Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Ajotietokone / Audio jumittaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #76
    Originally posted by ypparila View Post
    BMW paja antoi sellaisen disclaimerin, että "jos ohjelmoinnin aikana tulee jokin vika päälle ja jokin komponentti hajoaa niin liike ei korvaa". Ei korvaa myöskään BMW, joten artisti maksaa. On kuulemma aika moni auto kohdannut tämän ongelman ja BMW ei ota vastuuta joten huollot on myös puun ja kuoren välissä.

    Itselläni on ollut kyseinen auto 3v ja se on todella mukava auto ajaa mutta tuollainen vastuunotto BMW:n ja korjaamojen suunnasta antaa hyvän syyn merkin vaihtoon. Huoltohinnat on pilvissä ja minun oma näkemys on, että rahalle pitäisi myös löytyä jotain palvelua esim. vara-auto tilalle kun auto viedään huoltoon.
    Lähes joka merkillä on nykyisellän vastaava "varautumislauseke".
    Suurimmaksi osaksi nämä ohjelmoinnin aikana bugittaneet johtuivat varsinkin menneinä aikoina latauksen (jännitteen) riittämättömyydestä ohjelmoinnin aikana mutta moni paja on kantapään kautta tämän jo oppinut.
    Merkkiorganisaatiossa huoltohinnat ovat "pilvissä" käytännössä joka merkillä, monia muita pitää huoltaa myös tiheämmin kuin bmwtä. Yksityisten korjaamoiden hintataso on pääosin kohtuullisempi.

    Comment

    • Burre
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 40
      • Salo

      #77
      uusi ccc paikassa 950€ asennettuna.nyt ainakin toimii

      Comment

      • KorbenDallas
        Newbiemmer
        • Dec 2006
        • 26
        • Finlando

        #78
        Originally posted by WSE1 View Post
        Eipä se arvuuttelemalla parane. Koko audioyksikkö tulee purkaa ja juottaa prosessorin liitännät uudelleen. Vie irtaallaan johonkin rtv huoltoon katsottavaksi tai tuo tänne lohjalle. Merkkiliike vaihtaa uuden hintaan x, toki jos hinta x on vain muutama sata e niin uuteen vaihto kannattaa.
        Jaahah, asia olis taas ajankohtainen kelien lämmittyä ja viime kesänä ongelmalle ei sitten mitään tullut tehtyä.

        Löytyykö tuolle audio / ajotietokone yksikölle selkeää purkuohjetta jostain netin syövereistä?
        Edit:
        ( http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/82/89 ) Tuolla jotain mutta miten nuo paneelit irtoaa ilman suurempia vahinkoja, ennenkuin pääsee noihin ruuveihin käsiksi?
        Last edited by KorbenDallas; 06-05-2011, 09:28. Reason: link

        Comment

        • teppo_h
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 337
          • Finland

          #79
          Originally posted by KorbenDallas View Post
          Jaahah, asia olis taas ajankohtainen kelien lämmittyä ja viime kesänä ongelmalle ei sitten mitään tullut tehtyä.

          Löytyykö tuolle audio / ajotietokone yksikölle selkeää purkuohjetta jostain netin syövereistä?
          Edit:
          ( http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/82/89 ) Tuolla jotain mutta miten nuo paneelit irtoaa ilman suurempia vahinkoja, ennenkuin pääsee noihin ruuveihin käsiksi?

          Ei siihen itse CCC-moduuliin paljon purkuohjetta tarvi kunhan saat sen sieltä keskikonsolista irti.

          Paneelit irtoaa raakasti vetämällä.
          Seuraavat pitää ottaa irti, että saat tuon CCC-yksikön tuolta ulos:
          - se lista missä on hätävilkkujen (+muut härpäkkeet) katkaisijat ja ilma-aukot. Tämä lähtee ihan vetämällä mutta on pirun tiukassa ne tikut+vastaklipsit millä se on kiinni.
          - 2 ristiruuvilla saa sen jälkeen löysättyä sen keskikonsolin päällysen jonka alla tuo CCC on. Siinäkin on alalaidassa parit klipsit mitkä sitten lähtee ihan vetämällä irti.


          Nimimerkki: ottanut tuon auki ~5 kertaa, ku oma CCC oli pimeänä.

          EDIT:


          Eli tuo pitempi lista irti ensimmäisenä...
          Last edited by teppo_h; 06-05-2011, 13:32. Reason: linkki
          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
          EX:
          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
          E36 320i Coupe, E21 318i
          MB W115 240D

          Comment

          • jartsa84
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 25
            • Finland

            #80
            Originally posted by WSE1 View Post
            Yksi tämmöinen CCC vikainen olisi kiinnostusta ottaa jossain vaiheessa testikorjaukseen Lohjalla. Tämä testihomma ei kustanna mitään muuta kuin muutaman tunnin aikaa, tulee se sitten kuntoon taikka ei. Jos jollakin on kiinnostusta kokeilla säästyykö 1045€, YVllä tavoittaa, toki seuraavaan pariin viikkoon ei ehdi.
            Yritin laittaa privana, mutta sulla on viestiboxi täynnä...

            Eli onko tarjous vielä voimassa? Itselläni idrive ja audio pimeni tänäaamuna täysin (E61 525d vm 2007).

            Comment

            • enins
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 513
              • Rauma

              #81
              Auto (530 da E60 -12/03) näyttää pitävän omistajansa työllistettynä:
              Vuodenvaihteessa kärry oli xenon-valojen päivityksessä ja siellä oli ohjelmoinnin aikana ilmeisesti jumittanut CCC, joka vaihdettiin uuteen.

              Kaikki hyvin ensimmäisille helteille asti. 28 astetta oli auton mittarissa, kun kaiuttimista alkoi kuulumaan sähköistä napsuttelua. Parin minuutin kuluttua hiljeni koko tsydeemi (radio, kännyn bt-yhteys ja keskusnäyttö). Hetki meni ja aivot naksahti takaisin päälle sammuakseen hetimiten uudestaan. Tämän jälkeen napsuttelua sekunnin-pari pätkimistä muutama km. Illalla autolla ajoon ja kaikki oli ok. Nykyisillä lämpötiloilla napsuu muutaman minuutin välein ja lämpötilan ylittäessä 25 astetta, alkaa pätkiminen.

              Vikakoodeja löytyy:
              -CID central information display, LVDS dataline 1 interrupted,
              - M-ASK-BO User interfase, - ABCB M-ASK-BO:Fault in aerial voltage supply, - ABCA M-ASK-BO: aerial open or short circuit.

              Noita M-ASK-BO herjoja on tullut tasaiseen tahtiin jo ennen valopäivitystä, mutta tuo LVDS herja on uusi. Onkohan kyseessä sen vaihdetun CCC:n hajoaminen, vai etsinkö vikaa muualta? Jos kyseessä on tuo puoli vuotta vanha kikkare, niin se on takuuasia, mutta muut kaatuu itselle.
              Autokalusto: 320d f30

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #82
                Originally posted by enins View Post
                Auto (530 da E60 -12/03) näyttää pitävän omistajansa työllistettynä:
                Vuodenvaihteessa kärry oli xenon-valojen päivityksessä ja siellä oli ohjelmoinnin aikana ilmeisesti jumittanut CCC, joka vaihdettiin uuteen.

                Kaikki hyvin ensimmäisille helteille asti. 28 astetta oli auton mittarissa, kun kaiuttimista alkoi kuulumaan sähköistä napsuttelua. Parin minuutin kuluttua hiljeni koko tsydeemi (radio, kännyn bt-yhteys ja keskusnäyttö). Hetki meni ja aivot naksahti takaisin päälle sammuakseen hetimiten uudestaan. Tämän jälkeen napsuttelua sekunnin-pari pätkimistä muutama km. Illalla autolla ajoon ja kaikki oli ok. Nykyisillä lämpötiloilla napsuu muutaman minuutin välein ja lämpötilan ylittäessä 25 astetta, alkaa pätkiminen.

                Vikakoodeja löytyy:
                -CID central information display, LVDS dataline 1 interrupted,
                - M-ASK-BO User interfase, - ABCB M-ASK-BO:Fault in aerial voltage supply, - ABCA M-ASK-BO: aerial open or short circuit.

                Noita M-ASK-BO herjoja on tullut tasaiseen tahtiin jo ennen valopäivitystä, mutta tuo LVDS herja on uusi. Onkohan kyseessä sen vaihdetun CCC:n hajoaminen, vai etsinkö vikaa muualta? Jos kyseessä on tuo puoli vuotta vanha kikkare, niin se on takuuasia, mutta muut kaatuu itselle.
                En tiedä onko apua tähän tapaukseen kun näyttää olevan niin lämpötilasta kriittinen? Itsellä oli E65:ssa samanlaista häikkää, mutta se johtui huonosta akusta. Kun on nää äly lataurit, eli vanha akku niin latausjännite oli jo jossain 16,8V tietämillä ja toi näyttö ja muu pätkiminen johtui siitä. Eli se sammuttaa noi vermeet tuolta ylijännitteeltä ettei rikkoutuisi. Varmista vielä toi akku ennen kun teet mitään muuta.

                Comment

                • Yankkis
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 11
                  • Espoo

                  #83
                  Auto (530 da E60 -12/03) näyttää pitävän omistajansa työllistettynä:
                  Vuodenvaihteessa kärry oli xenon-valojen päivityksessä ja siellä oli ohjelmoinnin aikana ilmeisesti jumittanut CCC, joka vaihdettiin uuteen.

                  Kaikki hyvin ensimmäisille helteille asti. 28 astetta oli auton mittarissa, kun kaiuttimista alkoi kuulumaan sähköistä napsuttelua. Parin minuutin kuluttua hiljeni koko tsydeemi (radio, kännyn bt-yhteys ja keskusnäyttö). Hetki meni ja aivot naksahti takaisin päälle sammuakseen hetimiten uudestaan. Tämän jälkeen napsuttelua sekunnin-pari pätkimistä muutama km. Illalla autolla ajoon ja kaikki oli ok. Nykyisillä lämpötiloilla napsuu muutaman minuutin välein ja lämpötilan ylittäessä 25 astetta, alkaa pätkiminen.

                  Vikakoodeja löytyy:
                  -CID central information display, LVDS dataline 1 interrupted,
                  - M-ASK-BO User interfase, - ABCB M-ASK-BO:Fault in aerial voltage supply, - ABCA M-ASK-BO: aerial open or short circuit.

                  Noita M-ASK-BO herjoja on tullut tasaiseen tahtiin jo ennen valopäivitystä, mutta tuo LVDS herja on uusi. Onkohan kyseessä sen vaihdetun CCC:n hajoaminen, vai etsinkö vikaa muualta? Jos kyseessä on tuo puoli vuotta vanha kikkare, niin se on takuuasia, mutta muut kaatuu itselle.
                  Kannattaa myös katsoa onko varapyöräkotelossa vettä. Itselläni oli MPM(micro power module) niellyt vettä ja aiheutti vastaavia pätkimisiä.

                  Comment

                  • jknutar
                    Newbiemmer
                    • Sep 2008
                    • 3
                    • Espoo

                    #84
                    idrive buuttaukset

                    Mulla vähän vastaavanlaisia ongelmia. Auto 530D 2004.
                    Kesällä 2009 tietokone sammui kokonaan ajon aikana ja käynnistyi vasta kun auto oli ollut parkissa 20min, eli täydellinen boottaus.
                    Samoihin aikoihin bluetooth ja cd vaihtaja lakkas toimimasta.

                    Tänä kesänä uutena featurena on tullut tämä tietokoneen buuttaus. Ilmiö esiintyy kun on 25+ astetta ulkona, muulloin ei tule buuttauksia. Kun lähtee liikkeelle kone buuttailee noin 20min ja sen jälkeen toimii normaalisti. Satunnaisesti voi tulla buuttauksia muutaman tunnin jälkeen.

                    Epäilin tuuletinta mutta pieni surina kuuluu joten eiköhän se toimi.
                    - vararenkaan alla ei ole vettä, eikä merkkiäkään vedestä. Onko syytä ottaa MPM:stä liitin irti ja katsoa tarkemmin?
                    - ei minkäälaisia vikakoodeja CCC:stä, ainoastaan MOS GW:stä, jotka tuli samoihin aikoihin bluetoothin ja cd vaihtajaongelmien kanssa. "failed to wake up network".

                    Whattodo, whattodo?

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #85
                      Originally posted by Rale View Post
                      En tiedä onko apua tähän tapaukseen kun näyttää olevan niin lämpötilasta kriittinen? Itsellä oli E65:ssa samanlaista häikkää, mutta se johtui huonosta akusta. Kun on nää äly lataurit, eli vanha akku niin latausjännite oli jo jossain 16,8V tietämillä ja toi näyttö ja muu pätkiminen johtui siitä. Eli se sammuttaa noi vermeet tuolta ylijännitteeltä ettei rikkoutuisi. Varmista vielä toi akku ennen kun teet mitään muuta.
                      Noin korkea latausjännite viittaa voimakkaasti vialliseen IBS:n tai jännitteensäätimeen, mielenkiintoista jos akku tuollaista aiheutti.

                      Originally posted by enins View Post
                      Auto (530 da E60 -12/03)
                      Vikakoodeja löytyy:
                      -CID central information display, LVDS dataline 1 interrupted,
                      - M-ASK-BO User interfase, - ABCB M-ASK-BO:Fault in aerial voltage supply, - ABCA M-ASK-BO: aerial open or short circuit.
                      Aerial voltage? Olisko kosteutta antennissa jos tosta nyt jotenkin vääntäis sellasen ajatelman? Alkupään yksilöt päästäneet vettä evän alle ja jopa sisälle asti. Kostetutta kannattaa etsiä myös takaluukun pohjalta niinkuin tuossa ehdotettiinkin. Jos siellä on vettä niin varmaan antennista falskaa.
                      Onko latausjännitteitä mitattu?
                      Last edited by viktor; 29-07-2011, 18:14.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • viktor
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1272
                        • ...

                        #86
                        Originally posted by jknutar View Post
                        Mulla vähän vastaavanlaisia ongelmia. Auto 530D 2004.
                        Kesällä 2009 tietokone sammui kokonaan ajon aikana ja käynnistyi vasta kun auto oli ollut parkissa 20min, eli täydellinen boottaus.
                        Samoihin aikoihin bluetooth ja cd vaihtaja lakkas toimimasta.

                        Tänä kesänä uutena featurena on tullut tämä tietokoneen buuttaus. Ilmiö esiintyy kun on 25+ astetta ulkona, muulloin ei tule buuttauksia. Kun lähtee liikkeelle kone buuttailee noin 20min ja sen jälkeen toimii normaalisti. Satunnaisesti voi tulla buuttauksia muutaman tunnin jälkeen.

                        Epäilin tuuletinta mutta pieni surina kuuluu joten eiköhän se toimi.
                        - vararenkaan alla ei ole vettä, eikä merkkiäkään vedestä. Onko syytä ottaa MPM:stä liitin irti ja katsoa tarkemmin?
                        - ei minkäälaisia vikakoodeja CCC:stä, ainoastaan MOS GW:stä, jotka tuli samoihin aikoihin bluetoothin ja cd vaihtajaongelmien kanssa. "failed to wake up network".

                        Whattodo, whattodo?
                        MPM liittimen irroitus tuskin tuo tulosta, mutta aina voi kokeilla josko olisi jotain hapettumaa. Joltain lämpölaajenemishommalta vaikuttaisi, eli jossain voisi olla huono liitos tai kytkös. Jännitteitä tuostakin ehkä kannattaisi ajossa seurata jollain ulkoisella mittarilla vaikka vika luultavasti on CCC sisällä. Eikös joku sellaisen tuossa vaihtanut kun oireet oli aika samanmoiset.
                        ///M5
                        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                        Comment

                        • Rale
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 1482
                          • Porvoo

                          #87
                          [QUOTE=viktor;2438719]Noin korkea latausjännite viittaa voimakkaasti vialliseen IBS:n tai jännitteensäätimeen, mielenkiintoista jos akku tuollaista aiheutti.

                          Juu itsekään en tätä aluksi ymärrtänyt. Vaikka se silmien edessä INP:lla näkyi. Tuolta USA foorumilta katselin sitten niiden kokemuksia, kun täällä ei pahemmin tuota E65 juttua ole. Usealla Amerikan pojilla se liiallinen lataus onkin rikkonut sitten laturin. En tiedä eroavaisuuksia latauksessa(IBS vs.?) näiden mallien välillä. Tosiaan akun vaihto ja koodaus=>ei näyttö vilkkunut sen koommin ja rokki pauhas.

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #88
                            Originally posted by Rale View Post
                            Juu itsekään en tätä aluksi ymärrtänyt. Vaikka se silmien edessä INP:lla näkyi. Tuolta USA foorumilta katselin sitten niiden kokemuksia, kun täällä ei pahemmin tuota E65 juttua ole. Usealla Amerikan pojilla se liiallinen lataus onkin rikkonut sitten laturin. En tiedä eroavaisuuksia latauksessa(IBS vs.?) näiden mallien välillä. Tosiaan akun vaihto ja koodaus=>ei näyttö vilkkunut sen koommin ja rokki pauhas.
                            Hyvä tietää tämäkin
                            Kyllähän se periaatteessa voi tosiaan jännitettäkin alkaa nostamaan kun akku ei enää ota "tarpeeksi" vastaan. Eikä ihme jos rikkoo laturin/jännitteensäätimen siinä kun tarpeeksi rasitetaan. Perinteisessä latausjärjestelmässä noin ei tosiaan käy vaan jännitteen pitäisi olla ~ vakio, mutta nämä hienot tietokoneohjatut voi näemmä tehdä mitä vaan..
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • enins
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 513
                              • Rauma

                              #89
                              Akku ja IBS uusittiin jo muista syistä ja MPM:kin on tsekattu. Hain evää koitin joskus irrottaa, mutta se jäi kesken tiedon puutteen vuoksi. Eli sen irroittamisohje vastaanotetaan mielellään.
                              WDS:sää tutkiskellessa tuli jonkinmoisena yllärinä, että radio on vain kortti CCC:llä ja on siis integroitu sen yhteyteen. Kun M-ASK-BO herjoja tuli jo ennen CCC:n vaihtoa, niin vika lienee kuitenkin CCC:n ulkopuolella. Ehkä juuri tuolla hain evän tienoilla... kun vain saisi sen auki.
                              Autokalusto: 320d f30

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #90
                                Originally posted by enins View Post
                                Akku ja IBS uusittiin jo muista syistä ja MPM:kin on tsekattu. Hain evää koitin joskus irrottaa, mutta se jäi kesken tiedon puutteen vuoksi. Eli sen irroittamisohje vastaanotetaan mielellään.
                                WDS:sää tutkiskellessa tuli jonkinmoisena yllärinä, että radio on vain kortti CCC:llä ja on siis integroitu sen yhteyteen. Kun M-ASK-BO herjoja tuli jo ennen CCC:n vaihtoa, niin vika lienee kuitenkin CCC:n ulkopuolella. Ehkä juuri tuolla hain evän tienoilla... kun vain saisi sen auki.


                                Tuolta kaivamaan
                                Nostamalla taisi tulla kuori pois, mutta en nyt muista tarkkaan joten tarkasta tuolta.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎