Kylläpäs vaan menee!
Ajotietokoneen kulutuslukemien paikkaansapitävyys testattu monta kertaa laskemalla ja heittoa ollu max 0,3L/100km!
Kulutus nousi 0,3L, kun vaihdoin 225l ev. kesänakit 245 talvirenkaisiin..
10L oon saanu sen syömään talvella autoraileri perässä jossa 3 kelkkaa ja vauhtia 120.. Tiiä sitte onko joku pielessä autossa, mut viittis wetterillekkään ku niin kallista :think
Heittoa matkamittarissa? Eli todellista matkaa tankillisella tulisikin vähemmän? Mutta hyvähän se jos pienellä menee
Ei nollattu. Ja tuo postaus lähinnä huomioksi kaikille sitä mietiskeleville että jos niitä arvoja ei nollata niin siinä saattaa mennä tuo parituhatta ennekuin alkaa jossain näkymään. Itse ajan tankin yleensä melko tyhjiin ja tankaan täyteen ja vertaan kulutusmittarin lukemaa tankkaukseen joten nyt on joutunut arvoa pienentämään pari kertaa.
Jo pari tankkausta sitten auto näytti 900 km matkalle keskikulutuksen 8.6 ja tankkauksen mukaan 7.8 mutta en sitä heti uskonut kun on jo tottunut reippaaseen kulutukseen.
Pitää tarkkailla tilannetta jos tuo kulutus oikeasti nyt asettuis.
Ilmastointi ei ole nyt tietenkään ollut pariin viikkon päällä, on ollut automaattiasennossa, tuokinhan tietenkin pienentää jonnin verran.
Miltei miellyttävä yllätys kun kaupunki kulutus jota mun auto pelkästään on, putos yhdeksään litraan (9L), entisen 11Litran sijaan, sekin vielä että noilla elokuva renkailla tuli eilinen ilta revitettyäsuditettua ja kaahattua kun ei tarvinna peljätä vanteiden kieroutumista saatika muutakaan,
Lienet menee sukkasiltaan sitten jonnekin ysin alle, nyt on jo sopiva, hyvä.
Alkoi jo mietityttämään tuo entinen 11L kulutus että miksi näin paljon vie, mutta se vain on tuo vierintävastus niiiiiin kauhia..
Itellä tuo ajotietokoneen näyttämä keskikulutus heittää järkiään melkeen 1 litran.
Just tuossa sunnuntaina tankkasin ja laskin kulutuksen niin keskikulutus oli 7,5/100km, mutta ajotietokone väiti että 8,5.
En oo jaksanu salavalikon kerrointa muutella - kokeilin sitäkin tuossa elokuulla, mutta en saanu osumaan kohilleen sitä, niin annoin olla. Samapa tuo mitä se ajotietokone näyttää, ku tankatessa tulee laskettua kuitenkin nuo.
Vaikuttaako tuo maffi nyt sitte tuohon jotenkin vai eikö?
Itellä on asettunu tuo kulutus normikeleissä tasolle 8.5-9.0 l/100km. Kaupunkipyöritystä ja moottoritieajoa lähinnä. Maantiellä oon joskus jossain olosuhteissa päässy alle 7 kulutukseen ajotietokoneen mukaan, mutta ei sillä kyydillä ole sitten kovin kauaa jaksanut edetä. Että ei tämä 530d manuaalikaan (11/04) mikään pieniruokainen auto ole. Termostaatit vaihdettu, se pudotti kulutusta n. 0.5 l/100 km kauttaaltaan.
Itellä on asettunu tuo kulutus normikeleissä tasolle 8.5-9.0 l/100km. Kaupunkipyöritystä ja moottoritieajoa lähinnä. Maantiellä oon joskus jossain olosuhteissa päässy alle 7 kulutukseen ajotietokoneen mukaan, mutta ei sillä kyydillä ole sitten kovin kauaa jaksanut edetä. Että ei tämä 530d manuaalikaan (11/04) mikään pieniruokainen auto ole. Termostaatit vaihdettu, se pudotti kulutusta n. 0.5 l/100 km kauttaaltaan.
Tämä on jokseenkin sama kuin minulla (530d/05). On ollut pohdinnassa vaihtaisiko MAF:n.
Pääosin työmatka-ajoa, Helsinki - Vantaa, kehä I:n sisältä kehä III:lle + pakolliset keskusta-ajot; 6,8l/100km.
Yksi tankillinen kokeiltu pelkässä ruuhkassa; 7,4l/100km.
Matka painotteisessa ajossa Suomessa 6,5l/100km.
Kiihdyttelen yleensä maksimi väännöillä ja matkat rullaan cruisella.
Ja autohan painaa sen karvan yli 1800kg...
Mihin ootte päässy 520d e60 tai e61:llä?
Keskikulutus 5,5. Työmatkat ajan maantiellä ja lisääntynyt kaupunki- ja taajama-ajo nosti kulutuksen tuohon lukemaan. Matka-ajossa menee litraa vähemmällä (E61).
Miltei miellyttävä yllätys kun kaupunki kulutus jota mun auto pelkästään on, putos yhdeksään litraan (9L), entisen 11Litran sijaan, sekin vielä että noilla elokuva renkailla tuli eilinen ilta revitettyäsuditettua ja kaahattua kun ei tarvinna peljätä vanteiden kieroutumista saatika muutakaan,
Lienet menee sukkasiltaan sitten jonnekin ysin alle, nyt on jo sopiva, hyvä.
Alkoi jo mietityttämään tuo entinen 11L kulutus että miksi näin paljon vie, mutta se vain on tuo vierintävastus niiiiiin kauhia..
Omassa kärryssä (530 da -04) on kesärenkaina 225/55R17, joiden kanssa nopeus- ja matkamittarin heitto on käytännössä 0 % (navigaattorilla tsekattuna). Rengasprofiilin kun tästä koosta tiputtaa tuohon 50-sarjaan, on nopeusmittarin heitto jo yli 3,4 %. Kyseinen heitto menee suoraan kulutukseen (sekä tankattuihin, että ajotietokoneen näyttämään).
Talvirenkaina minulla on 215/55R16, jolloin todellisen kulutuksen heitto on jo lähempänä 6 %. Pointtina tässä on se, ettei tuota heittoa näe sen enempää ajotietokoneesta, kuin tankkauksista laskemallakaan. Katsottaessa kärryni kulutusta toteutuneista tankkauksista, on käppyrät aika ihmeellisen näköisiä (verrattuna kesä-/talvikulutuksia keskenään). Tankkaustietojen mukaan laskettuna talvella bemari veisi vähemmän polttoainetta mitä kesällä (http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=35953).
Mlatvala, katsopa rengaslaskurista entisen ja nykyisen rengaskokosi mittarivirheet ja laske siitä todellinen kulutus (verrokkina 225/55R17). Saatat yllättyä kulutuseron pienuudesta.
Keskikulutus 5,5. Työmatkat ajan maantiellä ja lisääntynyt kaupunki- ja taajama-ajo nosti kulutuksen tuohon lukemaan. Matka-ajossa menee litraa vähemmällä (E61).
Eli pienillä mennään, hyvä.
Olen miettinyt 520d:n, 525d:n ja 530d:n plussia ja miinuksia e60/e61-korissa. Järkevin taitaa olla 520d tai 525d -08-->
Ja eikun säästämään
Omassa kärryssä (530 da -04) on kesärenkaina 225/55R17, joiden kanssa nopeus- ja matkamittarin heitto on käytännössä 0 % (navigaattorilla tsekattuna). Rengasprofiilin kun tästä koosta tiputtaa tuohon 50-sarjaan, on nopeusmittarin heitto jo yli 3,4 %. Kyseinen heitto menee suoraan kulutukseen (sekä tankattuihin, että ajotietokoneen näyttämään).
Talvirenkaina minulla on 215/55R16, jolloin todellisen kulutuksen heitto on jo lähempänä 6 %. Pointtina tässä on se, ettei tuota heittoa näe sen enempää ajotietokoneesta, kuin tankkauksista laskemallakaan. Katsottaessa kärryni kulutusta toteutuneista tankkauksista, on käppyrät aika ihmeellisen näköisiä (verrattuna kesä-/talvikulutuksia keskenään). Tankkaustietojen mukaan laskettuna talvella bemari veisi vähemmän polttoainetta mitä kesällä (http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=35953).
Mlatvala, katsopa rengaslaskurista entisen ja nykyisen rengaskokosi mittarivirheet ja laske siitä todellinen kulutus (verrokkina 225/55R17). Saatat yllättyä kulutuseron pienuudesta.
Nehän on jotain millejä, 225/50/17 & 285/25/20
kesärenkaat yhdet vaihtoehdot on vielä alkup 245/40/18
Mut jokainen rengashan on samankokoinen samalla kehällä ja halkaisijalla, tai ainakin niin liki kun voi vain olla toisiaan, joten millejä kait ne erot oli, enmää taira niitä enää katsoa laskurillakaan, eijjaksa
Ja sanottakoot vielä että kulutus meni takaisin yhteentoista, jossa se oli etellisilläkin renkailla, joten nou hätä, tilanne on tasoittunut korjaantunut ja palannut
530 dA vm. 5/2005, dpf -pönttö poistettuna,uusi LTR-Racingin ohjelma sisällä pari päivää, kulutus maantieajossa mitattuna 6,4-6,6l. Vanhalla virisoftalla oli mitattuna 7-7.3 maantiellä.Tehoja otettu ulos 275 hp / 650 Nm.
Ja kulkee mukavasti!
530 dA vm. 5/2005, dpf -pönttö poistettuna,uusi LTR-Racingin ohjelma sisällä pari päivää, kulutus maantieajossa mitattuna 6,4-6,6l. Vanhalla virisoftalla oli mitattuna 7-7.3 maantiellä.Tehoja otettu ulos 275 hp / 650 Nm.
Ja kulkee mukavasti!
Comment