneelle ja nelikolle.
E60/61 530d/535d kulutus!?
Collapse
X
-
Joskus muinoin oli Karala penkitellyt tuttunsa autossa (330d, 535:sen suuttimilla) eri suodattimia. K&N vaparilla -~20-30hv, tarvikesuodattimella -~5hv ja uudella alkuperäisellä pohjat, eli sen vajaa 350hv. Aikaa tuosta jo on kohta puolivuosikymmentä, eli luvut voi vähän heittää mutta suuruusluokassa ollaan.
Samoin kävi kaverin autolle (535d), piti vaihtaa mun autosta uusi oem-suodatin vaparin tilalle että saatiin kunnon tulokset.. vaparilla jäi muutaman kymmenen hv alle, uudellakin massamittarilla.
Vaikka en ihan tarkkaan ymmärrä mistä erot johtui.. ahtojen piikailu, ilman pyörteily, tms?? Hintaerot on kuitenkin niin pieniä autoilun kokonaiskustannuksissa, että samalla pelaa "varmanpäälle"Last edited by Matson^; 28-02-2012, 11:01.
Leave a comment:
-
-
En oo muuten huomannut katsoa omassa tuota ilmanputsarin kuntoa. Eikös tämä ole sopiva -04 E61 535d:hen
Vai onko noissa suodattimissa eroja. Kannattaako panostaa orkkis suodattimeen vai mikä on järkevää?
Eikös tämä ohje päde tuohon E61 535d (M57TU) ilmanputsarin vaihtoon?
Asiasta toiseen.
Onko polttoaine suodatin hankala vaihtaa kyseiseen laitteeseen? Jos samalla tilaisin motonetiltä sen polttoainesuodattimen? Vai mitä porukka on mieltä näistä motonetin suodattimista? Tähän en kuvallista ohjetta löytänyt, vai oliko tuo yläällä oleva ohjekkaan oikea?
Kun vähän etsiskelin, niin löysin sittenkin sanallisen ohjeen:
Oliko tämä oikea tuote?
Kun näitä suodattimia vaihdetaan, niin tarviiko sen jälkeen nollata mitään vikakoodeja?Last edited by Tofu; 28-02-2012, 10:26.
Leave a comment:
-
-
päivitetääs lukemia (ajotietokoneella kerättyjä).
6600km ajoa (90% kehätiellä ja kaupungissa)
keskinopeus 61km/h
keskik. 7.7 ltr/100km
tänään ajelin Joensuusta Espooseen
pätkällä varkaudesta Heinolaan, kohtalainen liikenne, ajotietokoneelta 5.4 ltr/100km (mittarin mukaan nopeutta n. 85-90km/h).
Varkaudesta puolestaan Espooseen, suurin osa motariajoa (mittarissa 110km/h),
keskik. 5.9 ltr/100km
Matka-ajossa 530d menee kyllä mukavan pienellä. kaupungissa ja kehäteille menee sitten se 7-16ltr, eli ei massa liiku kevyesti kaupungissa.
Leave a comment:
-
-
Eiköhän tuollaiset kulutuslukemat ole neliveto automaatti yhdistelmällä aika normaaleja varsinkin jos ajaa lyhyitä ajoja. (0-30km säännöllisesti)
Omassa pikkuveli mallissa automaatteilla ilman nelivetoakin huomannut, että pätkäajot kaupungissa on keskikulutukselle pahoja
Laatikko luistattaa talvi-moodilla ensimmäiset 10kilometriä ja soppaa menee.
(kokeilpaapas automaatikkolaatikon omaavat! jos löytyy alamäki kohtuullisen läheltä kylmäkäynnistys paikkaa... ajakaa kylmähköllä koneella alamäki "moottorijarrutuksella" alaspäin ja seuratkaa kulutusmittaria.... toistakaa sama normaalilämpöisellä autolla. voitte huomata jotain jännää)
neliveto ottaa varmaan oman veronsa...
Manuaali laatikolla pääsee varmaan paljon pienemmillä lukemilla pätkäajossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostAiniin joo, olethan katsonut että et ole vahingossa räveltänyt sinne tripin alta löytyvään piilomenun 20 -alamenuut jotain muuta kerrointa kulutukselle kuin 1000?
Ja onko todellinen kulutus mitattu vaiko ajotietokoneen ilmoittama?
Originally posted by Gonzalez View PostMassamittarille ääni täältä, Tampereen KL-varaosasta löytynee hyllystä kun soitat ja matkahuolto tuo jopa samana päivänä jos aamulla soitat. Oisko ollu joku 230e tms. alkuperäinen Bosch. Tekee justiin tuon ettei tarvi kun millin painaa kaasua niin hyppää pohjaa ja syö soppaa ihan simona.
Itsellä kaksi samanlaista konetta ollut aikanaan aivan samoilla oireilla ja molemmat korjaantui massamittarilla...Originally posted by MLehto View PostDo diin. Kärry oli huollossa ja pata testattiin. Kaikki ok, vain he-le-ve-tin likainen ilmanputsari - se vaihdettiin. Yllätys oli suuri: kulutus tippui 1,5l/100km. Maanantaina laitatin kesärenkaat alle.
Termarit vaihdettu (=lämmöt ok), dpf ok, ilmanputsari vaihdettu (kokemuksia vaikutuksesta ei vielä ole), hehkut vaihdettu ja pakosarjan vuodosta johtua savuttamisjälkiä ei konehuoneessa näy. Rengaspaineet ovat ok ja pyöräkulmat lienevät myös (etupyörien suuntaus tehty). Jarrut eivät laahaa, koska rullaa hyvin ja renkaat eivät ajon jälkeen ole kuumat. Lopullisen sielunrauhan saanen MAF-testauksella, kun vain jaksaisi vaivautua.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostTämä on osittain tottakin. Ahdetulla dieselillä paras hyötysuhde saadaan siellä maksimiväännön tienoilla (eli ~1800-2000 rpm) ja reilulla kaasunkäytöllä.
Leave a comment:
-
-
Nyt kun työmatka kasvoi liki 30km mittaiseksi per siivu , tippui myös 530DAT keskikulutus (weba on) 8.4l/100km. Ja tässä on kylmäajoa kaupungissa aika paljon.
Eli kyllä se vain on niin että matka-ajossa nää ei vie kovin paljoa , mutta kylmänä kaupungissa soppa maistuu.
Noh, aivan sama viekö se 7l vai 9 l per satakm. Tulevilla hinnoilla 300€ /10tkm ei tunnu näiden autojen arvonalennuksen rinnalla miltään..
Leave a comment:
-
-
Ainiin joo, olethan katsonut että et ole vahingossa räveltänyt sinne tripin alta löytyvään piilomenun 20 -alamenuut jotain muuta kerrointa kulutukselle kuin 1000?
Ja onko todellinen kulutus mitattu vaiko ajotietokoneen ilmoittama?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mattix View PostEipä ole ei.
Eniten ihmetyttää, että rauhallinen/kohtalainen kiihdytys matkanopeuteen on väkisin 20l mittarissa. Bimmerillä pitää siis kiihdyttää terhakkaasti tavoitenopeuteen, jotta kiihdytyksen/kulutuksen aika saadaan minimoitua
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tommix View PostOnko autossasi muten tehdasasennettua Webaa?
Tämä nimi tohottaa lähes jatkuvasti lämpötilan ollessa lähellä 0 C. Sammuu tietysti kun mosa lämpiää mutta vaikuttaa kulutukseen jonkin verran.
Eniten ihmetyttää, että rauhallinen/kohtalainen kiihdytys matkanopeuteen on väkisin 20l mittarissa. Bimmerillä pitää siis kiihdyttää terhakkaasti tavoitenopeuteen, jotta kiihdytyksen/kulutuksen aika saadaan minimoitua
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mattix View PostTaitaa siis olla ilmasuodatin se juttu, jolla kulutusta voi parantaa. Ehkä myös kaasujalalla :think
Tämä nimi tohottaa lähes jatkuvasti lämpötilan ollessa lähellä 0 C. Sammuu tietysti kun mosa lämpiää mutta vaikuttaa kulutukseen jonkin verran.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostKokeilin tänään 535d:llä (LCI).
Cruisessa 90 km/h, tasaisella kun pisti cruisen päälle 70 km/h,
kulutusmittari kävi 18 litrassa ihan hetkellisesti.
Mitäs sulla vastaava "testi" näyttää?
Ja kuten katsoit, niin hiukkassuodattimen vastapaineet kunnossa kuten myös suuttimet.
Taitaa siis olla ilmasuodatin se juttu, jolla kulutusta voi parantaa. Ehkä myös kaasujalalla :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mattix View PostEniten ehkä ihmettelen sitä, että eipä tarvi paljon tuossa 50-80km/h vauhdissa kaasua näyttää, kun mittariston kulutusmittari keikkuu kaakossa. Tosin kokemus vielä pääasiassa noista 20-30km pätkistä. Onko tämä kone kylmänä noin kova syömään?
Mutta kone lämpiää ensimmäisten parin km aikana no sinne 40 asteeseen, sen jälkeen nousu hidastuu, 60 asteen jälkeen kipuaa ehkä tahtia muutaman asteen / km maantieajossa.
Kokeilin tänään 535d:llä (LCI).
Cruisessa 90 km/h, tasaisella kun pisti cruisen päälle 70 km/h,
kulutusmittari kävi 18 litrassa ihan hetkellisesti.
Mitäs sulla vastaava "testi" näyttää?
Leave a comment:
-
-
kulutus
Oma e91 325d manuali vie noin 5-6l/100km kun pyöritään kehien sisällä. Muissa tilanteissa sitten menee enemmän tai vähemmän. Kesälomareissulla keskikulutus oli noin 3,9l/100km ja tuossa oli noin 200km kaupunkia ja noin 600km normi 80/100kmh kantatietä.
Rengastus on standardi 225/45-17. Lisäksi tässä kohtaa täytyy todeta että 325d farkun omamassa on tasan samat 1665kg kuin e60 530d:n. Ainoana kulutuksiin ja muihin lukemiin liittyvänä erona on että tankki on 61l vs. e60:sen 70l.
Omassa käytössä myös ajotietokoneen lukema on hyvin luotettava eli yli 1d/100km heittoja tulee harvoin. Kaikki tässä mainitut lukemat tulee siis suoraan tankkaus.comista.
-
JN
Leave a comment:
-
Leave a comment: