E60 Ajotietokone / Audio jumittaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teppo_h
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 337
    • Finland

    #46
    Originally posted by kyveri View Post
    Halapaa touhua! Laitoitko tilaukseen vaiko joko toimii? Mulla vissiin toi M-ASK kun ei ole navia.
    Se sama radion tuuletin mullakin pyörii vaikka virrat on pois, ihmettelin kun oli akusta virtoja hävinny pitkän yön jälk..
    Maanataina viisaampi, kun tullee se MPM boxi!
    En oo vielä laittanu tilaukseen... Katellaan ensin vielä kaikki muut mahdollisuudet tässä.

    Oon yrittäny paikallistaa tuota MPM moduulia, mutta mulla sitä ei näyttäs olevan siellä vararenkaan alla. Britti / jenkki foorumeita ku tuossa lueskelin niin se on vissiin siirretty sieltä pois alkaen 9/2005 tuotannosta.

    Tältä näyttää mun auton vararenkaan alunen.
    Siellä on sitten semmoset palikat kuin:
    - Anhaengermodul (vetokoukun sähköjen moduuli?)
    - EHC-steuergerät (perän korkeuden säätö?)
    - PDC-modul (parkkitutkan moduli)

    Eli missähän mahtais olla tuo kuuluisa MPM-moduuli tässä 12/2005 tuotannosta tulleessa?? Tekis mieli tsekata se ennen kuin tekee mitään isoja tilauksia marmoritiskiltä.

    EDIT:
    Kun nyt tuossa selailin palstoja etiäpäin niin löyty tämmöstä koskien MPM moduulia:
    "the Micro Power Module is located in the boot under the foam padding in the wheel well, its not the brain of anything but it controls power flow around the car.

    This only applies to cars before sept 2005, the MPM is very fragile and water will cause it to go BANG!, check if it is damaged, cars after sept 2005 had the MPM removed and intergrated into the safety and gate way module.

    As other members have suggested it could also be the alternator."

    Nyt sitten ihmetellään että mikähän tuo 'safety and gate way module' oikeen on. Voiko se olla menny rikki?
    Last edited by teppo_h; 20-02-2012, 20:39.
    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
    EX:
    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
    E36 320i Coupe, E21 318i
    MB W115 240D

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #47
      Originally posted by teppo_h View Post

      Nyt sitten ihmetellään että mikähän tuo 'safety and gate way module' oikeen on. Voiko se olla menny rikki?[/I]
      Ei varmaankaan mutta hyllyssä on yksi sellainen jos tarvetta olisi.
      CCC juotokset olisivat varmaankin läpikäynnin tarpeessa, voipihan ongelma softassakin olla, DIS:llä voi uudellenkirjoittaa CCC:n boottitiedot.

      Comment

      • kyveri
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 65

        #48
        Originally posted by teppo_h View Post
        En oo vielä laittanu tilaukseen... Katellaan ensin vielä kaikki muut mahdollisuudet tässä.

        Oon yrittäny paikallistaa tuota MPM moduulia, mutta mulla sitä ei näyttäs olevan siellä vararenkaan alla. Britti / jenkki foorumeita ku tuossa lueskelin niin se on vissiin siirretty sieltä pois alkaen 9/2005 tuotannosta.

        Tältä näyttää mun auton vararenkaan alunen.
        Siellä on sitten semmoset palikat kuin:
        - Anhaengermodul (vetokoukun sähköjen moduuli?)
        - EHC-steuergerät (perän korkeuden säätö?)
        - PDC-modul (parkkitutkan moduli)

        Eli missähän mahtais olla tuo kuuluisa MPM-moduuli tässä 12/2005 tuotannosta tulleessa?? Tekis mieli tsekata se ennen kuin tekee mitään isoja tilauksia marmoritiskiltä.

        EDIT:
        Kun nyt tuossa selailin palstoja etiäpäin niin löyty tämmöstä koskien MPM moduulia:
        "the Micro Power Module is located in the boot under the foam padding in the wheel well, its not the brain of anything but it controls power flow around the car.

        This only applies to cars before sept 2005, the MPM is very fragile and water will cause it to go BANG!, check if it is damaged, cars after sept 2005 had the MPM removed and intergrated into the safety and gate way module.

        As other members have suggested it could also be the alternator."

        Nyt sitten ihmetellään että mikähän tuo 'safety and gate way module' oikeen on. Voiko se olla menny rikki?
        Sulla taida olla ollenkaan sitä MPM:ää, en ainakaan löytäny osaluettelosta.. Oisko virranjako sisällytetty johonkin muuhun moduuliin :think
        Ja eikö tuo safety boxi liity jotenki airbag/turvavyö hommeleihin!? Käyppäs laittaan softa uusiks, niin mä ainakin jos ei uudella MPM:llä korjaannu..

        Comment

        • teppo_h
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 337
          • Finland

          #49
          Originally posted by WSE1 View Post
          Ei varmaankaan mutta hyllyssä on yksi sellainen jos tarvetta olisi.
          CCC juotokset olisivat varmaankin läpikäynnin tarpeessa, voipihan ongelma softassakin olla, DIS:llä voi uudellenkirjoittaa CCC:n boottitiedot.
          Dodii...
          Vikakoodit luettu ja tulos oli seuraava:
          - CCC moduuliin ei saatu mitään yhteyttä
          - Gateway modulessa vika koodi: MPM failure (tai jotain vastaavaa)

          Eli näyttää näin pikaisesti ajateltuna, että se gateway module ois rikki tuon micro power modulen osalta. Tsekkaan vielä sähkökuvista, että mitä sieltä pitäs tulla mistäkin ja mittaan sitten sen.
          Jos se oikeasti on rikki, niin vaihtoonhan se sitten menee.

          Paljonko pidät hintaa sillä gateway moduulilla?
          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
          EX:
          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
          E36 320i Coupe, E21 318i
          MB W115 240D

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #50
            Originally posted by teppo_h View Post
            Dodii...
            Vikakoodit luettu ja tulos oli seuraava:
            - CCC moduuliin ei saatu mitään yhteyttä
            - Gateway modulessa vika koodi: MPM failure (tai jotain vastaavaa)

            Eli näyttää näin pikaisesti ajateltuna, että se gateway module ois rikki tuon micro power modulen osalta. Tsekkaan vielä sähkökuvista, että mitä sieltä pitäs tulla mistäkin ja mittaan sitten sen.
            Jos se oikeasti on rikki, niin vaihtoonhan se sitten menee.

            Paljonko pidät hintaa sillä gateway moduulilla?
            Oletko tarkastanut takaluukun johdot? Entäpä antennivahvistimen? Vesitilanne auton sisätiloissa lattioilla? Entä ovien sisässä? Vaikka itse moduuli ei olisi uintireissulla, voinee vikakoodiin riittää myös jonkun liittimen/laitteen kautta tapahtuva oikosulku.
            En tunne uudempaa gateway modulea, mutta veikkaisin vian olevan muualla. Joku ulkoinen seikka sen moduulin ainakin on saattanut rikkoa, jos on oikeasti viallinen. En uutta asentaisi ennen kuin olen satavarma että ei ole muualla ongelmia, tai voi uusikin yksikkö mennä samointein.
            Sulakkeet oli varmaan kaikki jo tarkastettu? Kontista, hanskalokerosta ja olikohan konehuoneessakin vielä jotain..?
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • teppo_h
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 337
              • Finland

              #51
              Originally posted by viktor View Post
              Oletko tarkastanut takaluukun johdot? Entäpä antennivahvistimen? Vesitilanne auton sisätiloissa lattioilla? Entä ovien sisässä? Vaikka itse moduuli ei olisi uintireissulla, voinee vikakoodiin riittää myös jonkun liittimen/laitteen kautta tapahtuva oikosulku.
              En tunne uudempaa gateway modulea, mutta veikkaisin vian olevan muualla. Joku ulkoinen seikka sen moduulin ainakin on saattanut rikkoa, jos on oikeasti viallinen. En uutta asentaisi ennen kuin olen satavarma että ei ole muualla ongelmia, tai voi uusikin yksikkö mennä samointein.
              Sulakkeet oli varmaan kaikki jo tarkastettu? Kontista, hanskalokerosta ja olikohan konehuoneessakin vielä jotain..?
              Moro!

              Juu, täytyy tuota vielä tarkistella, että mistä kaikesta se vois johtua.
              Missäpäin autoa tuo gateway moduuli muuten on, ku en oo vielä paikallistanut sitä? Vois senkin tsekata ulkoisesti, että miltä se näyttää...

              Sulakkeet on tosiaan katsottu läpi yleismittarin kans, että kunnossa pitäs olla. Pitänee vielä tarkistella nuo takaluukun johdot, antennivahvistin, jne.
              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
              EX:
              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
              E36 320i Coupe, E21 318i
              MB W115 240D

              Comment

              • kyveri
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 65

                #52
                Dodii, hainpas tänään uuden MPM-moduulin ja kun laitoin virrat päälle niin huomasin ihmetyksekseni että KAIKKI TOIMII TAAS normisti!!!

                Eli vian oli aiheuttanut kosteus, joka hapetuttanu moduulia.. Moduulin sisään saattaa syntyä kosteutta pelkästään siitä, kun se lämpenee ja jäähtyy jatkuvasti kylmässä tilassa vararenkaan alla, vettä sinne ainakaan ole päässyt mistään!

                kokeileppas vaihtaa se moduuli, voipi auttaa.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  #53
                  Originally posted by kyveri View Post
                  Moduulin sisään saattaa syntyä kosteutta pelkästään siitä, kun se lämpenee ja jäähtyy jatkuvasti kylmässä tilassa vararenkaan alla, vettä sinne ainakaan ole päässyt mistään!.
                  No ei se lämpeneminen/jäähtyminen vettä synnytä.
                  Periaatteessa voisi konsendoida vettä sinne piirilevylle jos se moduuli on
                  jostain syystä kylmempi kuin ympärillä oleva ilma,
                  ilmassa kun on aina jonkin verran kosteutta.

                  Mutta herää kysymys miten/miksi se moduuli olisi kylmempi kuin ilma,
                  ei ainakaan jatkuvasti. Jos se on lämpimämpi, ei mitään ongelmaa pääse syntymäänkään kondension kautta...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #54
                    Originally posted by kyveri View Post
                    Dodii, hainpas tänään uuden MPM-moduulin ja kun laitoin virrat päälle niin huomasin ihmetyksekseni että KAIKKI TOIMII TAAS normisti!!!

                    Eli vian oli aiheuttanut kosteus, joka hapetuttanu moduulia.. Moduulin sisään saattaa syntyä kosteutta pelkästään siitä, kun se lämpenee ja jäähtyy jatkuvasti kylmässä tilassa vararenkaan alla, vettä sinne ainakaan ole päässyt mistään!

                    kokeileppas vaihtaa se moduuli, voipi auttaa.
                    Voisin aika isosta rahasta laittaa vetoa että on uinut jossain vaiheessa. Tollasia määriä että kondensoituu niin kuulostaa oudolta. Hyvähän se on että se vika on jo poistettu eikä vettä ollut enää, säilyy ehkä uusi moduuli pidempään.
                    Oliko sulla sedan vai farkku? Kummassakin on ollut falskausongelmia, vähän vain eri paikoista.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • kyveri
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 65

                      #55
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      No ei se lämpeneminen/jäähtyminen vettä synnytä.
                      Periaatteessa voisi konsendoida vettä sinne piirilevylle jos se moduuli on
                      jostain syystä kylmempi kuin ympärillä oleva ilma,
                      ilmassa kun on aina jonkin verran kosteutta.

                      Mutta herää kysymys miten/miksi se moduuli olisi kylmempi kuin ilma,
                      ei ainakaan jatkuvasti. Jos se on lämpimämpi, ei mitään ongelmaa pääse syntymäänkään kondension kautta...
                      Ei suoranaisesti, mutta jotenkin sinne on vaan kosteutta kertynyt pikkasen.. se piirilevyhän on laitettu suljetun muovikotelon sisään johon jää paljon ilmatilaa niin voisko muovikotelon lämpiäminen ulkopuolelta(esim sisälämppärin käyttö) aiheuttaa, että kondensois vettä sinne kotelon kylmään sisäpintaan ja sieltä tippasis piirilevylle tai jtn.. entiiä :think Tämä moduulihan on vielä kahden styroksilevyn välissä vararenkaan alla.

                      Sedan.. Ei kyllä näkynyt pisarajälkiä missään!

                      Comment

                      • janispedke
                        Newbiemmer
                        • Nov 2007
                        • 4
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by KorbenDallas View Post
                        Onko kukaan törmännyt vastaavaan. Koko ajotietokone radio mukaan lukien menee juntturaan ja pätkii. Eli radio hiljenee, Navi ei toimi ja mitään ei tapahdu tuosta ohjausrullasta kun systeemi on jumissa. Tila saataa kestää muutamasta sekunnista muutamaan kymmeneen sekunttiin ja saattaa uusia samalla frekvensillä. Kaikista ärsyttävintähän tuossa on ettei radio kuulu, koska muutenhan tuo ajotietokone on lähinnä lisähuttua mitä on mukava sillon tällöin seurailla.

                        Huomasin samoja oireita jo viime kesänä mutta pienemmässä mittakaavassa, ja lisäksi tuota ei tunnu tapahtuvan kylmällä ilmalla. Tuo lämpötila riippuvuus laittaa epäilemään että onko kyseessä pelkkä softabugi, vaan voisko olla jopa componentti johdannainen?

                        Anyways, auto liikkuu normaalisti, mutta olishan sitä radiotakin ihan kiva kuunnella. Tuo softapäivityshän ei ilmeisesti ole mikään läpihuutojuttu vaan voi jopa huonontaa tilannetta, vai?

                        Autona -04 530D automaatilla Business varusteilla.
                        moro.

                        samoja ongelmia itsellä, käytin auton marmoritiskillä softaamassa kaikki uudelleen, ja rupes kaikki pelittää. maksoi 129e, kesti 24h.

                        Comment

                        • teppo_h
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 337
                          • Finland

                          #57
                          Originally posted by kyveri View Post
                          Dodii, hainpas tänään uuden MPM-moduulin ja kun laitoin virrat päälle niin huomasin ihmetyksekseni että KAIKKI TOIMII TAAS normisti!!!

                          Eli vian oli aiheuttanut kosteus, joka hapetuttanu moduulia.. Moduulin sisään saattaa syntyä kosteutta pelkästään siitä, kun se lämpenee ja jäähtyy jatkuvasti kylmässä tilassa vararenkaan alla, vettä sinne ainakaan ole päässyt mistään!

                          kokeileppas vaihtaa se moduuli, voipi auttaa.
                          Joo'o... Vaihtasin jos se ois siellä takakontissa vararenkaan alla. Mutta ku mulla on 12/2005 tuotannosta tullu kikotin, niin siinä on jo päivitetty tuota sähköpuolta niin, että MPM moduli on integroitu gateway moduliin ja moduli on jossain muualla.
                          Diagnostiikka antoi kyllä semmosen infon, että gateway modulin mpm failure eli sen vois vaihtaa....tietenkin mielellään ensin tsekkais, että miltä se vehe näyttää ennen kuin tilaan ~300€ maksavan palikan.

                          Eli, oliko kenelläkään mitään havaintoa missä tuo gateway moduuli sijaitsee, niin sais sen tarkistettua??? Yritin käyttää sitä wiring diagram ohjelmaa, mutta en siitä saanu kaivettua palikan sijaintia mistään.
                          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                          EX:
                          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                          E36 320i Coupe, E21 318i
                          MB W115 240D

                          Comment

                          • kyveri
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 65

                            #58
                            Originally posted by teppo_h View Post
                            Joo'o... Vaihtasin jos se ois siellä takakontissa vararenkaan alla. Mutta ku mulla on 12/2005 tuotannosta tullu kikotin, niin siinä on jo päivitetty tuota sähköpuolta niin, että MPM moduli on integroitu gateway moduliin ja moduli on jossain muualla.
                            Diagnostiikka antoi kyllä semmosen infon, että gateway modulin mpm failure eli sen vois vaihtaa....tietenkin mielellään ensin tsekkais, että miltä se vehe näyttää ennen kuin tilaan ~300€ maksavan palikan.

                            Eli, oliko kenelläkään mitään havaintoa missä tuo gateway moduuli sijaitsee, niin sais sen tarkistettua??? Yritin käyttää sitä wiring diagram ohjelmaa, mutta en siitä saanu kaivettua palikan sijaintia mistään.

                            Lueskelin tuolta, että gateway moduuli olis hanskalokeron takana missä sulakkeetkin! Jos ei siellä nii katoppas onko akun päällä olevan sulakerasian lähettyvillä. molempia tietoja löyty:think

                            Comment

                            • teppo_h
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 337
                              • Finland

                              #59
                              Originally posted by kyveri View Post
                              Lueskelin tuolta, että gateway moduuli olis hanskalokeron takana missä sulakkeetkin! Jos ei siellä nii katoppas onko akun päällä olevan sulakerasian lähettyvillä. molempia tietoja löyty:think
                              Hanskalokeron takaa kattelinkin, mutta ei siellä näkyny mitään muuta ku sulakkeita - pitänee mennä syvemmälle auton uumeniin kohta....otetaanpas takakontin sulakerasia katseluun seuraavaksi.
                              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                              EX:
                              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                              E36 320i Coupe, E21 318i
                              MB W115 240D

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #60
                                Originally posted by teppo_h View Post
                                Hanskalokeron takaa kattelinkin, mutta ei siellä näkyny mitään muuta ku sulakkeita - pitänee mennä syvemmälle auton uumeniin kohta....otetaanpas takakontin sulakerasia katseluun seuraavaksi.
                                Ei sulla ole TIS-ohjelmistoa käytössä? Siellä vois olla ehkä juttua.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X