Ajattelin postaa tälläisen kun en itse löytänyt "juoksulistaa" tai työkaluinfoa hehkujen vaihdosta e60:lle 2.5d M57TU koneella.
Moni on kysellyt mitä tarvitaan, mistä osat saa tilattua, onko työ vaikea tai paljonko maksaa teetettynä.
Totesin bmw-huollon n. 2.5-3h työn hinnan olevan liikaa, ottaen huomioon että osaan tehdä työn itsekin. Hinnat 95-120,-/tunti
TEET TÄMÄN TYÖN OMALLA VASTUULLASI, EN OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS RIKOT TAI MUUTEN VAURIOITAT AUTOASI
Työ itsessään ei ole vaikea jos on kokemusta momenttiavaimen käytöstä ja löytyy kärsivällisyyttä ja näppärät sormet. (Itselläni löytyy kokemusta lähinnä momenttiavaimesta). =)
Hehkuyksikön hain autokeskuksesta hintaan 131, metro-autolla sama osa 140,-
Hehkut löytyivät motonetistä, alkuperäiset olivat Berun valmistamat, uudet Bosh Duratermit.
"marmoritiskin" hinta hehkuille oli lähes 30,- kappale, ja motonetin n. 15,- kappale.
Tarvitset myös imusarjan tiivisteet, mutta näitä et saa kuin "marmorilta" n. 50,- riippuen paikasta mistä haet.
No itse asiaan.
Tarvitset seuraavia työkaluja:
- Tasapääruuvimeisseleitä, ainakin 1 pidempi ohuella kärjellä voi olla tarpeen
- Perus räikkäsarja ½-3/8 Koot joita tarvitaan ovat 10,11, myös pienellä vääntimellä oleva sarja (usein isommissa pakeissa on kaikki nämä)
- Piippuavain 10-11
- 10mm pitkä hylsy (hehkujen irroitukseen/asennukseen) Tarkista että sopii momentin kanssa, tai hanki muuntokappaleet
- Momenttiavain (pienillä arvoilla) (min. 10Nm->)
- Torx sarja (Torsion bar) vai mikä se nyt oli suomeksi tarvitsee tälläisen.
- Kuusiokolosarja (moottorin suojamuovin irroitus)
- Kärkipihdit, normaalit pihdit
- TASKULAMPPU ja muutenkin kunnon valaistus
Aineita jumiutuneiden osien irroitukseen:
- CRC Rost Flash (Kylmäspray jossa ruosteenirroittajaa)
- CRC Cold Spray
- WD-40 irroitus ja voiteluaine
+
- Rättejä
- Puhdistusainetta esim. brake cleaner(tiivistepintojen puhdistus jos karstamuodostumaa imusarjan suuaukoilla)
- Suojat kyljille ja keulalle (naarmuntumisen vaara)
- Kärsivällisyyttä
Itse työ:
- Aja moottori kuumaksi ja varaa työkalut helposti saataville
- Ota akun miinusnapa irti ja katso ettei vahingossakaan osu akkuun kesken työn!!
- Irroita suojamuovi koneen päältä, irroita raitisilmasuodattimet ja suodattimien pohjat
- Irroita "torsion bar" kokonaisuudessaan
- irroita loppusuojapala koneen takaosan päältä
- Irroita EGR-venttiilin alipaineletku + Liitin + iso tuloputki + "klemmari" EGR:n sivusta
(Älä siis ruuvaa EGR:ää irti imusarjasta, ellet aio puhdistaa sitä samalla mahdollisesta karstasta)
- Irroita imusarjan takakulmasta 2 x liittimet+alipaineletku/t+öljytikun putki (10mm pultti)
(Merkkaa letkut jotta menevät oikeisiin paikkoihin koontivaiheessa)
- Löystä imusarjan alimmat 11mm kannalla olevat 7 mutteria (takakulmassa olevan tieltä on otettava liitin irti Common rail anturista) jotta pääsee käsiksi mutteriin.
- Löystä imusarjan ylemmät 10mm ruuvit, ruuveissa lukitusprikat, joten eivät irtoa kokonaan imusarjasta
- Irroita mutterit, varo tiputtamasta muttereita (magnetisoi työkalu jos mahdollista esim. hankaamalla sitä kaiuttimen magneettia vasten)
- Nosta imusarja varovasti pois, älä kampea mihinkään suuntaan koska saatat halkaista imusarjan
Nyt imusarja on irti ja ensimmäisenä kannattaa irroittaa hehkujen kaapelit ja suihkia WD-40 hehkun juureen, anna vaikuttaa n. 15min.
Hehkuyksikkö löytyy suoraan jäähdytysletkun alta n. 5 cm alaspäin koneen keskeltä, siinä on 2 kpl liittimiä, ja boxi on 2:lla 10mm kannan mutterilla kiinni.
- Irroita pienempi johto, katso uutta yksikköä että ymmärrät miten liitin on lukitettu boxiin, ettet riko liittimiä
- Irroita 2 kpl 10mm mutteria, varo tiputtamasta niitä (tässä piippuavain on oiva ellei löydy nivellettyä miniräikkäsarjaa)
- ota boxi irti ja varo letkuja jotka ovat boxin yläpuolella
- Boxi mahtuu juuri kääntymään startin puolelta ympäri, jotta saat isomman liittimen irti, varo johtoja ettet revi niitä poikki tms.
Varo myös vääntämästä öljytikun putkea.
Nyt sinulla on boxi irti, ja eikun uusi tilalle vastakkaisessa järjestyksessä.
Varo letkuja ja piuhoja etteivät jää väliin tai mene poikki.
Hehkujen vaihto:
- Hehkun irroitukseen tarvitset räikän, jatkovarren, 10mm pitkän hylsyn
Käytä tässäkin pientä räikkää, jotta tunnet vääntövoiman paremmin.
Paras irroitustapa on avata momenttiavaimella jossa arvo 18.5-20Nm, koska tällöin et väännä hehkua liian helposti poikki.
- Suihkuta CRC Rost Flashiä 1 hehkun juureen, aloita itseäsi lähimmästä hehkusta, koska moottorin etuosa on todennäköisemmin viileämpi kuin koneen takaosassa. Suihkuta niin että hehku on "jäässä"
Odota 2 min. ja sen jälkeen suihkuta kylmäsprayllä uudelleen jäiseksi.
Väännä räikällä pikkuhiljaa voimaa lisäten kunnes kuulet pienen naks äänen, kun tuo ääni tulee niin kierteet ovat auenneet. Jos et saa ääntä kuulumaan tai hehku ei tahdo irrota, niin toista käsittely. Älä väännä raivopäisenä, tässä tarvitaan malttia, hehku voi olla tiukassa.
Omani lähtivät kerralla, mutta saattaa olla että joudut poraamaan vanhan irti jos se menee poikki. Se onkin toinen juttu johon en ota kantaa.
M57TU koneessa momenttiarvo on 18Nm hehkun kiristykselle.
Kun asennat uutta hehkua, niin pyöritä hehkua reiän päällä vastapäivään niin että tunnet pienen pykälän kun kierre "hyppää", hypyn kohdalta kierrä kiinni ja hehkun pitäisi mennä oikeille kierteille, jos hehku ei mene sormilla kiertämällä kiinni, ÄLÄ kiristä! Hehkun pitää mennä melkein pohjaan asti ilman voimaa.
Kiristä hehkut 18Nm arvolla.
Toista toimenpide kaikille, ja hehkut on vaihdettu, hatut kiinni.
Imusarjan tiivisteet kestävät yleensä uudelleen asennuksenkin, mutta hinta kun on niin mitätön niin kannattaa vaihtaa samalla.
Puhdista tiivistepinnat huolellisesti, tähän kannattaa käyttää aikaa ja olla huolellinen. Jos tässä mokaa niin tulee vähintään tunti lisää työtä.
Älä raavi pintoja millään metallisella, käytä esim. muovista ikkunaraspia jos ei meinaa muuten irrota, tiivistepintojen puhdistukseen löytyy kyllä siihen tarkoitettuja aineita, mutta tässä työssä tuskin tarvitaan.
Kasaa kone vastakkaisessa järjestyksessä kuin ohjeessa.
Muista että 3:ksi viimeisen ylemmän imusarjan pultin (paloseinästä keulaan päin) alle tulee koneen suojan (pienempi pala) kiinnitysrauta.
Jos tuo jää laittamatta niin tulee itku kun ruuvi ei kiristy mihinkään.
Momentit imusarjalle:
M6 10Nm (Ylemmät pultit)
M7 15Nm (11mm alemmat mutterit)
M8 22Nm (näitä ei löydy M57TU koneesta)
Ruuvaa ensiksi ruuvit kiinni alapuolelta, älä kiristä, sen jälkeen yläpuoliset.
Kierrä järjestyksessä imusarjaa kunnes kaikki ovat "pintaan" kiristettyinä, tämän jälkeen momentilla alemmat momenttiin -> ylemmät momenttiin.
Muista tarkistaa että kaikki liittimet/letkut ovat kiinni ja oikeilla paikoillaan
Pidä kaikki osat ja nippelit hyvin esillä jotta tiedät että kaikki ovat oikeilla paikoillaan ja ei jää "ylimääräisiä" osia kun homma tehty.
Niin, ja laita lopuksi akkukaapeli kiinni =)
Valmista!
Itselläni meni tähän hommaan huonolla taskulampulla ja ilman tupakkia 3 tuntia.
Suurin osa ajasta meni hehkuyksikön kanssa tapellessa, on todella ahtaassa paikassa. Eli tästä selviäisi kunnon valolla ja ehkä tupakilla siihen 2-2.5 tuntiin.
P.S. Nollaa mahdolliset vikailmoitukset aivan lopuksi INPA:lla ja tarkista että arvot ovat ok, eli ei löydy imuvuotoja tms.
Moni on kysellyt mitä tarvitaan, mistä osat saa tilattua, onko työ vaikea tai paljonko maksaa teetettynä.
Totesin bmw-huollon n. 2.5-3h työn hinnan olevan liikaa, ottaen huomioon että osaan tehdä työn itsekin. Hinnat 95-120,-/tunti
TEET TÄMÄN TYÖN OMALLA VASTUULLASI, EN OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS RIKOT TAI MUUTEN VAURIOITAT AUTOASI
Työ itsessään ei ole vaikea jos on kokemusta momenttiavaimen käytöstä ja löytyy kärsivällisyyttä ja näppärät sormet. (Itselläni löytyy kokemusta lähinnä momenttiavaimesta). =)
Hehkuyksikön hain autokeskuksesta hintaan 131, metro-autolla sama osa 140,-
Hehkut löytyivät motonetistä, alkuperäiset olivat Berun valmistamat, uudet Bosh Duratermit.
"marmoritiskin" hinta hehkuille oli lähes 30,- kappale, ja motonetin n. 15,- kappale.
Tarvitset myös imusarjan tiivisteet, mutta näitä et saa kuin "marmorilta" n. 50,- riippuen paikasta mistä haet.
No itse asiaan.
Tarvitset seuraavia työkaluja:
- Tasapääruuvimeisseleitä, ainakin 1 pidempi ohuella kärjellä voi olla tarpeen
- Perus räikkäsarja ½-3/8 Koot joita tarvitaan ovat 10,11, myös pienellä vääntimellä oleva sarja (usein isommissa pakeissa on kaikki nämä)
- Piippuavain 10-11
- 10mm pitkä hylsy (hehkujen irroitukseen/asennukseen) Tarkista että sopii momentin kanssa, tai hanki muuntokappaleet
- Momenttiavain (pienillä arvoilla) (min. 10Nm->)
- Torx sarja (Torsion bar) vai mikä se nyt oli suomeksi tarvitsee tälläisen.
- Kuusiokolosarja (moottorin suojamuovin irroitus)
- Kärkipihdit, normaalit pihdit
- TASKULAMPPU ja muutenkin kunnon valaistus
Aineita jumiutuneiden osien irroitukseen:
- CRC Rost Flash (Kylmäspray jossa ruosteenirroittajaa)
- CRC Cold Spray
- WD-40 irroitus ja voiteluaine
+
- Rättejä
- Puhdistusainetta esim. brake cleaner(tiivistepintojen puhdistus jos karstamuodostumaa imusarjan suuaukoilla)
- Suojat kyljille ja keulalle (naarmuntumisen vaara)
- Kärsivällisyyttä
Itse työ:
- Aja moottori kuumaksi ja varaa työkalut helposti saataville
- Ota akun miinusnapa irti ja katso ettei vahingossakaan osu akkuun kesken työn!!
- Irroita suojamuovi koneen päältä, irroita raitisilmasuodattimet ja suodattimien pohjat
- Irroita "torsion bar" kokonaisuudessaan
- irroita loppusuojapala koneen takaosan päältä
- Irroita EGR-venttiilin alipaineletku + Liitin + iso tuloputki + "klemmari" EGR:n sivusta
(Älä siis ruuvaa EGR:ää irti imusarjasta, ellet aio puhdistaa sitä samalla mahdollisesta karstasta)
- Irroita imusarjan takakulmasta 2 x liittimet+alipaineletku/t+öljytikun putki (10mm pultti)
(Merkkaa letkut jotta menevät oikeisiin paikkoihin koontivaiheessa)
- Löystä imusarjan alimmat 11mm kannalla olevat 7 mutteria (takakulmassa olevan tieltä on otettava liitin irti Common rail anturista) jotta pääsee käsiksi mutteriin.
- Löystä imusarjan ylemmät 10mm ruuvit, ruuveissa lukitusprikat, joten eivät irtoa kokonaan imusarjasta
- Irroita mutterit, varo tiputtamasta muttereita (magnetisoi työkalu jos mahdollista esim. hankaamalla sitä kaiuttimen magneettia vasten)
- Nosta imusarja varovasti pois, älä kampea mihinkään suuntaan koska saatat halkaista imusarjan
Nyt imusarja on irti ja ensimmäisenä kannattaa irroittaa hehkujen kaapelit ja suihkia WD-40 hehkun juureen, anna vaikuttaa n. 15min.
Hehkuyksikkö löytyy suoraan jäähdytysletkun alta n. 5 cm alaspäin koneen keskeltä, siinä on 2 kpl liittimiä, ja boxi on 2:lla 10mm kannan mutterilla kiinni.
- Irroita pienempi johto, katso uutta yksikköä että ymmärrät miten liitin on lukitettu boxiin, ettet riko liittimiä
- Irroita 2 kpl 10mm mutteria, varo tiputtamasta niitä (tässä piippuavain on oiva ellei löydy nivellettyä miniräikkäsarjaa)
- ota boxi irti ja varo letkuja jotka ovat boxin yläpuolella
- Boxi mahtuu juuri kääntymään startin puolelta ympäri, jotta saat isomman liittimen irti, varo johtoja ettet revi niitä poikki tms.
Varo myös vääntämästä öljytikun putkea.
Nyt sinulla on boxi irti, ja eikun uusi tilalle vastakkaisessa järjestyksessä.
Varo letkuja ja piuhoja etteivät jää väliin tai mene poikki.
Hehkujen vaihto:
- Hehkun irroitukseen tarvitset räikän, jatkovarren, 10mm pitkän hylsyn
Käytä tässäkin pientä räikkää, jotta tunnet vääntövoiman paremmin.
Paras irroitustapa on avata momenttiavaimella jossa arvo 18.5-20Nm, koska tällöin et väännä hehkua liian helposti poikki.
- Suihkuta CRC Rost Flashiä 1 hehkun juureen, aloita itseäsi lähimmästä hehkusta, koska moottorin etuosa on todennäköisemmin viileämpi kuin koneen takaosassa. Suihkuta niin että hehku on "jäässä"
Odota 2 min. ja sen jälkeen suihkuta kylmäsprayllä uudelleen jäiseksi.
Väännä räikällä pikkuhiljaa voimaa lisäten kunnes kuulet pienen naks äänen, kun tuo ääni tulee niin kierteet ovat auenneet. Jos et saa ääntä kuulumaan tai hehku ei tahdo irrota, niin toista käsittely. Älä väännä raivopäisenä, tässä tarvitaan malttia, hehku voi olla tiukassa.
Omani lähtivät kerralla, mutta saattaa olla että joudut poraamaan vanhan irti jos se menee poikki. Se onkin toinen juttu johon en ota kantaa.
M57TU koneessa momenttiarvo on 18Nm hehkun kiristykselle.
Kun asennat uutta hehkua, niin pyöritä hehkua reiän päällä vastapäivään niin että tunnet pienen pykälän kun kierre "hyppää", hypyn kohdalta kierrä kiinni ja hehkun pitäisi mennä oikeille kierteille, jos hehku ei mene sormilla kiertämällä kiinni, ÄLÄ kiristä! Hehkun pitää mennä melkein pohjaan asti ilman voimaa.
Kiristä hehkut 18Nm arvolla.
Toista toimenpide kaikille, ja hehkut on vaihdettu, hatut kiinni.
Imusarjan tiivisteet kestävät yleensä uudelleen asennuksenkin, mutta hinta kun on niin mitätön niin kannattaa vaihtaa samalla.
Puhdista tiivistepinnat huolellisesti, tähän kannattaa käyttää aikaa ja olla huolellinen. Jos tässä mokaa niin tulee vähintään tunti lisää työtä.
Älä raavi pintoja millään metallisella, käytä esim. muovista ikkunaraspia jos ei meinaa muuten irrota, tiivistepintojen puhdistukseen löytyy kyllä siihen tarkoitettuja aineita, mutta tässä työssä tuskin tarvitaan.
Kasaa kone vastakkaisessa järjestyksessä kuin ohjeessa.
Muista että 3:ksi viimeisen ylemmän imusarjan pultin (paloseinästä keulaan päin) alle tulee koneen suojan (pienempi pala) kiinnitysrauta.
Jos tuo jää laittamatta niin tulee itku kun ruuvi ei kiristy mihinkään.
Momentit imusarjalle:
M6 10Nm (Ylemmät pultit)
M7 15Nm (11mm alemmat mutterit)
M8 22Nm (näitä ei löydy M57TU koneesta)
Ruuvaa ensiksi ruuvit kiinni alapuolelta, älä kiristä, sen jälkeen yläpuoliset.
Kierrä järjestyksessä imusarjaa kunnes kaikki ovat "pintaan" kiristettyinä, tämän jälkeen momentilla alemmat momenttiin -> ylemmät momenttiin.
Muista tarkistaa että kaikki liittimet/letkut ovat kiinni ja oikeilla paikoillaan
Pidä kaikki osat ja nippelit hyvin esillä jotta tiedät että kaikki ovat oikeilla paikoillaan ja ei jää "ylimääräisiä" osia kun homma tehty.
Niin, ja laita lopuksi akkukaapeli kiinni =)
Valmista!
Itselläni meni tähän hommaan huonolla taskulampulla ja ilman tupakkia 3 tuntia.
Suurin osa ajasta meni hehkuyksikön kanssa tapellessa, on todella ahtaassa paikassa. Eli tästä selviäisi kunnon valolla ja ehkä tupakilla siihen 2-2.5 tuntiin.
P.S. Nollaa mahdolliset vikailmoitukset aivan lopuksi INPA:lla ja tarkista että arvot ovat ok, eli ei löydy imuvuotoja tms.
Comment