Mulle riittäisi, että tuo panoraama olisi ihan tavallinen kiinteä ikkuna. Ei tuota avausta tule käytettyä ikinä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e61 Panorama jäi auki prkl
Collapse
X
-
Villi arvaus, että olet se kaveri, jolla oli btcf-paita päällä ja sain sinulta parit laput kun tavattiin? :think
Harmi tosiaan. Myyjä (Kai) oli sanoi edellispäivänä ajaneensa ton luukun kaikki toiminnot läpi, jolloin oli toiminut. Tosin silloin oli jo vähän jumittanut ja antoi vikaviestin. No luukusta ja sen ongelmista lukeneena ajattelin, että kyse on tosiaan vaan ohjelmallisesta ongelmasta. No nyt kun käytin luukkua ekaa kertaa, niin se jäi jumiin ja oletettavasti väänsi/hajotti jotin tuolta mekanismeista.
Soitinkin sinne merkkiliikkeeseen ja sieltä antoivat melko selvät neuvot, että mekanismista purkaa sen verran (tosin sisäkatto irti pois ja luukku "käteen" ensin), että luukut saa tiiviisti kiinni. Jotain korjauksiakin mekanismeihin oli yritetty uusilla osilla, mutta ei ollut saatu enää kunnolla toimiin ilman täydellistä raami-sarjaa, joka on muuten hinnaltaan +1600€ pelkät osat.
No käytännössä nämä kuulema jätetään korjaamatta ja ollaan tyytyväisiä siihen, että luukut on tukevasti takaisin kiinni.
Tämä olis nyt itselläkin ensisijainen tavoite ja mahd. toimintaan laittaminen siirtyy melkovarmasti hamaan tulevaisuuteen.
Lueskelin ulkomaanfoorumeilta, että olivat onnistuneesti de-aktivoineet ainoastaan tuon ongelmaisen takimmaisen luukun, jonka jälkeen se ns. rajojen haku olisi auttanut siihen, että panoraama oli pelannut normaalisti sillä vajeella, että takimmainen luukku on pois käytöstä. Tällä konstilla on ilmeisemmin saatu myös virhesanoma kuitattua.
Osaatko / osaako joku sanoa, että saano tuon nykyisen virhesanoman kuitattua pois, jos tuolta panoraman koneistosta poistaa ne jumittumat ja de-aktivoi koko systeemin?
Entä onko tähän jotain hyviä käytännön neuvoja ja kuinka noi luukut saa sitten ihan tiiviisti kiinni asentoon?
Kiitos jälleen!
Ostamaani yksilöön oli tosiaan kyllä korjattu kaikki ns. tyyppiviat, joista olin kyllä hyvin tietoinen ennen ostoa. Panorama oli tietenkin yksi, joten jos olisin ollut viisaampi, niin olisin jättänyt koskematta tohon luukun avauspainikkeeseen vallan.No empä uskonut, että olis kerrasta mennyt.
Niin ja eihän siinä tosiaan ole mitään järkeä näihin kaikkea likoon laittaa, mutta pitää koittaa taas luovia homma kuntoon jollain tavalla.
Rahakkaampi ihminenhän ajaisi auton merkkihuollon pihaan ja sanois, että luukku kuntoon-->Tulis uus luukku kaikkinensa ja lasku varmaan lähemmäs 5000 euroo.
Originally posted by sirkus View PostTähän yksilöön taisikin olla kaikki muut "tyyppi" viat laitettu jo kuntoon. Harmi juttu että tuli heti ongelmia luukun kanssa.
Puolituttu kaveri osti kanssa E61:sen ja mainosti hankintaansa naamakirjassa jolloin ajattelin että kauankohan menee et tulee ongelmia. No samana iltana soitti kun oli jäänyt kanssa panoraama luukku auki. Mahtavia autoja tosiaan!Last edited by LeMansBlau; 15-10-2010, 19:24.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Kun olet kerta ostanut E61:n, jossa ongelmia panoramaluukun kanssa, niin yksi pieni vinkki sulle. Pura takakontin verhoilut pois ja tarkista, ettei pohjalla tai missään muuallakaan ole yhtään vettä tai kosteutta...All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKun olet kerta ostanut E61:n, jossa ongelmia panoramaluukun kanssa, niin yksi pieni vinkki sulle. Pura takakontin verhoilut pois ja tarkista, ettei pohjalla tai missään muuallakaan ole yhtään vettä tai kosteutta...
Juu kyllä toi onkin tiedostettu ja tuleva tarkastuskohde. Ostaja kylläkin väitti ettei kosteutta olisi, koska kattoluukkua ei ole pidetty auki. Tosin en kyllä olisi niinkään varma, etteikö nuo veden poistokanavat voisi mennä siitä huolimatta tukkoon, eli pashaa varmaankin pääsee kerääntyyn tonne kanavistoon vaikka luukku olis kiinni.
Mutta kiitokset tosiaan silti muistutuksesta...pitää tutkailla asiaa jahka muilta murheilta ehtii.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Älä vaivu synkkyyteen, koita saada luukku kiinni ja irroita piuhat moottorilta!
Odottele sen jälkeen että joku keksii miten tuo korjataan, säästyy sievoinen summa.
Minulla ei ole ongelmana panodraamassa muuta kuin ajoittainen sisäverhon narina. Pitäisi kuulemma vaihtaa verhoilun kiinnikkeet.
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostJos panorama luukussa takimmainen luukku jää auki niin sen kiinni saaminen vaatii käsinkäyttöä niin että etummainen luukku sulkeutuu takimmaisen luukun etureunan yläpuolelle ja sen jälkeen pitäisi kammeta takimmaisen luukun liukusaranoita esim. meisseleillä molemmin puolin yhtäaikaisesti taaksepäin jolloinka luukku sulkeutuu ja sen jälkeen voi sulkea etummaisen luukun loppuun asti.
Tuon korjaaminen vaatii luukun irroittamisen ja hieman improvisointia niin sen saattaa vielä saada toimimaan, jos ei niin sitten uudet mekanismit.
jotenkin kun rakennetta katsoo niin luulisi että takaluukulle olisi oma moottori?
Ainakin sille "pimennys" verholle on siellä takana verhoilun alla moottori
Onko tuosta jotain rakenne kuvaa löytynyt?
Comment
-
-
Originally posted by larmatin View PostOnko tässä panoraamaluukussa vain se yksi moottori siinä kattovalonkohdilla?
jotenkin kun rakennetta katsoo niin luulisi että takaluukulle olisi oma moottori?
Ainakin sille "pimennys" verholle on siellä takana verhoilun alla moottori
Onko tuosta jotain rakenne kuvaa löytynyt?
Comment
-
-
Täällä kans panot sekasin
Originally posted by JonasG View PostTäytyy tutkia, nuo panoraamat hukkaa välillä omat asetukset ja sen takia ne jää auki (näin on jo käynnyt 5 eri autossa mulla) INPA 5.00 voi palauttaa oikeat asetukset ja homma toimii taas.
Mitenhän tämä käytännössä tehdään, tuolla INPA:lla?
Neuvoja tarvitaan.
Comment
-
-
No jaa, mulla on ollu 3 kpl E61:iä pano-draamalla ja kaikissa luukku on pelittänyt moitteettomasti. Syksyn eka pakkasilla tiivisteet narisee mutta kun vetää reilusti silikoonipuikolla tiivisteet niin menee koko talven. Talvella luukkua ei tietystikkään ole availtu. Tosin kesälläkään ei kymmentä kertaa enempää kun on aika turha varuste...
Autot ovat olleet n. 180 tkm ajettuja kaikki...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Jos asetukset uudestaan ajamalla vika ei tule kuntoon ja takareuna on edelleen ylhäällä, vika on mekaaninen ja luukun koneistossa. Tällöin taaemman lasin takapäätä liikuttavan/nostavan vaijerin luukun etuosan vaijeriin kiinnittävä muoviosa on rikki, ja kappas näitä muoviosia ei saa erikseen mistään ja patentoimalla ei onnistu. Ja jos patentteja ko. kohtaan haluaisi viritellä joutuu ensin pudottamaan koko luukun ulos autosta.
Että luukun saisi täysin pelaamaan kuten ennen, ainoaksi vaihtoehdoksi jää vaihtaa kokonaan uusi luukku. Ja maksaa...
Toinen mukava ominaisuus joka tästä viasta seuraa on silloin kun auto ohjelmoidaan. Tällöin luukun on päästävä kalibroimaan itsensä eli liikkumaan koko liikeratansa läpi esteettä, ennenkuin auton ohjelmointi onnistuu! Eli rikkinäisellä luukulla on turha haaveilla softapäivityksistä myöskään.
---> Onneksi tähän kaikkeen on olemassa yksi lääke, jolla rikkinäisen luukun kanssakin pystyy elämään. Mutta varmistu ensin 100% ettei kyse ole sittenkin vain softaviasta/kalibroinnista!
Vaihe1:Taaemman lasin takapäätä nostavia "kiiloja" saa liikuteltua tasapäämeisselillä auton sisäpuolelta (kiilat on kolmion muotoisia ja niissä on reikä. Näkyy viimeistään taskulampun kanssa kun tihrustaa, tai jos ei sittenkään niin koko takaosan lasin saa irti kun avaa lasin liukukoneistoon kiinnittävät torx-ruuvit). Tällä kikalla saadaan taaimmainen lasi takaisin kiinni. Jos kiila ei millään liiku niin kokeile toiseen suuntaan, muistelen että olis pelannu jotenkin perus-insinööriaivoille käänteisesti
Vaihe2: Ilman että luukkua edes irrottaa autosta, on mahdollista muokata luukun koneistoa Dremelillä ja poistamalla yhdet jouset ja ohjurit luukun molemmilta puolelta. Kyseessä on varsin yksinkertainen homma, jonka jälkeen luukun taaempi osa ei enää liiku lainkaan. Luukun etuosa ja kaikki muut toiminnot pelaavat tämän jälkeen kuten ennenkin, ainut joka jää puuttumaan on tämä takaosan peräpään nousu. Ja mikä parasta, luukun kalibroinnin pystyy ajamaan läpi ilman että auto hoksaa että luukkua on modattu!
Liitteenä kohtalotoverilta aikanaan saamani ohje jolla itse onnistuin modaamaan erään E61 panoraman takaisin eloon, takapään osalta rampana mutta mitä väliä... (ohjeen soveltuvuudesta esim.300-sarjalaisten luukkuihin ei ole tietoa, mahdollisesti pätee niihinkin)
Ps.Lopuksi onnea kaikille paskan panoraman omistajille tasapuolisesti, otan osaa. Tänne ei moista vikaantujaa ja takakontin modulien tulvanaiheuttajaa enää toiste tule!530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Juu ei hyvä optio toi paskaraama
Joo sain luukut sulkeutumaan, mutta noi liuku kappaleet on jumissa. Ton etu "paanelin" taka "paneelin" välissä on noin 5cm rako ja joku metalli verkko sieltä pilkistää. Eli luukut on kiinni mutta tosiaan paneelit on jumissa. Ajattelin jos ois voinu tolla INPA:lla kokeilla noi rajat opettaa uusiksi. Tietysti ne pitäisi ensin saada varmaan liikkumaan taaksepäin jollain konstilla.
Comment
-
-
Originally posted by superpete View Postkattoa tulee ränkättyä aika aktiivisesti lähes joka ajokerralla..Eli lasien tiivisteet "turpoo" ajansaatossa hieman. Ja kun kattoa käyttää harvoin, niin sovitukseltaan erittäin ahtaat lasi/tiivisteet alkaa kinnaan vähä vähältä aina enemmän toisiinsa kiinni. Siirtomekanismi on muovia, joten se itsessään odottaa lahoamistaan. Ensin menee pois paikaltaan (useimmiten takaluukku jaa auki ja millin pari vinoon), jonka jälkeen käyttäjä yrittää luonnollisesti ajaa luukkua kiinni ja kun koneisto on kuitenkin erittäin voimakas, niin muovimekanismista antaa joku paikka periksi. Mekanismi on toki korjattavissa (askertelua ja liimausta, kun mitään varasosia ei myydä erikseen), mutta sen säätö, että saa kaikki balanssiin keskenään /(ettei enään kinnaa mistään) on vähän haasteellisempi.
Tän takia näissä on lähes aina ratkasuna se, että luukku "kuoletetaan" niin, ettei se enään toimi muuta kun joko etuosastaan tai pelkän sisäverhouksen osalta, mutta pysyy siis näin ollen kiiinni. Onhan toi ilmastoidussa autossa muutenkin vähän turha kapistus. Tai no tärkeinhän tossa on toi panorama ominaisuus, joka siis säilyy.
Merkkiliikekin näitä "korjailee" vaihtamalla koko paskan ja hinta taitaa aina olla +4000euroa, jolle on kyllä vaikee nähdä kokorahalla vastinetta saavan.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
Comment