Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60: Hehkujen + Hehkuyksikön vaihto-opas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poteroa
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 311
    • Tuusula

    E60: Hehkujen + Hehkuyksikön vaihto-opas

    Ajattelin postaa tälläisen kun en itse löytänyt "juoksulistaa" tai työkaluinfoa hehkujen vaihdosta e60:lle 2.5d M57TU koneella.

    Moni on kysellyt mitä tarvitaan, mistä osat saa tilattua, onko työ vaikea tai paljonko maksaa teetettynä.
    Totesin bmw-huollon n. 2.5-3h työn hinnan olevan liikaa, ottaen huomioon että osaan tehdä työn itsekin. Hinnat 95-120,-/tunti

    TEET TÄMÄN TYÖN OMALLA VASTUULLASI, EN OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS RIKOT TAI MUUTEN VAURIOITAT AUTOASI

    Työ itsessään ei ole vaikea jos on kokemusta momenttiavaimen käytöstä ja löytyy kärsivällisyyttä ja näppärät sormet. (Itselläni löytyy kokemusta lähinnä momenttiavaimesta). =)
    Hehkuyksikön hain autokeskuksesta hintaan 131, metro-autolla sama osa 140,-
    Hehkut löytyivät motonetistä, alkuperäiset olivat Berun valmistamat, uudet Bosh Duratermit.
    "marmoritiskin" hinta hehkuille oli lähes 30,- kappale, ja motonetin n. 15,- kappale.
    Tarvitset myös imusarjan tiivisteet, mutta näitä et saa kuin "marmorilta" n. 50,- riippuen paikasta mistä haet.

    No itse asiaan.

    Tarvitset seuraavia työkaluja:

    - Tasapääruuvimeisseleitä, ainakin 1 pidempi ohuella kärjellä voi olla tarpeen
    - Perus räikkäsarja ½-3/8 Koot joita tarvitaan ovat 10,11, myös pienellä vääntimellä oleva sarja (usein isommissa pakeissa on kaikki nämä)
    - Piippuavain 10-11
    - 10mm pitkä hylsy (hehkujen irroitukseen/asennukseen) Tarkista että sopii momentin kanssa, tai hanki muuntokappaleet
    - Momenttiavain (pienillä arvoilla) (min. 10Nm->)
    - Torx sarja (Torsion bar) vai mikä se nyt oli suomeksi tarvitsee tälläisen.
    - Kuusiokolosarja (moottorin suojamuovin irroitus)
    - Kärkipihdit, normaalit pihdit
    - TASKULAMPPU ja muutenkin kunnon valaistus

    Aineita jumiutuneiden osien irroitukseen:

    - CRC Rost Flash (Kylmäspray jossa ruosteenirroittajaa)
    - CRC Cold Spray
    - WD-40 irroitus ja voiteluaine

    +

    - Rättejä
    - Puhdistusainetta esim. brake cleaner(tiivistepintojen puhdistus jos karstamuodostumaa imusarjan suuaukoilla)
    - Suojat kyljille ja keulalle (naarmuntumisen vaara)
    - Kärsivällisyyttä

    Itse työ:

    - Aja moottori kuumaksi ja varaa työkalut helposti saataville
    - Ota akun miinusnapa irti ja katso ettei vahingossakaan osu akkuun kesken työn!!
    - Irroita suojamuovi koneen päältä, irroita raitisilmasuodattimet ja suodattimien pohjat
    - Irroita "torsion bar" kokonaisuudessaan
    - irroita loppusuojapala koneen takaosan päältä

    - Irroita EGR-venttiilin alipaineletku + Liitin + iso tuloputki + "klemmari" EGR:n sivusta
    (Älä siis ruuvaa EGR:ää irti imusarjasta, ellet aio puhdistaa sitä samalla mahdollisesta karstasta)
    - Irroita imusarjan takakulmasta 2 x liittimet+alipaineletku/t+öljytikun putki (10mm pultti)
    (Merkkaa letkut jotta menevät oikeisiin paikkoihin koontivaiheessa)

    - Löystä imusarjan alimmat 11mm kannalla olevat 7 mutteria (takakulmassa olevan tieltä on otettava liitin irti Common rail anturista) jotta pääsee käsiksi mutteriin.
    - Löystä imusarjan ylemmät 10mm ruuvit, ruuveissa lukitusprikat, joten eivät irtoa kokonaan imusarjasta
    - Irroita mutterit, varo tiputtamasta muttereita (magnetisoi työkalu jos mahdollista esim. hankaamalla sitä kaiuttimen magneettia vasten)

    - Nosta imusarja varovasti pois, älä kampea mihinkään suuntaan koska saatat halkaista imusarjan

    Nyt imusarja on irti ja ensimmäisenä kannattaa irroittaa hehkujen kaapelit ja suihkia WD-40 hehkun juureen, anna vaikuttaa n. 15min.

    Hehkuyksikkö löytyy suoraan jäähdytysletkun alta n. 5 cm alaspäin koneen keskeltä, siinä on 2 kpl liittimiä, ja boxi on 2:lla 10mm kannan mutterilla kiinni.

    - Irroita pienempi johto, katso uutta yksikköä että ymmärrät miten liitin on lukitettu boxiin, ettet riko liittimiä
    - Irroita 2 kpl 10mm mutteria, varo tiputtamasta niitä (tässä piippuavain on oiva ellei löydy nivellettyä miniräikkäsarjaa)
    - ota boxi irti ja varo letkuja jotka ovat boxin yläpuolella
    - Boxi mahtuu juuri kääntymään startin puolelta ympäri, jotta saat isomman liittimen irti, varo johtoja ettet revi niitä poikki tms.
    Varo myös vääntämästä öljytikun putkea.

    Nyt sinulla on boxi irti, ja eikun uusi tilalle vastakkaisessa järjestyksessä.
    Varo letkuja ja piuhoja etteivät jää väliin tai mene poikki.

    Hehkujen vaihto:

    - Hehkun irroitukseen tarvitset räikän, jatkovarren, 10mm pitkän hylsyn
    Käytä tässäkin pientä räikkää, jotta tunnet vääntövoiman paremmin.
    Paras irroitustapa on avata momenttiavaimella jossa arvo 18.5-20Nm, koska tällöin et väännä hehkua liian helposti poikki.

    - Suihkuta CRC Rost Flashiä 1 hehkun juureen, aloita itseäsi lähimmästä hehkusta, koska moottorin etuosa on todennäköisemmin viileämpi kuin koneen takaosassa. Suihkuta niin että hehku on "jäässä"
    Odota 2 min. ja sen jälkeen suihkuta kylmäsprayllä uudelleen jäiseksi.

    Väännä räikällä pikkuhiljaa voimaa lisäten kunnes kuulet pienen naks äänen, kun tuo ääni tulee niin kierteet ovat auenneet. Jos et saa ääntä kuulumaan tai hehku ei tahdo irrota, niin toista käsittely. Älä väännä raivopäisenä, tässä tarvitaan malttia, hehku voi olla tiukassa.

    Omani lähtivät kerralla, mutta saattaa olla että joudut poraamaan vanhan irti jos se menee poikki. Se onkin toinen juttu johon en ota kantaa.

    M57TU koneessa momenttiarvo on 18Nm hehkun kiristykselle.

    Kun asennat uutta hehkua, niin pyöritä hehkua reiän päällä vastapäivään niin että tunnet pienen pykälän kun kierre "hyppää", hypyn kohdalta kierrä kiinni ja hehkun pitäisi mennä oikeille kierteille, jos hehku ei mene sormilla kiertämällä kiinni, ÄLÄ kiristä! Hehkun pitää mennä melkein pohjaan asti ilman voimaa.
    Kiristä hehkut 18Nm arvolla.

    Toista toimenpide kaikille, ja hehkut on vaihdettu, hatut kiinni.

    Imusarjan tiivisteet kestävät yleensä uudelleen asennuksenkin, mutta hinta kun on niin mitätön niin kannattaa vaihtaa samalla.

    Puhdista tiivistepinnat huolellisesti, tähän kannattaa käyttää aikaa ja olla huolellinen. Jos tässä mokaa niin tulee vähintään tunti lisää työtä.
    Älä raavi pintoja millään metallisella, käytä esim. muovista ikkunaraspia jos ei meinaa muuten irrota, tiivistepintojen puhdistukseen löytyy kyllä siihen tarkoitettuja aineita, mutta tässä työssä tuskin tarvitaan.

    Kasaa kone vastakkaisessa järjestyksessä kuin ohjeessa.

    Muista että 3:ksi viimeisen ylemmän imusarjan pultin (paloseinästä keulaan päin) alle tulee koneen suojan (pienempi pala) kiinnitysrauta.
    Jos tuo jää laittamatta niin tulee itku kun ruuvi ei kiristy mihinkään.

    Momentit imusarjalle:

    M6 10Nm (Ylemmät pultit)
    M7 15Nm (11mm alemmat mutterit)
    M8 22Nm (näitä ei löydy M57TU koneesta)

    Ruuvaa ensiksi ruuvit kiinni alapuolelta, älä kiristä, sen jälkeen yläpuoliset.
    Kierrä järjestyksessä imusarjaa kunnes kaikki ovat "pintaan" kiristettyinä, tämän jälkeen momentilla alemmat momenttiin -> ylemmät momenttiin.

    Muista tarkistaa että kaikki liittimet/letkut ovat kiinni ja oikeilla paikoillaan

    Pidä kaikki osat ja nippelit hyvin esillä jotta tiedät että kaikki ovat oikeilla paikoillaan ja ei jää "ylimääräisiä" osia kun homma tehty.

    Niin, ja laita lopuksi akkukaapeli kiinni =)

    Valmista!

    Itselläni meni tähän hommaan huonolla taskulampulla ja ilman tupakkia 3 tuntia.
    Suurin osa ajasta meni hehkuyksikön kanssa tapellessa, on todella ahtaassa paikassa. Eli tästä selviäisi kunnon valolla ja ehkä tupakilla siihen 2-2.5 tuntiin.



    P.S. Nollaa mahdolliset vikailmoitukset aivan lopuksi INPA:lla ja tarkista että arvot ovat ok, eli ei löydy imuvuotoja tms.
    Last edited by poteroa; 27-11-2010, 08:57.
    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
    Ex: E34 520i "winter wagen"
    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by poteroa View Post
    Ajattelin postaa tälläisen kun en itse löytänyt "juoksulistaa" tai työkaluinfoa hehkujen vaihdosta e60:lle 2.5d M57TU koneella.

    Moni on kysellyt mitä tarvitaan, mistä osat saa tilattua, onko työ vaikea tai paljonko maksaa teetettynä.
    Totesin bmw-huollon n. 2.5-3h työn hinnan olevan liikaa, ottaen huomioon että osaan tehdä työn itsekin. Hinnat 95-120,-/tunti

    TEET TÄMÄN TYÖN OMALLA VASTUULLASI, EN OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS RIKOT TAI MUUTEN VAURIOITAT AUTOASI

    Työ itsessään ei ole vaikea jos on kokemusta momenttiavaimen käytöstä ja löytyy kärsivällisyyttä ja näppärät sormet. (Itselläni löytyy kokemusta lähinnä momenttiavaimesta). =)
    Hehkuyksikön hain autokeskuksesta hintaan 131, metro-autolla sama osa 140,-
    Hehkut löytyivät motonetistä, alkuperäiset olivat Berun valmistamat, uudet Bosh Duratermit.
    "marmoritiskin" hinta hehkuille oli lähes 30,- kappale, ja motonetin n. 15,- kappale.
    Tarvitset myös imusarjan tiivisteet, mutta näitä et saa kuin "marmorilta" n. 50,- riippuen paikasta mistä haet.

    No itse asiaan.

    Tarvitset seuraavia työkaluja:

    - Tasapääruuvimeisseleitä, ainakin 1 pidempi ohuella kärjellä voi olla tarpeen
    - Perus räikkäsarja ½-3/8 Koot joita tarvitaan ovat 10,11, myös pienellä vääntimellä oleva sarja (usein isommissa pakeissa on kaikki nämä)
    - Piippuavain 10-11
    - 10mm pitkä hylsy (hehkujen irroitukseen/asennukseen) Tarkista että sopii momentin kanssa, tai hanki muuntokappaleet
    - Momenttiavain (pienillä arvoilla) (min. 10Nm->)
    - Torx sarja (Torsion bar) vai mikä se nyt oli suomeksi tarvitsee tälläisen.
    - Kuusiokolosarja (moottorin suojamuovin irroitus)
    - Kärkipihdit, normaalit pihdit
    - TASKULAMPPU ja muutenkin kunnon valaistus

    Aineita jumiutuneiden osien irroitukseen:

    - CRC Rost Flash (Kylmäspray jossa ruosteenirroittajaa)
    - CRC Cold Spray
    - WD-40 irroitus ja voiteluaine

    +

    - Rättejä
    - Puhdistusainetta esim. brake cleaner(tiivistepintojen puhdistus jos karstamuodostumaa imusarjan suuaukoilla)
    - Suojat kyljille ja keulalle (naarmuntumisen vaara)
    - Kärsivällisyyttä

    Itse työ:

    - Aja moottori kuumaksi ja varaa työkalut helposti saataville
    - Ota akun miinusnapa irti ja katso ettei vahingossakaan osu akkuun kesken työn!!
    - Irroita suojamuovi koneen päältä, irroita raitisilmasuodattimet ja suodattimien pohjat
    - Irroita "torsion bar" kokonaisuudessaan
    - irroita loppusuojapala koneen takaosan päältä

    - Irroita EGR-venttiilin alipaineletku + Liitin + iso tuloputki + "klemmari" EGR:n sivusta
    (Älä siis ruuvaa EGR:ää irti imusarjasta, ellet aio puhdistaa sitä samalla mahdollisesta karstasta)
    - Irroita imusarjan takakulmasta 2 x liittimet+alipaineletku/t+öljytikun putki (10mm pultti)
    (Merkkaa letkut jotta menevät oikeisiin paikkoihin koontivaiheessa)

    - Löystä imusarjan alimmat 11mm kannalla olevat 7 mutteria (takakulmassa olevan tieltä on otettava liitin irti Common rail anturista) jotta pääsee käsiksi mutteriin.
    - Löystä imusarjan ylemmät 10mm ruuvit, ruuveissa lukitusprikat, joten eivät irtoa kokonaan imusarjasta
    - Irroita mutterit, varo tiputtamasta muttereita (magnetisoi työkalu jos mahdollista esim. hankaamalla sitä kaiuttimen magneettia vasten)

    - Nosta imusarja varovasti pois, älä kampea mihinkään suuntaan koska saatat halkaista imusarjan

    Nyt imusarja on irti ja ensimmäisenä kannattaa irroittaa hehkujen kaapelit ja suihkia WD-40 hehkun juureen, anna vaikuttaa n. 15min.

    Hehkuyksikkö löytyy suoraan jäähdytysletkun alta n. 5 cm alaspäin koneen keskeltä, siinä on 2 kpl liittimiä, ja boxi on 2:lla 10mm kannan mutterilla kiinni.

    - Irroita pienempi johto, katso uutta yksikköä että ymmärrät miten liitin on lukitettu boxiin, ettet riko liittimiä
    - Irroita 2 kpl 10mm mutteria, varo tiputtamasta niitä (tässä piippuavain on oiva ellei löydy nivellettyä miniräikkäsarjaa)
    - ota boxi irti ja varo letkuja jotka ovat boxin yläpuolella
    - Boxi mahtuu juuri kääntymään startin puolelta ympäri, jotta saat isomman liittimen irti, varo johtoja ettet revi niitä poikki tms.
    Varo myös vääntämästä öljytikun putkea.

    Nyt sinulla on boxi irti, ja eikun uusi tilalle vastakkaisessa järjestyksessä.
    Varo letkuja ja piuhoja etteivät jää väliin tai mene poikki.

    Hehkujen vaihto:

    - Hehkun irroitukseen tarvitset räikän, jatkovarren, 10mm pitkän hylsyn
    Käytä tässäkin pientä räikkää, jotta tunnet vääntövoiman paremmin.
    Paras irroitustapa on avata momenttiavaimella jossa arvo 18.5-20Nm, koska tällöin et väännä hehkua liian helposti poikki.

    - Suihkuta CRC Rost Flashiä 1 hehkun juureen, aloita itseäsi lähimmästä hehkusta, koska moottorin etuosa on todennäköisemmin viileämpi kuin koneen takaosassa. Suihkuta niin että hehku on "jäässä"
    Odota 2 min. ja sen jälkeen suihkuta kylmäsprayllä uudelleen jäiseksi.

    Väännä räikällä pikkuhiljaa voimaa lisäten kunnes kuulet pienen naks äänen, kun tuo ääni tulee niin kierteet ovat auenneet. Jos et saa ääntä kuulumaan tai hehku ei tahdo irrota, niin toista käsittely. Älä väännä raivopäisenä, tässä tarvitaan malttia, hehku voi olla tiukassa.

    Omani lähtivät kerralla, mutta saattaa olla että joudut poraamaan vanhan irti jos se menee poikki. Se onkin toinen juttu johon en ota kantaa.

    M57TU koneessa momenttiarvo on 18Nm hehkun kiristykselle.

    Kun asennat uutta hehkua, niin pyöritä hehkua reiän päällä vastapäivään niin että tunnet pienen pykälän kun kierre "hyppää", hypyn kohdalta kierrä kiinni ja hehkun pitäisi mennä oikeille kierteille, jos hehku ei mene sormilla kiertämällä kiinni, ÄLÄ kiristä! Hehkun pitää mennä melkein pohjaan asti ilman voimaa.
    Kiristä hehkut 18Nm arvolla.

    Toista toimenpide kaikille, ja hehkut on vaihdettu, hatut kiinni.

    Imusarjan tiivisteet kestävät yleensä uudelleen asennuksenkin, mutta hinta kun on niin mitätön niin kannattaa vaihtaa samalla.

    Puhdista tiivistepinnat huolellisesti, tähän kannattaa käyttää aikaa ja olla huolellinen. Jos tässä mokaa niin tulee vähintään tunti lisää työtä.
    Älä raavi pintoja millään metallisella, käytä esim. muovista ikkunaraspia jos ei meinaa muuten irrota, tiivistepintojen puhdistukseen löytyy kyllä siihen tarkoitettuja aineita, mutta tässä työssä tuskin tarvitaan.

    Kasaa kone vastakkaisessa järjestyksessä kuin ohjeessa.

    Muista että 3:ksi viimeisen ylemmän imusarjan pultin (paloseinästä keulaan päin) alle tulee koneen suojan (pienempi pala) kiinnitysrauta.
    Jos tuo jää laittamatta niin tulee itku kun ruuvi ei kiristy mihinkään.

    Momentit imusarjalle:

    M6 10Nm (Ylemmät pultit)
    M7 15Nm (11mm alemmat mutterit)
    M8 22Nm (näitä ei löydy M57TU koneesta)

    Ruuvaa ensiksi ruuvit kiinni alapuolelta, älä kiristä, sen jälkeen yläpuoliset.
    Kierrä järjestyksessä imusarjaa kunnes kaikki ovat "pintaan" kiristettyinä, tämän jälkeen momentilla alemmat momenttiin -> ylemmät momenttiin.

    Muista tarkistaa että kaikki liittimet/letkut ovat kiinni ja oikeilla paikoillaan

    Pidä kaikki osat ja nippelit hyvin esillä jotta tiedät että kaikki ovat oikeilla paikoillaan ja ei jää "ylimääräisiä" osia kun homma tehty.

    Niin, ja laita lopuksi akkukaapeli kiinni =)

    Valmista!

    Itselläni meni tähän hommaan huonolla taskulampulla ja ilman tupakkia 3 tuntia.
    Suurin osa ajasta meni hehkuyksikön kanssa tapellessa, on todella ahtaassa paikassa. Eli tästä selviäisi kunnon valolla ja ehkä tupakilla siihen 2-2.5 tuntiin.



    P.S. Nollaa mahdolliset vikailmoitukset aivan lopuksi INPA:lla ja tarkista että arvot ovat ok, eli ei löydy imuvuotoja tms.

    Hienosti selostettu ohje.

    -suosittelisin puhaltamaan hehkutulppien juuresta paineilmalla kaiken irtolian pois, jotta ei vaan pääsisi tippumaan hehkutulpan reiästä mitään moottoriin.

    -omaan m57 pataan kun hehkuja vaihtelin niin laitoin hehkutulppien kierteisiin hiukan kuparitahnaa niin ei pääse sitten hirttämään kiinni jos joskus vielä pitää tulpat vaihtaa....
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3102

      #3
      Originally posted by casino View Post
      Hienosti selostettu ohje.

      -suosittelisin puhaltamaan hehkutulppien juuresta paineilmalla kaiken irtolian pois, jotta ei vaan pääsisi tippumaan hehkutulpan reiästä mitään moottoriin.

      -omaan m57 pataan kun hehkuja vaihtelin niin laitoin hehkutulppien kierteisiin hiukan kuparitahnaa niin ei pääse sitten hirttämään kiinni jos joskus vielä pitää tulpat vaihtaa....
      Hyvä lisäys ohjeeseen
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • sassi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 412
        • Nivala

        #4
        Todella hyvä ohje, vielä kun olisi kuvat työvaiheista

        Sellainen lisäys vielä, että kun vaihdoin aiempaan 330d:hen hehkuja, sain ohjeistuksen että hehkut kannattaa irrottaa heti kun kone on vielä kuuma. Jos kone ehtii jähtyä, niin vaara hehkujen katkeamiseen irrottaessa on suuri.
        --
        Sassi
        - F10 530d
        - KTM 690 Enduro
        Ex. E90 330d, E46 330d

        Comment

        • poteroa
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 311
          • Tuusula

          #5
          Kuvat olisivat olleet tottakai hieno juttu, himputti kun oli vain muutama tunti aikaa, en malttanut ottaa kameraa takapenkiltä ja räpsiä, tarkoitus kyllä oli alunperin tehdä kuvasarjakin hommasta.
          Olihan siinä vielä sekin että duunipaikan hallista piti lähteä ennen kuin hälyttimet menivät automaattisesti päälle. =)

          Otin itseasiassa hieman infoa TIS:stä ennen kuin aloitin homman, suosittelen jos saatavilla.

          Niin tuosta lämmöstä vielä, tuo kylmäspray ja cold rust CRC:ltä jossa on ruosteenirroitus ominaisuus olivat aivan ehdottomat tässä hommassa.
          En rupea luennoimaan, mutta kun kylmäsprayllä jäähdyttää hehkua joka on ympäriltä lämmin (hehku kannen sisällä) hehku kutistuu ja ruoste pintojen välissä "hajoaa" ja tällöin tuo irroitus on turvallisempaa.
          En olisi lähtenyt edes kokeilemaan ilman noita mömmöjä, olisi luultavasti saanut työntää auton kotiin asti. Parin hehkun kierteissä oli hieman ruostetta, mutta aika vähäistä oli ottaen huomioon auton kilometrit +250k

          Ajattelin tehdä tuossa vielä muutakin autolle ennen kevättä.

          Listalla ainakin:

          - EGR-puhdistus, oli karstassa, mutta aika loppui kesken joten jäi tekemättä
          - Termarin vaihto
          - Umpioiden kiillotus ja parkkiledien vaihto umpioihin keltaisista valkoiksi
          - Himputin natinat mittariston ja ratin välissä (ei siis kuskipenkin ja ratin)

          Jos näistä hommista tekisi samanlaisen juoksuohjeen ja työkalutarpeista listauksen.

          Ai niin, remppa onnistui täydellisesti.

          Perjantaina en päässyt töihin, mutta tänä aamuna lähti kuin palmun alta, kertalaakista käyntiin.
          Vähän kyllä huolettaa tuo dieselin suodattuvuus, kun tankkasin aiemmin vain -15 kestävää ja en ole ehtinyt vielä tankille. Toivottavasti ei mene jäihin ensiyönä.
          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
          Ex: E34 520i "winter wagen"
          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

          Comment

          • MrHenkka
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 113
            • finlanders

            #6
            Jos nuo faq-osioiden ylläpitäjät alkaa ratketa, niin tuossa hieno esimerkki sinne. Taidanpa yrittää ohjeen mukaan ja ottaa pari kuvaa jos mahdollista, mopo ei starttaa nyt niin en saa lämpöiseksi joten vaihdan vain hehkureleen, jos onnistuu nopiaan niin sitten lämpimäksi ajon jälkeen hehkutkin.

            hatunnosto ja kiitos hyvästä ohjeesta!
            --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
            ------------BMW 530da touring E61-----------

            Comment

            • Metalgod
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 201
              • Helsinki

              #7
              Hyvä ohje!

              Itse vaihdoin samalla alipaineletkut. Huomattavasti helpompaa kun imusatsi ei ole tiellä.
              -530dA 600 Nm
              - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

              Comment

              • MrHenkka
                Bimmer Rookie
                • Apr 2010
                • 113
                • finlanders

                #8
                Homma toimii ja peitto heiluu, itse vaihdoin vain hehkuboksin, johdot oli omasta mielestäni homman vaikein osuus, sen verta tiukassa. Ne oli helppo varovasti nitkutella irti vielä boksin ollessa paikoillaan niin pärjäsi yhdellä kädellä kun kahta sinne ei mahdu 20 min. ja uusi oli paikoillaan.
                --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                ------------BMW 530da touring E61-----------

                Comment

                • enins
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 513
                  • Rauma

                  #9
                  Meni väärään paikkaan, poistakaa.
                  Last edited by enins; 09-10-2011, 20:32. Reason: Meni väärään paikkaan
                  Autokalusto: 320d f30

                  Comment

                  • _juha_
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 36
                    • Finland

                    #10
                    Hyvä ohje! Hehkut voi olla tiukassa, sai tosta omasta koslasta tosi varovasti nitkutella kahta sitkeintä kynttilää auki. Hehkun sydän karsottuu ja hirttää kanteen kiinni, crc ei juuri auta kierteen juuressa. Ammattimies olis kalvaimella putsannu reijät mutta sellaisia vehkeitä ei ollut, toivottavasti kestävät seuraavat 150tkm ettei tarvi heti olla vaihtamassa...

                    INPA valitti 5 ja 6 sylinterin hehkuista, vaihdoin kaikki ja vitoseen jäi vika päälle Eli ohjausyksikkö tilaukseen, löytyi järkihintaan täältä: http://www.geiz-24.de/carcat/parts/17778/10347 87e kotia tuotuna. Vaihto on helppo homma vaikka imusarja on kiinni, liittimet lähti kiltisti ja kiinnitysmutterit pysy hylsyssä kun laittoi maalarinteippiä hylsyn sisään tarrapuoli ulospäin Leimoista päätellen vanha yksikkö oli alkuperäinen.

                    Saksanpojalta jos tilaa tuon hehkureleen ja hehkut http://www.geiz-24.de/carcat/parts/17778/10252 6 zylinderiseen niin koko setti on n. 160e toimituskuluineen!

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by _juha_ View Post
                      Hyvä ohje!
                      Vaihto on helppo homma vaikka imusarja on kiinni, liittimet lähti kiltisti ja kiinnitysmutterit pysy hylsyssä kun laittoi maalarinteippiä hylsyn sisään tarrapuoli ulospäin Leimoista päätellen vanha yksikkö oli alkuperäinen.

                      Kerropas kuinka yksikön vaihto onnistuu ilman imusatsin irroitusta ja kuinka kauan kestää?

                      Omassa yksikkö paskana , hehkut vaihdettu 60tkm sitten.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • _juha_
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 36
                        • Finland

                        #12
                        Moottorin päältä suojamuovi pois. Poista myös pari alipaineletkujen klipsiä jotta saat pelivaraa letkuihin vasemman mutterin irroitusta varten. Ohjausyksikön liittimet irti ENNEN yksikön irroitusta, parhaan otteen sai liittimistä kun nojasi koneen päällä auton edestä ja oikealla kädellä nappas liittimistä ja nitkutteli pois. Pyöreä liitin vaan vetämällä irti, leveässä liittimessä lukitusnipsut kummallakin puolen joita yhtäaikaa painetaan ja vedetään liitin alas. Meikällä oli puuilosta ostetut grippihanskat joilla sai liittimestä hyvän otteen eikä palanu näpit kuumassa koneessa / vesiletkuissa.
                        Kun liittimet on irti mutterit auki ja yksikkö tulee nätisti pois, uusi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Muttereiden irroitukseen tarvi pikkujatkoja + nivelen ja jos laitat teippiä tms. hylsyyn niin ei tarvi etsiä mutskuja konehuoneen uumenista. Puoli tuntia meni koko hommassa hämmästellen tehtynä Hyvä työvalo tai kunnon fikkari helpottaa näkemistä.

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #13
                          Turha noita imusarjan tiivisteitä on vaihdella. Ne ei käytössä tai irroitus / kiinityksessä miksikään kulu.
                          Ja kannattaa uusia myös alipaine letkut, yleensä ainakin noissa vanhemmissa se turbolle lähtevä on melkoisen haurastunut.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1399
                            • Kuopio

                            #14
                            Jees kiitti, pitänee ensin kokeilla tuon yksikön vaihtoa itse, ei vain kiinnostaisi tuon imusatsin irroitus kun laiska olen.. Hehkutkin mulla on tuolla hyllyssä, mutta kerta vika on yksikössä eikä hehkuissa niin ei kehtaisi pajallekaan viedä tuon takia.

                            Aika nihkeetä tuo käynnistys nykyisin, webastoa kun pitää päällä sen parikymmentä minuuttia niin sitten lähtee. Kylmänä ei mene kuin akku tyhjäksi, ei varmasti käynnisty!
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • J-Beat
                              Aluevastaava
                              • Jun 2005
                              • 3059
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Tässä kun ollaan pitkästi puhuttu tuosta FAQ osion vajavaisuudesta mm. tämän korimallin kohdalla, niin olisikos tästä ainesta vääntää tuonne FAQ osioon? :think
                              Myydään:
                              Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                              K-S Connection
                              Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎