Siis tästä turbiininvaihdosta ja siitä antavatko he myös takuun sille että ongelma varmasti tällä toimenpiteellä poistuu?
No en minä mitään takuuasioita ruvennut heti penäämään, mutta pistin kyssäriä mikä on maahantuojan kanta näihin oireisiin liittyen ja onko turbiininvaihto heidän mielestä oikea korjaus asiaan.
Kuten sanoin niin heti vien turbiinin vaihtoon kun siitä takuu annetaan että ongelma korjaantuu. Eipä ole vielä jonoksi asti tarjoksia tullut...
Onhan se niinkin, ettei tässä maailmassa kukaan mistään takuita anna! Ei edes siinä tapauksessa että vika esim. 97 prosenttisesti olisi kyseisessä osassa. Sinänsä olen sinun ja Hemin ja monen muun kanssa samoilla linjoilla, että satavarma homma tuo ei tunnu olevan. Tosin meilläkin on liian vähän tietoa. Meidän pitäisi saada kasaan lista autoista, joihin on tehty toimenpiteitä siten, että listassa olisi toimenpiteiden lisäksi auton ikä. Eikös näissä bulletineissa ollut kuitenkin eri toimenpideohjeita auton iästä riippuen. Jollain ehkä BMW:n antamat ohjeet ovat olleet oikeat ja silloin ohje ja auton ikä ovat kohdanneet. Toisilla on ehkä vaihdettu turbiini, mutta juuri tuon ikäiseen autoon olisi ehkä pitänytkin tehdä jotain muuta. Tästä meidän touhusta puuttuu järjestelmällisyys ja ehkä meidän kokemuspohja/tietämyskin ovat vähän suppeat.
Kuitenkin olen itsekin taipuvainen uskomaan, että mekaanisesta viasta tässä ei ole kysymys - ei ainakaan turbiinissa. Tämä siis omassa autossani joka on '04. Viasta ei ole ollut tietoakaan sitten viime kesän ja kuitenkin olen melko vakuuttunut, että kevään ja kesän tullessa se taas jossain kohtaa tulee esiin. Ehkäpä mulle auttaisi sitten jokin päivitys.
- - - - - - -
F10 520dA
ex E61 530dA, ex E39 530dA
Mutta ajatellaanpa nyt sitä kuinka todennäköistä tai edes mahdollista olisi se skenaario että tätä nykimistä oikeasti aiheuttaisi kaksi täysin toisistaan riippumatonta erillistä vikaa?
Eli että joissakin yksilöissä nykimisen aiheuttaa turbiini ja joissain se on jokin muu?
Eli mikäli jokainen tapaus ei korjaannu tuolla turbiinin vaihdolla, näihän pitää oikeasti olla ja salama iskee siis samaan puuhun kaksi kertaa?
Jos bulletineissa kuitenkin on monta eri "korjausvariaatiota", täytyy asian olla varmasti niin että silloin ollaan korjaamassa vain oireita, eikä itse vikaa.
Jos näin ei siis ole, vaan että e60 dieseleissä ilmenee tätä nykimisongelmaa joka johtuu jopa kolmesta toisistaan täysin riippumattomasta syystä, aletaan olemaan jo mahdottoman rajamailla....eli että se salama ei iskisikään enään kahta, vaan jopa kolme kertaa samaan puuhun?
Siinä tapauksessa ei voi välttyä ajatukselta että BMW:llä ollaan sisäänrakennettu ko.nykiminen osaksi sen ominaisuuksia?
Tuli vain mieleen että voisiko laatikon toimintalämpötilalla olla vaikutusta nykimiseen.. nythän on ollut näitä laatikon lauhdutinvikoja. Eli laatikko pysyisi liian kylmänä koko ajan ja sitten sitäkautta koko ketju menisi eteenpäin , anturit antavat risteäviä arvoja laatikossa ja moottorin ohjaus sotkee vielä lisää.
Tämä nyt vain oli sellainen heitto, mutta nykiikö vielä niillä joilla on kaikki termarit vaihdeltu?
Kerran yksi Wetterin asentaja vain ääneen totesi että onpas viileä laatikko vaikka ajeltiin.. katseli livedataa.
Nämä on nyt ne samat sadat inssit, jotka sinun mukaan on speksannut GM lootaöljyn ikuiseksi, ja satavarmasti tietää että näin on, jotka nyt tässä tapauksessa repii hatusta korjausehdotuksia ja kirjoittelee service bulletiineja kieli poskessa. Mihin se teräksenkova ammattitaito niiltä sadoilta insinööreiltä on nyt kadonnut, jos näinkin yleiseen ongelmaan ei ole tarjolla kuin tuulesta temmattua oireen teippailua, todellisen syyn ollessa täysin hämärän peitossa myös koko Münchenin väelle?
Nämä on nyt ne samat sadat inssit, jotka sinun mukaan on speksannut GM lootaöljyn ikuiseksi, ja satavarmasti tietää että näin on, jotka nyt tässä tapauksessa repii hatusta korjausehdotuksia ja kirjoittelee service bulletiineja kieli poskessa. Mihin se teräksenkova ammattitaito niiltä sadoilta insinööreiltä on nyt kadonnut, jos näinkin yleiseen ongelmaan ei ole tarjolla kuin tuulesta temmattua oireen teippailua, todellisen syyn ollessa täysin hämärän peitossa myös koko Münchenin väelle?
Tero
Niin no sillävälin voidaan sitten varmaan miettiä EDELLEEN miksi tuossa parisivua taaksepäin mainitussa autossa MIKÄÄN noista bulleteista ei ole tehonnut. Eli on päivitetty ohjelma, vaihdettu tehdasuusi vaihteisto+turbiini jne. Mutta ei mitään muutosta toimintaan?
Ja taas muutamasta autosta tuo nykiminen on hävinnyt itsekseen tai ilmaantunut satunnaisesti esim. kerran puolessa vuodessa. Kyllä minäkn aluksi vakavasti harkitsin tuota trubiinin vaihtoa, mutta nyttemmin olen tullut siihen lopputulokseen että se on suurella todennäköisyydellä hukkaan heitettyä rahaa.
Nämä on nyt ne samat sadat inssit, jotka sinun mukaan on speksannut GM lootaöljyn ikuiseksi, ja satavarmasti tietää että näin on, jotka nyt tässä tapauksessa repii hatusta korjausehdotuksia ja kirjoittelee service bulletiineja kieli poskessa. Mihin se teräksenkova ammattitaito niiltä sadoilta insinööreiltä on nyt kadonnut, jos näinkin yleiseen ongelmaan ei ole tarjolla kuin tuulesta temmattua oireen teippailua, todellisen syyn ollessa täysin hämärän peitossa myös koko Münchenin väelle?
Tuli vain mieleen että voisiko laatikon toimintalämpötilalla olla vaikutusta nykimiseen.. nythän on ollut näitä laatikon lauhdutinvikoja. Eli laatikko pysyisi liian kylmänä koko ajan ja sitten sitäkautta koko ketju menisi eteenpäin , anturit antavat risteäviä arvoja laatikossa ja moottorin ohjaus sotkee vielä lisää.
Jos lootassa on toimintahäiriötä, miksei hyvin voisi olla tuosta kyse. Omassa kärryssä oli silloin aiemmin se lauhdutinvika jollon kone ja varmaan sitä myöten lootakin kävi turhan viileänä. En tajunnut pistää merkille sen paremmin mutta kyllä ainakin silloin muutamaan kertaan motarilla kick-downi lähti aika tahmeasti ja loota löi pienen viiveen jälkeen pykälän silmään niin että kuului sellainen "ulahdus". Luistatti myös vähän enempi ehkä kun lämpösenä sitten.
Sen jälkeen tuota ei ilmennyt sitten kun lämmöt sai kohdilleen, mutta nykyäänkin jos on pakkasilma, huomaa heti että lodju vaihtaa karkeammin pykälää ja saattaa heittää huomaamattomalla "potkulla" isommalle ja pienemmälle.
Kai se lootakin vähän karkeammin käy kylmänä niinkun käy moottoritkin
Ei se voi moottorin lämpötilastakaan johtua maalaisjärjellä ajatellen kun tämä minulle eniten tuttu yksilö nykii DPF-polton aikana. Tuo poltto kun vaatii lämpimän moottorin käynnistyäkseen.
Eilen nyki pehmeästi, kiekkamittarista näki hyvin mutta niskassa ei tuntunut. Välillä nykiminen on niskassa ja muidenkin autossa istujien elimissä tuntuvaa todella voimakasta "pätkimistä".
Joku kirjoitti, että oli joskus nykinyt, muta ei enää. Itsekin muistelen, että joskus vuosi tms sitten muutaman kerran nyki, mutta ei sen jälkeen. En kiinnittänyt huomiota, vaikuttiko imusarjan vaihto (minähän ole se luopio, joka vaihtoi imusarjan eikä poistanut läppiä... ), tuskin.
Sen sijaan laatikko ylipäätään on ollut kaikenlaisessa ajossa hieman nykivä ja töksähtelevä. Olen epäillyt, että olisi öljyt vähissä, vaikka ei mitään herjaa ole koskaan antanutkaan.
Mutta: auton laitettiin Laakkosella pari päivää sitten uudet softat: heureka!!! Laatikosta tuli aivan mahtava. Vaihtaa todella pehmeästi, eikä sitä saa rykimään millään, ihan kuin olisi eri laatikko
Olen hämmentynyt, miten pelkkä softa voi vaikuttaa noin paljon.
Auto on 3/04 DPF:llä ja ajettu n 125 tkm. Aikaisemmat softat oli vuodelta 2008, eli ei ihan vanhat nekään.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Joku kirjoitti, että oli joskus nykinyt, muta ei enää. Itsekin muistelen, että joskus vuosi tms sitten muutaman kerran nyki, mutta ei sen jälkeen. En kiinnittänyt huomiota, vaikuttiko imusarjan vaihto (minähän ole se luopio, joka vaihtoi imusarjan eikä poistanut läppiä... ), tuskin.
Sen sijaan laatikko ylipäätään on ollut kaikenlaisessa ajossa hieman nykivä ja töksähtelevä. Olen epäillyt, että olisi öljyt vähissä, vaikka ei mitään herjaa ole koskaan antanutkaan.
Mutta: auton laitettiin Laakkosella pari päivää sitten uudet softat: heureka!!! Laatikosta tuli aivan mahtava. Vaihtaa todella pehmeästi, eikä sitä saa rykimään millään, ihan kuin olisi eri laatikko
Olen hämmentynyt, miten pelkkä softa voi vaikuttaa noin paljon.
Auto on 3/04 DPF:llä ja ajettu n 125 tkm. Aikaisemmat softat oli vuodelta 2008, eli ei ihan vanhat nekään.
Kerrohan Jaki vielä:
- Softan päiväys/versio
- laitettiinko autoosi kaikkisoftat vai vaan esim moottori/laatikkosofta?
- Missä Laakkosella käytit ja paljonko homma kustansi?
- Softan päiväys/versio
- laitettiinko autoosi kaikkisoftat vai vaan esim moottori/laatikkosofta?
- Missä Laakkosella käytit ja paljonko homma kustansi?
Tuota en tiedä, senhän saa muistaakseni sieltä salavalikoista ulos. Katson illalla, mutta uusimmat ne kyllä on = muuten autoon ei voi ohjelmoida mitään uutta tms.
Kaikki softat = kesti jotain 12 h koko homma.
Kustannukset: ei reilua, koska autoon yritettin tuon jälkeen asentaa sitä *?#¤ristiselän tukea, vieläkään onnistumatta. Väärät modulit. Maksoi reilu 300 eur, mutta se sisälsi tosiaan muutakin näprättävää.
Kun autoon ajettiin uudet softat kaksi vuotta sitten, uusia ominaisuuksia tuli vaikka kuinka, nyt ei yhtään :(
Mietin, että tuo varmaan nollasi laatikosta & DDE:stä korjausparametrit, en tiedä.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment