Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 Panorama jäi auki prkl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofu
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 515
    • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

    #46
    Itellä teki tänään silleesti, että nostin lasit raolleen ku lähdin liikkeelle ja sitten menin asioille ja lukitsin auton ovet. Pois tullessani ja kotiin päästyäni rupesin laskemaan laseja kiinni, niin lasit kävi alaalla ja nousi takaisin ylös. Eli aina kun yritin laskea laseja, niin ne nousi takaisin ylös.

    Sisäverhonkin laitoin jossain vaiheessa kiinni ja verhojen väliin tuli n. 5cm rako ja verkko näkyviin. Sitten kun "ajoin" sisäverhon takaisin taakse, niin sen jälkeen koitin pitää nappia etuasennossa n. 15s, niin sen jälkeen sain nappia naputtamalla eteenpäin katon laskemaan ja toimimaan ihan ok. Eli lasi aukeaa kokonaan ja sisäverho menee kiinni ilman ongelmaa. Mutta jos nostan lasit ylös se tekee taas saman homman?

    Auttaisikohan tämä 20s napin pohjassa pitäminen ja rajojen uudelleen "etsiminen" mistä aikaisemmin on kirjoitettu vai onko paras vaan antaa luukun olla kiinni ??
    Last edited by Tofu; 26-07-2011, 21:56. Reason: typot
    F01 730d -13

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #47
      Originally posted by Tofu View Post
      Itellä teki tänään silleesti, että nostin lasit raolleen ku lähdin liikkeelle ja sitten menin asioille ja lukitsin auton ovet. Pois tullessani ja kotiin päästyäni rupesin laskemaan laseja kiinni, niin lasit kävi alaalla ja nousi takaisin ylös. Eli aina kun yritin laskea laseja, niin ne nousi takaisin ylös.

      Sisäverhonkin laitoin jossain vaiheessa kiinni ja verhojen väliin tuli n. 5cm rako ja verkko näkyviin. Sitten kun "ajoin" sisäverhon takaisin taakse, niin sen jälkeen koitin pitää nappia etuasennossa n. 15s, niin sen jälkeen sain nappia naputtamalla eteenpäin katon laskemaan ja toimimaan ihan ok. Eli lasi aukeaa kokonaan ja sisäverho menee kiinni ilman ongelmaa. Mutta jos nostan lasit ylös se tekee taas saman homman?

      Auttaisikohan tämä 20s napin pohjassa pitäminen ja rajojen uudelleen "etsiminen" mistä aikaisemmin on kirjoitettu vai onko paras vaan antaa luukun olla kiinni ??
      Oletko varmasti katsonut kunnolla että se takimmainen luukku on kiinni. Nimittäin silloin se juuri tekee tuon ylös alas liikkeen ainoastaan, koska se takimmainen luukku ei ainakaan omassa tapauksessa mennyt kiinni kunnolla eikä varmasti saanut jotain tarvittavaa tietoa kiinni olemisesta. Itellä on nyt pysyvästi pois toiminnasta oma. Sulake pois ja katkaisijalta varmuudeksi piuhat irti, jossain huollossa ne kuitenkin sen sulakkeen puutten huomaa ja loput voi arvata. Myös silloin alussa tuli viiveellä vika ilmo tuosta luukusta. Jos on uskallusta niin herkistelee sitä liikkua juuri ajamalla edes takas sitä. Toivotaan että pelaa niin kuin pitää.

      Comment

      • Tofu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 515
        • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

        #48
        Eli kokeilin tuossa aamulla tätä n. 20sekunttia nappia ylöspäin pohjassa, jolloin se haki näitä rajoja. Luukku meni kiinni ihan ok, MUTTA kun sen jälkeen kokeilen nostaa lasit ylös, niin kyseessä taas sama juttu kun koittaa sulkea luukun, eli lasit käy alaalla ja tulee takaisin ylös.

        Mutta jos esim lasien jäätyä ylös painan nappia ylöspäin pohjassa sen 20s niin sen avulla saan myös taas lasit kiinni. (eli ei tarvi "nytkyttää napilla niitä kiinni)

        Mistä tietää, että takimmainen luukku on kiinni kunnolla? Noin silmämääräisesti lasi on katon kanssa joka kohasta samalla tasolla. Apukuskin puolen tiiviste kyllä on tiivimmästi "kiinni" kuin kuskin puolen lasin takaosassa, mutta tosiaan kauttaaltaan se näyttää olevan katon kanssa samalla tasolla.

        Onko peli pelattu tuon kans vai?
        F01 730d -13

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #49
          Originally posted by Tofu View Post
          Eli kokeilin tuossa aamulla tätä n. 20sekunttia nappia ylöspäin pohjassa, jolloin se haki näitä rajoja. Luukku meni kiinni ihan ok, MUTTA kun sen jälkeen kokeilen nostaa lasit ylös, niin kyseessä taas sama juttu kun koittaa sulkea luukun, eli lasit käy alaalla ja tulee takaisin ylös.

          Mutta jos esim lasien jäätyä ylös painan nappia ylöspäin pohjassa sen 20s niin sen avulla saan myös taas lasit kiinni. (eli ei tarvi "nytkyttää napilla niitä kiinni)

          Mistä tietää, että takimmainen luukku on kiinni kunnolla? Noin silmämääräisesti lasi on katon kanssa joka kohasta samalla tasolla. Apukuskin puolen tiiviste kyllä on tiivimmästi "kiinni" kuin kuskin puolen lasin takaosassa, mutta tosiaan kauttaaltaan se näyttää olevan katon kanssa samalla tasolla.

          Onko peli pelattu tuon kans vai?
          Kyllä sulla sitten toivoa on vielä tämän kanssa jos luukku kerran kiinni menee, koska kyllä se on kiinni jos ne lasit on samalla tasolla keskenään, sekä katon kanssa. Voisit kokeilla käydä opetuttamassa noi raja arvot uudelleen josko sillä tokenisi.

          Comment

          • Tofu
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 515
            • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

            #50
            Eli onko näin että pitää käydä jossain BMW:n huollossa opettamassa rajat, vai onko kotikonstia?
            F01 730d -13

            Comment

            • Tofu
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 515
              • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

              #51
              Mites muuten kannattaako noihin tiivisteisiin laittaa jotain ainetta, että lasi liukuisi ja liikkuisi paremmin?
              F01 730d -13

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2324
                • Uusimaa

                #52
                Originally posted by Tofu View Post
                Mites muuten kannattaako noihin tiivisteisiin laittaa jotain ainetta, että lasi liukuisi ja liikkuisi paremmin?
                Ilmiselvästi kannattaa. Nimittäin mulla tuo panondraama on temppuillut koko ajan. Miltei aina kun lasit nostaa ylös, ei niitä saa enää takaisin alas. Pompsahtavat aina takaisin ylös. Näin tekin myös edellisessä E91:ssä, jossa temppuilut loppuivat akun vaihdon ja tiivisteiden voitelun myötä.

                Mutta tämän E61:sen tapauksessa huomasin eilen mielenkiintoisen "kikan"; Kun lasit ei suostu laskeutumaan ja pysymään alhaalla, auttaa asiaan pieni hento "vastaanjäkitys". Eli samalla kun painat katkaisijasta luukut alas, jäkitä luukkujen laskeutuessa parilla sormella etummaista (tai takimmaista) lasia ikäänkuin vastaan. Eli tarjoat ikäänkuin pienen lisävastuksen moottorille. Ei tarvitse kuin aivan hennosti painaa vastaan. Järki tässä suhteessa siis mukana! Tällöin ainakin minulla lasit jäävät kiinni-asentoon eivätkä pompsahda takaisin ylös. Tätä kikkaa kannattaa kokeilla ennenkuin lähtee etsimään palautuskampea auton työkalusarjasta. Tämän kun olisi tiennyt aikaisemmin, olisin säästänyt 100 euroa turhien merkkiliikkeessä tehtyjen initialisointien kustannuksissa.

                Noh, sitten tein vielä tuon "20 sekunnin resetointiajon" pariin kertaan, voitelin silikonipuikolla kaikki tiivistepinnat ja ruiskutin voiteluainetta kaikkiin silmällä löytyviin liukuosiin. Sekä etu- että takalasin osalta. Myös sieltä haitarin sisältä. Tämän jälkeen temppuilut loppuivatkin kokonaan. Ajoin onnistuneesti luukkuja ylös, alas ja taakse varmaan 20-30 kertaa, eikä kertaakaan jäänyt enää luukut ylä-asentoon. Ja toimii kaikin puolin kuten pitääkin. Alkaa tuntua, että nämä luukkuongelmat vaivaavat autoja, joiden mekanismi lepää käyttämättömänä pitkiä aikoja. Sitä pitää ilmeisesti säännöllisesti vain muistaa käyttää.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • MonoPete
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 24
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by JKK View Post
                  ...ja ruiskutin voiteluainetta kaikkiin silmällä löytyviin liukuosiin...
                  Mitä ainetta muuten käytit/suosittelisit?
                  -------
                  E61 535dA touring -05

                  Ennen:
                  E39 530dA touring -01
                  E39 523iA sedan -96

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2324
                    • Uusimaa

                    #54
                    Originally posted by MonoPete View Post
                    Mitä ainetta muuten käytit/suosittelisit?
                    Tiedä sitten olenko minä mikään mitään suosittelemaan, mutta itse käytin varastosta löytynyttä, Shellin hyllystä ostettua tiivisteidenhoitoainetta. Sellainen stick-purkilo. Sitä tälläkin foorumilla on monet suositelleet myös natisevien E90/E60-ovientiivisteiden hoitoon. Ja allekirjoittaneella ainakin toimi myös siinä käytössä. Varmaan parasta olisi sellainen jäykkä silikonirasva, joka ei ensimmäisessä pesussa huuhtoudu pois? Kumiammattilaiset ottakoot tähän enemmän kantaa. Fiilispohjalta näitä itse aina sovellan... Entisen E91:sen luukutiivisteet käsittelin parin kuukauden välein jollain Korrekin kumin/muovinhoitoaineella. Sillä ne pysyi aika liukkaina ja hyväkuntoisen näköisenä.

                    Mutta uskoakseni vähintään yhtä suuri merkitys on sen mekanismin liukuosien voitelu. Siellä on paljon kuluvia muoviosia, jotka ainakin minun autossa oli aika kuivannäköisiä, ja varmuudella vaikutti toimintaan. Tähän käytin HHS2000:sta, kun muutakaan ei käteen nopeasti löytynyt. Parempi aine saattaisi olla Valvolinen "White Grease" kerran kesässä ruiskutettuna.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Tofu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 515
                      • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                      #55
                      Eli ei muutakuin rasva ja silikoni purkit auki
                      F01 730d -13

                      Comment

                      • Tofu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 515
                        • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                        #56
                        Originally posted by Gonzalez View Post


                        ---> Onneksi tähän kaikkeen on olemassa yksi lääke, jolla rikkinäisen luukun kanssakin pystyy elämään. Mutta varmistu ensin 100% ettei kyse ole sittenkin vain softaviasta/kalibroinnista!

                        Vaihe1:Taaemman lasin takapäätä nostavia "kiiloja" saa liikuteltua tasapäämeisselillä auton sisäpuolelta (kiilat on kolmion muotoisia ja niissä on reikä. Näkyy viimeistään taskulampun kanssa kun tihrustaa, tai jos ei sittenkään niin koko takaosan lasin saa irti kun avaa lasin liukukoneistoon kiinnittävät torx-ruuvit). Tällä kikalla saadaan taaimmainen lasi takaisin kiinni. Jos kiila ei millään liiku niin kokeile toiseen suuntaan, muistelen että olis pelannu jotenkin perus-insinööriaivoille käänteisesti

                        Vaihe2: Ilman että luukkua edes irrottaa autosta, on mahdollista muokata luukun koneistoa Dremelillä ja poistamalla yhdet jouset ja ohjurit luukun molemmilta puolelta. Kyseessä on varsin yksinkertainen homma, jonka jälkeen luukun taaempi osa ei enää liiku lainkaan. Luukun etuosa ja kaikki muut toiminnot pelaavat tämän jälkeen kuten ennenkin, ainut joka jää puuttumaan on tämä takaosan peräpään nousu. Ja mikä parasta, luukun kalibroinnin pystyy ajamaan läpi ilman että auto hoksaa että luukkua on modattu!

                        Kiitos tästä ohjeesta. Toimii

                        E:

                        Eli mullakin rupesi panodraaman mekanismi temppuilemaan..
                        F01 730d -13

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 287
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by JKK View Post
                          Ilmiselvästi kannattaa. Nimittäin mulla tuo panondraama on temppuillut koko ajan. Miltei aina kun lasit nostaa ylös, ei niitä saa enää takaisin alas. Pompsahtavat aina takaisin ylös. Näin tekin myös edellisessä E91:ssä, jossa temppuilut loppuivat akun vaihdon ja tiivisteiden voitelun myötä.

                          Mutta tämän E61:sen tapauksessa huomasin eilen mielenkiintoisen "kikan"; Kun lasit ei suostu laskeutumaan ja pysymään alhaalla, auttaa asiaan pieni hento "vastaanjäkitys". Eli samalla kun painat katkaisijasta luukut alas, jäkitä luukkujen laskeutuessa parilla sormella etummaista (tai takimmaista) lasia ikäänkuin vastaan. Eli tarjoat ikäänkuin pienen lisävastuksen moottorille. Ei tarvitse kuin aivan hennosti painaa vastaan. Järki tässä suhteessa siis mukana! Tällöin ainakin minulla lasit jäävät kiinni-asentoon eivätkä pompsahda takaisin ylös. Tätä kikkaa kannattaa kokeilla ennenkuin lähtee etsimään palautuskampea auton työkalusarjasta. Tämän kun olisi tiennyt aikaisemmin, olisin säästänyt 100 euroa turhien merkkiliikkeessä tehtyjen initialisointien kustannuksissa.

                          Noh, sitten tein vielä tuon "20 sekunnin resetointiajon" pariin kertaan, voitelin silikonipuikolla kaikki tiivistepinnat ja ruiskutin voiteluainetta kaikkiin silmällä löytyviin liukuosiin. Sekä etu- että takalasin osalta. Myös sieltä haitarin sisältä. Tämän jälkeen temppuilut loppuivatkin kokonaan. Ajoin onnistuneesti luukkuja ylös, alas ja taakse varmaan 20-30 kertaa, eikä kertaakaan jäänyt enää luukut ylä-asentoon. Ja toimii kaikin puolin kuten pitääkin. Alkaa tuntua, että nämä luukkuongelmat vaivaavat autoja, joiden mekanismi lepää käyttämättömänä pitkiä aikoja. Sitä pitää ilmeisesti säännöllisesti vain muistaa käyttää.
                          Loistava esimerkki siitä miten hyviksi havaittuja, itse kokeiltuja konsteja jaetaan muidenkin käyttöön! Itsellä ei ole ollut ongelmia draaman kanssa ainakaan vielä, mutta hyvä että apuja löytyy tähänmkin vaivaan jos tarvitsee. Eikä sovi unohtaa tuota Gonzalezin seikkaperäistä korjausohjettakaan!

                          Comment

                          • zeppis
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 54
                            • Kirkkonummi

                            #58
                            Mulla ei temppuile lasit ollenkaan.
                            Ainoastaan verho ei suostu palautumaan takaisin takaata...
                            Hetken renkutuksen jälkeen se lähtee takaisin jos tuuri käy.
                            En ole raaskinut aikoihin avata sitä, koska pelkään, että jumahtaa lopullisesti.
                            Saako noista sitten pelkän verhon erikseen auki?
                            Auto ei ole kauaa ollu ja muutaman kerran vain olen kokeillut sitä panoramaa.
                            525 td -94 (Black Bastard, a.k.a Musta surma)
                            540i 6v Estate
                            Volvo 240 -82 TiC
                            Audi 1.8t Q
                            Subaru Justy 1.2 Tbo
                            Ex. E30 325 cabi, E61xd -06, 525d -04, 530d -02 Mitsu Evo IV, 330D Touring -00 Man, Seat Exeo ST 170 -10

                            Comment

                            • zeppis
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 54
                              • Kirkkonummi

                              #59
                              Oli näemmä joku omituinen vika siinä.
                              Tänään töissä ajoin kalibroinnin siihen ja nyt toimii normaalisti.
                              Verho aukeaa ja lasit nousee ja laskee ihan normaalisti.
                              Nyt sitten seuraa tyhmä kysymys.
                              Miten helkutissa sen lasin saa liutettua sinne taakse
                              Kalibroinnin kun suorittaa testerillä niin nousee ja laskee lasit ja verho liukuu ja etummainen lasi menee taakse.
                              Mutta miten sen saa napista menemään sinne taakse?
                              Auttakaa tietämätöntä
                              525 td -94 (Black Bastard, a.k.a Musta surma)
                              540i 6v Estate
                              Volvo 240 -82 TiC
                              Audi 1.8t Q
                              Subaru Justy 1.2 Tbo
                              Ex. E30 325 cabi, E61xd -06, 525d -04, 530d -02 Mitsu Evo IV, 330D Touring -00 Man, Seat Exeo ST 170 -10

                              Comment

                              • K70
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 503
                                • Vantaa

                                #60
                                Samalla lailla siitä namikasta taakse vetämällä, kuin verhonkin avaus.
                                S212, E350CDI, -11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎