Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alli Kuikamoinen
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 29

    #31
    Uutta pumppua..??

    Olisikos kenelläkään tietoa mistä saisi näitä uusia pumppuja "hiukan" halvemmalla kuin merkkiliikkeestä laadusta tinkimättä..?
    Auto e61 530d touring -05 manuaali..

    Hinta koko hässäkälle letkuineen + muine aisaankuuluvine härpäkkeineen...?

    Oli imupuolen letku lähes täynnä maantiepölyä, jonka seurauksena pumppukin vonkuu suden lailla ja valot loistaa taulussa kuin kuu taivaalla..

    Comment

    • Pass79
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 6
      • Tampere

      #32
      Rk city huolto Tampereella mulle semmosta tilaili ja alun perin oli niillä tietona että kompuran saa KL-varaosista 670 eerolla, 850 eeron sijaan(autokeskuksen hinta). Nyt kun mulle sitä kompuraa tilattiin ei sitä 670 kompuraa ollutkaan. Asiaa pöyhitään vielä, joten ilmottettelen jos jotain selviää. Kannattaa toki soittaa KL-varaosiin Tampereelle, jos ois löytyny se halvempi malli. Sama vehje kuuleman mukaan kuin alkuperäinen, tulee vaan eri kautta. Saksassa toi maksaa merkkiliikkeestä 650€.

      Comment

      • bemanderi
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191
        • Capital West

        #33
        .....
        Last edited by bemanderi; 23-02-2010, 09:58.
        BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
        Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

        .. plus sitten kaikkea muuta romua.

        Comment

        • Mikkis72
          Newbiemmer
          • Jul 2009
          • 7
          • n

          #34
          Originally posted by Lallevihtinen View Post
          Kaikki jotka letkujaan ihmettelee ja sieltä löytyy se vanhanmallinen letku, kumia, ei kangas päällysteinen niin vaihtakaa se! Jos se on jo rikki niin voi olla liian myöhästä..siltihän se toki pitää vaihtaa.
          Tere! E61 530dA M-Sport herjaili muutaman kerran tuota level control system failurea ja kiitos foorumin, päätin kurkata letkun kuntoa. No sehän oli murtunut molemmista päistä ja todnäk imaissut jo paskatkin sisään

          No vaihdoin letkun, tosin oli vain 8mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua, joka sekin tosin tuntui kiristyvän paikalleen kunnolla. Ei ole herjaillut sen jälkeen vaan eipä ole ollut kosteita kelejäkään, tiellä. Saa nähdä selviskö viidellä eurolla vain tuleeko toimintatonnin remppa! Mutta kannatan joka tapauksessa kaikkia tsekkaamaan tuon letkun kunnon. Tunkin kanssa ja ihmetellen sain aikaa kulumaan noin tunnin ja vartin ko. operaatioon eli pieni vaivahan tuo oli.

          Kiitos foorumilaisille tästä ja muistakin vinkeistä mitä täältä on saanut!

          Comment

          • Pex
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 353
            • Kuusamo

            #35
            Tänään alkoi oma lulla ilmoittelee jatkuvalla syötöllä tuota failurea.
            Googletin vian ja täällä ollaan..
            Itse asiassa ehdin jo purkaa ja vaihtaa tuon imupuolen letkun tuossa illalla. Letku ei ollut vielä täysin puhki mistään, mutta aika kulunut vähän joka puolelta, joten ajattelin vaihtaa kun kerran tuli purettua. Laitoin tilalle kaasupullon letkua, sitä oranssia ja klemmareille kirraus. Hyvin sopi
            Perään ruutasin letkuun sisään vielä aseöljyä foorumin ohjeiden mukaan.
            Aika onnetonta ja haperoa kangasmateriaalia näytti tuo letku olevan, ei ihme että murtuu.

            Vika ei siis ollut tuossa tulopuolen letkussa vaan kompuran jälkeen painepuolella 4mm ulkohalkaisijaltaan olevassa jakoventtiilille (siis se mokkula joka jakaa paineilman molemmille puolille) menevässä jäykässä syöttöputkessa (jotain muovin oloista seosta). Tuhisi ilmoja pihalle aina kun kompura kävi ja perä laski samaa tahtia tai ei itse asiassa tainnut nousta yhtään... Putki oli hankautunut tärinässä puhki kompuran ripustusten terävää reunaa vasten. Siihenpä ei ollut sopivaa putken/letkunpätkää saatavilla. "Paikkasin" putken perinteisellä sähköteipillä jonka päälle muutama kiekka jesaria ja sen päälle vielä vedin sukaksi sentin pätkän tuota samaista oranssia kaasupullon letkua ja siihen päälle vielä kiristykseksi klemmari...johan tuli systeemi, mutta eipä tuhise ilmat enää pihalle Pitänee hommata joskus sopivaa putkea ja vaihtaa tuo kötöstys parempaan..
            Kävi tuossa mielessä, että kuinkahan monelta on huollossa vaihdettu koko kompura esim. tälläisen pikkuvian takia??

            Yksi juttu tuosta imupuolen letkusta jäi vain askarruttamaan. Juuri ennenkuin letku yhdistyy kompuralle, tekee se U-mutkan alaspäin kompuran alapinnan tasolle ja palaa sieltä sitten liitoskohdan tasolle ylemmäs. Näkyy hyvin myös tuossa kuvassa


            Tietääköhän kukaan mikä tuon mutkan merkitys oikein on? Tuskin se siinä turhaan ylimääräisenä letkunpituutena on?
            Itsellä tuli vedettyä mutkat suoriksi..eli suoraan vaakatasoon laitoin uuden letkun.
            Onkohan tuo jonakin liikkumavarana?
            Nykyään mennään Volkkarilla

            Ex. E61 520dA 2006

            Comment

            • Asa74
              Newbiemmer
              • Mar 2010
              • 13
              • Tampere

              #36
              Samma här

              Sanokaas nyt lyhyt listaus pähkinänkuoressa, mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Olen saanut tänään autoni (530dA E61 -04) ja ruutu on vilautellut level failurea pari kertaa. Ekan kerran se vilahti kun koskin soittimeen, niin pöllö luulin tämän foorumin lukemiseen asti että kyseessä oli sen mankan "volume level" LOL

              Kun nostin kesäkumit varastoon kontista, niin kompura kyllä pörisi hetken. Olen siis tänään saanut auton, enkä tunne sen tekniikka vielä pätkääkään. Mitä mun nyt pitäisi tehdä ja tsekata välttyäkseni pommeilta (vai olenko juuri ostanut sellaisen)? Suuri kiitos!
              E61 530dA Touring -04

              Ex:
              Nissan Primera 2.0i -01
              E46 328i M-Sport -00
              E30/5 324td Touring -92

              Comment

              • vesseli70
                Newbiemmer
                • Mar 2008
                • 14
                • turku

                #37
                Eli olisi tarkoitus vaihtaa vanha imupuolen letku uuteen, keskustelusta kävi selväksi letkun pituus n.50cm ja halkaisija 6,5-7mm mutta tuleeko sieltä öljyä ulos ? ja tarvitseeko sinne lisätä öljyä ja jos täytyy niin minkälaista öljyä ja miten paljon ja minne sitä laitetaan ?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by vesseli70 View Post
                  Eli olisi tarkoitus vaihtaa vanha imupuolen letku uuteen, keskustelusta kävi selväksi letkun pituus n.50cm ja halkaisija 6,5-7mm mutta tuleeko sieltä öljyä ulos ? ja tarvitseeko sinne lisätä öljyä ja jos täytyy niin minkälaista öljyä ja miten paljon ja minne sitä laitetaan ?
                  Ei sieltä mitään öljyä tule, ihan kuivana so kompura toimii. Eikä se kompura korjaannu mitään voiteluaineita imuun suihkuttamalla, jos letku on murtunut ja kompura vetänyt paskaa sisään.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Asa74 View Post
                    Sanokaas nyt lyhyt listaus pähkinänkuoressa, mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Olen saanut tänään autoni (530dA E61 -04) ja ruutu on vilautellut level failurea pari kertaa. Ekan kerran se vilahti kun koskin soittimeen, niin pöllö luulin tämän foorumin lukemiseen asti että kyseessä oli sen mankan "volume level" LOL

                    Kun nostin kesäkumit varastoon kontista, niin kompura kyllä pörisi hetken. Olen siis tänään saanut auton, enkä tunne sen tekniikka vielä pätkääkään. Mitä mun nyt pitäisi tehdä ja tsekata välttyäkseni pommeilta (vai olenko juuri ostanut sellaisen)? Suuri kiitos!
                    Vas. takaa sisälokari ja takanurkan alamuovi irti. Vaihdat sieltä muovien alta löytyvän kompuran imuletkun, joka tulee ylös pyöräkoteloon. Jos letku on murtunut, kompura poikii ennemmin tai myöhemmin, eikä sen ehkäisemiseksi voi tehdä muuta kuin tuon letkun uusimisen.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #40
                      Mulla olisi vanha kompura joka toimii jotenkin ,tietty perussetti eli level control system failurea pukkas säännöllisesti
                      Jos jotain kiinnostaa niin voisin myydä tuon vaikka projketiksi 100e\tarjous
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • takahiki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 203
                        • home

                        #41
                        Eikös näitä joku yrittänyt elvyttää vaihtamalla kuivausaineet sisälle, miten lie sitten onnistunut.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by takahiki View Post
                          Eikös näitä joku yrittänyt elvyttää vaihtamalla kuivausaineet sisälle, miten lie sitten onnistunut.
                          Tämä korjaus toimii E39:n systeemissä, jossa ongelmana on yleensä järjestelmään kertyvä kosteus. E61:n kompuroita on kyllä koitettu elvyttää, mutta huonoin tuloksin.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Pex
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 353
                            • Kuusamo

                            #43
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Vas. takaa sisälokari ja takanurkan alamuovi irti. Vaihdat sieltä muovien alta löytyvän kompuran imuletkun, joka tulee ylös pyöräkoteloon. Jos letku on murtunut, kompura poikii ennemmin tai myöhemmin, eikä sen ehkäisemiseksi voi tehdä muuta kuin tuon letkun uusimisen.
                            Älä pura vasenta puolta. Vänkärin puolelta tuo löytyy.
                            Ei vaikea purkaa..auto lähtee käyntiin vielä tuon operaation jälkeenkin eli mitään avaruustekniikkaa sieltä ei löydy

                            Varaa hommaan 8 ja 10 millin avaimia, hylsyjä samankokoisilla päillä sekä jatkokappale räikkään, koska takasisälokarin kiinnitysmuttereista osa on sellaisissa syvennyksissä ettei niihin muuten avaimella ylety.
                            Joudut irrottamaan takarenkaan, jotta saat sisälokarin irti. Irrota lokari vaan rohkeasti, kyllä se sieltä lähtee kun kaikki kiinnitysmutterit on irti.
                            Alamuovi myös irti takaa, se on helpompi pala. Samat avainkoot käy sinne.
                            Nämä kun on irti niin koko systeemi näkyy jo. Lähtee takalokarin yläpuolelta sellaisesta valkoisesta suodatinmokkulasta. Kovaa putkea ensi n. 30-40 cm ja liittyy sitten siihen surullisen kuuluisaan tulopuolen imuletkuun, joka on kankainen päältä.

                            Minulla ei vika ollut tulopuolen letkussa (kts. aiempi postini tässä ketjussa).
                            Vaihdoin sen kuitenkin. Ja ruutasin aseöljyä letkun täyteen...ei kait siitä kompuran toiminnalle haittaa ole, vai mitenkä on Clavurion?

                            Jos sopivaa letkua mietit niin käy osta rautakaupasta normi kaasupullon letkua. Sisähalkaisija on juuri sopiva, on sopivan taipuisaa/joustavaa ja taatusti kestää. Maksaa 4 euroa/m. Letku kiinni molemmista päistä perinteisillä letkuklemmareilla.

                            Miten kompurasi käyttäytyy? Kuuluuko tuhinaa mistään?
                            Se siis käy, mutta kuinka pitkään, muutaman sekunnin vai kymmeniä sekunteja kerrallaan? Jos se käy vain muutaman sekunnin eikä tuhinoita kuulu, uskoakseni vuotoja ei ole ja vika ehkä säätöjärjestelmässä. Mutta jos käy pitkän aikaa niin voi olla vuoto. Ja jos vielä tuhisee jostakin niin vuotaa varmasti joku letku tai muu...
                            Nykyään mennään Volkkarilla

                            Ex. E61 520dA 2006

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by Pex View Post
                              Älä pura vasenta puolta. Vänkärin puolelta tuo löytyy.
                              Ei vaikea purkaa..auto lähtee käyntiin vielä tuon operaation jälkeenkin eli mitään avaruustekniikkaa sieltä ei löydy

                              Minulla ei vika ollut tulopuolen letkussa (kts. aiempi postini tässä ketjussa).
                              Vaihdoin sen kuitenkin. Ja ruutasin aseöljyä letkun täyteen...ei kait siitä kompuran toiminnalle haittaa ole, vai mitenkä on Clavurion?
                              Pura ensin vas. puoli ja siirry sitten oikealle. Ajatushärö iskenyt näköjään aikaisempaan viestiin.

                              Ei tuo öljy siellä kovin hyvääkään tee, vaikka joskus kompura tuntuukin toimivan tovin paremmin öljyämisen jälkeen. Jos sisään on päässyt moskaa, öljy mukavasti tahmaa ja esim. männän päässä olevan liuskaventtiilit jumivat auki. Lisäksi öljy kyllästää ja tukkii painepuolella kuivaimen molemmissa päissä olevat huopakangaspalat.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Pex
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 353
                                • Kuusamo

                                #45
                                Originally posted by Clavurion View Post

                                Ei tuo öljy siellä kovin hyvääkään tee, vaikka joskus kompura tuntuukin toimivan tovin paremmin öljyämisen jälkeen. Jos sisään on päässyt moskaa, öljy mukavasti tahmaa ja esim. männän päässä olevan liuskaventtiilit jumivat auki. Lisäksi öljy kyllästää ja tukkii painepuolella kuivaimen molemmissa päissä olevat huopakangaspalat.
                                ..no niinpä tietenki. Tulikohan tästä taas uusi luku sarjassamme "säästinpä satasen, meni tonni" -ketjuun

                                Mulla tuo tulopuolen letku ei siis ollut rikki. Eli moskaa ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla päässyt sisään. Silti viisaana ajattelin, että rasvataanpa nyt niin kyllä siitä kompura tykkää, mutta järki ei sanonut niin pitkälle että meneehän se öljy kompuralta etiäpäinkin

                                Kerrotko tuosta kuivaimesta vähän, mikä sen merkitys on ja mistä löytyy (heti kompuran jälkeen ilmeisesti ennen jakoventtiiliä?). Ja minkälainen homma vaihtaa nuo huopakankaat, jos joskus systeemi alkaa tuon rasvauksen takia oirehtimaan.
                                Nykyään mennään Volkkarilla

                                Ex. E61 520dA 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎