Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    #91
    Originally posted by nupaha View Post
    Kiitos paljon.
    Ei tuntunut "mahdottomalta
    Yllä mainitsemani boksin numero on muuten 3714 6784314 -01.


    Eli kompuran ohjauspoksihan tuo on.

    Yleensä ne boxit saa purettua pienellä vaivalla,
    joten kannattanee avata se ja kuivata hyvin,
    jos ei ole näkyviä vaurioita (hapettumia tai palamisen jälkiä),
    saattaa hyvinkin ruveta toimimaan...

    Etupäästä vesi valuu jostain sisälokareiden välistä, eturenkaan takapuolelta.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • nupaha
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 276
      • Pohojanmaa

      #92
      Originally posted by MajorDrake View Post
      http://www.realoem.com/bmw/showparts...33&fg=50&hl=30

      Eli kompuran ohjauspoksihan tuo on.

      Yleensä ne boxit saa purettua pienellä vaivalla,
      joten kannattanee avata se ja kuivata hyvin,
      jos ei ole näkyviä vaurioita (hapettumia tai palamisen jälkiä),
      saattaa hyvinkin ruveta toimimaan...

      Etupäästä vesi valuu jostain sisälokareiden välistä, eturenkaan takapuolelta.
      Moro !

      Olivat avanneet tuollla pajalla sen ja kyllä se oli niin paha, jottei siinä enää kuivailut auta. Selviä syöpymiä oli näkyvissä.
      työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
      kauppakassina Audi A3 sedan
      kesäkissana Jaguar XKR
      tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

      Comment

      • nupaha
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 276
        • Pohojanmaa

        #93
        Originally posted by nupaha View Post
        Kiitos paljon.
        Ei tuntunut "mahdottomalta" hommalta tuo letkujen tarkastus. Elikkäs ymmärtääkseni nuo ongelmat johtuvat lähinnä noiden takimmaisten letkujen tukkeutumisesta. Mihin paikkaan nuo etummaiset putket tyhjää tuota kaukaloa. Takimmaiset jonnekin takapyörän taakse. Ilmeisesti tuonne samojen muovikotelojen päälle, jossa tuo kompurakin sijaitsee, siis ainakin tuo oikea puoli, vasen ilemisesti vastaavaan paikkaan toisella puolen.
        Kannattaa vissiin noista takaputkien päistä nypätä jotkin "rinkulat" tai "kaulukset" pois. Näin ymmärsin jostakin vaihesta tekstiä, kun luin läpi tuon aiheen.

        Yllä mainitsemani boksin numero on muuten 3714 6784314 -01. Venäläiseltä foorumita löysin selityksen että "ECU-paineilma".

        Edit:
        Tuolla linkissä näytti olevan "Air supply control unit".
        http://bmw.yiparts.com/en/model/PX31...ml#37146784314
        No niin, nyt tuntuu putket pelittävän. Apparin puoli oli tukossa ja uitti sivupaneeleita pitkin vettä varapyörän alle ja siitähän tuo tasonsäätimen ohajusykiskön riikkontuminen johtui. Pääsin aika vähällä noiden putkien kansssa. Vedin vain molempien puolien putket ylös ja auton alle maate ja vedin ne takaisin. Nyt ne putkien päissä olevat tulpat jäi sinne johonkin korin syövereihin. (Näistä tulpista oli kuva jossakin englanninkielisellä sivustolla) Nyt ne putkien päät näkyy sieltä takapyörien takaa ja vesi valui hyvin pois. "Ämpäritestin" aikana ei ainakaan sisäkaton verhoilun yläpuolle ilmestynyt vettä eikä liioin sivupaneeleihin ilmestynyt vesinoroja eikä varapyörän alle ilmestynyt vettä. Seurataan muutamia sadepäiviä ja katsotaan kuinka kävi.

        Niin ja kiitoksia paljon Hariba:lle hyvistä takakontin purkuohjeista. Näiden mukaan jopa insinööri osasi toimia. :-)
        Last edited by nupaha; 07-10-2011, 19:58.
        työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
        kauppakassina Audi A3 sedan
        kesäkissana Jaguar XKR
        tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

        Comment

        • nupaha
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 276
          • Pohojanmaa

          #94
          Level control failure

          Moro !

          No niin, tuodaanpa nyt tietoisuuteen muillekin vastaisuuden varalle eli auto on taas ollut kunnossa tuon otsikon mukaisen ongelman suhteen jonkin aikaa. Eli se tasonsäätimen yksikkö vaihdettiin ja se piti vielä ohjelmoida eli ei muu auttanut kuin käydä merkkiliikkeessä. Tässä paikallisessa korjaamossa saivat sen verran tuosta ongelmasta irti, että tietokone näytti, että "ohjausjännite liian alhainen vasen puoli ja oikea puoli". Lisäksi lukemat näyttivät oikea -107mm ja vasen +90mm, vaikka auto oli ajettu tietokoneen avulla silmämääräisesti suoraksi. Eli auton asento oli "autolla itsellään" ihan hukassa.

          Eli jos jollakulla muulla tulee tuon stoorin mukaisia herjoja, niin vikaa kannattaa aloittaa etsimään enemmin tuolta ohajusboksista kuin kompuralta. Kompuran toimintahan selviää jo silläkin, että saako autoa ajettua tietokoneella "pakkosyötöllä" oikeaan asentoon. Toki tässäkin taisi olla sitä viivejuttuakin eli ei välttämättä aja "auton mielestä" oikeaan asentoon riitävän nopeasti. Tällöin saattaa heittää saman herjan, vaikka kompura toimisikin.

          Tulipa vähän sekava juttu, mutta anyway... :think
          työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
          kauppakassina Audi A3 sedan
          kesäkissana Jaguar XKR
          tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

          Comment

          • Temezz
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 21
            • Lahti City

            #95
            Lisätäänpä oma tarina tähän vyyhteen:

            Auto E61 520d 2006 (ei panoraamaa) ja ongelmana tasonsäädön temppuilu kuten arvata saattaa. Ongelmat alkoi jo kesällä kun sammutuksen jälkeen kompura jäi hurisemaan ja korvakuulolla tuntui, että jostain vuotaa. Herja tuli i-driveen seuraavalla käynnistyksellä, mutta perä oli oikeassa korossa ja herjakin pysyi poissa pitkään ni en sitten jaksanu murehtia. Kuitenkin syksyn tullen herjat lisääntyi ja peräkin oli joskus tontissa, niin nyt sitten vihdoin oli pakko vetää systeemi levälleen ja alkaa tutkimaan. Ekana tsekkasin tietysti legendaarisen imuletkun, joka mulla on kangaspäällysteinen eli ilmeisesti kumipintasta parempi eikä imuletku kyllä ollutkaan mitenkään viallinen vaikka sitä taittelin ja väänsin jopa silloin kuin kompura kävi (auto käynnissä, ei oo vielä inpa piuhaa ). Edelleen kompuran käydessä vääntelin kompuralta lähtevää ja jakoventtiilille menevää 4x1mm mustaa letkua ja sieltähän se murheen syy sitten löytyi, eli letku oli hankautunut kompurapaketin teräksiseen runkoon läpivientiaukon reunasta ja oli ihan kunnolla puhki johtaen siihen, että ilma karkasi pihalle ennen jakoventtiiliä ja systeemi ei toiminut. Korjaus oli helppo: eli ei muuta kun orkkisletku poikki kuluman kohdalta, paksumpi letku siihen päälle ja nippusiteillä kireälle (ei ollu klemmareita ) ja vielä lopuksi lätkäerkkaa parikyt kierrosta päälle estämään uuttaa kulumista, helpointa korjaus olisi ollut teollisuuden paineilmaliittimimillä (SMC, Festo jne...), mut kun ei nyt sattunu nurkissa olemaan. Se oli siinä ja nyt futaa hienosti enkä siis tosiaan lähtenyt imuletkua vaihtamaan kun oli ihan ok-kuntoisen näkönen.

            Otin tukun kuvia ja koitan laittaa jossain välissä tänne jakoon.
            Last edited by Temezz; 13-11-2011, 09:06.

            Comment

            • firstbimmer
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 79
              • Lahti

              #96
              Omassa autossa nyt tämä peränsäätö probleema. Eilen syttyi valo ensi kertaa. Nyt on asiaa sen verran tutkittu että kangaspäällysteinen imuletku tuntuu olevan kunnossa samoi kompuralta jakajalle lähtevä kova putki. Laitoin peräluukkuun painoa sen verran , että perä laski n. 3cm ja auto käyntiin ja kompura lähtee käyntiin mutta auto ei nouse yhtään. Kompura käy vajaan minuutin ja sammuu ja syttyy valo mittaristoon. Mitähän vois seuraavaksi katsoa?

              Comment

              • firstbimmer
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 79
                • Lahti

                #97
                Osaiskohan joku auttaa, että missä kannattasi luettaa vikakoodit Lahden suunnalla jos haluaa päästä merkkiliikettä halvemmalla?

                Alkanut tuleen ihan päivittäin näyttöön nuo herjaus viestit tuosta tasonsäädöstä.

                Herjaa kahdella tekstillä:
                -"level system control failure" tämä palaa siihen asti kunnes sammuttaa auton
                -"level system control fault" tämä palaa vain hetken ja kolmio jää sitten vaan mittaristoon.

                Mikähän ero näillä mahtaa olla? Failure tarkoittaa kai häiriö ja fault vika niin että luulis palavan just toiste päin noiden tekstien.

                Comment

                • Mike7291
                  Newbiemmer
                  • Dec 2011
                  • 2
                  • Espoo

                  #98
                  Tietoa kaivataan E61 2007 LCI level control system failure

                  Tähän liityen osaisiko joku kertoa tuon kompuran sielunelämästä?

                  Itselläni on 520 -2007 mallia oleva lmajousilla ja kuskin puoli ei nosta tarpeeksi ylös.

                  Otin suojalevyn pois ja tarkastelin noita imu/paine linjojen letkuja.
                  Se mikä jäi vaivaamaan, onko kompuralta lähtevässä "single" linjassa ns. paineentasaus venttiili?

                  Omassani siis toimii seuraavasti auto käyntiin ->kompura käynnistyy -> käy pitkään ->samalla sormimääräisesti tarkastelemalla kompuran painepuolen letkun liitoksesta vuotaa reippaasti ilmaa? onko tämä normaali vai pitäisikö olla täysin tiivis? tuossahan on "metallinen" liitin kompuran kylkeen jonka läpi tuo painepuolen linja menee jakajalle eli kuvaamani "single" linjan letku (se ohuempi letku joka jotain muovisekoitusta).

                  Lisäksi onko jollain pk. seudulla pelit ja vehkeet? jolla pääsisi kuittaamaan vikailmot ja tarkastelemaan perän säätöjä?

                  Tana

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #99
                    Eiköhän se tiivis pitäisi olla. Ehjässä järjestelmässä pumppu ei kauaa käy kerralla. Joku tossa aiemmin viittas siihen et herjaa jos ei pumppu ehdi tietyn ajan kuluessa perää nostamaan tietylle tasolle. Silloin on vikaa jossain, linja vuotaa tai pumpun teho on kadonnut(mm. jos imenyt likaa itseensä). Varmistakaa sit et se kangaspäällysteinen imuletku on oikeasti ehjä, siis et se kankaan sisällä oleva kumi ei oo haljennut. Ei välttämättä näy päällisin puolin.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Mike7291
                      Newbiemmer
                      • Dec 2011
                      • 2
                      • Espoo

                      Vika paikallistettu - Tietoa kaivataan E61 2007 LCI level control system failure

                      No niin ensin kiitoksia vastauksesta Thuppu!

                      Snap<
                      Eiköhän se tiivis pitäisi olla. Ehjässä järjestelmässä pumppu ei kauaa käy kerralla. Joku tossa aiemmin viittas siihen et herjaa jos ei pumppu ehdi tietyn ajan kuluessa perää nostamaan tietylle tasolle. Silloin on vikaa jossain, linja vuotaa tai pumpun teho on kadonnut>

                      Eli ongelma oli tosiaan painepuolen linjassa, jossa oli pieni reikä!
                      Tuo reikä oli kompuralta lähtevässä putkessa joka oli hinkkaantunut kompuran tukirautaa vasten.

                      Uskoakseni reikä oli ollut jo jonkin aikaa, mutta ilman kuormaa jaksoi nostaa perän vielä tontista. Tosin olin jo kesän jälkeen ihmetellyt kompuran aktivisuutta. Nyt sitten family ja rahti konttiin niin se oli siinä...

                      Niin kuin Thuppu kirjoittaa ehjässä kompinaatiossa ei kompura normaalisti paljon töitä tee!

                      Jos siis kompurasi huutaa hoosiannaa esim. auton parkkiin laiton jälkeen. Tarkastaisin putkiston kunnon asap!

                      Lisäksi jos perä putoaa tonttiin kannattaa tarkistaa takakontin sulakkeet niitä oli kaksi lisään kun käyn tarkistamassa mitkä ne olivat.

                      Comment

                      • MKO
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 56

                        Kompuran vaihto - ohjeita kaivataan

                        Täällä sama ongelma, level control failure tuli satunnaisesti (530xdA, -06) muutaman kerran kesän jälkeen, mutta viime viikolla alko virheilmoitus tuli aina kun autolla ajoi, ja sitten muutaman päivän kuluttua perä oli alhaalla, eikä se nouse enää vaikka kompura kävisi. INPA näyttää timing virheitä. Edellinen omistaja oli vaihtanut letkun kangasvahvisteiseksi, mutta ilmeisesti kompressori oli vetänyt jo liikaa likaa itseensä. Vuotoääniä ei ole mielestäni kuulunut.

                        Tilasin Saksasta ebay:sta uuden kompressorin (ei ole vielä tullut), mutta kaipaisin vinkkejä kompressorin vaihtamiseen. Kun vanhan kompressorin paineletkun irroittaa, niin tyhjenevätkö ilmapalkeet samalla, eli takapäätä tulee ilmeisesti tukea jotta palkeet ja iskarit eivät hajoa? Alkaako perä nousta itsestään, kun uusi kompressori ja rele on asennettu, vai tuleeko sitä jotenkin ohjata. Olisin kiitollinen vastauksista ja ohjeista.

                        Comment

                        • VESiX
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 407
                          • Kehä 1

                          Itsekin vaihdoin pumpun pari viikkoa sitten. Osa tuli Saksasta alle viikossa UPS:n kustantamana.

                          Tästä linkistä löytyy ohjeet vaihtoon:



                          Kuten ohjeessa sanotaan, niin perän pitää olla ehdottomasti tuettuna kun paineet otetaan pois. Muuten perä putoaa ihan alas. Homman vaikeus kotiasentajalle on, että projektin lopuksi pumppu ei mene päälle ennen kuin auto on suurin piirtein vaakatasossa. Parasta olisi siis suorittaa vaihto jossain tee-se-itse hallissa kunnon nosturilla. Itse tein tuon niin, että nostin molemmilta sivuilta hallitunkilla ja tuin auton vaihtotyön ajaksi vetokoukun alta. Aika tarkkaa työtä oli tunkeilla tasaaminen ennen kuin pumppu lähti päälle ja täytti järjestelmän. Testerillä olisi komento paineen täyttämiseen, mutta eipä sellaista joka tallista löydy...

                          Muuten homma on helppoa, kunhan noudattaa normaalia huolellisuutta paineletkujen kanssa.

                          Comment

                          • MKO
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 56

                            Kiitos vastauksesta, tarkoituksena on vaihtaa vain pumppu, eli ilmeisesti riittää että irrottaa vain pumpun mustan painelinjan? Tasaaminen kuulostaa haastavalta, pystyykö INPA:lla ohjaamaan systeemiä että se aloittaisi paineen täyttämisen. Oliko moottori käynnissä tasaamisen aikana, vai käynnistyykö pumppu myös jos moottori ei ole käynnissä

                            Comment

                            • MakeH
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1170
                              • Vantaa

                              Originally posted by VESiX View Post



                              Kuten ohjeessa sanotaan, niin perän pitää olla ehdottomasti tuettuna kun paineet otetaan pois. Muuten perä putoaa ihan alas. Homman vaikeus kotiasentajalle on, että projektin lopuksi pumppu ei mene päälle ennen kuin auto on suurin piirtein vaakatasossa. Parasta olisi siis suorittaa vaihto jossain tee-se-itse hallissa kunnon nosturilla. Itse tein tuon niin, että nostin molemmilta sivuilta hallitunkilla ja tuin auton vaihtotyön ajaksi vetokoukun alta. Aika tarkkaa työtä oli tunkeilla tasaaminen ennen kuin pumppu lähti päälle ja täytti järjestelmän. Testerillä olisi komento paineen täyttämiseen, mutta eipä sellaista joka tallista löydy...

                              Muuten homma on helppoa, kunhan noudattaa normaalia huolellisuutta paineletkujen kanssa.
                              Siis mit vit, mihin se perä siitä putoaa, meinaatko että se roikkuu palkeitten varassa...? Ohjeessa sanotaan vain, että auto ei saa seistä pyörillään, silloin palkeet voi mennä rikki.

                              Ja kertaakaan ei oo tarvittu testeriä vaihdossa, kyllä se siitä tajuaa lähteä käyntiin. Tosin jos se on jo täysin mykkä ennen vaihtoa, niin sitten voi kaivata vikakoodien nollausta.

                              Comment

                              • VESiX
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 407
                                • Kehä 1

                                Epäselvä ilmaus näköjään. Tarkoitin perällä koko autoa, en tasauspyörästöä. Siis ohjeen mukaisesti: Auto ei saa seistä pyörien varassa, koska auto menee todella tonttiin kun ilmanpaineet poistuu.

                                Koodausta ei siis tarvittu. Pumppu lähti kyllä käymään ( ilman moottorin käynnistämistäkin) mutta ei auton ollessa kallellaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎