Sulla lienee sitten suomen ennätys! TM:n mittaama kulutus 120km/h vauhdissa on 7l tasan. 160km/h versus 120km/h on aika iso ero kulutuksen kannalta.
Saman automallin eri vakiorenkaiden välillä. Usein unohtuu rengasmerkinnöissä keskimmäinen luku on suhdeluku eikä voi ostaa siis mitä sattuu samaa tuumaa olevia (pyörän kehä muttuu).
Oma e91 325d manuali vie noin 5-6l/100km kun pyöritään kehien sisällä. Muissa tilanteissa sitten menee enemmän tai vähemmän. Kesälomareissulla keskikulutus oli noin 3,9l/100km ja tuossa oli noin 200km kaupunkia ja noin 600km normi 80/100kmh kantatietä.
Rengastus on standardi 225/45-17. Lisäksi tässä kohtaa täytyy todeta että 325d farkun omamassa on tasan samat 1665kg kuin e60 530d:n. Ainoana kulutuksiin ja muihin lukemiin liittyvänä erona on että tankki on 61l vs. e60:sen 70l.
Omassa käytössä myös ajotietokoneen lukema on hyvin luotettava eli yli 1d/100km heittoja tulee harvoin. Kaikki tässä mainitut lukemat tulee siis suoraan tankkaus.comista.
Eniten ehkä ihmettelen sitä, että eipä tarvi paljon tuossa 50-80km/h vauhdissa kaasua näyttää, kun mittariston kulutusmittari keikkuu kaakossa. Tosin kokemus vielä pääasiassa noista 20-30km pätkistä. Onko tämä kone kylmänä noin kova syömään?
Kyllä kylmänä kulutus on ainakin 1.5 kertainen.
Mutta kone lämpiää ensimmäisten parin km aikana no sinne 40 asteeseen, sen jälkeen nousu hidastuu, 60 asteen jälkeen kipuaa ehkä tahtia muutaman asteen / km maantieajossa.
Kokeilin tänään 535d:llä (LCI).
Cruisessa 90 km/h, tasaisella kun pisti cruisen päälle 70 km/h,
kulutusmittari kävi 18 litrassa ihan hetkellisesti.
Mitäs sulla vastaava "testi" näyttää?
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Kokeilin tänään 535d:llä (LCI).
Cruisessa 90 km/h, tasaisella kun pisti cruisen päälle 70 km/h,
kulutusmittari kävi 18 litrassa ihan hetkellisesti.
Mitäs sulla vastaava "testi" näyttää?
Testi tehty ja aika samoja meni itselläkin. 19-20 litrassa piipahti.
Ja kuten katsoit, niin hiukkassuodattimen vastapaineet kunnossa kuten myös suuttimet.
Taitaa siis olla ilmasuodatin se juttu, jolla kulutusta voi parantaa. Ehkä myös kaasujalalla :think
Taitaa siis olla ilmasuodatin se juttu, jolla kulutusta voi parantaa. Ehkä myös kaasujalalla :think
Onko autossasi muten tehdasasennettua Webaa?
Tämä nimi tohottaa lähes jatkuvasti lämpötilan ollessa lähellä 0 C. Sammuu tietysti kun mosa lämpiää mutta vaikuttaa kulutukseen jonkin verran.
Onko autossasi muten tehdasasennettua Webaa?
Tämä nimi tohottaa lähes jatkuvasti lämpötilan ollessa lähellä 0 C. Sammuu tietysti kun mosa lämpiää mutta vaikuttaa kulutukseen jonkin verran.
Eipä ole ei.
Eniten ihmetyttää, että rauhallinen/kohtalainen kiihdytys matkanopeuteen on väkisin 20l mittarissa. Bimmerillä pitää siis kiihdyttää terhakkaasti tavoitenopeuteen, jotta kiihdytyksen/kulutuksen aika saadaan minimoitua
Eipä ole ei.
Eniten ihmetyttää, että rauhallinen/kohtalainen kiihdytys matkanopeuteen on väkisin 20l mittarissa. Bimmerillä pitää siis kiihdyttää terhakkaasti tavoitenopeuteen, jotta kiihdytyksen/kulutuksen aika saadaan minimoitua
Tämä on osittain tottakin. Ahdetulla dieselillä paras hyötysuhde saadaan siellä maksimiväännön tienoilla (eli ~1800-2000 rpm) ja reilulla kaasunkäytöllä.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Ainiin joo, olethan katsonut että et ole vahingossa räveltänyt sinne tripin alta löytyvään piilomenun 20 -alamenuut jotain muuta kerrointa kulutukselle kuin 1000?
Ja onko todellinen kulutus mitattu vaiko ajotietokoneen ilmoittama?
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Nyt kun työmatka kasvoi liki 30km mittaiseksi per siivu , tippui myös 530DAT keskikulutus (weba on) 8.4l/100km. Ja tässä on kylmäajoa kaupungissa aika paljon.
Eli kyllä se vain on niin että matka-ajossa nää ei vie kovin paljoa , mutta kylmänä kaupungissa soppa maistuu.
Noh, aivan sama viekö se 7l vai 9 l per satakm. Tulevilla hinnoilla 300€ /10tkm ei tunnu näiden autojen arvonalennuksen rinnalla miltään..
Tämä on osittain tottakin. Ahdetulla dieselillä paras hyötysuhde saadaan siellä maksimiväännön tienoilla (eli ~1800-2000 rpm) ja reilulla kaasunkäytöllä.
Niinpä. Joskus taloudellisen ajon ohjeitakin jostain luin ja niissäkin neuvottiin, että tavoitenopeuteen pitää kiihdyttää nimenomaan ripeästi.
Ainiin joo, olethan katsonut että et ole vahingossa räveltänyt sinne tripin alta löytyvään piilomenun 20 -alamenuut jotain muuta kerrointa kulutukselle kuin 1000?
Ja onko todellinen kulutus mitattu vaiko ajotietokoneen ilmoittama?
Kulutusmittarin kerroin on oletuksella eli 1000. Ja puhun mitatuista kulutuksista. Taitaa olla, että 530xda kuluttaa tällaisessa 20-30km pyörityksessä sen 9l/100km :think.
Massamittarille ääni täältä, Tampereen KL-varaosasta löytynee hyllystä kun soitat ja matkahuolto tuo jopa samana päivänä jos aamulla soitat. Oisko ollu joku 230e tms. alkuperäinen Bosch. Tekee justiin tuon ettei tarvi kun millin painaa kaasua niin hyppää pohjaa ja syö soppaa ihan simona.
Itsellä kaksi samanlaista konetta ollut aikanaan aivan samoilla oireilla ja molemmat korjaantui massamittarilla...
Do diin. Kärry oli huollossa ja pata testattiin. Kaikki ok, vain he-le-ve-tin likainen ilmanputsari - se vaihdettiin. Yllätys oli suuri: kulutus tippui 1,5l/100km. Maanantaina laitatin kesärenkaat alle.
Ainoa suurempi kulutukseen liittyvä tarkistettava asia lienee MAF.
Termarit vaihdettu (=lämmöt ok), dpf ok, ilmanputsari vaihdettu (kokemuksia vaikutuksesta ei vielä ole), hehkut vaihdettu ja pakosarjan vuodosta johtua savuttamisjälkiä ei konehuoneessa näy. Rengaspaineet ovat ok ja pyöräkulmat lienevät myös (etupyörien suuntaus tehty). Jarrut eivät laahaa, koska rullaa hyvin ja renkaat eivät ajon jälkeen ole kuumat. Lopullisen sielunrauhan saanen MAF-testauksella, kun vain jaksaisi vaivautua.
Eiköhän tuollaiset kulutuslukemat ole neliveto automaatti yhdistelmällä aika normaaleja varsinkin jos ajaa lyhyitä ajoja. (0-30km säännöllisesti)
Omassa pikkuveli mallissa automaatteilla ilman nelivetoakin huomannut, että pätkäajot kaupungissa on keskikulutukselle pahoja
Laatikko luistattaa talvi-moodilla ensimmäiset 10kilometriä ja soppaa menee.
(kokeilpaapas automaatikkolaatikon omaavat! jos löytyy alamäki kohtuullisen läheltä kylmäkäynnistys paikkaa... ajakaa kylmähköllä koneella alamäki "moottorijarrutuksella" alaspäin ja seuratkaa kulutusmittaria.... toistakaa sama normaalilämpöisellä autolla. voitte huomata jotain jännää )
neliveto ottaa varmaan oman veronsa...
Manuaali laatikolla pääsee varmaan paljon pienemmillä lukemilla pätkäajossa.
Onko polttoaine suodatin hankala vaihtaa kyseiseen laitteeseen? Jos samalla tilaisin motonetiltä sen polttoainesuodattimen? Vai mitä porukka on mieltä näistä motonetin suodattimista? Tähän en kuvallista ohjetta löytänyt, vai oliko tuo yläällä oleva ohjekkaan oikea?
Kun vähän etsiskelin, niin löysin sittenkin sanallisen ohjeen:
Joskus muinoin oli Karala penkitellyt tuttunsa autossa (330d, 535:sen suuttimilla) eri suodattimia. K&N vaparilla -~20-30hv, tarvikesuodattimella -~5hv ja uudella alkuperäisellä pohjat, eli sen vajaa 350hv. Aikaa tuosta jo on kohta puolivuosikymmentä, eli luvut voi vähän heittää mutta suuruusluokassa ollaan.
Samoin kävi kaverin autolle (535d), piti vaihtaa mun autosta uusi oem-suodatin vaparin tilalle että saatiin kunnon tulokset.. vaparilla jäi muutaman kymmenen hv alle, uudellakin massamittarilla.
Vaikka en ihan tarkkaan ymmärrä mistä erot johtui.. ahtojen piikailu, ilman pyörteily, tms?? Hintaerot on kuitenkin niin pieniä autoilun kokonaiskustannuksissa, että samalla pelaa "varmanpäälle"
Comment