oma orkkis webasto lopetti toimintansa ja antois seuraavat koodit:
-E71D - viesti(tila ilmastoinnin ohjaus SH/ZH lisävesipumppu, ox2EC)puuttuu, vastaanottajaIHKA lähetin JBE
-9C54 AUC tunnisitin
Nettiä luettuani ajattelin että webaston vesipumppu lokarissa taitaa olla rikki mutta käteen otettuani olevinaan surrasi ihan normaalisiti ja paikallaan ollessaan virrat päällä surraa. onkohan tämäkin vika ohjain korttiin liittyvä?
ja mahtaakohan tuokin nyt olla lukossa ja mistähän syystä se nyt on lopuksi lukkoon mennyt?
Elikkäs tuossa keväällä lakkasi E60 530d pre lci Webasto toimimasta ja valitti hehku/liekkitunnistinvikaa. Nyt vaihdoin hehkun ja kasasin uusilla tiivisteillä, mutta tämän jälkeen vika pysyi samana.
Lähetin webaston ohjainkortin sercapille huoltoon, yksikkö palasi ja nyt toimii osittain.
Elikkäs nyt oireina on se että kun Webasto käynnistyy se käy noin minuutin tai kaksi ja se sammuttaa keskenkaiken palopuhaltimen (tai tiputtaa tehot minimiin). Polttoainepumppu jatkaa pumppaamista vielä noin 10 sekuntia webaston sammuttua.
Auto käynnissä se käy niin kauan kunnes lämmöt on käyntilämpöiset.
Vaihdoin vesipumpun varmuudeksi, kun ajattelin että Webasto kiehahtaa (kiehui kerran vanhalla pumpulla) silti vika jatkuu.
Vikakoodia antaa 009b29 shzh: no start
Auton dde antaa vikakoodia ibs kaapelista 004477 ibs communication. Voisiko tämä ibs kommunikaatio ongelma katkaista webastolta virrat kesken polton? Alkaa pikkuhiljaa loppua neuvot kesken tämän kanssa eikä viitisi enään summamutikassa vaihtaa osia.
https://youtu.be/PnmecVsKXus tuossa vielä linkki videoon mikä on kuvattu kohdasta jolloin Webasto alkaa käymään kunnolla, sekä sammuu kuvailemallani tavalla.
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Elikkäs tuossa keväällä lakkasi E60 530d pre lci Webasto toimimasta ja valitti hehku/liekkitunnistinvikaa. Nyt vaihdoin hehkun ja kasasin uusilla tiivisteillä, mutta tämän jälkeen vika pysyi samana.
Lähetin webaston ohjainkortin sercapille huoltoon, yksikkö palasi ja nyt toimii osittain.
Elikkäs nyt oireina on se että kun Webasto käynnistyy se käy noin minuutin tai kaksi ja se sammuttaa keskenkaiken palopuhaltimen (tai tiputtaa tehot minimiin). Polttoainepumppu jatkaa pumppaamista vielä noin 10 sekuntia webaston sammuttua.
Auto käynnissä se käy niin kauan kunnes lämmöt on käyntilämpöiset.
Vaihdoin vesipumpun varmuudeksi, kun ajattelin että Webasto kiehahtaa (kiehui kerran vanhalla pumpulla) silti vika jatkuu.
Vikakoodia antaa 009b29 shzh: no start
Auton dde antaa vikakoodia ibs kaapelista 004477 ibs communication. Voisiko tämä ibs kommunikaatio ongelma katkaista webastolta virrat kesken polton? Alkaa pikkuhiljaa loppua neuvot kesken tämän kanssa eikä viitisi enään summamutikassa vaihtaa osia.
https://youtu.be/PnmecVsKXus tuossa vielä linkki videoon mikä on kuvattu kohdasta jolloin Webasto alkaa käymään kunnolla, sekä sammuu kuvailemallani tavalla.
Voisikohan alhainen virta tuon tehdä? Inpalla mitattuna clamp 30 tulee 12-12.2 volttia kun taas mittariston salavalikosta jännite on noin 13-13.2 eli voltti hukkuu johonkin matkalla. Mikä on webaston alijännite jossa se sammuttaa itsensä? Kaiken maailman googlailulla en löytänyt kuin webaston oman ohjainkortin alijänniterajan joka on 10.5 mutta uskoisin että tuo on bemareissa korkeampi.
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Kyselin tuossa facebookissa tätä asiaa ja sieltä ei mitään järkevää tullut vastaan.
Joten linkkasin nyt suoraan tekstit mitä kirjoitin Facebookiin:
Webasto asiaa
Elikkäs potilaana on E60 530d ja sen Webasto. Weba lakkasi viime keväänä toimimasta kerrasta, vikakoodia pukkasi hehkutulpasta/liekkivahdista. Vaihdoin hehkutulpan ja tämä ei poistanut vikaa. Lähetin ohjainkortin sercapille ja sieltä sain sen huollettuna.
Nyt sitten Webasto lähtee käyntiin, käy hetken ja sammuu. Webasto sammuttaa palopuhaltimen siinä kohtia kun se lähtee puskemaan täyttä hönkää, tämän jälkeen polttoainepumppu naksuttaa vielä noin 10-15 sekuntia ja sekin sammuu. Ainoastaan vesipumppu jää hurisemaan.
Auto käynnissä Webasto pyörii pidemmän aikaa toki savuttaa kovin jos edellinen käynti on epäonnistunut, kun pumppu pumppaa sen täyteen dieseliä.
Seuraava postaus aiheesta:
Webaston ongelmien saaga jatkuu, jos on webastotietäjiä ni nyt saa auttaa.
Elikkäs tuossa keväällä Webasto lakkasi kerrasta toimimasta ja alkoi antamaan vikakoodia hehkusta/liekkivahdista. Vaihdoin hehkun, putsasin karstat, uusin tiivisteet ja siltikään ei toiminut, vaan sama vika jatkui.
Lähetin ohjainkortin sercapille ja se saapui sieltä korjattuna. Tämän jälkeen ei enään antanut hehkusta vikakoodia, muttei silti toimi.
Nyt ongelma on se että Webasto kun lähtee käyntiin se yhtäkkiä sammuttaa palopuhaltimen, mutta jättää polttoainepumpun päälle noin 10-15 sekunniksi.
Aluksi ajattelin jos vesipumppu olisi heikkotehoinen ja Webasto pääsisi keittämään, pumpun vaihdon jälkeen vika jatkui samanlaisena.
Seuraava postaus aiheesta:
Auto antoi vikakoodia ibs kaapelista ja akku oli suhteellisen vanha, joten kokeilin boosterin kanssa käyttää webastoa. Se lähti käymään ja kun päästiin tuon maagisen sammumisen kohdan ohi se kokeili uudestaan itseään käymään ja jaksoi juuri ja juuri jatkaa käymistä. Palopuhallin pyöri ns pumppaamalla ja todella huonosti. Ajattelin että kyse on huonosta akusta.
Vaihdoin akun ja ibs kaapelin uusiin ja silti vika jatkuu juuri tuolla alkuperäisellä tavalla.
Ista antaa webastolta vikakoodin : no start
Sitten taas jos auton moottori käy ja on tarpeeksi kylmä niin Webasto käynnistyy ja käy ihan normaalisti niin kauan, että moottori on 75 asteinen jolloin se sammuu niinkuin normaalistikin. Moottori käynnissä kun Webasto käy se ei anna mitään vikakoodia eli tällöin ilmeisesti toimii puhtaasti.
Eli mitäs tuosta voisi seuraavaksi lähteä tutkimaan? Haluaisin että myös esilämmitys toimisi eikä pelkkä rinnakkainlämmitys.
Noniin jatketaampas tästä eli lähetin koko webastoyksikön takaisin sercapille tutkittavaksi. Heillä koko Webasto toimi ihan täysin normaalisti testipenkissä.
Kokeilin nyt tänä aamuna kun ulkolämpötila oli alhainen niin Webasto polttaa sen ainakin 30 min moottorin käydessä.
Livedataa kun katsoi niin siellä oli kaikki lämmöt ja syklit ihan normaaleina. Noin 5 minuutin polton jälkeen Webasto sammui sekunniksi, mutta sytytti heti uudelleen ja paloi 20 min normaalisti.
Tämän jälkeen kokeilin sammuttaa auton ja laittaa esilämmityksen päälle. Käynnistyi ihan normaalisti, mutta sammui samalla tavalla kuin tuossa esimerkkivideossa.
Vikakoodin antoi taas kein start 9b29.
Mittasin vielä asentaessa että webastolle tulee akun lepojännite. Livedatasta jännite on noin 0.5 volttia alempi kuin yleismittarilla.
Täytyykö tässä sitten tyytyä että tuo ei toimi kuin rinnakkaislämmittimenä �� veikkaan että vika ei enää ole raudasta kiinni, vain jotain softassa.
Alkaa pikkuhiljaa keinot loppumaan kesken tämän kanssa. Onko kellään ollut samoja kokemuksia tai tietoa aiheesta.
Kokeile laittaa webaston polttoaineletku vaikka kanisteriin, että toimiiko sillon normaalisti. Joskus samanlaista vikaa selvittelin niin siinä autossa oli webaston polttoaine haarotettu auton polttoainelinjasta, eikä suoraan tankista. Se kävi auton käydessä normaalisti mutta auto sammuksissa ei toiminut kun hetken koska polttoainelinjasta ei tullut määräänsä enempää polttoainetta. Orkkis webassa tuskin tämmöistä ongelmaa tulee, mutta kokeilemisen arvoinen juttu eikä kyllä kovin hankalakaan testata.
Tuota juuri miettinyt myös, mutta tuossa omassa polttoaine tulee ihan original reittiä pumpulta omasta nipastaan.
En tahtoisi uskoa että olisi polttoainepuolessa vikaa, kun ongelmana on se että paloilmapuhallin sammuu ennen polttoainepumppua. Tätä ei kuulemma saisi käydä kun Webasto ajaa itseään alas. Pitäisi ensin sammuttaa polttoaineen tulo ja tämän jälkeen tuulettaa palokammio paloilmapuhaltimella. Pari kertaa tehnyt pakoputkeen kunnon diesel leimahduksen kun pumppu vaan jatkaa polttoaineensyöttöä vaikka puhallin ei puhalla.
Järjellä kun miettii jos tuollaiset oireet tulisi bensawebastoon niin auto palaisi. Sitä dieseliä tulee sieltä pakoputkesta niin että parin yrityksen jälkeen valuu jo norona pitkin pohjan muoveja.
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Tuota juuri miettinyt myös, mutta tuossa omassa polttoaine tulee ihan original reittiä pumpulta omasta nipastaan.
En tahtoisi uskoa että olisi polttoainepuolessa vikaa, kun ongelmana on se että paloilmapuhallin sammuu ennen polttoainepumppua. Tätä ei kuulemma saisi käydä kun Webasto ajaa itseään alas. Pitäisi ensin sammuttaa polttoaineen tulo ja tämän jälkeen tuulettaa palokammio paloilmapuhaltimella. Pari kertaa tehnyt pakoputkeen kunnon diesel leimahduksen kun pumppu vaan jatkaa polttoaineensyöttöä vaikka puhallin ei puhalla.
Järjellä kun miettii jos tuollaiset oireet tulisi bensawebastoon niin auto palaisi. Sitä dieseliä tulee sieltä pakoputkesta niin että parin yrityksen jälkeen valuu jo norona pitkin pohjan muoveja.
Weba on aika älykäs laite, en usko että sen kuuluisi pystyä jatkamaan polttoaineen pumppaamista jos puhaltimen virrankulutus lakkaa, kuten sanoitkin.
Voisko kyseessä olla ohjainlaitteen vika? Toimiiko se polttoainepumppu muilta osin järkevästi? Jos sen ohjaus on viasta johtuen koko ajan päällä tms.
Nakutuksen taajuuden kuuluu muuttua eri tilanteiden mukaan jne.
Vaihdettiinko se liekkivahti (=NTC anturi?) jos se on viallinen vielä.
Yleensä se rikkoutuu ja kuvittelee veden olevan jo liian lämmintä.
Sen pystynee katsoa vaikka impalla mitä se näyttää lämpötilaksi.
Onko vesipumppu ehjä varmasti.
Weba on aika älykäs laite, en usko että sen kuuluisi pystyä jatkamaan polttoaineen pumppaamista jos puhaltimen virrankulutus lakkaa, kuten sanoitkin.
Voisko kyseessä olla ohjainlaitteen vika? Toimiiko se polttoainepumppu muilta osin järkevästi? Jos sen ohjaus on viasta johtuen koko ajan päällä tms.
Nakutuksen taajuuden kuuluu muuttua eri tilanteiden mukaan jne.
Juu siis ohjainkortti kävi tosiaan sercapilla korjauksessa ja tämän jälkeen vielä koko laite korttineen siellä tarkastuksessa. Totesivat että laite toimi heidän testipenkissään ihan normaalisti eikä korjatussa ohjainkortissa ollut vikaa.
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Vaihdettiinko se liekkivahti (=NTC anturi?) jos se on viallinen vielä.
Yleensä se rikkoutuu ja kuvittelee veden olevan jo liian lämmintä.
Sen pystynee katsoa vaikka impalla mitä se näyttää lämpötilaksi.
Onko vesipumppu ehjä varmasti.
En tiedä oliko tuota vaihdettu, mutta livedata näyttää noin 5 astetta kovempaa lukemaa kuin piilovalikosta katsottuna. Eli näyttää normaalisti. Ylikuumenemistilanteessahan tuon pitäisi ajaa webaston poltto alas hallitusti eikä noin vain katkaisemalla puhallusta
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Jos se Webasto käy, auton ollessa käynnissä, niin itse alkaisin kääntyä webaston vesipumpun puoleen.
Tämä myöskin vaihdettu, sekä ilmattu. Uusi pumppu on samanlainen kuin vanha, sekä se on oikein päin. Se myös jaksaa pumpata kennolle lämmitä vettä sytytysvirrat päällä eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Comment