Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3118

    530dA E60:n automaattiloota?

    Olen lukenut muutamasta threadista mm. momentinmuunnin vioista ko. laatikoissa.
    Niissä kerrottiin että jos kierrokset vaihtelee tasaisella ajettaessa niin momentin muunnin olisi paskana. Osaisko joku tarkemmin kertoa miten tuon voisi varmuudella testata?

    Eli ajetaanko esim. steppi 5 päällä 90km/h tasaisella tiellä ja kytätään kiekkamittaria vaihteleeko kierrokset vai miten?

    Mulla ainakin jo loivassa ylämäessä vakkaripäällä ajettaessa kierrokset nousevat ja sitten alamäessä taasen laskevat. Tasaisella on suht vakiot. Onko normaalia?
    Kulkineet/projektit:

    M2 F87
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    #2
    No ajatellen niin pitäähän mäessä kierroksia nostaa ja alamäessä taas potkua ei tarvitse yhtä paljon. Itse pidin enemmän E39 vakkarista, toisaalta manuaalivaihteisto siinä saattoi muuttaa sen luonnetta. Tuntuu että tuo E60 vakkari ei mäkimaastoon sovellu laisin kun vaihtaa ja viuhtoo liikaa. Stepillä en ole vielä kokeillut, täytyypä heti tänään testailla.
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • AkiV
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 329

      #3
      juu eihän se mikään vakiokierrostenpitäjä ole ... tottakai vakkari säätää kaasua että pysyy nopeus ylämäissä ja alamäissä

      muista e60:n vioista en tiiä ... osta e39
      E39 530dA Touring -00

      Comment

      • jms1601
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 338
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Itsellä vähän samaa vikaa. Eli kun ajetaan 80-100:n välillä ja kierrokset molemmin puolin 1500 kierrosta ja pinta kaasulla niin kierrokset ja kulutusmittari arpoo viisarin-2 viisarin mittaa suuntaan jos toiseen ja kun hieman lisää kaasua niin homma tasaantuu. Vakkari päällä kun nopeus on matala eli n. 60-80 km/h ja kierrokset silloin n. 1500 niin sama homma, arpoo kierroksia. Suuremmilla nopeuksilla ja kierroksilla ei samaa ongelmaa esiinny.

        Onkohan vika tosiaan momentin muuntajassa vai menisikö ongelma ohi pelkällä softan päivityksellä. Ja minkähän hintainen tollainen momentinmuuntajan korjaus mahtaa olla?
        530e G30 M-Sport -21
        ***********************
        Ex Audi A6 allroad -17
        Ex X5 xd30 M-Sport -14
        Ex 530dA F11 M-Sport -11
        Ex E61 530xD M-Sport -08
        Ex 530DAT E61
        Ex E39 M-Sport

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3118

          #5
          Originally posted by viktor View Post
          No ajatellen niin pitäähän mäessä kierroksia nostaa ja alamäessä taas potkua ei tarvitse yhtä paljon. Itse pidin enemmän E39 vakkarista, toisaalta manuaalivaihteisto siinä saattoi muuttaa sen luonnetta. Tuntuu että tuo E60 vakkari ei mäkimaastoon sovellu laisin kun vaihtaa ja viuhtoo liikaa. Stepillä en ole vielä kokeillut, täytyypä heti tänään testailla.
          Vakkari päällä ajaessa juuri tuon tomaatin vaihtamisen takia ajelen matkaa yleensä steppi päällä 80-100 5:lla 100-120 6:lla. kierrokset vaihtelee, mutta vaihde ei vaihda kokoajan ylämäkiin/alamäkiin. Testailin joskus automaagipuolella, niin esim 100km/h nopeudessa ylämäkeen tultaessa vaihtaa 6lta 5lle ja taas alamäkeen ajettaessa takaisin 5lta 6lle.
          Kulkineet/projektit:

          M2 F87
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6327
            • P-Pohjanmaa

            #6
            sama juttu täällä ,eli oisko ominaisuus ei vika
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1333
              • Liminka

              #7
              Originally posted by veku View Post
              sama juttu täällä ,eli oisko ominaisuus ei vika
              Kyllä se on ominaisuus sama löytyy täältä, eikä se häiritse kun lisää vähän vauhtia.
              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #8
                Originally posted by jms1601 View Post
                Itsellä vähän samaa vikaa. Eli kun ajetaan 80-100:n välillä ja kierrokset molemmin puolin 1500 kierrosta ja pinta kaasulla niin kierrokset ja kulutusmittari arpoo viisarin-2 viisarin mittaa suuntaan jos toiseen ja kun hieman lisää kaasua niin homma tasaantuu. Vakkari päällä kun nopeus on matala eli n. 60-80 km/h ja kierrokset silloin n. 1500 niin sama homma, arpoo kierroksia. Suuremmilla nopeuksilla ja kierroksilla ei samaa ongelmaa esiinny.
                Joo kyllä täälläkin on samaa "vikaa" e60 530da:ssa mutta nopeusalueen pystyn sanomaan tarkemmin ja ne ovat 65-70km/h ja siinä 90 höyteillä kans, eli kun ajaa D-asennossa tasakaasulla 70km/h niin nykyttää sillai sievästi ja kiekkaviisari heiluu 2-3mm ylösalas sama peli 90:ssä ja taisi olla vielä 50km/h sama homma vika poistuu ainakin kun laskee tai nostaa nopeutta sen 5km/h ja taitaapa postua myös kun valitsee käsin sopivan pykälän, mutta taisi olla että jos tuossa 65-70 valitsee 4 pykälän niin vielä saattaa nykyttää mutta 3:sella lopettaa nykinät.

                EDIT: Juu kävimpä ihan asiasta koeajaan (omaa autoa) tuota mainitsemaani 65-70 useiden kilometrien matkan mutta nyt en saanut nykyttään...eli ei sitä välttämättä kaikki hoksaakkaan ja riippuen autojen yksilöllisyydestä ja renkaidenkoosta yms tuo nykytys nopeus voi olla aivan jotain muuta kuin minulla, ja kun minäkään en sitä nyt kovin helpolla saanut nykimään.
                Ainakin itsellä olen sen ajatellut niin että loota arpoo tietyssä nopudessa 2 eri vaihteen sopivuutta kyseiseen nopeuteen kun sopivasti löysäät tai vedätä.
                Last edited by Masatus; 03-08-2008, 15:23.

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6327
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Ei mulla ainakaan mitään nykimistä ole ainoastaan huomaa kiekkamittarista tuon 2-3 mm liikkeen
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by veku View Post
                    Ei mulla ainakaan mitään nykimistä ole ainoastaan huomaa kiekkamittarista tuon 2-3 mm liikkeen
                    Ei kyllä itsellä nyi tasakaasulla missään eikä millään nopeudella/vaihteella. Onkohan ihan kaikki kunnossa?
                    Sen sijaan kiekkamittari seilasi tuon muutaman millin, mutta se korjaantui softapäivityksellä.
                    Sen sijaan ajettaessa (vakkarilla tai ilman), alamäessä ( kun siis moottorijarrutuksessa) satunnaisesti kierrokset humppaa n 1500 ja tonnin välillä. Tätä ei kyllä esiinny kuin ihan satunnaisesti.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Ei kyllä itsellä nyi tasakaasulla missään eikä millään nopeudella/vaihteella. Onkohan ihan kaikki kunnossa?
                      Sen sijaan kiekkamittari seilasi tuon muutaman millin, mutta se korjaantui softapäivityksellä.
                      Sen sijaan ajettaessa (vakkarilla tai ilman), alamäessä ( kun siis moottorijarrutuksessa) satunnaisesti kierrokset humppaa n 1500 ja tonnin välillä. Tätä ei kyllä esiinny kuin ihan satunnaisesti.
                      Juu tuotapa en osaa sanoa että onko mitään vikaa...muita vikoja ei kyllä ole laatikossa ollut minulla, ja ei tuokaan hirveästi minua haittaa mutta toisaalta ihmettelen että olisivatko insinöörit siihen jättäny tuollaisen nykytys ominaisuuden? No pitääpä joskus mainita wetterillä kun käyttää huollossa.

                      Comment

                      • peeämvee
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 283
                        • Taivalkoski

                        #12
                        Oiskohan enempi kierroslukumittarissa tuo ominaisuus, ei moottorin kierrokset mielestäni muutu suuntaan eikä toiseen vaikka tuo viisari pikku nypytystä tekeekin.

                        Comment

                        • viktor
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1272
                          • ...

                          #13
                          .................
                          Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:26.
                          ///M5
                          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3118

                            #14
                            Originally posted by jaki View Post
                            Ei kyllä itsellä nyi tasakaasulla missään eikä millään nopeudella/vaihteella. Onkohan ihan kaikki kunnossa?
                            Sen sijaan kiekkamittari seilasi tuon muutaman millin, mutta se korjaantui softapäivityksellä.
                            Sen sijaan ajettaessa (vakkarilla tai ilman), alamäessä ( kun siis moottorijarrutuksessa) satunnaisesti kierrokset humppaa n 1500 ja tonnin välillä. Tätä ei kyllä esiinny kuin ihan satunnaisesti.
                            Missä teetätit softapäivituksen? merkkihuollossako vai? laatikon softaa saa myös karalalta ainaskin.
                            Kulkineet/projektit:

                            M2 F87
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3118

                              #15
                              Originally posted by viktor View Post
                              samaa pientä heiluntaa on viisarissa mutta tuntuisi että kierrokset ei todellisuudessa muutu mihinkään. Laatikkohan näissä on kai ns oppiva joten nykivät vaihdot voi poistua nollauksella. Omassa vaihdot oli alkuun venyvän pitkiä mutta sit kilometrien karttuessa tuntuis terävöityneen. Tiedä sitten onko vaan korvien välissä.
                              Kuinka laatikon saa ns. nollattua? merkkihuollon töpselissäkö?
                              Kulkineet/projektit:

                              M2 F87
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎